Česká inspekce životního prostředí Proces povolování dle IED, výjimky z BAT Informace o projektu v rámci mezinárodní sítě IMPEL RNDr. Helena Kameníčková Autor Fórum pro výměnu informací o nejlepších dostupných technikách 24.11.2016, Praha MPO
IMPEL European Union Network for the Implementation and Enforcement of Environmental Law Mezinárodní neziskové sdružení institucí členských zemí EU a přístupových a kandidátských zemí (celkem 25 zemí, 36 organizací), které se zabývají prováděním právních předpisů EU v oblasti životního prostředí v praxi, a na základě svých zkušeností poskytují orgánům EU zpětnou vazbu ohledně proveditelnost a vymahatelnost evropské legislativy v oblasti životního prostředí. IMPEL cíle: podpora výměny informací a zkušeností mezi úřady, které se zabývají problematikou životního prostředí (např. ministerstvy, agenturami a inspektoráty) podpora rozvoje národních sítí úřadů zabývajících se životním prostředím s důrazem na spolupráci těchto úřadů na všech úrovních státní správy zajištění větší konzistence (souladu) přístupů jednotlivých členských zemí podporování dalšího zlepšování inspekcí, procesu povolování, nastavení monitoringu, podávání zpráv a prosazování práva životního prostředí EU……………..a další www.impel.eu Autor
Project IMPEL: Experience of Derogations from IED BAT-AELs Cíl projektu: Porovnání zkušeností členských zemí v rámci IMPELu v této oblasti od doby vydání prvních závěrů BAT Vytvoření vhodných postupů pro řízení, hodnocení a udělení nebo zamítnutí výjimek proti závěrům BAT při stanovení EL v souladu s článkem 15 směrnice o průmyslových emisích odst. 4 a 5 Směrnice IED Článek 15 Mezní hodnoty emisí, ekvivalentní parametry a technická opatření Odchylně od odstavce 3 (stanovení mezních hodnot EL), a aniž je dotčen článek 18 (normy kvality životního prostředí), může příslušný orgán v konkrétních případech stanovit mírnější mezní hodnoty emisí. Takovou odchylku lze použít, pouze pokud posouzení prokáže, že by dosažení úrovní emisí spojených s nejlepšími dostupnými technikami popsanými v závěrech o BAT vedlo k nákladům, jejichž výše by nebyla přiměřená přínosům pro životní prostředí, a to z důvodů: a)zeměpisné polohy daného zařízení nebo jeho místních environmentálních podmínek; nebo b) technické charakteristiky daného zařízení. Příslušný orgán doloží v příloze k podmínkám povolení důvody vedoucí k použití prvního pododstavce, včetně výsledku posouzení a odůvodnění uložených podmínek. …….. Autor Příslušný orgán v každém případě zajistí, aby nedošlo k závažnému znečištění a aby bylo celkově dosaženo vysoké úrovně ochrany životního prostředí. Na základě informací poskytnutých členskými státy v souladu s čl. 72 odst. 1, zejména pokud jde o uplatňování tohoto odstavce, může Komise v případě potřeby vyhodnotit a prostřednictvím pokynů dále upřesnit kritéria, jež mají být při použití tohoto odstavce zohledněna. Příslušný orgán znovu posoudí použití prvního pododstavce v rámci každého přezkoumávání podmínek povolení podle článku 21.
Závěry z projektu (návrhy) Je potřeba zlepšit srozumitelnost znění závěrů o BAT, (snížení počtu vyjímek ?!). Požadavek na vytvoření registru problematických závěrů BAT včetně udělených výjimek. Požadavek vypracování metodiky pro posuzování možných škod na ŽP v rámci udělování výjimek, zejména pro dopady z hlediska ochrany vod a pro širší škálu látek znečišťujících ovzduší, jejímž účelem by bylo zjednodušit rozhodovací proces , popř. posoudit vhodné investice pro soulad zařízení s BAT. Požadavek, aby byl vypracován výklad článku 15 (4) , a to, co lze považovat za náklady spojené s zeměpisnou polohou či místními podmínkami životního prostředí dotyčného zařízení, aby se zabránilo rozdílům v udělování mezi členskými státy. Návrh na vytvoření TPS IMPELu při uplatňování závěrů BAT v rámci BREFu Rafinace minerálních olejů a plynů Autor RNDr. Helena Kameníčková, ČIŽP Oblastní inspektorát Ostrava helena.kamenickova@cizp.cz