Anatomie a fyziologie mluvních orgánů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vnitřní energie těles Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Advertisements

Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Soustava trávicí – dutina ústní, hltan, jícen. Možnost využití: interaktivní tabule.
Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
Fyziologické vlastnosti lidského sluchu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_05_PŘ8_BO.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
CÉVY (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co je větší? 15 cm30 cm 100 m6000 mm 15 cm3 m.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada34 AnotaceJazyk.
1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR Trávicí soustava - chrup 8. ročník Zpracovala: Mgr. Jana Richterová.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Funkce = výměna plynů (oxidu uhličitého a kyslíku)
Přírodopis – 8. ročník, Srdce
než začnete prohlížet prezentaci ...
Senzory pro EZS.
Měření délky pevného tělesa
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Grafické znázornění síly
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
TRÁVICÍ SOUSTAVA – ZUBY (opakování)
Dýchací soustava a její choroby
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací
Vlastnosti zvuku - test z teorie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
Neodkladná resuscitace
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
LJP Mluvidla 2. část – hlasové ústrojí
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
VESMÍR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
SYSTÉM ČESKÝCH HLÁSEK Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D..
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
tvorba hlásek českého jazyka
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Elektromagnetická slučitelnost
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
HMYZ STAVBA TĚLA.
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Magnetické ztráty.
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Dýchací soustava VY_32_INOVACE_06-04 Ročník: 5. Vzdělávací oblast:
Skupenství látek.
Dýchací soustava.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
Vzájemné silové působení těles
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
VLASTNOSTI KAPALIN
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Zvukové jevy.
KOSTRA.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

Anatomie a fyziologie mluvních orgánů

Mluvní orgány se skládají z ústrojí respiračního (dýchací), fonačního (hlasové) a artikulačního

Dýchací ústrojí Primární funkcí tohoto ústrojí je dýchání, sekundární je mluvení vzduch se do plic dostává horními a dolními dýchacími cestami, kde se vzduch čistí, otepluje a zvlhčuje, napínají se svaly mezižeberní, žebra se od sebe vzdalují, aktivuje se bránice a v plicích vzniká podtlak, který nasává do plic vzduch. Po uvolnění mezižeberních svalů a bránice se hruď zmenšuje, plíce jsou stlačovány a vzduch je vytlačen ven u dospělých osob je 16 – 20 dechů za minutu, u dětí 20 – 26 dechů.

Dýchací soustava člověka představuje soustavu orgánů, která zajišťuje výměnu plynů mezi krví a vnějším prostředím. K dýchací soustavě patří: horní cesty dýchací: dutina nosní, hltan dolní cesty dýchací: hrtan, průdušnice, průdušky a plíce

Hlasové ústrojí (fonační) Se skládá z hlasivek - typicky lidským orgánem, jsou uložené v hrtanu Délka hlasivek u dospělého člověka je 1,5 – 2,5 cm. U žen v průměru 18mm, u mužů 22mm. Mezi vazy se nachází hlasivková štěrbina Hlasivky jsou při dýchání široce rozevřeny – poloha ventilační, při fonaci jsou k sobě přiloženy – poloha fonační.

Artikulační ústrojí Zde dochází k hlavnímu rozlišení zvuků řeči Tvoří ho 3 rezonanční dutiny: Dutina hrdelní Dutina nosní Dutina ústní - má zásadní význam, podílí se na podobě hlásek

Dutina ústní její funkcí je ukousnutí, mechanické rozmělnění a polykání Tvoří ji: tváře, rty (na tvorbě hlásek se podílejí aktivně i pasivně), jazyk (nezbytný při zpracování potravy a při řeči) zuby (horního a dolního oblouku) - Pro vytváření hlásek jsou podstatné řezákytvrdé tvrdé patro (tvořeno kostí), měkké patro (tvořeno svaly), čípek; patro uzavírá nosohltan, který spolu s měkkým patrem tvoří patrohltanový závěr, který umožňuje průchod vzduchu z/do dutiny nosní. mandle, dásně - na vytváření hlásek se podílí pasivně, většina českých hlásek se ale vytváří právě tam spodní čelist Změnami v postavení dolní čelisti, rtů, jazyka, měkkého patra se mění velikost objemu rezonančních dutin.

první dentice – od 6. – 30. měsíce po narození se prořezává 20 zubů mléčného chrupu druhá dentice – mezi 6. – 30. rokem života vyrůstá 32 zubů trvalého chrupu Rozlišujeme: 8 řezáků, 4 špičáky, 8 zubů třenových, 12 stoliček

Tvorba hlasu Vzduch z plic jde průdušnicí do hrtanu k úrovni hlasivek. Výdechový proud může procházet rozevřenými hlasivkami, nebo proráží závěr hrtanový hlas – rozkmitání hlasivek v hrtanu Rezonanční dutiny formují původní zvuk tvořený hlasivkami na lidský hlas – původní zvuk se tvarem dutiny modifikuje = dotváří, zesiluje a doformuje.

Vlastnosti hlasu Základní Funkční Výška hlasu - je dána hlavně velikostí hlasivek, čím kratší, tím vyšší hlas Síla (intenzita hlasu) - vyjadřuje se v decibelech a subjektivně je vnímána jako hlasitost je ovlivněna intenzitou vzdušného proudu Barva hlasu - Je to subjektivní akustický dojem, kterým na nás hlas působí. Je dán různou velikostí, tvarem, polohou hrtanu a rezonančních dutin, proto je barva hlasu velice individuální. Podle barvy hlasu poznáváme konkrétní osoby. Rozsah hlasu a hlasové pole - je to rozmezí mezi nejnižším a nejvyšším tónem a nejslabší a nejsilnější intenzitou hlasu. Funkční Hlasové rejstříky a přechodové jevy Hlasový začátek - nazýváme tím okamžik, kdy se k sobě hlasivky poprvé přiloží a začínají kmitat Rozlišujeme hlasový začátek: Tvrdý, měkký, dyšný Fonační doba

Fonetika z řeckého foné – hlas nebo zvuk lidské řeči věda zabývající zvukovou stránkou lidské řeči, její funkcí při mluvení, tvorbou hlásek, jejich vnímáním a užitím ve zvukové stavbě jazyka. zkoumá také zvukové úpravy řeči různými modulačními faktory (melodie, tempo, přízvuk, barva hlasu)

fonémy (hlásky) , morfémy (kombinace fonémů - nejmenší jazykové jednotky s významem, např. mák, les, nos, …) kombinací morfém se tvoří slova. Slova tvoří věty a věty promluvu. fonační doba - Je to doba vyjádřená v sekundách, po kterou je schopna vyšetřovaná osoba na jedno nadechnutí udržet nepřetržitě jeden tón.

Dělení hlásek českého jazyka samohlásky (konsonanty) x souhlásky (vokály) Samohlásky Systém českých samohlásek je tvořen pěti samohláskami Při artikulaci prochází výdechový proud dutinou ústní v podstatě volně, nenaráží na žádnou překážku Postavení jazyka v dutině ústní při tvorbě vokálů znázorňuje Hellwagův trojújelník: Dělení podle vodorovné polohy jazyka Přední Střední Zadní Dělení podle Vysoké I U svislé polohy Středové E O jazyka Nízké A

A - Jazyk je při ní nejníže na spodině dutiny ústní, která je volná A - Jazyk je při ní nejníže na spodině dutiny ústní, která je volná. Ústa jsou otevřena víc, než u ostatních samohlásek. E – jazyk se posunuje kupředu a zvedá se k patru, dutina ústní se zmenší, dutiny hrdelní zvětší, rty se zaostřují. I – jazyk se posouvá nejvíc nahoru a vpřed při ještě menším čelistním úhlu. O – jazyk jde vzad a vzhůru, rty se zaokrouhlují U – jazyk je nejvíce zdvižen a nejvíce vzadu, rty zaokrouhleny méně než při O

Souhlásky Je jich 25 a rozlišujeme je podle místa nebo způsobu tvorby. Podle místa tvorby: rozlišuje se pěti artikulačních okrsků, podle toho, na kterém místě mluvidel se hláska tvoří. I. artikulační okrsek: hlásky obouretné (bilabiální): p, b, m hlásky retozubné (labiodentální, tvořené překážkou, kterou vytvořil spodní ret a horní řezáky: f, v II. artikulační okrsek: hlásky dásňové (alveolární) vznikají překážkou, kterou tvoří hrot jazyka na horní dásni: předodásňové (prealveolární): t, d, n, c, s, z, l, r, ř zadodásňové (postalveolární): č, š, ž III. artikulační okrsek: hlásky tvrdopatrové (palatální) tvořené přiblížením hrotu jazyka k tvrdému patru, které jsou pro sluchový dojem :označovány jako měkké ť, ď, ň, j IV. artikulační okrsek: hlásky měkkopatrové (velární): k, g, ch V. artikulační okrsek: hláska hrtanová vzniká přímo v hrtanu (laryngální): hhláska hrtanová vzniká přímo v hrtanu (laryngální): h

Podle způsobu tvorby Hlásky výbuchové - explozivy (závěrové-okluzivy): při vytváření hlásky vznikne na určitý okamžik úplný závěr (okluze), který je pak prudce zrušen a slyšíme jakýsi výbuch (exploze): p, b, m, t, d, n, ť, ď, ň, k, g Hlásky třené – frikativy (úžinové-konstriktivy): někdy překážka pro výdechový proud není úplná, průchod se jen zúží úzkou štěrbinou (konstrikcí), kudy se výdechový proud tře, podle sluchového dojmu jsou nazývány třené (frikativy): f, v, s, z, š, ž, j, h, ch, l, r, ř Hlásky polotřené – afrikáty (polozávěrové (semiokluzivy): souhlásky obsahují v první artikulační fázi prvek závěrový a v druhé fázi úžinový: c, č

Distinktivní rysy hlásek K rozlišení významu slov je důležité mít správně vyvinutý fonematický sluch, na němž také závisí rozvoj řečových dovedností. Znělé souhlásky: b, d, ď, g, h, j, l, m, n, ň, r, ř, v, z, ž Neznělé: c, č, f, ch, k, p, s, š, t, ť Nosovost: m, n, ň

Průběh terapie dyslalie (patlavost)

přípravná cvičení vyvozování hlásky fixace hlásky automatizace hlásky

Přípravná cvičení K přípravným cvičením patří cvičení pro rozvoj motoriky mluvních orgánů (rtů, čelisti, jazyka, měkkého patra atd.), dechová a fonační cvičení a cvičení pro rozvoj fonematické diferenciace. Myofunkční terapie – A. Kittelová

Proč cvičit správné dýchání? Napětí celého těla a správná funkce bránice Klidová poloha jazyka Hospodaření s dechem, delší fonační doba

Dýchací (respirační) cv. Bez fonace Držení špátle mezi rty – zavřená ústa Přivonění, intenzivní nádech klidový (nezatínat krční svaly, nezvedat ramena) Výdech pomocí obrázků „skákání míče na břiše“ Foukání do větrníku, bublifuku, pírka (intenzivně x mírně) Foukání brčkem do vody x do hustší kapaliny, do míčku Sání brčkem, přenášení papírků

Relaxační cvičení v leže Foukání do papíru, do míčků (fotbal, přetlačování) Zahřívání rukou Foukání do plamene svíčky (sfouknout x nesfouknout) Foukání do vaty

S fonací: Prodloužný výdech na „m, s, š, a“ Pomocí onomatopoí – vlak jede, houká, dělá š-š-š (jede v dálce, přibližuje se, vzdaluje se) Jak dělá had, včela, čmelák, vítr… Dodržování hlasové hygieny – nekřičet, nepřepínat hlas, dodržovat pitný režim, nepobývat v prašném prostředí, pozor na tvrdý hlasový začátek