Václav a Boleslav Obrázek dostupný na: http://www.znojemskarotunda.com/images/121314.jpg Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
„Dějiny vznikajícího českého státu jsou vlastně rodinnou historií Bořivoje a Ludmily, jejich synů a vnuků. Nevěděli bychom o ní téměř nic, kdyby Boleslav nebyl dal zabít Václava a Drahomíra Ludmilu a kdyby se obě tyto oběti nezařadily do zástupu svatých. O světcích musely být psány legendy a právě tyto spisy jsou hlavním pramenem, z něhož čerpáme své vědomosti ... Legendy však nejsou životopisy, jsou to pobožné příběhy, kde má legendista za úkol světcův život vylíčit jako potvrzení jeho svatosti. Sepisovaly se podle zavedených předloh, často bez ohledu na skutečnost.“ TŘEŠTÍK, D. Počátky Přemyslovců. 1. vyd. Praha: NLN, 1998. ISBN 80-7106-138-7. s. 7. (upraveno a zkráceno) TŘEŠTÍK, D. Dvojí život knížete Václava. National Geographic. 2006, č. 10, s. 32, ISSN 1213-9394 (upraveno a zkráceno)
Středověká legenda musela ………………………. „Legendy nejsou životopisy, jsou to pobožné příběhy, kde má legendista za úkol světcův život vylíčit jako potvrzení jeho svatosti. Sepisovaly se podle zavedených předloh, často bez ohledu na skutečnost.“ Středověká legenda musela ………………………. Středověká legenda nemusela ….………………… Některé písemné prameny o událostech smrti knížete Václava: Staroslověnské legendy o Sv. Václavu Kristiánova legenda Crescente fide (Když šířila se víra křesťanská) zapište si sami zapište si sami TŘEŠTÍK, D. Počátky Přemyslovců. 1. vyd. Praha: NLN, 1998. ISBN 80-7106-138-7. s. 7. (upraveno a zkráceno) TŘEŠTÍK, D. Dvojí život knížete Václava. National Geographic. 2006, č. 10, s. 32, ISSN 1213-9394 (upraveno a zkráceno)
Napište příběh o životě a smrti knížete Václava v roli: a) středověkého legendisty (základní úroveň) b) středověkého kronikáře (pokročilejší úroveň) c) moderního historika (obtížný úkol) a) Legendista měl za úkol popsat Václavův život v „růžových barvách“, podle církevních představ o tom, jaký život by měl vést světec. b) Kronikář byl historikem středověku, usiloval o pravdivost, ovšem často byl ovlivněn pánem u něhož byl službou. Řekněme, že jste osobním kronikářem knížete Boleslava I. a zářijové události na Staré Boleslavi se budete snažit popsat tak, aby z toho váš pán nevyšel jako bratrovrah, nebo se alespoň pokusíte najít nějakou omluvu pro jeho jednání… c) Moderní historik se snaží být naprosto nestranný. Jeho práce spočívá ve studiu všech dostupných pramenů a literatury. Využijte následujících faktů, textů v učebnici a historikové navíc obdrží další studijní materiály. Doplňkové materiály pro roli historiků: např.: KVIRENC, J., KUNSTOVÁ, E. České dějiny do roku 1914. Dějiny v dokumentech. Liberec: Dialog, 2006. ISBN 80-86761-43-6. s. 22 - 23
Některá historická fakta: Václav a Boleslav byli bratři, členové vládnoucího rodu Přemyslovců, vnukové prvního křesťanského vládce Čech Bořivoje I. Václav byl prvorozený a vládl v letech 925 - 935. Přemyslovské území za Václava nebylo velké (zhruba dnešní střední Čechy). Václav platil saskému vévodovi Jindřichovi I. tribut - daň za mír, podobně jako Moravané kdysi Východofrancké říši. Václav se v září roku 935 účastnil sněmu a hostiny na bratrově hradě ve Staré Boleslavi a byl zde zabit. Po Václavově smrti vládl Boleslav (935 – 972). Upevnil a rozšířil moc Přemyslovců po celých Čechách (dokonce do Polska a k hranicím Kyjevské Rusi). Boleslav I. odmítl platit Sasům tribut a 14 let s nimi bojoval. Přes některé výborné vojenské úspěchy nakonec nezvítězil a musel platit dále. Boleslav I. nechal bratrovy ostatky převést ze Staré Boleslavi do Prahy a podporoval jeho uctívání... Jeho synovi Boleslavu II. se v roce 973 podařilo založit v Praze biskupství (pomohlo také to, že Čechové měli své domácí svaté).
Rozsah: min. A5 rukopisu nebo 250 slov v textovém editoru. Čas: 60min. (+ libovolně doma do příštího dějepisu) Doplňkové materiály pro roli historiků: např.: KVIRENC, J., KUNSTOVÁ, E. České dějiny do roku 1914. Dějiny v dokumentech. Liberec: Dialog, 2006. ISBN 80-86761-43-6. s. 22 - 23
Vlastní hodnocení: 1 2 3 Předem jsem si vybral(a) jednu z možností a podařilo se mi splnit úkol podle zadání Můj příběh má logiku Nedopustil(a) jsem se věcných (faktografických) chyb Využil(a) jsem možnosti konzultovat se spolužáky Konzultace mi pomohla