Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.2211 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis TÉMATICKÝ OKRUH: Počátek novověku TÉMA: Zrod moderní vědy DOPORUČENO PRO: 8. ročník AUTOR VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: Petr Foldyna OBDOBÍ, VE KTERÉM BYL MATERIÁL VYTVOŘEN: září 2012 METODICKÝ LIST: výkladová část prezentace seznamuje žáky s významnými vědními obory , vědci a jejich převratnými objevy na počátku novověku. Opakovací část prezentace obsahuje opakovací otázky a stránku věnovanou poznávání vědců. VY_ 32_ INOVACE_ D8.- 9.01_ ZROD MODERNÍ VĚDY_VÝKLAD A OPAKOVÁNÍ_PPT
Zrod moderní vědy
Převratné vědecké objevy jsou důkazem vítězství moderního myšlení
"VELKÉ STOLETÍ" vědy = revoluce ve vědě
Astronomie Mikuláš Koperník učení o HELIOCENTRICKÉ SOUSTAVĚ = Slunce středem vesmíru
Astronomie Tycho de Brahe Jan Kepler působili na dvoře císaře Rudolfa II.
Keplerův dalekohled (refraktory)
Astronomie Galileo Galilei zákony o pohybu těles použití DALEKOHLEDU při pozorování hvězd na obloze
Galileův dalekohled
Magnetismus William Gilbert osobní lékař královny Alžběty I. výsledky studia magnetismu použity v lékařství, námořní plavbě (kompas), astronomii.
Stavba lidského těla William Harvey mechanika krevního oběhu stavba a funkce lidského těla
Mikrosvět lidských organismů Robert Hooke 1635 - 1705 popsal konstrukci mikroskopu – umožnil další objevy
Filozofie René Descartes Francis Bacon základy budování nové moderní představy světa
Zákony všeobecné gravitace Isaac Newton zřejmě nejslavnější fyzik všech dob objevení zákonů o zemské přitažlivosti základní vlastností hmoty je POHYB
Newtonův gravitační zákon graficky
Zobrazení barevného spektra
Společenské myšlení John Locke " vláda je výsledkem dohody lidu, má zajišťovat svobodu a rovnost před zákonem."
Poznej vědce na obrázku
Opakovací otázky 1) Co je to heliocentrismus ? 2) Přiřaď vědce do správného oboru: Galileo Galilei Isaac Newton Mikuláš Koperník William Gilbert 3) Doplň následující text: Kdo je jeho autorem ? „Vláda je výsledkem ................................, má zajišťovat svobodu a rovnost před.............................“
Metodický list Anotace: výkladová část prezentace seznamuje žáky s významnými vědními obory, vědci a jejich převratnými vynálezy na počátku novověku. Opakovací část prezentace obsahuje opakovací otázky a stránku věnovanou poznávání vědců. Cílová skupina: žáci 8. ročníku základní školy. Klíčová slova: heliocentrismus, dalekohled, gravitační zákon, společenské myšlení.
SEZNAM LITERATURY: Vratislav Čapek: Dějepis, Novověk I. díl (Věda, technika a společnost na počátku novověku), učebnice pro základní školy, SPN, Praha, 1991. Helena Mandelová a kolektiv: Novověk I., dějepisné atlasy pro základní školy a víceletá gymnázia, Kartografie Praha, 2007 ZDROJE OBRÁZKŮ: Objekty použité k vytvoření sešitu jsou součástí SW Activ Studio (Activ Inspire), resouce packs, nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. 1) Mikuláš Koperník – obraz, strany 2, 5, 18 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nikolaus_Kopernikus.jpg 2) Tycho de Brahe – obraz, strany 2, 6 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tycho_Brahe.JPG 3) Jan Kepler – obraz, strana 6 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Johannes_Kepler_1610.jpg 4) Keplerův dalekohled – fotografie, strana 7 TAMASFLEX. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.9.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:ApoRef.png
5) Galileo Galilei – obraz, strany 2, 8, 18 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Galileo_by_leoni.jpg 6) Galileův dalekohled – fotografie, strana 9 TAMASFLEX. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.9.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Szinhazitavcso.jpg 7) William Gilbert – obraz, strana 10 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:William_Gilbert.jpg 8) William Harvey – obraz, strana 11 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:William_Harvey_%28_1578-1657%29.jpg 9) Oběhová soustava lidského těla – schéma, strana 11 USER:SANSCULOTTE. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.9.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Grafik_blutkreislauf.jpg 10) Robert Hooke – obraz – strana 12 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:13_Portrait_of_Robert_Hooke.JPG 11) Rene Descartes – obraz, strana 13 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Frans_Hals_-_Portret_van_Ren%C3%A9_Descartes.jpg
12) Francis Bacon – obraz, strana 13 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Francis_Bacon.jpg 13) Isaac Newton – obraz, strany 14, 18 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:GodfreyKneller-IsaacNewton-1689.jpg 14) Newtonův gravitační zákon – graf, strana 15 NILSSON, Dennis. Wikimedia Commons [online]. [cit. 27.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:NewtonsLawOfUniversalGravitation.svg 15) Zobrazení barevného spektra, strany 2, 16 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Linear_visible_spectrum.svg 16) John Locke – obraz, strana 17 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:John_Locke.jpg AUTOR: Petr Foldyna KONTAKT: Foldyna @seznam.cz Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a pro vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.