Téma 7: „Vysoké a nízké“ ve vizuální kultuře

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kulturální studia: program kursu
Advertisements

Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
GOTICKÁ KULTURA.
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
POP ART Daniela Kubáňová.
POP ART.
VY_32_INOVACE_2C3.
Pop-art Autor: Michelle Malá a Nela Doláková
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Počítačová grafika - úvod
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
Pop-art 2.polovina 20. století.
Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
Téma 7: „Vznešené a nízké“ ve vizuální kultuře
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
5. Nástin historického vývoje RD
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Abstraktní expresionismus
Moderní umění začíná postimpresionismem.
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
Gotická kultura.
České země, sochařství, malířství
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Ve znamení gotického slohu
Kultura.
Secesní architektura v ostatních zemích Evropy a Ameriky
                                                                         Egyptské pyramidy                                                                                 
KRÁSA KOLEM NÁS Jako kýč jsou v umění označována díla, která jsou příliš okázalá, rušivá. Jedná se také o laciné napodobeniny a nekvalitní ztvárnění určitých.
Památky UNESCO v ČR Jiří Novák
Tajemství abstraktní malby III.
VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Literatura, architektura, výtvarné umění
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_13_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Nástroje interpretace novomediálního díla II JS_14.
Umělecké směry 19. století
P O U T N Í K malíř, restaurátor narozen 1955 v Brně studia : 1971 – 1975 Střední uměleckoprůmyslová škola v Uherském Hradišti 1975 – 1980 Akademie.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Egypt Střední a Nová říše.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Vysoké a nízké ve vizuální kultuře
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Virtuální realita a simulakra
Poezie 1. pol. 20. století Skupina 42. Skupina 42 Skupina 42 České umělecké sdružení, vzniklo v roce 1942, odtud označení celé skupiny Sdružovala výtvarníky,
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Přírodní zahrada RUDOLFOV. Přírodní zahrada roce 2010 získala zahrada plaketu "Ukázková přírodní zahrada“ Bylinky Okrasné.
Klášter Vyšší Brod
Virtuální realita a simulakra
Gotika Bolfíková Nikola.
Náhoda Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Přední umělecké ideje 19. a 20. století
Geografie náboženství
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
Obraz a slovo Emblematika Ikonologie
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Emblematika V umění století byl kladen důraz na symbo-lickou funkci výtvarného díla: obraz reprezentuje objekt viditelného světa a současně symbolizuje.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
1. Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií VK Výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství,
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Křivonosková Kateřina
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Téma 7: „Vysoké a nízké“ ve vizuální kultuře

„Vznešené“ Posvátný prostor a podoby numinózního Otto Wagner, kostel sv. Leopolda v psychiatrické léčebně Am Steinhof ve Vídni, 1904-1907

C. D. Friedrich, Mnich na břehu moře, 1809

Fritz von Uhde, Nechte maličkých přijíti ke mně, 1884

Desiderius Peter Lenz, Pieta, 1894

Podoby numinózního podle Rudolfa Otta Das Heilige (Posvátno), 1917 Vznešenost: Pyramidy a sfinga v Gíze

Podoby numinózního podle Rudolfa Otta Das Heilige (Posvátno), 1917 Posvátné umění: klasická čínská malba z období dynastií Tang a Sung (krajinářství a obrazy svatých) Shen Chou, Hora Lu, cca 1500

Podoby numinózního podle Rudolfa Otta Das Heilige (Posvátno), 1917 Posvátné umění: gotika „Nám, lidem Západu, se jeví nejposvátnějším umění gotiky, a to předně svou vznosností.“ Katedrála v Salisbury

Mircea Eliade Posvátné a profánní (česky 1994) „Sakrální architektura tedy pouze přejímá a rozvíjí kosmologickou symboliku, která je přítomna již ve struktuře primitivních obydlí.“ Interiér chrámu Hagia Sofia v Cařihradu

Svět, ve kterém žijeme (1940) Avantgarda a kýč: Clement Greenberg (1939) „Akademismus avantgard“: Jindřich Chalupecký Svět, ve kterém žijeme (1940) Umění „objevuje skutečnost… ten svět, ve kterém žijeme, a nás, kteří žijeme. Neboť nejen tématem, ale smyslem a záměrem umění není nic než každo-denní, úděsné a slavné drama člověka a skutečnosti…Nebude-li toho moderní umění schopno, bude zbytečné.“ Pozn.: Základní teoretický text Skupiny 42.

Skupina 42 František Hudeček, Noční chodec,1941 Kamil Lhoták, Krajina s balónem a továrnou,1939

První dílo pop artu: Richard Hamilton Just What Is It That Makes Today´s Homes so Different, so Appealing? koláž, 1956

Britský pop art David Hockney Portrét Nicka Wildera, 1966

Robert Rauschenberg, 1970 Roy Liechtenstein, 1963

Andy Warhol Mick Jagger, 1975 Marilyn, 1967

Herbert J. Gans, studie Levittowners, 1967 Robert Venturi, Brent-Johnson House, cca 1966

Robert Venturi dům a ateliér Coxe-Hayden Block Island, 1980

Architektura, která zahrne celou realitu lidské ekologie Programová stať Silent-White-Majority Architecture (Architektura mlčící bílé většiny), in: R. Venturi, D. Scott Brown, S. Izenour, Learning from Las Vegas, 1972 Motto: Stavět „pro lidi, jací skutečně jsou“, tj. stavět pro střední vrstvy lidí z předměstí (nikoli pro horní střední vrstvu s naoktrojovaným modelem bydlení), stavět s respektem pro přirozený svět tradic, konvencí, a ne pro intelektuálně vykonstruovaný svět, stavět pro svět, v němž panuje estetická a hodnotová různo-rodost (včetně kýče) a ne estetická monokultura.

Anonymní architektura chatařů Veronika Zapletalová, cyklus Chatařství, 2000-2002

Téma 8: Virtuální realita Definice virtuality dle N. Mirzoeffa: obraz nebo prostor, který není reálný, ale jeví se, jako by byl Cyberspace, internet, telefon, TV, virtuální realita První příklady „virtuality“: Goethe, Jefferson „Virtuální starověk“: malovaná panoramata, stereoskop

Reality show American Family, 1974

Teorie médií Marshal McLuhan Neil Postman

Hans Belting BildAthropologie, 2001 Analogie mezi těly a médii Médium obrazu „Ozbrojujeme se protézami vidění, abychom přenechali aparátům kontrolu našeho vidění.“ (kritika McLuhana)