Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Advertisements

Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Název a adresa školy: Integrovaná střední škola Cheb, Obrněné brigády 6, Cheb Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Technické prostředky v požární ochraně
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Inf Počítač a lidé s handicapem
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_09_Činnost litosféry na Zemi Autor: Mgr. Milan Javůrek
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Saturn Sluneční soustava Název školy
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_13_ABECEDA Mgr. Petra Kukuczková
Transkript prezentace:

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední škola Cheb, Obrněné brigády 6, 350 11 Cheb Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0290 Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: Název DUM: 5 - Nejstarší mýty světa - Germáni - prezentace Jméno autora: Mgr. Jana Hoňková Datum (období) vytvoření DUM: květen 2013 Ročník: 1. ročník Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura – Stvoření světa, mýty Vzdělávací obor: Obory zakončené závěrečnou zkouškou Klíčová slova: Germánská mytologie, runové písmo, bohové germánské mytologie Anotace: materiál vysvětluje základní pojmy germánské mytologie, Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: znalost základních pojmů týkajících se germánské mytologie Metodika učebního materiálu: Jedná se o prezentaci, která se se slovním doprovodem přehraje krok za krokem žákům. K prezentaci patří též pracovní list 6 - Nejstarší mýty světa - Germáni – test s testovými otázkami, jejichž řešení žáci najdou v prezentaci, a pracovní texty 15 - Nejstarší mýty světa - Germáni - pracovní text a 16 - Nejstarší mýty světa - Vikingové - stvoření lidí - pracovní text, které mohou být využity k doplnění znalostí k tématu a recepci uměleckého textu

Germánská mytologie

Přestože se severská mytologie dochovala pouze v popisu cizích autorů, především římských dobyvatelů a křesťanských misionářů, měla a má na severoevropské země dodnes velký vliv.

Germánská kosmologie Zemi si Germáni představovali jako tři světy nad sebou. Na nejvyšší úrovni žili bohové a elfové. Ve středu žili lidé, trpaslíci a obři. Nejníže byla chladivá země Nibelheim, kde had Nidhogg okusuje kostry a užírá i Yggdrasil, obrovský jasan prorůstající celou zemi.

Runové písmo Runovou abecedu tvořily především rovné čáry, jež se ryly do dřeva a kamene. Nacházíme ho na krátkých dokumentech, např. na seznamech zbraní a zboží. Runy měly ale především magický význam, s jejich pomocí se dělala kouzla, vytvářely magické amulety nebo se z nich věštilo.

Obr. 1 Runové písmo

Odin Středem germánské mytologie je bůh Odin, bůh války, bouře a veškeré moudrosti. Jeho mytologický příběh vedl ke vzniku kultu. Věřilo se, že pokud se někdo pobodá a zůstane viset devět dní na jasanu jako Odin, osvojí si nekonečnou moudrost a nesmrtelnost. (1)

Ódin visící 9 dní na jasanu. Obr. 2 Ódin visící 9 dní na jasanu.

Thor Thor je Odinův syn, bůh hromu a jeden z nejoblíbenějších bohů. Nosil obrovské kladivo, kterým zabíjel obry a které se k němu vracelo jako bumerang. Amulet s Thorovým kladivem se často dával mrtvým do hrobu. Thorův vůz táhli dva kozli. Když měl hlad, snědl je a pak je zase oživil.

Bůh Thor se svým hromovým kladivem Obr. 3 Bůh Thor se svým hromovým kladivem

Frigg Jedno z nejmocnějších božstev a Odinova choť. Jako bohyně deště létala po obloze v plášti ze světlých a tmavých mraků. Dokázala předvídat budoucnost, ale nemohla ji změnit.

Norny Tři vědmy rozhodující o lidském osudu tkaním goblénů. Vzory na goblénech jsou ale tak složité, že jim nikdo nedokáže porozumět a proto jsou lidské osudy tak složité. Pokud se Normám podaří nějaký goblén dokončit, bude výsledkem navěky poklidný život.

Ragnarok Osud je v germánské mytologii pevně daný. Konečné zničení světa (Ragnarok) ohlašují tři roky bojů, poté tři roky zimy a mocné zemětřesení. Nakonec ale svět opět povstane, znovu krásný a plný zeleně. Konec je zároveň počátkem.

Obr. 4 Oheň Ragnaroku

Použité zdroje a literatura: (1) Sarah Bartlettová: Mýty a báje od A do Z, Metafora, 2009. ISBN 978-80-7359-220-2, str. 130

Obrázky Obr. 1: Sybil Liberty. [cit. 2013-01-17]. Dostupné pod licencí  Creative Commons Uveďte autora 2.0 Generic na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Runes_%26_Rust.jpg?uselang=cs Obr. 2: Lorenz Frølich. [cit. 2013-01-17]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Sacrifice_of_Odin_by_Fr%C3%B8lich.jpg Obr. 3: . Mårten Eskil Winge [cit. 2013-01-17]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Thor.jpg?uselang=cs Obr. 4: Emil Doepler. [cit. 2013-01-17]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ragnar%C3%B6k_by_Doepler.jpg Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Hoňková.