NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

VY_32_INOVACE_19_Národní buditelé
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl05
Opakování
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_371_Česká literatura 18. a 19. století AUTOR: Mgr. Markéta.
Za předpokladu použití učebnice Čítanka pro 5. ročník a psacích potřeb
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
České národní obrození
České národní obrození
Základní škola Nový Jičín, Komenského 68, příspěvková organizace
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Od poloviny 18. stol. do roku 1848
Osobnosti národního obrození
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Národní obrození 8. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
VY_32_INOVACE_18_Národní obrození Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Počátky Národního obrození
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Národní obrození.
Elektronická učebnice - I
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2PRV2,3_23.
České země – součást Rakouska
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Národní obrození Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
České země ve 2. polovině 18. století
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Národní obrození Michaela Tarabová.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
19. století opakování.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ANOTACE: Určeno pro žáky 1.stupně ZŠ Motivace a nácvik státní hymny
ČESKÁ STÁTNÍ HYMNA ICT 2 –
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV
Národní obrození 5. ročník
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Jasně, jsi fakt hustej! zpět.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Počátek Národního obrození
Název materiálu: Národní obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Mgr. Iva Štancíková Člověk a jeho svět Vlastivěda národní obrození 5
Národní obrození Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_08_Česká historie.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Opakujeme dějepis na druhém stupni
Mgr. Jablečníková Jarmila ZŠ Horní Slavkov
České národní obrození
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_35_ČS TEMA: České národní obrození ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3551

Anotace Prezentace je určena žákům 5. ročníku. Slouží jako seznámení s novým učivem České národní obrození. V závěru prezentace je zařazen kvíz, s jehož pomocí si žáci ověří získané znalosti z probraného učiva.

Nadvláda němčiny Marie Terezie a Josef II. chtěli, aby byla habsburská říše silným - slabým státem. V jednotlivých částech říše se mluvilo jedním -mnoha jazyky. Špatně se mezi sebou dorozumívali vojáci v císařské armádě. Při jednáních na úřadech, dochází k nedorozumění. Habsburkové vládnou z Vídně, mluví se zde německy. Proto se stala jedinou úřední řečí němčina.

Proč bylo rozhodnuto, že se jedinou Proč bylo rozhodnuto, že se jedinou úřední řečí v habsburské říši stane němčina?

V českých zemích - poněmčování Pouze německy se mluvilo v armádě, na úřadech ve vyšších školách knihy se tiskly převážně v němčině němčina byla řečí vrchnosti, bohatých měšťanů, vzdělaných lidí Česky mluvili jen poddaní na venkově prostí lidé ve městech Hrozilo nebezpečí, že bude český jazyk postupně zapomenut.

V českých zemích nastalo období poněmčování. Kde se mluvilo pouze německy? Jaké vrstvy obyvatel mezi sebou komunikovaly česky? Co hrozilo?

Počátky národního obrození Po zrušení nevolnictví roku 1781 – na studia do měst přichází i chlapci z venkova. Začali studovat český jazyk, dějiny i kulturu. Stávají se z nich učitelé, kněží, úředníci, umělci, vědci. Říkáme jim vlastenci (národní buditelé). Snažili se český jazyk zachránit.

1. Kdo byli vlastenci?

Vlastenci Vystupují na obranu své české vlasti Učitelé a kněží vystupují proti poněmčování Národní hrdost a sebevědomí – stoupal zájem o českou minulost Píší knihy v českém jazyce Překládají do češtiny knihy z jiných jazyků

Česká expedice první české vydavatelství a knihkupectví Václav Matěj Kramerius české knihy, kalendáře, noviny z Prahy se dostávají i do malých českých vesniček

Co sis zapamatoval o České expedici?

Divadlo Bouda v Praze na dnešním Václavském náměstí dřevěná divadelní budova – hry v češtině

1. Jak se jmenovalo první české divadlo na dnešním Václavském náměstí? 2. V jakém jazyce se v něm hrály divadelní hry?

Kočovní loutkáři Jezdí na venkov s českými divadelními hrami Loutkář Matěj Kopecký – Kašpárek

Kdo byli kočovní loutkáři?

František Palacký historik a politik vylíčil historii českého národa do roku 1526

Jak se jmenuje dílo Františka Palackého? O čem v knize psal?

Josef Dobrovský dílo - Dějiny české řeči a literatury

Kdo napsal knihu Dějiny české řeči a literatury?

Josef Kajetán Tyl dramatik, herec, řídil divadlo v Praze rakouské úřady jeho divadlo rozpustily založil vlastní kočovnou společnost Nejslavnější z her Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka – v ní poprvé zazněla r. 1834 píseň - Kde domov můj hudbu složil František Škroup - byla zpívána při lidových poutích, na výletech, - po vzniku Československé republiky r. 1918 se stala první částí státní hymny

Kdo byl Josef Kajetán Tyl? 2. Jak se jmenovala jeho nejznámější divadelní hra? 3. Co jste si zapamatovali o písni Kde domov můj?

Josef Kajetán Tyl

Jaké další divadelní hry Josef Kajetán Tyl napsal?

Josef Jungmann Česko – německý slovník

Jaký slovník napsal Josef Jungmann?

Obrození pokračuje vznik muzeí v městečkách, větších vesnicích prostí lidé zakládají - čtenářské spolky, ochotnická divadla pořádaly se taneční zábavy, večírky - recitace českých básní - zpěv lidových písní - hrají se skladby českých hudebních skladatelů české bály – český tanec - polka

Jak se na národním obrození podíleli prostí lidé? 2. Jak se jmenoval nový český tanec, který vznikl v tomto období a později se rozšířil do celé Evropy?

Kvíz Zapisuj všechny správné odpovědi. Jakou řeč zvolili habsburští panovníci jako úřední? a) češtinu b) němčinu c) angličtinu 2. Oč se čeští vlastenci snažili? a) zachránit český jazyk b) připomenout lidem českou minulost 3. Jak se jmenovalo první české vydavatelství a knihkupectví ? a) Bouda b) Česká expedice 4. V divadle Bouda se hrály a) české divadelní hry b) německé divadelní hry

Kvíz 5.Jak se jmenuje loutkář, který vymyslel Kašpárka? a) Josef Dobrovský b) Matěj Kopecký 6. František Palacký napsal knihu Dějiny národu českého v Čechách a na Moravě a) ano b) ne 7. Josef Kajetán Tyl napsal divadelní hru a) Jan Hus b) Strakonický dudák c) Fidlovačka 8. Josef Jungmann napsal slovník a) česko – anglický b) česko – německý

Vyhodnocení Správné odpovědi a, b b a a, b, c Jak jste byli úspěšní? 11-10 bodů 9 - 8 bodů 7 – 6 bodů 5 – 3 body 2- 0 bodů

Zdroje http://www.panovnici.estranky.cz/img/picture/262/Marie-Terezie.jpg http://www.zememeric.cz/osobnosti/foto/802_II._Josef.jpg http://www.neaktuality.cz/wp-content/uploads/2_9_11.jpg http://simonak.eu/images/obrazky_ostatni_strany/h_k/2_9.jpg http://cdn.dipity.com/uploads/events/55099b2a104cc72ccadf25f9001a265a_1M.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/Mat%C4%9Bj_Kopeck%C3%BD.jpg http://www.pslib.cz/david.rybczuk/prazdniny/WWW/kasparek.JPG http://www.rodinnevylety.cz/wp-content/uploads/2010/01/Prachatice-exponat-1.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/ba/Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD.jpg/220px-Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD.jpg http://www.literama.sk/data/produkty/obrazky/4/7/5/5/dejiny-narodu-ceskeho_s.jpg http://img.radio.cz/pictures/osobnosti/tyl_j_k.jpg http://img.radio.cz/pictures/knihy/kde_domov_muj1.jpg http://d.gr-assets.com/books/1271013444l/7989178.jpg

Zdroje http://www.antikvariat59.cz/product_images/temp_big/1349873873lp-152.jpg http://media.novinky.cz/805/268050-original1-ln4yq.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b0/Jan_Vil%C3%ADmek_-_Franti%C5%A1ek_%C5%A0kroup.jpg/190px-Jan_Vil%C3%ADmek_-_Franti%C5%A1ek_%C5%A0kroup.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/Josef_Dobrovsky_Vilimek.jpg http://farm6.staticflickr.com/5046/5333940702_4094568e9c_z.jpg http://www.antikvariatik.cz/fotovelke/14915.jpg http://img3.ceskatelevize.cz/program/porady/1096911352/foto/4659.jpg www.office.microsoft.com Učebnice Vlastivěda 5 , významné události nových českých dějin, doc. PhDr. František Čapka, CSc., nakladatelství Nová škola