Co doporučují učitelé chemie z praxe pro pregraduální přípravu učitelů chemie Doc. PaedDr. Dana Kričfaluši, CSc. Katedra chemie PřF OU
Struktura příspěvku Úvod Pregraduální příprava učitelů v ČR Rámcová koncepce přípravného vzdělávání učitelů základních a středních škol Pregraduální příprava učitelů a učitelů chemie na PřF OU Doporučení učitelů z praxe Závěr
Úvod Učitelská profese i vzdělávání učitelů jsou v posledních letech vystaveny mnoha problémům: problematika nekvalifikovaných učitelů, nedostatek učitelů s příslušnou aprobací, stárnutí učitelských sborů, vysoké riziko odchodu kvalifikovaných učitelů z profese, atd.
Pregraduální příprava učitelů v ČR Různé přístupy k pregraduální přípravě učitelů na různých vysokých školách: zpravidla 2-stupňové vzdělávání (Bc + NMgr) Bc stupeň obecný obecný s modulem ped-psych přípravy zaměřený na vzdělávání
Rámcová koncepce přípravného vzdělávání učitelů základních a středních škol Materiál zveřejněný koncem roku 2015 Vymezení základních problémů v pregraduální přípravě učitelů Různé přístupy vedoucí k učitelské kvalifikaci, a to i v rámci jedné vysoké školy (zcela odlišná podoba, pořadí a rozsah základních složek učitelské přípravy). Výstupní požadavky na absolventy učitelského studia jsou dány především rozhodnutím příslušných kateder. Realizace pedagogicko-psychologické složky učitelské přípravy se výrazně liší i mezi fakultami stejného typu. Hodinová dotace pro oborově-didaktické disciplíny (či jejich kreditní ohodnocení) je různá, stejně tak je velký rozdíl v pojetí a struktuře předmětů z oblasti oborově-didaktické přípravy. Absolvent řady učitelských oborů má nedostatečnou praxi na školách, mnohdy schází reflexe praxe a její propojení s teorií.
Rámcová koncepce přípravného vzdělávání učitelů základních a středních škol Cílem není unifikace učitelské přípravy, jsou definovány rámcové požadavky na podobu učitelské přípravy. Koncepce respektuje autonomii fakult připravujících učitele. Koncepce ponechává prostor pro konkretizaci, průběžnou inovaci a uplatnění zvláštností jak příslušného vzdělávacího zařízení a regionu, tak pro zohlednění specifik oborů a jejich tradic.
Rámcová koncepce přípravného vzdělávání učitelů základních a středních škol Vymezení 4 základních složek učitelské přípravy: oborová (související s aprobačním předmětem či předměty), oborově-didaktická, pedagogicko-psychologická a reflektované pedagogické praxe, ostatní (předměty dle potřeby fakult včetně závěrečných prací). Oborově didaktická složka didaktika oboru další předměty studijního plánu se zřetelnou didaktickou cílovou a obsahovou orientací tato složka již není součástí oborové složky!
Rámcová koncepce – obsah učitelské přípravy Oborová složka (aprobační předměty) Poznatky a dovednosti z oborů = profesně profilující podmínka učitelského vzdělávání Podstatným způsobem musí přesahovat kurikulum vyučovacího předmětu na daném typu školy
Rámcová koncepce – obsah učitelské přípravy Oborově-didaktická složka nezbytný předpoklad kvalitního učitelského vzdělávání těsná vazba s oborovou, pedagogicko-psychologickou a praktickou složkou učitelské přípravy oborová didaktika překračuje úzce metodické pojetí!!! oborová didaktika reflektuje výsledky výzkumu
Rámcová koncepce – obsah učitelské přípravy Pedagogicko-psychologická složka znalosti širších (zejména pedagogických, psychologických, filosofických, historických, sociologických aj.) základů výchovy a vzdělávání, znalosti o obecných výukových a výchovných postupech a jejich specifických podobách, znalosti o aktérech výchovy a vzdělávání, dovednosti a postoje potřebné pro navozování a usměrňování výchovně-vzdělávacích interakcí se všemi účastníky těchto procesů.
Rámcová koncepce – obsah učitelské přípravy Reflektované pedagogické praxe kontakt studenta učitelství s edukační realitou ve školách, příspěvek k jeho profesní socializaci, důraz je kladen na reflektování praktických zkušeností v rámci všech složek studia (oborové, oborově-didaktické, pedagogicko-psychologické), ucelený a gradující systém
Rámcová koncepce – obsah učitelské přípravy Požadavky na realizaci pedagogických praxí Supervize pracovníka fakulty Praxe na různých typech škol Setkání s různými typy žáků (po stránce sociální, etnické, zdravotní, míry schopností apod.) Seznámení s provozem školy jako instituce Smluvní zajištění (ideálně na fakultních školách) Oboustranná spolupráce učitelů VŠ a příslušného typu školy Hodnocení praxe Ze strany učitelů ze škol i fakulty Sebehodnocení studentů
Rámcová proporce složek učitelské přípravy Proporce 5-leté přípravy (pouze P a PV předměty) Označení složky Podíl z celkové hodinové dotace Počet kreditů Oborová (1. a 2. aprobačního předmětu) 44 – 65% 132 - 195 Oborově-didaktická (1. a 2. aprobačního předmětu) 8 – 15% 24 - 45 Pedagogicko-psychologická Reflektované pedagogické praxe 5 – 10% 15 - 30 BP a DP a volitelné předměty dle potřeb VŠ 10 – 20% 30 - 60 Celkem 100% 300
Pregraduální příprava učitelů na OU a PřF OU Učitelé jsou připravováni na 3 fakultách OU (PdF, PřF, FF) Strukturované studium – v rámci univerzity shodná koncepce i rámcový obsah učitelské přípravy Souběžný model učitelské přípravy, tj. složka oborová i ped-psych se prolínají oběma stupni studia
Pregraduální příprava učitelů na PřF OU Srovnání kreditního hodnocení Označení složky Minimum na PřF OU Doporučené proporce v koncepci oborová 156 132 - 195 oborově-didaktická 28 24 - 45 pedagogicko-psychologická pedagogické praxe 20 15 - 30 ostatní 32 30 - 60 volitelné předměty ve všech složkách učitelské přípravy 36 CELKEM 300
Pregraduální příprava učitelů chemie na PřF OU V průběhu let rozšiřování nabídky PV předmětů v oblasti oborově-didaktické složky přípravy a v oblasti pedagogických praxí Akreditace oboru „Učitelství chemie pro 2. st. ZŠ a SŠ“ – do 31.12.2019 (soulad se zákonem č. 563/2004 o ped. pracovnících, kdy učitel SŠ může vyučovat i na ZŠ) v rámci NMgr SP Chemie Tato akreditace již byla posuzována podle nové koncepce učitelského vzdělávání
Pregraduální příprava učitelů chemie na PřF OU Srovnání – koncepce a vzorový studijní plán učitelství chemie na PřF OU složka Rámcová koncepce Studijní plán učitelství CH na PřF OU Podíl z celkové hodinové dotace Oborová (1. a 2. aprobační předmět) 44 – 65% 55% Oborově didaktická (1. a 2. aprobační předmět) 8 – 15% 16% Pedagogicko-psychologická 11% Reflektované pedagogické praxe 5 – 10% 7% BP a DP a volitelné předměty 10 – 20% CELKEM 100%
Pregraduální příprava učitelů na OU a PřF OU Vybrané předměty učitelské přípravy učitelů chemie na PřF OU Vzorový studijní plán
Doporučení učitelů z praxe Koncepce ponechává prostor pro konkretizaci, průběžnou inovaci a uplatnění zvláštností jak příslušného vzdělávacího zařízení a regionu, tak pro zohlednění specifik oborů a jejich tradic.
Závěr Splnění formálních náležitostí pro akreditaci učitelských oborů (tj. v současné době dodržení kritérií rámcové koncepce přípravného vzdělávání učitelů) je jen jednou (byť velmi důležitou) stránkou v širokém spektru oblastí zajišťujících kvalitní přípravné vzdělávání učitelů. Tou další jsou bezesporu lidé – především učitelé podílející se na přípravě budoucích učitelů, jejich kompetence a přístup. A tuto stránku nelze v žádném případě srovnat do rámcových kritérií či tabulek.
KONTAKTY Katedra chemie, Přírodovědecká fakulta OU Doc. PaedDr. Dana Kričfaluši, CSc. 30. Dubna 22 701 03 Ostrava tel: 597 09 2194 e-mail: dana.kricfalusi@osu.cz