VÝUKA V PŘÍRODĚ PhDr. Vlastimil Fiala 2016-1-CZ01_KA101_022796 VÝUKA V PŘÍRODĚ PhDr. Vlastimil Fiala
Škola – základní údaje Umístění – Albertslund – 30 tisíc obyvatel Jedna ze 4 základních škol Zřizovatel – Municipalita Albertslund Třídy 1. – 9. třída, 10. třída – omezený počet 2 třídy v ročníku po 25 žácích speciální dyslektická třída – 6 žáků (soustředěni i z okolních škol)
Škola - vybavení Učebny – ICT, stoly, židle, krabice na věci Odborné učebny – science, laboratoř, knihovna 5 pavilonů propojených chodbou velké venkovní prostory propracovaný systém SW komunikace s rodiči, žáky i mezi sebou navzájem informace pro chybějící žáky – týdenní plány jsou předem zveřejňovány, žáci se doma podle nich připravují
Škola - aktivity jediný zdroj financí – rozpočet od Municipality žáci nesmí nic platit ... na co jim nedá Albertslund, to nedělají hodně času tráví venku – v zákoně je povinnost pracovat se žáky tak, aby denně alespoň 45 minut trávili pohybem, ideálně venku zdarma využívají zařízení Albertslundu – vikingská vesnice, přírodní škola, koncertní sál,....
Škola - organizace žáci jednotlivých tříd se učí 30 – 35 hodin týdně většinou 8:00 – 15.20 dvě velké přestávky – svačina, oběd 1.-5. třída musí ven mimo budovu bez ohledu na počasí oběd si přinesou nebo mohou jít domů nemusí se přezouvat ani převlékat, pokud ano, jedná se o pravidla té které třídy hrubý úklid po sobě provedou žáci po vyučování sami nezvoní, ale vždy se učitelé se žáky včas ve třídě sejdou žáci se učí převážně ve svých třídách
Škola - pracovníci 28 hodin týdně. Méně hodin, pokud mají na starosti třeba knihovnu (- 2 hodiny) dozory nad žáky venku – žluté vesty výuka 11 měsíců pracovní doba 38 hodin týdně. Musí je strávit ve škole ředitel a zástupce neučí učitelé nesuplují, zaskakují učitelé na telefonu, praktikující studenti nebo dozírají studenti po SŠ než nastoupí na pedagogickou fakultu stále více učitelů má psychické problémy (30%)
Škola - pracovníci počet zástupců ředitele závisí na počtu žáků nastupující zástupce pracuje rok s odcházejícím, aby se vše pořádně naučil každý žák s poruchou učení nebo autista má k ruce svého vlastního učitele (prý nadstandard této školy) na škole na částečný úvazek pracují: psycholog speciální pedagog sociální pedagog zubař kariérní poradce
Škola – mimoškolní činnost družina školní klub samostatnost, volba činnosti dobrovolníci jasně stanovená pravidla, ale i volnost spousta místností s vybavením pořádány větší akce rodičům vstup zakázán – rodinné stříbro
Outdoor education pobyt a výuka venku - jeden ze základních principů využívají prostory školy a prostory institucí zřizovaných municipalitou zážitková pedagogika – přírodní škola, vikingská vesnice, muzeum a jeho programy pro školy volný pohyb bez dozoru vaření, tradiční práce, možnost přespat, spousta pomůcek a nářadí práce dobrovolníků
Děti se zvláštními vzdělávacími potřebami snaha o inkluzi – žádné velké nadšení autisté s těžším postižením – zvláštní instituce dislektici, aspergeři – individuální integrace těžší dislektici – speciální třída silná pedagogická a psychologická podpora přímo ve škole silnější postižení – integrace spíš z důvodu možného začlenění žáků do kolektivu (přináší to ale stejně problémy – vnitřní exkluze) v případě dalších problémů – pokračování 10. třídou zejména mimo areál školy – 70% z nich najde práci a začlení se do společnosti. mentálně hendikepovaní jsou velmi často zaměstnáváni municipalitou předcházení školnímu neúspěchu – sociální pedagog