Ing. Šárka HYBLEROVÁ, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Advertisements

VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Vznik, vývoj a formy peněz
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Peníze a monetární politika
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. března 2014.
Hospodářský proces Potřeby, peníze
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
Ing. Šárka HYBLEROVÁ, Ph.D. Tel
Funkce peněz Petr Machala.
PENÍZE Kamila Kuběnová.
Mikroekonomie I Peníze a poptávka po peněžních zůstatcích Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
1 Postavení bankovnictví v tržní ekonomice.  jsou prostředkem směny a měřítkem hodnot  aktiva, která mají vysokou likviditu a nízkou míru rizika 2.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční trh a banky Vypracoval : Ing. Ingrid Ilčíková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Bankovní systém říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
PENÍZE Božena Genrtová.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční trh a banky Vypracoval : Ing. Ingrid Ilčíková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Bankovní soustava Petr Machala.
2. téma:. Definice peněz  Peníze jsou jakékoli aktivum všeobecně přijímané při placení za zboží a služby, při placení dluhu.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Bankovnictví. ČNB (Česká národní banka)  je právnická osoba, která má postavení veřejnoprávního subjektu se sídlem v Praze  není zapsaná v obchodním.
Peníze a měny.
Bankovní systém ČR Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Úvod do financí Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Bankovní systém, centrální banka
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
PRÁVNÍ REGULACE PENĚŽNÍHO SYSTÉMU
Finanční řízení pro nefinančníky Peníze Ing. Jaroslava Syrovátková
Účetní závěrka a zveřejňování informací1 Bankovní účetnictví Účty emisní banky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_15 Název materiáluMěna a měnové.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
BANKOVNICTVÍ Ing. Šárka HYBLEROVÁ, Ph.D. Tel
Peníze a peněžní trh Pavel Seknička. Směna naturální Přímá naturální směna – zboží za zboží, Z - Z Zprostředkovaná, nepřímá naturální směna – směna zboží.
Finanční trh. Banka. Bankovní systém.. TRHY ZBOŽÍ A SLUŽEB PRODUKČNÍ JEDNOTKY (PODNIKY) DOMÁCNOSTI TRHY VÝROBNÍCH FAKTORŮ výrobní faktory tok výdajů za.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
Finanční politika 9. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 30.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0203 Název vzdělávacího materiálu: Bankovnictví Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek Páže Předmět:
Monetární politika Peníze. Pecunia – dobytek Platit - plátno Dvojnásobná shoda potřeb Naturální směna Komoditní peníze Drahé kovy Peníze (papírové) Bankovní.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Tematická oblast Numizmatika Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6006 NázevPeníze Téma hodinyPeníze PředmětZáklady finanční gramotnosti.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_62_INOVACE_3301_ mince Téma: Mince aneb od duhovky ke koruně Číslo.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
MONETÁRNÍ POLITIKA.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Monetární politika Peníze.
POČETNÍ POMĚRY V ČESKÝCH ZEMÍCH V POLOVINĚ 17. STOLETÍ
Peníze a měnová politika
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Peníze a peněžní trh TNH 2 (S-5B)
Téma 4 Peníze a měny.
Transkript prezentace:

Ing. Šárka HYBLEROVÁ, Ph.D. BANKOVNICTVÍ Ing. Šárka HYBLEROVÁ, Ph.D. sarka.hyblerova@tul.cz Tel. 48 535 2481 KH: Pondělí 10,40 – 12,10

Témata přednášek 1. Peníze, měna, peněžní standardy, měnové agregáty. 2. Centrální bankovnictví; vývoj, postavení centrální banky v ekonomice. 3. Česká národní banka. 4. Banka, postavení obchodní banky v ekonomice, bankovní sektor, bankovní systém v České republice. 5. Bilance obchodní banky, základní zásady řízení obchodní banky. 6.-7. Systematizace bankovních produktů, aktivní bankovní operace, druhy úvěrů. 8. Hypoteční úvěr, formy zajištění úvěrů, úvěrový proces. 9.-10. Pasivní bankovní operace, druhy vkladů. 11.-12. Platební styk a zúčtování bank, nástroje platebního styku, elektronické bankovnictví, platební karty. 13. Nebankovní finanční instituce.

Doporučená literatura Kantnerová, L. Základy bankovnictví. Teorie a praxe. Praha: C.H. Beck, 2016. Polouček, S. a kol. Bankovnictví. Praha: C.H.Beck, 2. vyd. 2013. Revenda, Z., a kol. Peněžní ekonomie a bankovnictví. Praha: Management Press, 2015.

Podmínky ukončení předmětu Podmínky pro získání zápočtu Splnění zápočtového testu, Odevzdání a prezentace semestrální práce (Financování fiktivního investičního záměru). Zkouška Písemná zkouška (min. 60 %)

Semestrální práce 1. Definujte fiktivní rodinu; zejména její finanční situaci (příjmy, výdaje,úspory, …). 2. Zvolte fiktivní investiční záměr rodiny (výše investice min. 500.000 Kč) – př. financování bytových potřeb. 3. Na českém bankovním trhu porovnejte nabídky min. 3 - 5 bank v oblasti úvěrových produktů vhodných pro financování zvoleného investičního záměru. 4. Vyberte, dle Vašeho názoru, nejvhodnější úvěrový produkt na trhu a zdůvodněte Vaši volbu! 5.Sestavte umořovací plán zvoleného úvěrového produktu a vyčíslete celkové úrokové náklady úvěru. 6. Na posledním cvičení semestrální práci budete prezentovat. Semestrální práci je možné zpracovat ve skupinách max. 3 studentů (porovnat nabídku min. 8 bank).

PENÍZE „Ani láska neudělala z tolika lidí blázny jako hloubání nad podstatou peněz.“ Sir Denis Robertson (angl. ekonom) (angl. penny, něm. Pfennig;v latině pecunia – je odvozeno od pecus (dobytek) Definice peněz?

PENÍZE „Ani láska neudělala z tolika lidí blázny jako hloubání nad podstatou peněz.“ Sir Denis Robertson (angl. ekonom) (angl. penny, něm. Pfennig;v latině pecunia – je odvozeno od pecus (dobytek) TEORETICKÁ DEFINICE PENĚZ Peníze jsou univerzální aktivum (zboží), které je všeobecně přijímáno při směně (tj. za zboží/služby nebo při úhradě dluhu). FUNKCE PENĚZ prostředek směny (medium of exchange) = všeobecný ekvivalent; jednotka zúčtování (unit of account) = měřítko hodnoty; uchovatel hodnoty (store of value).

EMPIRICKÉ DEFINICE PENĚZ pro zjištění vlivu peněz na ekonomiku; Měnové agregáty = souhrn určitého druhu peněžních prostředků, který v ekonomice obíhá a pro který je charakteristický určitý stupeň likvidity; značí se M číslice; měnový agregát s vyšším číslem obsahuje celý měnový agregát s číslem o jednotku nižším + část dalších méně likvidních prostředků. M3 M2 M1

MĚNOVÉ AGREGÁTY Úzké peníze (M1) zahrnují oběživo, tj. bankovky a mince, a také zůstatky, které lze okamžitě převést na oběživo (jednodenní vklady). Střední peníze (M2) zahrnují M1 + vklady se splatností do dvou let + vklady s výpovědní lhůtou do tří měsíců. Široké peníze (M3) zahrnují M2 + obchodovatelné nástroje emitované sektorem měnových finančních institucí (nástroje peněžního trhu, zejména akcie/podílové listy fondů peněžního trhu a repo operace).

MĚNA = národní forma peněz, = peněžní soustava, která je používána a zákonně upravena na území určitého státu, je stanoveno: název, základní formy peněžních prostředků (mince, bankovky, státovky, ...), nominální struktura, způsoby emise, výlučnost měny jako zákonného platidla na daném území, zásady pro regulaci peněžního oběhu a ochrana platidel, ...

CHARAKTERISTIKY MĚNY ČR: Název: koruna česká, Kč Základní hotovostní druhy: mince a bankovky, Nominální struktura: - bankovky: 5000,- 2000,- 1000,- 500,- 200,- 100,- - mince: 50,- 20,- 10,- 5,- 2,- 1,- Emitent: výhradně ČNB Stanovení měnového kurzu: od 25.7.1997 volně pohyblivý kurz (floating) Vztah ke zlatu: zlatý obsah Kč zrušen v roce 1990

VÝVOJ PENĚŽNÍCH PROSTŘEDKŮ 1. BARTER = směna zboží za zboží 2. ZBOŽOVÉ (KOMODITNÍ) PENÍZE - sůl, mušle, plátno, dobytek, psí zuby, peří kolibříků, ... 3. DRAHÉ KOVY (Au, Ag) - dělitelné, trvanlivé, - nejstarší zmínka o placení váženými kusy stříbra – v Mezopotámii 2 500 let před n. l.

- první stálejší forma peněžních prostředků, 4. MINCE - první stálejší forma peněžních prostředků, - první mince – v 7. stol. před n. l. na území dnešního Turecka, vrchol – 15.-16. stol., monometalismus = obíhá pouze 1 druh drahého kovu, bimetalismus = 2 druhy, zákonně byl stanoven směnný poměr mezi nimi, v průběhu 19. stol. jednotlivé země upouštěly od bimetalismu a přecházely ke zlatému monometalismu, postupně obsah drahého kovu v mincích klesal  neplnohodnotné mince a papírové státovky.

5. STÁTOVKY = dlužní úpis (vlastní směnka) vydaný státem, který se zavazoval k jeho splacení peněžním kovem, - měly doplnit mincovní oběživo, - ke krytí schodků státních rozpočtů, - nucený oběh a nucený kurs.

5. BANKOVKY z profese zlatníků se vyvinula nová profese směnárníků → bankéři, - banka odkupuje směnky před dobou splatnosti za své vlastní směnky (bankovky), - „klasické bankovky“ = peníze představující závazky emitujících bank plně kryté nakoupenými směnkami a zlatem banky začaly přijímat své bankovky i bankovky cizích bank jako vklady  velká nepřehlednost systému  nutnost centralizace, první banka s výhradním právem emise bankovek na daném území byla Bank of England (1844-45), postupně od krytí bankovek upouštěno,

6. BEZHOTOVOSTNÍ PENÍZE platby jsou prováděné bez přímého použití hotovostních peněžních prostředků – pouhým účetním převodem, hotovostní peníze se mění na zápis na účtě = bezhotovostní peníze, mohou kromě CB emitovat všechny další banky, které poskytují bezhotovostní úvěry; první nástroj bezhotovostního platebního styku – směnka, šek (vznikl v 18. stol. v Itálii), elektronické peníze = forma bezhotovostních peněz.

VÝVOJ PENĚŽNÍCH PROSŘEDKŮ NA ÚZEMÍ ČR 1) Denáry (pol. 10 stol. – cca 1210) = stříbrné mince 2) Brakteáty (1210 -1300) za vlády Přemysla Otakara I. nahradily denáry, jednostranné mince ražené na tenkém plátku stříbra,

3) Groše (1300 – 1547) koncem 13. století objeveno naleziště Ag v Kutné Hoře, Václav II. provedl mincovní reformu, r. 1300 Pražský groš (12 dílů ~ „malý peníz“)

4) Tolary (1520 – 1750) poč. 16. stol. objeveno nové naleziště Ag v Údolí sv. Jáchyma (Jáchymov) => éra nové mince, Údolí sv. Jáchyma ~ něm. Joachimsthal ~ thaler (tolar) => dolar tolar – dělil se na krejcary (cca 70 – 105), součást tolarové měny – zlatý dukát (pol. 16. stol)

5) Bankocetle (2. pol. 18. stol) Marie Terezie (měnová reforma 1750), první papírové peníze, => stanoven pevný kurz měny ke zlatu; aby byla nová měna odlišena od původní (rakouský zlatý) => 6) Koruna (1892) dělí se na 100 haléřů, poměr rakouský zlatý:koruna 2:1 („pětka“ – deset korun představovala v oběhu pětizlatková bankovka)

Vznik Československa (28.10.1918) potřeba vytvořit vlastní měnu, první krok – okolkování rakouské měny, Alois Rašín (první ministr financí), 10.4.1919 měnový zákon, který stanovil měnovou jednotkou ČSR „korunu československou“ (Kč), po 2. světové válce změna zkratky na Kčs.

Nejdéle platná bankovka v Československu / České republice (30 let, od roku 1961)

Tisícikoruna z roku 1934 (Max Švabinský) byla v roce 1937 vyznamenána na mezinárodní výstavě umění v Paříži

Dvacetikoruna z roku 1988 (Albín Brunovský) byla oceněna zahraničním tiskem jako nejkrásnější bankovka roku)

MONETIZACE ZLATA = proces pronikání Au do peněžního oběhu Proč právě Au? pevné a kujné, snadno dělitelné, málo se opotřebovává, v malém objemu vyjadřuje velké množství hodnoty (dáno omezenou dostupností a nabídkou a vysokými náklady na jeho získávání)

DEMONETIZACE ZLATA - s rostoucím objemem výroby a směny – nedostatek Au - dokončením procesu monetizace Au je současně zahájen proces opačný. DEMONETIZACE ZLATA - zvyšuje význam regulace množství peněz v oběhu a měnové politiky, - tento proces prošel 6 základními fázemi označovanými peněžní standardy

1. Zlatý standard (standard zlaté mince) = systém oběhu plnohodnotných zlatých či stříbrných mincí 2. Standard zlatého slitku - vznikl s postupným znehodnocováním mincí a s přechodem k bankovkám, - bankéři museli směňovat vlastní bankovky od určitého množství za zlaté slitky.

3. Standard zlaté rezervy - majitelé bankovek neměli, až na výjimky, právo požadovat výměnu za zlato, - celková výše emitovaných vlastních bankovek byla limitována zásobou zlata ve výši stanoveného procenta. 4. Standard zlaté devizy - souvisí s centralizací emise bankovek, - za zlato jsou směnitelné jen bankovky centrální banky, a to pouze pro zahraniční subjekty.

5. Zlatý dolarový standard - od roku 1934 byl jedinou měnou oficiálně směnitelnou za zlato americký dolar – platilo pro průmyslově vyspělé země, - fixní cena zlata: 35 USD za 1 trojskou unci Au (trojská unce Au = 31,1035g 24karátového zlata) 15.8.1971 – vláda USA zrušila směnitelnost USD za Au, od dubna 1978 členské země MMF zlaté obsahy svých měn nevyjadřují. - Zlatý obsah Kčs byl zrušen 1990; - do té doby byl odvozován na základě měnového kurzu sovětského rublu a činil 0,123426 g ryzího Au; - Kč nemá zlatý obsah stanoven.

6. Nařízený standard - peníze jsou bez jakékoliv přímé vazby na monetární kov, - nemají žádnou vnitřní hodnotu a jejich kupní síla se tedy může často měnit, - jejich existence je založena na důvěře při přijímání.