Kořen Sofi dobrynina 5.A..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Advertisements

Lukáš Petr 5. A Stonek.
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
ORGÁNY ROSTLIN-KOŘEN A STONEK
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P26/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Stavba rostlinného těla.
1. Podběl, orsej, sasanka nebo plicník patří mezi byliny rozkvétající časně zjara. V porovnání s ostatními bylinami kvetoucími v létě se u nich častěji.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
stélka - tělo nižších rostlin, není tvořeno pletivy kormus - členěné tělo vyšších rostlin.
Studijní materiál. Vypracovala: Kateřina Jenáčková
STONEK.
Rostlinná pletiva.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.15 Anotace: Prezentace popisuje stavbu těla, vývoj kořene a stonku. Vzdělávací oblast: Krytosemenné rostliny, stavba těla, kořen,
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
Cíl: seznámení se stavbou, druhy, typy a funkcí
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
BOTANIKA ROSTLINNÉ ORGÁNY
Stavba rostlinného těla
Soustavy pletiv Pletiva – skupiny buněk stejného tvaru, funkce.
ANATOMIE A MORFOLOGIE ROSTLIN
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ROSTLINNÁ PLETIVA.
Digitalizace výuky Příjemce
Název Vegetativní orgány rostlin - Kořen Předmět, ročník
Kořen autor: David Hainall.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
Rostlinné orgány - kořen
Kořen Bohumil Bareš.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Rostlinné orgány.
Uspořádání rostlinného těla
Kořen (radix) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.03/Li
Kořen Jan Skála, 4.ročník Bi-Ze.
STAVBA TĚLA KRYTOSEMENNÝCH ROSTLIN
Stonek autor: David Hainall.
Stavba rostlinného těla Stonek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ORGÁNY SEMENNÝCH ROSTLIN
SEMENNÉ ROSTLINY STAVBA TĚLA KOŘEN.
Kořen Biologie 1. ročník.
STONEK.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 1. díl (kořen – stonek)
Kořen  Spolu se stonkem a listy tvoří vegetativní rostlinné orgány  Nižší rostliny = ozn. rhizoidy, vyšší rostliny (kapraďorosty a dál) = kořeny.
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kořen Tematická oblast:Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN.
METAMORFÓZY KOŘENE Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
KOŘEN Biologie, 2. ročník, Botanika. Obecná charakteristika kořen patří mezi tzv. vegetativní orgány společně se stonkem a listem pravý kořen se poprvé.
STONEK. Stonek2 STONEK Nadzemní rostlinný orgán Vegetativní orgán Stonek3.
Stavba rostlinného těla KOŘEN.
STONEK ROSTLINY.
Vegetativní orgány Stonek
VY_32_INOVACE_09_Rostlinná pletiva – 2. část
Stavba rostlinného těla
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Anatomie rostlinných orgánů
Název projektu: Moderní škola
Vegetativní rostlinné orgány
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN 2005, Čapková Marie,Gy Na Vítězné pláni, Pha 4.
KOŘEN VY_32_INOVACE_12_23.
Botanika.
Vegetativní orgány kořen.
Stonek.
Transkript prezentace:

kořen Sofi dobrynina 5.A.

Kořen obecně je to podzemní orgán (většinou) nenese listy neomezený růst do délky je heterotrofní (neprojevuje fotosyntézu)

Stavba kořene

Jak to funguje povrch tvoří KOŘENOVÁ POKOŽKA .Vychlípením pokožkových buněk vznikají drobné KOŘENOVÉ VLÁSKY (VLÁŠENÍ) – ty čerpají vodu pod pokožkou je PRVOTNÍ KŮRA a pod ní je STŘEDNÍ VÁLEC s vodivými pletivy uspořádanými v tzv. cévní svazky, rozvádějícími vodu s minerály dále do rostliny. střed kořene tvoří DŘEŇ . vrchol kořene chrání KOŘENOVÁ ČEPIČKA prorůstající do půdy.

Růst a vývin Růst kořene je většinou pozitivně geotropický – roste za pomoci vnímání gravitace (směrem dolů) Kořen dorůstá vzrostným vrcholem (čepičkou) Hned za ní se nacházejí orgány sloužící k sání vody – kořenové vlásky. Získává potřebné živiny a roste.

Funkce Příjma živiny a slouží jako zásobárna Zásobuje rostlinu potřevnými látkami Upevňuje rostlinu v půdě Někdy může sloužit i k vegetativnímu rozmnožování (dělení trsů)

Přeměny kořene Zásobní – ztloustlé kořeny, hlízy, bulvy. ZÁSOBÁRNA ŽIVIN

Vzdušné kořeny Přijímání vzdušné vlhkosti. např. Monstera   

Příchytné rostliny Slouží k lepšímu přichycení podkladu. např. Břečťan   

haustoria Odnímá hostiteli vodu a minerální látky. např. Jmelí   

Chůdovité kořeny Vyskytují se u rostlin v močálech, nebo tam, kde se mění vodní hladina např. Mangrovníky   

Asimilační kořeny Kořeny jsou ploché, podobné listům. např. Orchideje   

Typy kořene Kořen hlavní– sekundární - přídatné (adventivní) Kořen kůlový – kolmo rostoucí kořen předči kořeny postranné. Kořeny srdčité – vedlejší kořeny přebírají úlohu kořene hlavního. Kořeny ploché – rozprostírají se talířovitě.

Využití Hospodářský význam Kořenová zelenina  (mrkev, petržel, celer aj.) Výroba cukru  cukrová řepa Léčiva  kostival