Historická sociologie, Řízení a supervize

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sedm základních nástrojů řízení jakosti. Kontrolní tabulky Vývojové diagramy Histogramy Diagramy příčin a následků Paretovy diagramy Bodové diagramy Regulační.
Advertisements

Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Ekonomicko-matematické metody č. 11 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc.
Kapitola 1: Popisná statistika jednoho souboru2  Matematická statistika je věda, která se zabývá studiem dat vykazujících náhodná kolísání.  Je možno.
10. SEMINÁŘ INDUKTIVNÍ STATISTIKA 3. HODNOCENÍ ZÁVISLOSTÍ.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
9. SEMINÁŘ INDUKTIVNÍ STATISTIKA 2. TESTOVÁNÍ STATISTICKÝCH HYPOTÉZ.
Kvalita podnikatelského prostředí a ekonomická výkonnost
Analýza variance (ANOVA).
Věcné autority v roce 2016
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
OCEŇOVÁNÍ CENNÝCH PAPÍRŮ Přednáška č. 2
Interpolace funkčních závislostí
7. Statistické testování
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Testování hypotéz vymezení základních pojmů
Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Lineární funkce - příklady
Statistické metody a zpracování dat 1 (podzim 2016) Klára Čížková
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů
Faktorová analýza cíl faktorové analýzy základní pojmy, postup
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Regrese – jednoduchá regrese
Funkce Funkce (píšeme f (x) ) je každé zobrazení množiny A do množiny R, kde A je libovolná podmnožina množiny R. Zobrazované množině A říkáme definiční.
Six sigma – zkrácená verze
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Statistické metody pro vysvětlující otázky
2. seminární úkol - projekt
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Parametry polohy Modus Medián
Míry asociace obecná definice – síla a směr vztahu
FSS MUNI, katedra SPSP Kvantitativní výzkum x118 Téma 11: Korelace
Kvadratické nerovnice
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Lineární funkce.
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Test z Metodologie – náměty k přípravě
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Spojité VELIČINY Vyšetřování normality dat
PSY252 Statistická analýza dat v psychologii II
Rovnice základní pojmy.
Rovnice s absolutními hodnotami
Modelování fyzikálních dějů pomocí metody Monte Carlo
XII. Binomické rozložení
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Fitování Konstrukce křivky (funkce), která co nejlépe odpovídá naměřeným hodnotám. - může podléhat dodatečným podmínkám Lineární vs. nelineární regrese.
SEM – speciální přístupy
TŘÍDĚNÍ DAT je základní způsob zpracování dat.
Lineární regrese.
Běžná pravděpodobnostní rozdělení
Fitování Konstrukce křivky (funkce), která co nejlépe odpovídá naměřeným hodnotám. - může podléhat dodatečným podmínkám Lineární vs. nelineární regrese.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz
Lineární funkce a její vlastnosti
Více náhodných veličin
… jak přesně počítat s nepřesnými čísly
Grafy kvadratických funkcí
Průměr
Seminář o stavebním spoření
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
TOC Class Problem I (jednodušší varianta P&Q analýzy) (v tomto konkrétním příkladu je P=Y a Q=Z – specifikace proměnných) Ing.J.Skorkovský, CSc.
Transkript prezentace:

Historická sociologie, Řízení a supervize UK FHS Historická sociologie, Řízení a supervize (LS 2014+) Analýza kvantitativních dat III. Interakce v regresním modelu Umožňuje mnohem flexibilnější specifikaci modelu – testování hypotéz Jiří Šafr FHS UK, SOÚ AV ČR, v.v.i. jiri.safr(zavináč)seznam.cz Prozatímní nehotová verze 1 poslední aktualizace 22.5. 2017

Možnosti v modelu a postup Interakce mezi vysvětlujícími proměnnými

K čemu jsou interakce? Pomocí modelování interakcí X1 a X2 (či dalších) můžeme efektivně testovat rozdíly mezi skupinami či ve vícerozměrné regresi dokonce zda se odhadnuté parametry modelu ve skupinách liší. Zařazením interakce (interakční člen) do modelu v principu ověřujeme, zda se efekt jedné nezávislé proměnné liší podél hodnot jiné nezávislé proměnné.

Interakce Koeficienty (slopes) se mohou ve skupinách nezávislé X-kateg. lišit

Pouze konstanty se liší mezi skupinami (tj Pouze konstanty se liší mezi skupinami (tj. ne interakce) → aditivní efekt dummy pro Xkateg. (např. pohlaví-muz) → liší se konstanta pro skupiny (muži/ženy)? Test rozdílu: Zde jsou jen 2 skupiny, proto stačí t-statistika, ale pro více skupin musíme Wald test Interpretace: nulová hyp.: „X má stejný efekt tj. směrnici, pro obě skupiny“. Koeficient „muz“ říká „o kolik“. Pokud je koef. „muz“ stat. významný, pak hovoříme o aditivním efektu (zde pohlaví) Tento model ukazuje na „vyrovnané zne/výhodnění“ mezi skupinami. reg Y x1 x2kat reg income educ VEK i.POHL

Jen směrnice (slope) se liší mezi skupinami = interakce číselné a kategoriální nez.pr.; konstanta je stejná dummy pro X2kat (pohlaví-muz) v násobku se spojitou X1; konstanta je pro skupiny X2 stejná → jak se efekt mění ve skupinách? Interpretace: kladný koef. X1*X2kat znamená, že má X1 má větší efekt (kladný nebo záporný) ve skupině A než v B Koeficient X1 je efektem pro skupinu B (referenční kateg.) Reg Y X1 X2dummy X1*X2dummy Test: T-test pro interakční člen

Konstatnta i směrnice se mohou měnit mezi skupinami Konstanta = rozdíl v počáteční hodnotě pro pro X2kateg Směrnice = jak se mění efekt mezi skupinami

Terminologie Hlavní efekt (main effect / term) = bez interakcí (X1, X2) Interakční efekt / člen (interaction effects / term) = interakce Pokud máme v modelu více nezávislých proměnných než dvě (X1, X2, X3 …), pak lze také jejich kombinace (+ hlavní efekty: X1, X2, X3): all 2-way effects „každá s každou“ (X1*X2, X1*X3, X2*X3) all 3-way effects (X1*X2, X1*X3, X2*X3 a X1*X2*X3) atd. jednodušší/redukovaný model (restricted model) vs. plný/bez omezení model (full/ unconstrained model) Jde o obecné odlišení zahnízděných modelů (s/bez určitého parametru). Omezený model může být např. bez X2kateg dummy proměnné pro rozdíl mezi skupinami, anebo pokračujeme dále: pak je omezený bez interakce a plný s interakcí.

Jak ověříme rozdíly mezi modely? Postupujeme pomocí testování v celkové síle (model fit) zahnízděných modelů. Obecně máme hypotézu H0: Výsledky omezeného=jednoduššího modelu (M1) a rozšířeného modelu (M2) jsou stejné. Alternativní hypotéza: Vysvětlující schopnost modelu M1 je menší než M2. M2 může být rozšířením M1 právě o interakční člen. F-test přidání parametrů (incremental F-test) Likelihood ratio test

Jak prezentovat interakce? Predicted values – modelem odhadnuté hodnoty do grafu. Vhodné pro X1-spojitá/číselná a X2 kategoriální proměnná. Příklad: Y= Příjem (log), X1= periférnost území (generel) dle kvalifikace, X2= gender X3= počet obyvatel (>/<5tis. v generelu)

Další stupeň interpretace: Marginální efekty Jiná možnost než v grafu ukazovat paralelní přímky predikovaných hodnot pro kategorie X2 můžeme spočítat a ukazovat rozdíl mezi predikovanými hodnotami → marginální efekt Pokud intervaly spolehlivosti neprochází 0, pak je rozdíl statisticky významný. např. pro kategorie pohlaví V lineárním (OLS) modelu a kateg. X2 je to rozdíl v adjustované predikované hodnotě mezi kategoriemi X2 podél hodnot spojité X1. Velký význam ale pro interpretaci nelineárních modelů, např. logistické regrese.

Predikované hodnoty a marginální efekty v lineárním modelu Predikované hodnoty pro specifické hodnoty Xi Specifické hodnoty X1 Periférnost: 1._at: kvalif_dim~A =-4.62 2._at: kvalif_dim~A =-3.62 3._at: kvalif_dim~A =-2.62 4._at: kvalif_dim~A =-1.62 5._at: kvalif_dim~A =-0.62 6._at: kvalif_dim~A = 0.38 7._at: kvalif_dim~A = 1.38 (hodnoty pokrývají spektrum od min do max) Marginální efekty pro specifické hodnoty Xi

Interakce: užitečné rady X1 (spojitou číselnou) je vhodné nejprve vycentrovat, např. na průměr (tj. odečteme u každého případu průměrnou hodnotu). Místo centrování na průměr, lze použít i jinou věcně zajímavou hodnotu, která bude přínosná pro interpretaci (např. pokud bychom odhadovali v modelu efekt vzdělání (měřený v letech školní docházky) na příjem, může jít o hodnotu „13 let“, což v ČR odpovídá „SŠ s maturitou“.) Celkově se výsledky modelu ani predikce nezmění, ale často nám to umožní smysluplnější intepretaci interakce. Interakční člen X1*X2 v modelu by měl být statisticky významný (f-test), ale hlavní efekty, tj. samostatné proměnné X1, X2 nemusí; ostatně do modelu s interakcemi je z principu vnesena extrémní multikolinearita. Jakmile přidáme interakční člen, pak nás již při interpretaci tolik nezajímají hlavní efekty (hodnota koeficientů).

Marginální efekty v logistickém modelu DOPLNIT