Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
PREZENTACE. INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE 2 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu VY_32_INOVACE_14_02 Šablona III/2 Inovace a.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_28_Jevištní hudební formy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Inf Písmo v počítači. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní pojmy pro práci s OS Windows
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Technické vybavení počítače - Počítač PC
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.18
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Inf Počítač a lidé s handicapem
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
MS WORD 2010 – STYLY Název školy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Ovládání operačního systému
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Autor: Mgr. Nováková Jana
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Skupiny DĚ, TĚ, NĚ, BĚ, PĚ, VĚ, MĚ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Měření elektrického proudu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Ostrovní biogeografie
Měření v dílenské praxi
EXCEL 2010 Úvod k funkcím 1. část.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
DRAMATICKÉ ŽÁNRY Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_73
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM  Drahomír Havlíček Název DUM  Drama Kód DUM VY_32_INOVACE_ 1.3.10 Datum vytvoření  15. 11. 2012 Předmět  Český jazyk a literatura Tematická oblast  Interpretace literárního díla. Výstup ŠVP  Žák interpretuje literární text. Anotace DUM  Základní charakteristika dramatu jako literárního druhu, jeho vývoj. Metodický popis  Prezentace určená jako podpora při interpretaci dramatických literárních děl. Vhodná i pro samostatné opakování žáků. Hodnocení  Prezentace se osvědčila. Žáci ji využili i při opakování na písemný test. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Drama

z řeckého dráma = čin, jednání, skutek jeden ze tří základních druhů (lyrika, epika, drama) umělecké literatury má děj určeno převážně k jevištnímu provedení děj se uskutečňuje pouze formou dialogu mezi jednotlivými postavami, popř. i formou monologů

Schéma klasického dramatu expozice = seznámení s výchozí situací děje (v antice někdy nahrazována prologem, v moderním divadle často chybí, je roztříštěna) kolize = náraz, srážka, zauzlení děje, jednající postavy před otázkou jak dál, nebo co dělat krize = vrcholný okamžik konfliktu, děj vyvolaný kolizí vyhrocen natolik, že přichází srážka protichůdných stran peripetie = náhlý obrat katastrofa = konečný obrat, rozuzlení konfliktu

Deus ex machina latinsky „bůh ze stroje“ Římané převzali od Řeků (theos apo mechanes = božstvo spuštěné strojem) užíváno v řecké i římské tragédii v bezvýchodném okamžiku děje zvláštním mechanismem spuštěna socha boha výrok boha = řešení zápletky dnes náhlé, motiv postrádající vyřešení konfliktní situace

Schéma moderního dramatu expozice zápletka rozvoj děje s momenty retardace závěrečné rozuzlení

Formální členění dramatu jednání scény výstupy někdy bývá připojen prolog a epilog

Jednání též akt, dějství divadelní hra členěna na jednání ohraničeno vytažením a spuštěním opony uzavřená část děje v antice a klasicismu Horatiova zásada pěti jednání v moderním dramatu divadelní hra rozdělena nejčastěji na dvě části

Scéna též obraz, výjev uzavřená dějová jednotka širší než výstup, ale užší než jednání také označení pro jeviště

Výstup nejmenší dějová jednotka dramatu vymezena příchodem nebo odchodem některé z postav vymezen v průběhu 19. století

Drama jako kniha na začátku většinou seznam vystupujících postav kniha psána jako dialog jednajících postav replika = promluva jedné postavy scénické (režijní) poznámky: poznámky autora hry, vysvětlení, co se děje na scéně, co dělají, popř. jak vypadají jednající postavy

Ukázka z divadelní hry R. U. R. DĚJSTVÍ PRVNÍ Helenin salon. Vlevo tapetové dveře do hudebního salonu, vpravo dveře do Heleniny ložnice. Uprostřed okna k moři a přístavu. Toaletní zrcadlo s drobnůstkami, stůl, pohovka a křesla, komoda, psací stolek se stojací žárovkou, vpravo krb rovněž se stojacími žárovkami. Celý salon do drobností má moderní a čistě ženský ráz. DOMIN, FABRY, HALLEMEIER vcházejí zleva po špičkách a nesou plné náruče květin a květináčů. FABRY: Kam to všechno dáme? HALLEMAIER: Uf! Složí své břímě a žehná velkým křížem dveře napravo. Spi, spi! Kdo spí, neví aspoň o ničem. DOMIN: Ona vůbec neví. (str. 32)

Čas dramatu aktuálně přítomný předvádění děje právě probíhajícího

Jednota místa, času a děje též zákon tří jednot uplatňován v klasickém dramatu poprvé Aristoteles závazný zejména ve francouzském klasicismu pravidla: jedna ústřední zápletka, nepřetržitě kupředu bez odboček během 24 hodin soustředěn na co nejmenším prostoru

Vývoj dramatu souběžně s vývojem divadla

Dramatické žánry komedie tragédie fraška činohra aktovka absurdní drama hudebně dramatické žánry: opera, opereta, muzikál

Seznam použitých zdrojů: KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přepracované vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 p. ISBN 80-000-0527-1. Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN 80-735-8016-0. ČAPEK, Karel. R.U.R.: rossum's universal robots. V nakl. Artur vyd. 3. Praha: Artur, c2008, 98 s. D (Artur). ISBN 978-80-87128-51-0.