Co doporučují učitelé chemie z praxe pro pregraduální přípravu učitelů chemie Doc. PaedDr. Dana Kričfaluši, CSc. Katedra chemie PřF OU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Nabízíme všem účastníkům projektu Posílení oborové zaměstnanosti absolventů Vytvoření poradenského servisu a aktivit pro stávající studenty, zájemce o.
Vítejte na Dni otevřených dveří Ekonomické fakulty Jihočeské univerzity 18. ledna 2013.
Modernizace a inovace vzdělávacího programu diplomovaná dentální hygienistka Modernizace a inovace vzdělávacího programu diplomovaná dentální hygienistka.
Dětské umění překonává hranice. Principy přeshraniční spolupráce projektu Možnost poskytnutí širší nabídky oborů i v případech, kdy by pro školu (samostatně)
Projekt “Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb”. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
1 Profilová část maturitní zkoušky a poznatky z 5leté praxe Mgr. Petra Pátková, odbor vzdělávací soustavy jednání Asociace SPŠ Špindlerův Mlýn, 7. říjen.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
„Propojení teoretické a praktické přípravy budoucích pedagogických pracovníků na UP“ KULATÝ STŮL K PEDAGOGICKÝM PRAXÍM Přírodovědecká fakulta.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Projektová příprava vzdělávacích akcí.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Střední rybářská škola a Vyšší odborná škola vodního hospodářství
Úvod do studia němčiny I.
Pedagogická psychologie
Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea.
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Úřad práce České republiky
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Plánování ve školní tělesné výchově
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Aktivity a činnosti úseku služeb v oblasti dalšího vzdělávání
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Schůzka fakultních cvičných učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Gymnasium Jižní Město Praha
seminář k Teorii a metodice výchovy
Pedagogika školního sportu
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Lidský kapitál a investice do vzdělání: Teorie a praxe
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Podpora supervizorů a lektorů zajišťující odbornou praxi studentů FZS TUL ve zdravotnických zařízeních Institucionální plán TUL pro rok 2017 Cíl 2: Diverzifikace.
Institucionální program pro veřejné vysoké školy pro rok 2017
Institucionální změny v přípravě učitelů na vysokých školách
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
KNIHOVNA UNIVERZITY PALACKÉHO V OLOMOUCI
reg. číslo projektu: ​ CZ /0.0/0.0/17_052/
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Úvodní přednáška pro 1. ročník
DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ.
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Profesionalizace sociální práce v ČR
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Je kvantita zárukou kvality ? Vladimír Ort
Národní akreditační úřad pro vysoké školství
Ing. Alena Opletalová, Ph. D. , 9. 6
Transkript prezentace:

Co doporučují učitelé chemie z praxe pro pregraduální přípravu učitelů chemie Doc. PaedDr. Dana Kričfaluši, CSc. Katedra chemie PřF OU

Struktura příspěvku Úvod Pregraduální příprava učitelů v ČR Rámcová koncepce přípravného vzdělávání učitelů základních a středních škol Pregraduální příprava učitelů a učitelů chemie na PřF OU Doporučení učitelů z praxe Závěr

Úvod Učitelská profese i vzdělávání učitelů jsou v posledních letech vystaveny mnoha problémům: problematika nekvalifikovaných učitelů, nedostatek učitelů s příslušnou aprobací, stárnutí učitelských sborů, vysoké riziko odchodu kvalifikovaných učitelů z profese, atd.

Pregraduální příprava učitelů v ČR Různé přístupy k pregraduální přípravě učitelů na různých vysokých školách: zpravidla 2-stupňové vzdělávání (Bc + NMgr) Bc stupeň obecný obecný s modulem ped-psych přípravy zaměřený na vzdělávání

Rámcová koncepce přípravného vzdělávání učitelů základních a středních škol Materiál zveřejněný koncem roku 2015 Vymezení základních problémů v pregraduální přípravě učitelů Různé přístupy vedoucí k učitelské kvalifikaci, a to i v rámci jedné vysoké školy (zcela odlišná podoba, pořadí a rozsah základních složek učitelské přípravy). Výstupní požadavky na absolventy učitelského studia jsou dány především rozhodnutím příslušných kateder. Realizace pedagogicko-psychologické složky učitelské přípravy se výrazně liší i mezi fakultami stejného typu. Hodinová dotace pro oborově-didaktické disciplíny (či jejich kreditní ohodnocení) je různá, stejně tak je velký rozdíl v pojetí a struktuře předmětů z oblasti oborově-didaktické přípravy. Absolvent řady učitelských oborů má nedostatečnou praxi na školách, mnohdy schází reflexe praxe a její propojení s teorií.

Rámcová koncepce přípravného vzdělávání učitelů základních a středních škol Cílem není unifikace učitelské přípravy, jsou definovány rámcové požadavky na podobu učitelské přípravy. Koncepce respektuje autonomii fakult připravujících učitele. Koncepce ponechává prostor pro konkretizaci, průběžnou inovaci a uplatnění zvláštností jak příslušného vzdělávacího zařízení a regionu, tak pro zohlednění specifik oborů a jejich tradic.

Rámcová koncepce přípravného vzdělávání učitelů základních a středních škol Vymezení 4 základních složek učitelské přípravy: oborová (související s aprobačním předmětem či předměty), oborově-didaktická, pedagogicko-psychologická a reflektované pedagogické praxe, ostatní (předměty dle potřeby fakult včetně závěrečných prací). Oborově didaktická složka didaktika oboru další předměty studijního plánu se zřetelnou didaktickou cílovou a obsahovou orientací tato složka již není součástí oborové složky!

Rámcová koncepce – obsah učitelské přípravy Oborová složka (aprobační předměty) Poznatky a dovednosti z oborů = profesně profilující podmínka učitelského vzdělávání Podstatným způsobem musí přesahovat kurikulum vyučovacího předmětu na daném typu školy

Rámcová koncepce – obsah učitelské přípravy Oborově-didaktická složka nezbytný předpoklad kvalitního učitelského vzdělávání těsná vazba s oborovou, pedagogicko-psychologickou a praktickou složkou učitelské přípravy oborová didaktika překračuje úzce metodické pojetí!!! oborová didaktika reflektuje výsledky výzkumu

Rámcová koncepce – obsah učitelské přípravy Pedagogicko-psychologická složka znalosti širších (zejména pedagogických, psychologických, filosofických, historických, sociologických aj.) základů výchovy a vzdělávání, znalosti o obecných výukových a výchovných postupech a jejich specifických podobách, znalosti o aktérech výchovy a vzdělávání, dovednosti a postoje potřebné pro navozování a usměrňování výchovně-vzdělávacích interakcí se všemi účastníky těchto procesů.

Rámcová koncepce – obsah učitelské přípravy Reflektované pedagogické praxe kontakt studenta učitelství s edukační realitou ve školách, příspěvek k jeho profesní socializaci, důraz je kladen na reflektování praktických zkušeností v rámci všech složek studia (oborové, oborově-didaktické, pedagogicko-psychologické), ucelený a gradující systém

Rámcová koncepce – obsah učitelské přípravy Požadavky na realizaci pedagogických praxí Supervize pracovníka fakulty Praxe na různých typech škol Setkání s různými typy žáků (po stránce sociální, etnické, zdravotní, míry schopností apod.) Seznámení s provozem školy jako instituce Smluvní zajištění (ideálně na fakultních školách) Oboustranná spolupráce učitelů VŠ a příslušného typu školy Hodnocení praxe Ze strany učitelů ze škol i fakulty Sebehodnocení studentů

Rámcová proporce složek učitelské přípravy Proporce 5-leté přípravy (pouze P a PV předměty) Označení složky Podíl z celkové hodinové dotace Počet kreditů Oborová (1. a 2. aprobačního předmětu) 44 – 65% 132 - 195 Oborově-didaktická (1. a 2. aprobačního předmětu) 8 – 15% 24 - 45 Pedagogicko-psychologická Reflektované pedagogické praxe 5 – 10% 15 - 30 BP a DP a volitelné předměty dle potřeb VŠ 10 – 20% 30 - 60 Celkem 100% 300

Pregraduální příprava učitelů na OU a PřF OU Učitelé jsou připravováni na 3 fakultách OU (PdF, PřF, FF) Strukturované studium – v rámci univerzity shodná koncepce i rámcový obsah učitelské přípravy Souběžný model učitelské přípravy, tj. složka oborová i ped-psych se prolínají oběma stupni studia

Pregraduální příprava učitelů na PřF OU Srovnání kreditního hodnocení Označení složky Minimum na PřF OU Doporučené proporce v koncepci oborová 156 132 - 195 oborově-didaktická 28 24 - 45 pedagogicko-psychologická pedagogické praxe 20 15 - 30 ostatní 32 30 - 60 volitelné předměty ve všech složkách učitelské přípravy 36 CELKEM 300

Pregraduální příprava učitelů chemie na PřF OU V průběhu let rozšiřování nabídky PV předmětů v oblasti oborově-didaktické složky přípravy a v oblasti pedagogických praxí Akreditace oboru „Učitelství chemie pro 2. st. ZŠ a SŠ“ – do 31.12.2019 (soulad se zákonem č. 563/2004 o ped. pracovnících, kdy učitel SŠ může vyučovat i na ZŠ) v rámci NMgr SP Chemie Tato akreditace již byla posuzována podle nové koncepce učitelského vzdělávání

Pregraduální příprava učitelů chemie na PřF OU Srovnání – koncepce a vzorový studijní plán učitelství chemie na PřF OU složka Rámcová koncepce Studijní plán učitelství CH na PřF OU Podíl z celkové hodinové dotace Oborová (1. a 2. aprobační předmět) 44 – 65% 55% Oborově didaktická (1. a 2. aprobační předmět) 8 – 15% 16% Pedagogicko-psychologická 11% Reflektované pedagogické praxe 5 – 10% 7% BP a DP a volitelné předměty 10 – 20% CELKEM 100%

Pregraduální příprava učitelů na OU a PřF OU Vybrané předměty učitelské přípravy učitelů chemie na PřF OU Vzorový studijní plán

Doporučení učitelů z praxe Koncepce ponechává prostor pro konkretizaci, průběžnou inovaci a uplatnění zvláštností jak příslušného vzdělávacího zařízení a regionu, tak pro zohlednění specifik oborů a jejich tradic.

Závěr Splnění formálních náležitostí pro akreditaci učitelských oborů (tj. v současné době dodržení kritérií rámcové koncepce přípravného vzdělávání učitelů) je jen jednou (byť velmi důležitou) stránkou v širokém spektru oblastí zajišťujících kvalitní přípravné vzdělávání učitelů. Tou další jsou bezesporu lidé – především učitelé podílející se na přípravě budoucích učitelů, jejich kompetence a přístup. A tuto stránku nelze v žádném případě srovnat do rámcových kritérií či tabulek.

KONTAKTY Katedra chemie, Přírodovědecká fakulta OU Doc. PaedDr. Dana Kričfaluši, CSc. 30. Dubna 22 701 03 Ostrava tel: 597 09 2194 e-mail: dana.kricfalusi@osu.cz