Corporate Social Responsibility

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zavedení konceptu společenské odpovědnosti do orgánů veřejné správy
Advertisements

Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
Kodex řízení evropské akvakultury FEAP. EIFAC – evropská komise pro sladkovodní rybářství (FAO) FEAP – federace evropských chovatelů ryb –( Federation.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Facility management ČSN EN
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Management kontinuity činností organizace
Obnovená strategie EU pro sociální odpovědnost podniků na období Komentáře a otázky Ivo Jupa.
Teoretický model sociální firmy Ing.Markéta Würtherlová Fokus Praha, o.s.
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Environmentální management. Osnova přednášek: Úvod do předmětu. Environmentální politika a environmentální strategie. Trvale udržitelný rozvoj. Makroekonomické.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Workshop ke konceptu společenské odpovědnosti firem - CSR - Klára Tichá partner rozvojového partnerství Equal Aspra, a.s. Moderní formy péče o zaměstnance.
Společenská odpovědnost firem jako součást firemní strategie
Sociální podnik sociální ekonomika. Pojetí sociální firmy Sociální firma je konkurenceschopný podnikatelský subjekt působící na běžném trhu jehož účelem.
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
Ondřej Škorpil 27. října 2011 American Center Řízení agendy CSR ve Skupině ČSOB Na cestě k efektivitě: Jak integrovat CSR do strategického řízení firmy.
Partnerství se soukromým sektorem v rozvojové spolupráci Michal Kaplan Česká rozvojová agentura Kulatý stůl na MZV Praha,
Společenská odpovědnost organizací
„Společenská zodpovědnost – nástroj ke zvýšení hodnoty firmy“
Jak na rovné příležitosti? V 5 krocích. 1. Vyjasnění postoje Tlak na rovnost žen a mužů, zejména na rovnost žen a mužů při práci, roste. Je to dáno zvláště.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
CSR Společenská zodpovědnost firem. Vývoj společenské zodpovědnosti Stát a církev=tradiční garanti, jejich role slábne Začátky CSR: 2.pol. 20.stol. V.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Systém řízení kvality.
Systém řízení moderního podniku Management system of modern company
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
Společenská odpovědnost firem Ing. Silvia Aguilar Bobadilla VŠE-Kostelecké horky
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
EKOINKUBÁTOR PODNIKOVÁ EKONOMIKA ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Struktura podnikatelského plánu
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Podnikatelská etika 7 Corporate Social Responsibility.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Soukromý sektor v rozvojovém rámci po roce 2015 Ivan Voleš, poradce prezidenta HK ČR pro mezinárodní vztahy a člen Evropského hospodářského a sociálního.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
N ÁSTROJE ZVYŠOVÁNÍ KVALITY ŘÍZENÍ ÚŘADU Společenská odpovědnost úřadu.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Corporate Social Responsibility Kristýna Hercegová, ES IMS EM029 Evropská ekonomická integrace - podnikový pohled JUDr. Václav Šmejkal Ph.D.
JUDr. Ing. Robert Szurman ředitel odboru předseda Rady kvality ČR 8. Národní konference kvality ve veřejné správě, Praha Národní konference.
DEPARTMENT OF HR MANAGEMENT UNIVERSITY OF ECONOMICS, PRAGUE | W. CHURCHILL Sq. 4 | Prague 3 | kp.vse.cz CSR jako součást výuky personálního managementu.
FIREMNÍ SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST SKUPINY ČEZ 5. prosince 2014 JUDr. Michaela Chaloupková, M B A člen představenstva ČEZ, a. s.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
Systém managementu jakosti
Společenská odpovědnost a školy
Společenská odpovědnost firem
UNIVEZITA SPOLUVYTVÁŘÍ SVOU ZEMI
Strategie regionu, obce
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Osobní management – modul č.4
Společensky odpovědné podnikání
ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT
Proč by se měl podnik chovat na trhu eticky?
Kulturní a etické cíle Corporate Governance
Ekonomika malých a středních podniků
Corporate Social Responsibility (CSR)
CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací
Společenská odpovědnost firem Corporate Social Responsibility CSR Ing. Zuzana Holáková Gymnázium, Stříbro, Soběslavova 1426.
Transkript prezentace:

Corporate Social Responsibility Podnikatelská etika 7 Corporate Social Responsibility

Společenská odpovědnost podniku Zakořenění ekonomicky, sociálně i ekologicky odpovědných principů do firemních strategií. Základem této žádané změny je oproštění se od stávající společenské role podniku, výstižně reprezentované slovy „profit only“ (pouze zisk), k novému širšímu pohledu na fungování podniku s ohledem na tzv. triple – bottom – line, kdy firma nesleduje pouze vlastní ekonomický prospěch, ale i sociální a environmentální aspekty svého působení.

CSR Anglická zkratka CSR je ve většině odborných textů vysvětlována jako zkratka pojmosloví Corporate Social Responsibility. Existují však ještě další dvě možnosti anglického slovního vyjádření akronymu CSR: Corporate Stakeholders Responsibility Corporate Sustainable Responsibility

Definice CSR Definice CSR Světové obchodní rady pro udržitelný rozvoj (The World Business Council for Sustainable Development) zahrnuje tyto tři různé možnosti výkladu prostředního písmene S ve zkratce CSR: „CSR je závazek podnikání přispívat k trvale udržitelnému rozvoji (sustainability), k práci se zaměstnanci, jejich rodinami, místní komunitou (stakeholders) a společnosti obecně (social) za účelem zlepšení kvality života.“

Definice CSR My budeme používat anglická zkratka CSR odpovídající anglickému sousloví Corporate Social Responsibility, v překladu společenská odpovědnost firmy/organizace/podniku. Podle International Business Leaders Forum (IBLF) znamená CSR: otevřené a transparentní podnikání založené na etických hodnotách a respektu k zaměstnancům, komunitám a životnímu prostředí. Přináší dlouhodobé hodnoty vlastníkům i celé společnosti.

Definice CSR Evropská unie definovala společensky odpovědné chování firem jako: „dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí se stakeholders.“ CSR je: dobrovolným aktem, nad rámec zákona v sociální, environmentální a ekonomické oblasti podnikání, mající za následek kultivaci a zlepšení životních, pracovních a environmentálních podmínek zainteresovaných skupin.

PŘEDPOKLADY CSR A. CSR předpokládá, že podniky budou jednat eticky a odpovědně, nad rámec zákonných norem. B. Fungující, přínosný a úspěšný koncept CSR vyžaduje strategický přístup. C. Úspěšný koncept CSR předpokládá soulad se stěžejní činností podnikání a je aplikován holisticky ve všech firemních aktivitách. D. Úspěšný koncept CSR vyžaduje soulad s firemní kulturou.

A. Předpoklad etického a zodpovědného jednání V ekonomické rovině například uplatňování principů dobré správy společnosti (Corporate Governance), aktivní antikorupční politika firmy, vytváření korektních dlouhodobých vztahů s obchodními partnery a zákazníky. V sociální oblasti se jedná o bezpečnost a zdraví zaměstnanců nad rámec zákona, vzdělávání zaměstnanců, antidiskriminační opatření při přijímání, odměňování a propouštění zaměstnanců. Environmentální oblast konceptu CSR spočívá v plnění standardů ISO1400, zmenšování negativních vlivů na životní prostředí

B. strategický přístup 1 Předpokladem úspěšnosti společenské odpovědnosti firmy je strategické zpracování programu CSR a jeho implementace na strategické úrovni. Proces zpracování strategie v oblasti CSR předpokládá několik nezbytných kroků:

B. Strategický přístup 2 Definování vizí, poslání, firemních hodnot a etických kodexů. Analýza zainteresovaných skupin (stakeholders) podniku. Analýza potřeb a požadavků zainteresovaných skupin a jejich možností (sfér) vlivu na podnik, jejich potřebnosti a přínosu. Definování konkrétních společensky odpovědných aktivit a projektů pro jednotlivé stakeholders, dle jejich konkrétních potřeb a požadavků s ohledem na jejich potřebnost a přínos.

B. Strategický přístup 3 Časový a finanční plán aktivit jednotlivých zájmových skupin a jmenování odpovědné a kontaktní osoby. Integrace konceptu CSR do podnikových procesů. Realizace projektů konkrétní CSR strategie. Kontrola konceptu CSR se zohledněním změn výchozího stavu. Report o výsledcích CSR strategie.

C. soulad se stěžejní činností podnikání Odpovědné chování se považuje za integrální součást všech aktivit vyvíjených podnikem. Nelze proto chápat odpovědnost za jakousi nástavbu, která nemá žádný dopad na samotnou podnikatelskou činnost a je pouze „úlitbou veřejnosti“.

D. soulad s firemní kulturou Koncept CSR by měl vycházet ze základních firemních hodnot. Pro úspěšné zavedení, realizaci a přijetí CSR přístupu je zcela nezbytná podpora top managementu. Vzhledem k tomu, že top manažeři formulují vizi, poslání, hodnoty a strategii organizace a vytváří firemní kulturu, je vrcholový management stěžejním primárním článkem integrace CSR do podnikových procesů.

Carrollův model pojetí odpovědnosti firem Dobrovolná odpovědnost Etická odpovědnost Zákonná odpovědnost Ekonomická odpovědnost

Oblasti CSR Zisk Profit Prostředí Planet Lidé People

Ekonomická oblast-1 Vytvoření etického kodexu popř. jiného podnikového dokumentu, který upravuje podnikatelské chování firmy (Code of Conduct) Transparentnost jednání a chování organizace (Transparency) Uplatňování principů dobrého řízení (Corporate Governance) Podnikání s uplatněním protikorupční politiky (Anticorruption Policy)

Ekonomická oblast-2 Vedení dialogu s akcionáři (Shareholders Dialogue) Vymezení pravidel chování k zákazníkům (např. kvalitní a bezpečné produkty a služby) Vymezení pravidel chování k dodavatelům (korektní jednání s dodavateli, např. včasné placení faktur) Odpovědné řízení dodavatelského řetězce (Responsible Supply Chain)

Ekonomická oblast-3 Vymezení pravidel chování k investorům. Společensky odpovědné investování (Socially Responsible Investment) Ochrana duševního vlastnictví Etický a sociální marketing, etické a ekologické značky na výrobcích (labelling)

Sociální oblast-1 Firemní filantropie, sponzorství a firemní dobrovolnictví. Vedení dialogu se stakeholdery (Stakeholder Dialogue) Podpora rozvoje lidského kapitálu firmy. Dodržování pracovních standardů, ochrana zdraví a zajištění bezpečnosti zaměstnanců.

Sociální oblast-2 Vyváženost pracovního a osobního života zaměstnanců (Work-life Balance). Prosazování rovných příležitostí (dle všech diskriminačních hledisek) a rozmanitosti zaměstnanců (etnické minority, znevýhodnění lidé, starší lidé) a různorodost pracoviště. Zajištění rekvalifikace propuštěných zaměstnanců pro jejich další uplatnění. Poskytování jistoty zaměstnání.

Sociální oblast-3 Angažovanost v komunitě. (Community engagement) Rozvoj komunity, ekonomická obnova a rozvoj (zaměstnanost/vzdělanost), kvalita života (sport/kultura/bezpečnost) a místní infrastruktury. Dodržování lidských práv. Zákaz práce dětí.

Environmentální oblast Zajištění ekologické výroby, ekologických produktů a ekologických služeb (standardy řady ISO 14000 a EMAS*). Ekologická firemní politika (úspora energií a vody, použití ekologických produktů recyklování, ekologická přeprava). Aktivity vedoucí k ochraně přírodních zdrojů a ke zmenšování dopadů na životní prostředí. *(Systém ekologického řízení a auditu - zkratka z angličtiny Eco-Management and Audit Scheme)

CSR podle EU Trh Pracovní prostředí Místní komunita Životní prostředí

CSR podle EU-2 Původní sociální oblast CSR je nově rozdělena na dvě samostatné oblasti a to na interní pracovní prostředí, kam řadí: zapojování zaměstnanců do procesu rozhodování, nefinanční benefity, vzdělávání a rozvoj zaměstnanců, vyváženost pracovního a osobního života (flexibilní formy práce),

CSR podle EU-3 rozmanitost na pracovišti (ženy, etnické minority, handicapovaní a starší lidé), zdraví a bezpečnost zaměstnanců, podpora propuštěných zaměstnanců, opatření vůči všem formám diskriminace.

CSR podle EU-4 místní komunita, kam se řadí: firemní dárcovství (finanční i materiální), firemní dobrovolnictví, poradenství, předávání know-how, podpora sociální integrace, vzdělávání občanů, podpora kvality života občanů (sport/kultura), obchodní spolupráce s místními dodavateli, spolupráce se školami, využití sdíleného marketingu (firma a neziskový projekt).

Přínos implementace CSR-1 CSR SNIŽUJE: náklady rizika podnikání (náklady na risk management) potenciální dohled státu a jeho zákonná opatření transakční náklady (čas, práce a ostatní zdroje vynaložené za účelem uzavření smluv a na řízení firem)

Přínos implementace CSR-2 CSR zvyšuje: zisk obrat produktivitu hospodárnost kvalitu produktů a služeb přístup k dodatečnému kapitálu (investoři, finanční instituce) image, renomé, důvěryhodnost firmy a obchodní značku

Přínos implementace CSR-3 loajalitu zákazníků ochranu důvěrných informací schopnost získat a udržet kvalitní zaměstnance konkurenceschopnost hodnotu podniku pro akcionáře pravděpodobnost expanze na zahraniční trhy zkvalitňuje a upevňuje společenské a obchodní vztahy celospolečenský užitek bezpečnost práce

Business Leaders Forum http://www.csr-online.cz/ Business Leaders Forum (BLF) sdružuje přední české společensky odpovědné firmy. Založeno 1992 Sekce pro studenty: přednášky, stáže, informace o CSR, témata bakalářských a diplomových prací