MĚŘENÍ ČASU Základem měření času se stalo pozorování opakujících jevů na obloze. Tak vznikly pojmy den, měsíc a rok. Jedním z důvodů měření času byla potřeba.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Advertisements

Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Měření času Jednotky času
Historická období a historické prameny
ČAS.
MĚŘENÍ ČASU PhDr. Jana Žáková.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Modrá planeta Země.
Proč se střídají roční období?
Lidé a čas 1) DÁVNÁ MINULOST.
Vítek Urban prosinec 2004 prima
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Pohyby Země Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
Vliv pohybu Země a Měsíce na život na Zemi
TRVÁNÍ DNE A NOCI.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Měření času Kalendáře, letopočty.
Orientace v čase, časová osa/přímka
Země a její okolí Miroslava Maňásková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Rovníkové souřadnice II.druhu Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová Seminář z fyziky Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Pravěk – vymezení pojmu
Rozdělení pravěku na jednotlivé etapy
POHYBY ZEMĚ Martin VRZALA.
Glóbus Glóbus - zmenšený model Země - má své měřítko
Měření času Projekt z fyziky.
Který pohyb Země způsobuje jev zachycený na fotografii?
Rovníkové souřadnice I.druhu Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová Seminář z fyziky Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Vnímání historického času
POHYBY ZEMĚ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV:Pravěk TÉMATICKÝ CELEK:Nejstarší civilizace,
Dějepis pro 6. ročník.  Název: Dějepis 6.ročníku – Úvod do pravěku  Šablona: III/2  Číslo: 63  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorŠárka Matějová Datum NázevVY_52_INOVACE_24_Čas a příroda Ročník4. Číslo.
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Atmosféra - podnebí I. – teplotní pásy Tomáš Kvasný Zeměpis Březen ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Trvání dne a noci na Zemi TÉMATICKÝ CELEK:
Tematický okruh: VESMÍR Název učiva: JAK SE MĚNÍ MĚSÍC
zpracovaný v rámci projektu
Jak lidé měřili čas? od 2 minuty do 5:15
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
2. POHYBY ZEMĚ A JEJICH DŮSLEDKY
Pohyby Země.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jitka Josefíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11 Jednotky času – historie.
ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
STŘÍDÁNÍ ROČNÍCH OBDOBÍ
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Pohyby Země VIDEO Země vykonává 2 základní pohyby:
Dějepis 6. třídy Datování v dějepise.
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_01
Neživá příroda – roční období, střídání dne a noci
Prezentace – výklad učiva
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_15_32_STŘÍDÁNÍ ČTYŘ ROČNÍCH OBDOBÍ
Název školy: Základní škola T. G
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Jak pracovat s učebnicí
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Otáčení Země kolem své osy
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
České země v době kamenné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Vlastivěda – dějepisná část
PLANETA ZEMĚ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
VY_52_INOVACE_35_ Země ČLOVĚK A JEHO SVĚT 5. ročník Ing. Hana Adamcová
Transkript prezentace:

MĚŘENÍ ČASU Základem měření času se stalo pozorování opakujících jevů na obloze. Tak vznikly pojmy den, měsíc a rok. Jedním z důvodů měření času byla potřeba určit, kdy začít nějakou činnost. Například pravěcí lovci stádní zvěře museli mít přehled o jednotlivých fázích roku a tomu přizpůsobili loveckou sezónu. Ve vhodnou dobu uskutečňovali rozsáhlé lovecké výpravy, aby měli všichni členové společenství v zimě dostatečné zásoby potravy. Délka roku byla určována podle lunárních, solárních a lunisolárních kalendářů.

Měsíc – přirozená družice planety Země LUNÁRNÍ KALENDÁŘ U lunárního kalendáře lidé využili nápadného úkazu na noční obloze: stále se opakující proměny Měsíce, který je přirozenou družicí planety Země. Lidé určili délku roku podle Měsíce. Když se Měsíc objevil na obloze ve fázi úplňku dvanáctkrát a dvanáctkrát se také objevil v novu, uběhl jeden rok. Nový rok začínal objevením se srpečku Měsíce. Fáze Měsíce Měsíc – přirozená družice planety Země

SOLÁRNÍ KALENDÁŘ V podmínkách krutých mrazivých měsíců pravěcí lidé s očekáváním vyhlíželi první hřejivé sluneční paprsky, které byly předzvěstí, že zima se chýlí ke konci. Sledovali postavení Slunce na obloze. Podle solárního kalendáře pak mohli první zemědělci určit čas k práci na poli. SLUNOVRAT – situace, kdy na jedné polokouli je nejdelší den a na druhé polokouli je nejdelší noc. Rozlišujeme letní slunovrat a zimní slunovrat. Z hlediska pozorovatele se Slunce v průběhu půl roku vrací z polohy vysoko na obloze do polohy nízko nad obzorem. ROVNODENNOST – nastává tehdy, kdy den trvá stejně dlouho jako noc. Rozlišujeme rovnodennost jarní a podzimní. Slunce – zdroj energie pro všechny živé organismy na Zemi

LETOPOČTY Letopočty jsou výsledkem vzájemné úmluvy lidí. Ve starověkém Řecku odvodili začátek letopočtu od legendami opředeného počátku pořádání olympijských her. Začátek muslimského letopočtu je spojen s odchodem Mohameda z města Mekky do Mediny. Židé počítají svůj letopočet ode dne, kdy podle jejich víry Bůh stvořil svět. Století je doba, která trvá sto let. Začíná prvním dnem prvního roku století a končí posledním dnem stého roku. Naše 21. století tedy začalo 1.1.2001 a skončí 31.12.2100.

MĚŘENÍ KRATŠÍCH ÚSEKŮ DNE V pravěku ještě lidé nepotřebovali sledovat kratší úseky dne. Ale ve starověku a středověku vznikají důmyslná zařízení ke sledování kratších úseků dne. Přesýpací hodiny Svíčkové hodiny Sluneční hodiny

Stonehenge ve Velké Británii Dodnes se vědci dohadují, zda Stonehenge je svatyní, astronomickou observatoří a kalendářem, jimiž se řídili první zemědělci v Anglii nebo vším tím dohromady a ještě čímsi navíc. Stejně tak nedovedou uspokojivě vysvětlit, jak dávní stavitelé vůbec dokázali takovou stavbu vytvořit. Vždyť některé sloupy jsou vysoké až devět metrů a celkový průměr kruhu je přes 100 metrů. Díky přesnějšímu datování přišli vědci s překvapivou informací. Stonehenge bylo postaveno dříve než pyramidy v Egyptě! Svatyně měla zřejmě pět vývojových fází. První část stavby vznikla kolem roku 3500 př. n. l. Stavba sloužila ke kultovním obřadům a rituálům. Blízkost kamenných hrobek nabízí představu, že šlo o uctívání zemřelých předků. Svatyně byla orientovaná na východ a západ Slunce, což tehdejším lidem symbolizovalo narození a smrt. Stonehenge ve Velké Británii

Pokus o počítačovou rekonstrukci Stonehenge na základě archeologického průzkumu lokality

ČASOVÁ OSA Na časovou osu nanášíme letopočty. Důležité je vybrat vhodné měřítko stanovených časových úseků, aby bylo možné zaznamenat do časové osy všechny časové údaje. Události před naším letopočtem – př.n.l. = před Kristem Události našeho letopočtu 250 750 1500 4000 př.n.l. 3000 př.n.l. 2000 př.n.l. 1000 př.n.l. 500 1000 2012

PRAVĚK Pravěk je nejstarší epocha lidských dějin. Pravěk se dělí: A STARŠÍ PRAVĚK: 1) Paleolit = starší doba kamenná 2) Mezolit = střední doba kamenná 3) Neolit = mladší doba kamenná 4) Eneolit = pozdní doba kamenná B DOBA BRONZOVÁ C MLADŠÍ PRAVĚK: 1) Doba halštatská = starší doba železná 2) Doba laténská = mladší doba železná

LITERATURA KOLEKTIV AUTORŮ. Dějepis 6: Učebnice pro základní školy a pro víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2007. ISBN 978-80-7238-208-08. BAUER, Jan, Josef FRAIS, Kristina VOLNÁ a Zdeněk VOLNÝ. Toulky minulostí světa 1: Od počátku dějin člověka po rozvrat velkých říší v Mezopotámii a Egyptě. 1. vyd. Praha: Baronet Via Facti, 1999. ISBN 80-7214-237-2. ZDROJE OBRÁZKŮ [15.9.2012] Fáze Měsíce http://images.google.com/search?as_q=lunar+&tbs=sur:fmc&biw=967&bih=472&sei=LWSWUKy5JOjZ0QX4nIBA&tbm=isch#hl=cs&tbs=sur:fmc&tbm=isch&sa=1&q=lunar+eclipse&oq=lunar+&gs_l=img.1.5.0l5j0i24l5.34922.34922.0.43016.1.1.0.0.0.0.281.281.2-1.1.0...0.0...1c.1.0994Q1egyvY&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=5ed84c08cd0a7b5d&bpcl=37189454&biw=967&bih=472 [15.9.2012] Měsíc – přirozená družice planety Země http://images.google.com/search?as_q=lunar+&tbs=sur:fmc&biw=967&bih=472&sei=LWSWUKy5JOjZ0QX4nIBA&tbm=isch [15.9.2012] Slunce – zdroj energie pro všechny živé organismy na Zemi http://images.google.com/search?as_q=sollar+calendar&tbs=sur:fmc&biw=967&bih=472&sei=UmCWUIrvCMnJhAed2ICIAg&tbm=isch#hl=cs&tbs=sur:fmc&tbm=isch&sa=1&q=solar+&oq=solar+&gs_l=img.12..0l10.39312.54484.1.58984.2.2.0.0.0.0.188.329.0j2.2.0...0.0...1c.1.TgzBZEPZNe4&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=7ad8c868a02e2c93&bpcl=37189454&biw=967&bih=472 [15.9.2012] Přesýpací hodiny http://images.google.com/search?as_q=sandglass&tbs=sur:fmc&biw=967&bih=472&sei=KGmWUI3RGIG_0QWMtIGoDg&tbm=isch [15.9.2012] Svíčkové hodiny http://www.flickr.com/photos/merelymel/1565677239/ [15.9.2012] Sluneční hodiny http://images.google.com/search?as_q=sun-dial&tbs=sur:fmc&biw=967&bih=472&sei=RmqWUNGhJYGc0QW4y4BA&tbm=isch [15.9.2012] Stonehenge ve Velké Británii http://images.google.com/search?as_q=stonehenge&tbs=sur:fmc&biw=967&bih=472&sei=x3qWULztC8Kg0QWUyoEI&tbm=isch [15.9.2012] Pokus o počítačovou rekonstrukci Stonehenge na základě archeologického průzkumu lokality Časová osa – vlastní zdroje