12. Česko-Slovenský foniatrický kongres Praha 2014

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Současný stav screeningu sluchu u novorozenců v ČR
Advertisements

Diagnostika SPU.
Otoakustické emise, ing. Petr Doleček 5. Celostátní odborná konference audiologických sester.
Poruchy sluchu praktický přístup
SCREENING SLUCHU PO 6 LETECH
autor: Boháčová Eva spoluautorky: Suchánková Iva, Slaviková Mária
Nemocnice České Budějovice, a.s. ORL oddělení – foniatrická ambulance
Audiologická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Audiologická problematika senia
Kvalita sluchu - centrální poruchy zpracování sluchového signálu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Získávání a výběr zaměstnanců
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Metody pedagogické diagnostiky
Screeningové vyšetření sluchu u novorozenců
Logopedická třída MOTÝLCI
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
Vyšetřovací metody v ORL
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Úvod do biomedicínské informatiky
Dítě se sluchovým postižením
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Pedagogická diagnostika
DIAGNOSTIKA TRÉNOVANOSTI
aneb Assessment Centre a Development Centre
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Úskalí v diagnostice stavu sluchu pomocí kmenových evokovaných potenciálů u nejmenších dětí Weberová,P., Lejska,M., Havlík, R., Bártková, E. AUDIO-Fon.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.
Korekce lehké oboustranné senzorineurální vady sluchu Bártková,E., Lejska,M., Havlík,R., Weberová, P. AUDIO-Fon centr. Brno 2007.
Kompenzace sluchových vad nejmenších dětí sluchadly Havlík, R.,Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P. Co nového za 10 let (2002 – 2012) 23. celostátní.
VRA = Visual Reinforcement Audiometry Smisitelová, J., Lejska, M., Havlík, R., Jíra, T. AUDIO-Fon centr. Brno Praha
Problematika vyšetření sluchu u mnohočetně vrozeně postižených dětí Lejska,M., Havlík,R., Bártková,E., Weberová, P., Vacuška,M* AUDIO-Fon centr. Brno AUDIO-Fon.
Úskalí korekce sluchové vady u nejmenších dětí XX.celostátní foniatrické dny E.Sedláčkové a 7. česko-slovenský foniatrický kongres Liberec,
Auditory neuropathy kazuistika M. Lejska AUDIO-Fon centr Brno.
Dopad minimální a lehké sluchové vady na děti. The Impact of Minimal and Mild Hearing Loss on Children Anne Marie Tharpe Nashville, Tennessee, USA.
NÁSLEDNÁ STAROSTLIVOSŤ – MEDICÍNSKÁ
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
Problematika hluku z pohledu audiologie
Doc MUDr Mojmír Lejska. CSc., MBA
Korekce lehké vady sluchu
Možnosti vyšetření sluchu nejmenších dětí pomocí ABR Limity BERA
Způsob korekce sluchové vady (kazuistiky)
Diagnostika sluchových vad
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Starostlivosť pred pridelením slúchadiel – medicínska, cvičná
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Korekce sluchové vady u nejmenších dětí
Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou
Korekce lehké vady sluchu
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Principy korekce těžkých sluchových vad
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Doc MUDr Mojmír Lejska. CSc., MBA
Pedie Co mají společné?.
P1 latency is a bio-marker of central auditory development in children with hearing impairment Michael Dorman Arizona State University, USA.
Bártková,E., Lejska,M., Weberová,P., Havlík, R., AUDIO-Fon centr. Brno
KONCEPT BAZÁLNÍ STIMULACE
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Pozvánka Brno, Filozofická fakulta, A. Nováka 1
Transkript prezentace:

12. Česko-Slovenský foniatrický kongres Praha 2014 Behaviorální metody v diagnostice sluchových vad u dětí. 12. Česko-Slovenský foniatrický kongres Praha 2014

Dělení audiol. metod dle Arlingera: Subjektivní Behaviorální (psychoakustické) : prahová tónová audiometrie slovní audiometrie nadprahové testy, šumová, adaptační VRA Objektivní Akustické metody: tympanometrie + reflexy vlastní zvuky ucha - OAE Elektrofyziologické metody: evokované potenciály

Audiologic Guidelines for the Assessment of Hearing in Infants and Young Children Behavioral observation • Visual Reinforcement Audiometry (VRA) • Conditioned Play Audiometry (CPA)  Frequency-specific stimuli (prahová tónová audiometrie)  Speech Audiometry • Physiologic Assessments, including o Acoustic Immittance, including tympanometry and acoustic reflex testing o Otoacoustic Emission (OAE) testing • Electrophysiologic Audiometry including o Auditory Brainstem Response (ABR) o Auditory Steady State Response (ASSR) audiometry http://www.audiology.org/resources/documentlibrary/Documents/201208_AudGuideAssessHear_youth.pdf

Behaviorální testy Přinášejí tři zásadní informace Určení stupně sluchové ztráty Umožňují lokalizovat zdroj sluchových potíží U dětí umožňují předvídat vliv sluchového handicapu na vývoj verbální komunikace http://www.audiology.org/resources/documentlibrary/Documents/201208_AudGuideAssessHear_youth.pdf

Audiologic Guidelines for the Assessment of Hearing in Infants and Young Children Behavioral observation • Visual Reinforcement Audiometry (VRA) • Conditioned Play Audiometry (CPA)  Frequency-specific stimuli (prahová tónová audiometrie)  Speech Audiometry http://www.audiology.org/resources/documentlibrary/Documents/201208_AudGuideAssessHear_youth.pdf

Conditional Play Audiometry (Audiometrie hrou) Prahová tónová audiometrie Slovní audiometrie

Conditional Play Audiometry (Audiometrie hrou) Prahová tónová audiometrie Z hlediska audiologie přináší nejvíce a nejúplnější poznání o stavu sluchu Je vždy základním vyšetřením, které se provádí vždy, pokud nejsou objektivní překážky. U dětí formou hry s hračkami

Conditional Play Audiometry (Audiometrie hrou) Slovní audiometrie U dětí častěji formou percepčního testu Doplňuje poznání o rozumění řeči

Behavioral observation • Visual Reinforcement Audiometry (VRA) Audiologic Guidelines for the Assessment of Hearing in Infants and Young Children Behavioral observation • Visual Reinforcement Audiometry (VRA) http://www.audiology.org/resources/documentlibrary/Documents/201208_AudGuideAssessHear_youth.pdf

Behavioral observation Nezbytné k posouzení stavu komunikačních funkcí Hodnocení reakcí na zvukové podněty Matkou a dalšími příbuznými Odborníci

Hodnocení matkou ci dalšími príbuznými Zásadní, pokud je matka schopna hodnotit vývoj komunikačních schopností Matka má neomezený časový kontakt s dítětem. Je však omezena citovou vazbou a nemá časový odstup.

Hodnocení odborníky střediska rané péče surdopedagogové speciálně pedagogická centra foniatři Použití klasických zvukových zkoušek, pozorování při hře a činnosti atd. Časové omezení, ale odborný nadhled.

Behavioral observation • Visual Reinforcement Audiometry (VRA) Audiologic Guidelines for the Assessment of Hearing in Infants and Young Children Behavioral observation • Visual Reinforcement Audiometry (VRA) http://www.audiology.org/resources/documentlibrary/Documents/201208_AudGuideAssessHear_youth.pdf

Visual reinforcement audiometry (VRA) Standardizovaná behaviorální metoda Hodnocení reakcí na přesně frekvenčně i intenzitně definované zvuky Provádí se s podporou vizuální stimulace či vizuální podpory Z hlediska komunikace přináší nejvíce a nejúplnějších poznatků

Filozofie vyšetření malých dětí

Výhody VRA Kdykoliv opakovaně Bez zátěže pro dítě Posouzení skutečné reakce na zvuky Korekce nastavení sluchadel

Navržený model Diagnostika stavu sluchu : Při korekci sluchu: behaviorální (výpověď matky) behaviorální + objektivní Při korekci sluchu: první nastavení podle objektivního výsledku (BERA) korekce = vždy behaviorální

Které informace o stavu sluchu dítěte jsou nejvíce validní ? 1. výsledek novorozeneckého screeningu 2. výpověď matky 3. objektivní vyšetření pomocí BERA 4. vyšetření SSEP 5. žádné z výše jmenovaných

Jazyk a obličej Koza Prezident Zeman Primář Havlík Kůň Vůl

Děkuji