Irák logistické aspekty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní služby v CR doprava = jeden z hlavních předpokladů rozvoje CR nové prostředky = nové činnosti ( lanovky, horská kola, skútry,…) -rozvoj regionů.
Advertisements

Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Nigérie logistické aspekty Teritoriální setkání ICC ČR 21.srpna 2013.
SLOVINSKO.
Persie a muslimský svět
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Doprava.
Vliv dopravy na životní prostředí
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
„BOHEMIA EXPRESS“ Speciální servis určený pro silniční dopravce a spedice součástí evropské sítě linek kombinované dopravy spojení Lovosic s 35 nejvýznamnějšími.
Španělsko. Španělsko na mapě O Španělsku Hl.m- Madrid Měna : Euro Úřední jazyk : Španělština Rozloha : 500 tis. km 2.
Historie Starověkého Řecka
Dopravní služby v CR doprava = jeden z hlavních předpokladů rozvoje CR nové prostředky = nové činnosti ( lanovky, horská kola, skútry,…) -rozvoj regionů.
Doprava 25. listopadu 2005.
 nejhustší v “ Modrém banánu“  silniční  ½ přepravy zboží a lidí  1924 – první dálnice mezi Milánem a Benátkami  letecká  Airbus - Francie  železniční.
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
Terciální sektor Služby Zahraniční obchod Školství Doprava
Al-Džumhuríja al-Irákíja
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Dopravní síť České Republiky
Číslo 1, 2 nebo 3 na světových trzích?!
Slouží k přemísťování lidí, zboží, surovin a informací
Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.
Prezentace podnikatelských ploch pro investory 1 Prezentace průmyslových ploch pro investory STATUTÁRNÍ MĚSTO PŘEROV Propojení dálnice D1 a propojení Přerova.
Předmět: Zeměpis cestovního ruchu Ročník: 1.
JZ Asie Zahrnuje oblast Malé Asie, Arabského poloo., kolem Perského zálivu mezi Středozemním, Černým mořem a Indickým oc. Arabský štít, který tvoří nejstarší.
Mezopotámie Jakub Šetka.
Irák.
Turecko Eliška Novotná.
Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 DOPRAVA „ KREV HOSPOD Á ŘSTV Í“ 1.
Společenské a hospodářské prostředí. Doprava Obsah 1. Význam a postavení dopravy 2. Dopravní cesty 3. Osobní a nákladní přeprava.
Úloha dopravy v hospodářství
Kolébka civilizací a náboženství
BLÍZKÝ VÝCHOD.
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Francie Miroslav Chmelka.
Irácko-íránská válka ( )
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Ohnisko napětí současného světa
Jihozápadní Asie Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Francie Francie, oficiální název Francouzská republika je demokratický stát, jehož většina území (někdy označovaná jako Metropolitní Francie) se nachází.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Dopravní zeměpis Íránu a Iráku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu
Arménie logistické aspekty Teritoriální setkání ICC ČR 28.dubna 2016.
Spojené arabské emiráty (SAE) je stát na Středním východě, rozkládající se v jihozápadní Asii na východě Arabského poloostrova při pobřeží Perského.
Ghana logistické aspekty Kulatý stůl ICC ČR 30.března 2016.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Severní Amerika – doprava Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Česká republika ZŠ Hejnice 2010 Doprava a spoje Mgr. Jan Kašpar.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Asie – Střední východ Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu:
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Geopolitické souvislosti krize v oblasti.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Sedláček. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:DOPRAVA TÉMATICKÝ CELEK:Společenské a hos.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Jihozápadní Asie ropa islám Izrael.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název:VY_32_INOVACE_05_03A_Doprava v ČR Téma:Zeměpis České republiky.
Uzbekistán logistické aspekty
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Mešita šejka Zayeda Abu dhabi.
MEZINÁRODNÍ OBCHOD 2016 východiska; komparace svět - ČR
AUTOR: Mgr. Svobodová Alena
Železniční nákladní doprava v 21. století
IRAQ 16th February 2017.
Obecná charakteristika kontinentu
Státy - Jihozápadní Asie.
TOP 10 největších letišť v Evropě podle počtu odbavených cestujících
Kuvajt
Transkript prezentace:

Irák logistické aspekty Teritoriální setkání ICC ČR 19.února 2017

Logistické aspekty při obchodech s Irákem IRÁK, Země o které se již delší dobu mluví, nevznikla příliš šťastným způsobem. Po skončení 1.světové války a rozpadu Osmanské říše byly hranice budoucího Iráku narýsovány Sevréské smlouvy a zájmů jednotlivých vůdčích koloniálních velmocí. Zatímco území na západ od historické Mezopotámie připadlo do sféry vlivu Francie (dnešní Sýrie a Libanon), Irák stal svěřeneckým územím Velké Británie, kdy hranice protínala historická území dle náboženství, hlavního způsobu obživy i kultury. Irák dnes proto zahrnuje nejen zemědělsky bohatou nížinnou oblast okolo řek Eufrat a Tigris, ale též rozsáhlé pouštní oblasti na jihu včetně špatného, úzkého a bažinatého přístupu k moři (delta Šatt al-Arab) či horské oblasti iráckého Kurdistánu na severu). Všechny tyto skutečnosti byly mj. příčinou několika válek se sousedy, s vnitřním nepřítelem i se zahraniční koalicí

Logistické aspekty při obchodech s Irákem Námořní spojení: IRÁK, I přes velmi těsný a poměrně obtížný přístupový koridor k moři (Perský záliv) provozuje následující / významné přístavy Abu Flous Al Başrah Oil Terminal. Al-Faw Port Khor Al Amaya Oil Terminal Khor Al Zubair Port of Basrah Umm Qasr Erbil Al Faw, Al Zubair a zčásti i Basrah Port slouží pro překládku standardního zboží; Al Amaya, zčásti Basrah a Erbil slouží pro překládku ropy a ropných produktů. Pro přepravu zboží v kontejnerech jsou nejvhodnější báze v Umm Qasr (jediný hlubokovodní přístav v zemi, u hranic s Kuwajtem) a Basře.

Logistické aspekty při obchodech s Irákem Během války v Zálivu a dlouhou dobu po ní bylo jedinou možností, jak dopravit zboží po moři z Evropy do Iráku, naplutí přístavu Jebel Ali a odtud cesta feederem do Basry či později Umm Qasru. Již cca 5 let funguje pravidelné přímé spojení ze severního pobřeží Evropy do Umm Qasru, t/time cca 30 dnů. Aktuální cena USD 1275/20´DC, USD 1950/40´DC plus evropské běžné přirážky, War Risk přirážka se v této chvíli neuplatňuje. Eventuální opcí pro firmy z JV Česka je transit přes Koper, zde ovšem s překladem po cestě, dopravné je srovnatelné. Námořní spojení:

Logistické aspekty při obchodech s Irákem Letecké spojení: Vzhledem k málo rozvinuté a válkou poničené infrastruktuře leteckého dopravního průmyslu jsou v Iráku k dispozici pouze 4 významnější letiště s mezinárodním statutem: Baghdad Int´l Airport (BGW) Sulaymaniah Int´l Airport (ISU) Erbil (EBL) a Basrah Int´l Airport (BSL) Na severu je pak na nepravidelné bázi naletět se zbožím i Mosul (OSM) Ceny pro Erbil aktuálně z Prahy (1 překládka): S TK +100 kg all in  90 czk/kg, +300 kg 77 czk/kg, +500-3000 kg all in 70 czk/kg (2-3 dny) S QY +100 kg all in 57 czk/kg, +300 kg all in 55 czk/kg, +500 kg-3000 kg all in 54 czk/kg (3)

Logistické aspekty při obchodech s Irákem Silniční spojení: Vzhledem k existující a průchodné hranici s Tureckem lze expedovat zboží i přes suchozemskou hranici, po silnici. Transitní doba z Prahy do Mosulu cca týden, cena dle dohody. V rámci Iráku, především střední a JV části je k dispozici cca 60.000 km zpevněných cest, v Kurdistánu okolo 14.000. Páteřními komunikacemi jsou západní dálnice z jordánského Ammánu do Baghdádu, a severojižní dálnice od turecké hranice přes Baghdád na jih do Basry a odtud pak přes hranice do Kuwajtu a Íránu. Problematickou je průměrná rychlost pohybu po těchto cestách, a to jak z důvodu proměnlivé kvality cesty (především na jihu) tak bezpečnostních kontrol (na severu, kde je často nařízeno zboží přeložit na místně registrovaný vůz)

Logistické aspekty při obchodech s Irákem Železniční spojení: Základy železniční sítě v Iráku pocházejí – kromě napojení na osmanskou (tedy tureckou) linku z Istanbulu z doby britského protektorátu a proto je podstatná část irácké železniční sítě vybudována v tzv. imperiálním rozchodu, tedy 1000 mm. Novější úseky se standardním rozchodem (1435) nejsou bohužel s touto sítí propojeny (dnes cca 1700 km). Největší význam pro dopravu zboží má linka pro přepravu kontejnerů z přístavu Umm Qasr na sever země, přes Falujah, Baghdád až do Mosulu. Tato trať byla válkou silně poničená a proto je její obnově věnovaná zvýšená pozornost. Bohužel ve válce s ISIS bylo přerušeno spojení mezi Baghdádem a Mosulem, takže reálný význam má železnice v tuto chvíli z jižních přístavů do hlavního města.

Logistické aspekty při obchodech s Irákem Celní omezení a ochrana před zavlečením škůdců a chorob Irák má celní systém vybudovaný především na ochranu před dovozem nebezpečných, nežádoucích, škodlivých či z náboženských a podobných důvodů zakázaných položek (vepřové a výrobky z něho, v centrální oblasti i zbraně a munice) Zvláštností jsou rozdílná pravidla pro region Centrální Irák vs. Irácký Kurdistán (autonomní území), kde jsou předpisy pro dovoz materiálu mnohem volnější než pro hlavní město. Irák je členem mezinárodní celní unie WCO, a uznává celní harmonizované kódy, podle nichž je i řazen Irácký celní tarif. Více se lze dozvědět na portálu dlca.logcluster.org Irák nepatří k zemím dohody o zamezení šíření dřevoškůdců ISPM 15, i přesto však veškerý obalový materiál ze surového dřeva musí být - z důvodu transitu do přístavu či na letiště odletu - náležitě ošetřen a označen.

Logistické aspekty při obchodech s Irákem Děkuji Vám za pozornost ! Petr Rožek Lektor ICC Praha