Maturita, přijímací zkoušky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LOGISTIKA NOVÉ MATURITNÍ ZKOUŠKY TELČ CERMAT - Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání
Advertisements

VÝSLEDKY MATURITNÍ GENERÁLKY
JARNÍ TERMÍN MATURITNÍ ZKOUŠKY 2011 Signální výsledky a základní poznatky Informace pro školy.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
MATURITNÍ GENERÁLKA 2010 Jedinečná příležitost pro studenty i učitele středních škol připravit se na změnu maturitní zkoušky v roce 2011 tisková konference.
Výzva č. 29 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Mgr. Zuzana Plecitá PhDr. Eva Chvalinová,
1 Profilová část maturitní zkoušky a poznatky z 5leté praxe Mgr. Petra Pátková, odbor vzdělávací soustavy jednání Asociace SPŠ Špindlerův Mlýn, 7. říjen.
Přijímací řízení ve školním roce 2014/2015 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství a kultury oddělení organizační a vzdělávání.
Výchovná poradkyně D. Pospíšilová. Přijímací řízení 2016 Maximálně 2 přihlášky originál a kopie v 1. kole Zrušení výstupního hodnocení Pozvánka na přijímací.
Přijímací řízení ve školním roce 2015/ ÚVOD Kde je/bylo možné získávat informace:  Návštěvy SŠ a SOU, dna otevřených dveří  Výstava EDUK ART.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO NOVÝ ŠKOLNÍ ROK 2016 / 2017 přihlášky na střední školu podáváme do přihlášky na Sš s talentovou zkouškou podáváme do
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Přijímací řízení v roce uchazeč může pro 1.kolo přijímacích zkoušek podat 2 přihlášky buď na různé střední školy, nebo na různé obory jedné SŠ -přihlášku.
Maturita 2017 YMNÁZIUM BLANSKO Základní informace o maturitní zkoušce v roce 2017.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ workshop 19. září PRO KOLIK TERMÍNŮ V RÁMCI 1. KOLA PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ MAJÍ BÝT PŘIPRAVENY TESTOVÉ ÚLOHY? 1.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Maturita 2017.
Přijímací řízení ve školním roce 2014/2015
Přihlášky Přihlášky podává zákonný zástupce nezletilého uchazeče řediteli (na podatelnu) střední školy (SŠ) nebo zasílá doporučeně. Pro 1. kolo přijímacího.
Přijímací řízení 2016/17.
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
Legislativní změny novela školského zákona zákonem č. 178/2016 Sb., která mj. zavádí jednotnou přijímací zkoušku do oborů vzdělání s maturitní zkouškou.
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Přijímací řízení ve školním roce 2016/2017
Státní maturita Jindřich Kitzberger.
Plánování ve školní tělesné výchově
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Lineární rovnice a nerovnice III.
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012
GVID – MATURITA 2018 aktuální stav – říjen 2017.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Přijímací řízení na střední školy pro školní rok 2018/2019
Maturity 2017/2018 listopad 2017 L. Jíša.
Maturita 2018.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Přijímací řízení ve školním roce 2015/2016
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ 2018 / 2019.
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Přijímací řízení ve školním roce 2017/2018
Přijímací řízení na střední školy pro školní rok 2018/2019
Přijímací řízení na střední školy 2016/2017
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Přijímací řízení ve školním roce 2017/2018
Přijímací řízení ve školním roce 2015/2016
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Přijímací řízení ve školním roce 2017/2018
JEDNOTNÉ PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY V ROCE 2018
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
Přijímací řízení pro školní rok 2018/2019.
Přijímací řízení ve školním roce 2017/2018
Gymnázium Na Vítězné pláni, Praha 4
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Přijímací řízení pro školní rok 2019/20
Přijímací řízení ve školním roce 2017/2018
Přijímací řízení pro školní rok 2019/2020.
GVID – MATURITA 2019 aktuální stav – říjen 2018.
Přijímací řízení ve školním roce 2015/2016
Přijímací řízení v roce uchazeč může pro 1
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Přijímací řízení ve školním roce 2017/2018
Přihláška ke vzdělávání
Transkript prezentace:

Maturita, přijímací zkoušky Setkání v Pardubicích 20.9. 2017 - CERMAT Maturita, přijímací zkoušky Eva Řídká, Dana Tomandlová ridka@cermat.cz, tomandlova@cermat.cz

V posledních 28 letech prošel systém školství řadou reforem V posledních 28 letech prošel systém školství řadou reforem. Potřeba stále něco měnit zasáhla i společnou část maturit, která se během 7 let svého trvání několikrát proměnila. Jednotné přijímací zkoušky, které měly společné části maturit předcházet, se v letošním roce konaly poprvé. Výsledky Společné části maturit a Jednotných přijímacích zkoušek svědčí o některých problémech, které by se měly řešit. Činnost CZVV je na rozdíl od ostatních organizací řízených MŠMT pod drobnohledem veřejnosti a není nic jednoduššího, než problémy ve školství svádět právě na CZVV. Tím se však problémy nevyřeší.

Mají smysl přijímací zkoušky do maturitních oborů? Jsou přijímací zkoušky na střední školu překážkou, nebo krůčkem k maturitě? Je maturita z matematiky příliš obtížná?

Společná část maturit Společná část MZ má certifikační charakter a nastavuje minimální požadavky na akceptovatelnou úroveň vědomostí a dovedností. Specifikem ČR je možnost skládat MZ prakticky na všech typech středních škol s výjimkou tříletých učebních oborů. Všichni žáci, kteří úspěšně složí maturitní zkoušku, se mohou ucházet o studium na vysoké škole. Je přípustné, aby budoucí vysokoškolák nedosáhl na hranici úspěšnosti v didaktickém testu z matematiky? Pro koho bude matematika u maturit povinná?

Matematika - Cizí jazyk Druhá povinně volitelná zkouška Matematika - Cizí jazyk V oborech ukončovaných maturitní zkouškou v současnosti maturuje zhruba 77 % populačního ročníku, u dívek je to dokonce 82 %. Nemalá část z nich proto nebude disponovat intelektovými předpoklady pro úspěšné zvládnutí maturitních zkoušek.

Maturující z matematiky po oborech

Výsledky u Maturit z matematiky - jaro 2017

jaro 2017

Úspěšnost v úlohách podle známek (podle výsledků v celém testu)

Výsledky v úlohách didaktického testu z matematiky po oborech 2016 Nelze tvrdit, že žáci odborných škol zaostávají jen v některých úlohách. Rozdíly v klastrech jsou viditelné u všech úloh.

V čem se maturanti zlepšují? Rok 2015 2016 2017 Výrazy 56,0 % 68,0 % 58,5 % Rovnice a soustavy 43,8 % 50,0 % 65 % Slovní úlohy 17,8 % (obtížnější) 46,5% 53 % To je učivo ZŠ, které je nutné doučit na středních školách. Proč až na SŠ?

Mají všichni všichni žáci předpoklady ke studiu? Učivo ZŠ? Učivo SŠ?

Paní učitelka měla bohužel pravdu.

Snížit úroveň maturitních požadavků maturit pro některé obory? Co by prospělo školství? Snížit úroveň maturitních požadavků maturit pro některé obory?

Diferenciace maturitní zkoušky podle oborů stále existuje profilová zkouška zkouška Matematika+

MATEMATIKA+ je nepovinná zkouška centrálně zadávaná v rámci společné části MZ. Požadavky k MATEMATICE+ odpovídají učivu matematiky všeobecných oborů gymnázií včetně rozšiřujícího učiva probíraného zpravidla v rámci seminářů a učivu matematiky technicky zaměřených středních odborných škol. Rozsah požadavků je uveden v Katalogu požadavků, který společně s ukázkovými testy naleznete na adrese http://www.novamaturita.cz/matematika-1404036723.html

Jak zabít dvě mouchy jednou ranou aneb Matematika+

Žáci, kteří nesplňují požadavky k Matematice+, mají minimální šance uspět v matematice na vysoké škole a opačně.

Dnešní šok https://photomath.net/en/

Přijímací zkoušky 2017

Rok 2017

Neúspěšnost 30,8 %

Kdo je ve skutečnosti přijat na SŠ? Stále jsou školy, které přijímají na maturitní obory žáky bez ohledu na výsledky u přijímacích zkoušek. Proč tomu nelze zabránit? Výsledky některých žáků jsou velmi dobré. Mj. se projevuje silný motivační prvek při přípravě žáků.

Co by prospělo výuce matematiky? V matematice stanovit požadavky, které by měl splnit student nastupující do maturitního oboru. RVP je velmi nekonkrétní a tuto funkci neplní.

Co by prospělo výuce matematiky? Na základní škole stanovit způsob a formu kontroly kvality výuky v uzlových bodech (přijímací zkoušky) stanovit způsob a formu průběžné kontrolu kvality výuky (posuzovat lze např. odpovídající úroveň a hodnocení písemných prací zadávaných ve škole) Kvalitu výuky je nutné posuzovat i prostřednictvím výstupů ze vzdělávání, tedy tím, co žáci umí. Ředitel školy měl by za kvalitu výuky odpovídat (a být podle toho hodnocen) Případný karierní řád by měl zahrnovat výstupy ze vzdělávání.

Co by prospělo výuce matematiky? Posílit výuku matematiky na základní škole. Na druhý stupeň základních škol postupují skupiny žáků ochuzené o talentované a nadprůměrné jedince, kteří odešli na VG. Spojují se zbytky tříd se slabými žáky. Třídám chybí tzv. „tahouni“. Žáci považují nevalnou úroveň za normální a požadavky na ně kladené za přemrštěné a zbytečné. Žáci se stanou aktivnější jen v případě, že budou něco umět. Jak toho docílit? Zavedením RVP se snížila povinná hodinová dotace matematice na 2. stupni ZŠ téměř ve všech ročnících z 5 hodin na 4 hodiny týdně. Pro učitele je stále těžší učivo s žáky procvičit, upevnit a průběžně se k němu vracet, neboť se slabšími žáky je práce zdlouhavější. (V některých případech musí ještě část vymezené doby věnovat žákům s nějakou formou postižení.) Proto učitelé volají po navrácení hodiny matematiky. Dejme učitelům prostor, aby mohli učit.

Co by prospělo školství (nejen výuce matematiky)? Zvýšení platů učitelům

Jak pomoci školství? Zbavit povinnosti maturovat obory, jejichž primárním cílem je vzdělávání k odbornosti, pro níž vysokoškolské vzdělávání není nezbytným předpokladem. Zajistit prostupnost systému k vysokoškolskému vzdělání nadaným žákům středních škol bez maturity kvalitnějším nástavbovým studiem.

Je maturita pro každého? Zhruba čtvrtina neúspěšných žáků ani po druhém opravném termínu nedosáhla ani na polovinu úloh pro tzv. minimálního žáka.

Závěr – jak pomoci školství Upravit RVP pro ZŠ i SŠ – konkretizovat učivo Upravit hodinovou dotaci přiměřeně k požadavkům kladeným na žáky. Instituce jako MŠMT, NÚV, ČŠI a kraje by měly pracovat s výstupy od přijímacích a maturitních zkoušek. Podporovat snahu krajů nepřijímat do maturitních oborů nezpůsobilé žáky. Umožnit i studentům v maturitních oborech ukončit středoškolské vzdělání bez maturity. Šířit prostřednictvím médií objektivní informace, aby společnost nepodléhala jen poplašným zprávám tzv. odborníků na vzdělávání.

Děkujeme za pozornost