Rozpočtová a fiskální politika 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy
Osnova Veřejné rozpočty Rozpočtová soustava Rozpočtová a fiskální politika
1. Veřejné rozpočty rozpočet soukromý rozpočet x veřejný rozpočet mimorozpočtové fondy parafiskální fondy
1. Veřejné rozpočty funkce veřejného rozpočtu rozpočet alokační redistribuční stabilizační rozpočet vyrovnaný schodkový přebytkový
Saldo státního rozpočtu
Plánované a skutečné saldo
Vývoj státního dluhu
1. Veřejné rozpočty Rozpočet opakující se výdaje (běžné, neinvestiční, mandatorní) opakující se příjmy Běžný rozpočet jednorázové výdaje jednorázové příjmy Kapitálový rozpočet
2. Rozpočtová soustava pojetí souhrn veřejných rozpočtů (příp. mimorozpočtových fondů) soustava rozpočtových vztahů soustava orgánů a institucí
2. Rozpočtová soustava A. státní rozpočet B. místní rozpočty C. rozpočet Evropské unie D. další veřejné rozpočty E. rozpočty státních fondů F. ostatní fondy
A. Státní rozpočet finanční vztahy, které zabezpečují financování některých funkcí státu v rozpočtovém roce jako souhrn finančních dokumentů zahrnuje zákon o státním rozpočtu rozpis ukazatelů státního rozpočtu podrobné rozpočty organizačních složek státu změny těchto dokumentů
B. Místní rozpočty obecní rozpočty krajské rozpočty rozpočty dobrovolných svazků obcí rozpočty Regionálních rad regionů soudržnosti
Regiony soudržnosti
B. Místní rozpočty finanční plán, jímž se řídí financování činnosti územního samosprávného celku, dobrovolného svazku obcí nebo Regionálních rad regionů soudržnosti vyrovnaný přebytkový schodkový
C. Rozpočet Evropské unie čl. 310 SFEU Pro každý rozpočtový rok musí být veškeré příjmy a výdaje Unie předběžně vyčísleny a zahrnuty do rozpočtu vyrovnanost rozpočtu čl. 10 protokolu č. 2 Lisabonské smlouvy Příjmy a výdaje Evropského společenství pro atomovou energii, s výjimkou příjmů a výdajů Zásobovací agentury a společných podniků, se zapisují do rozpočtu Unie.
D. Další veřejné rozpočty rozpočty příspěvkových organizací rozpočty zdravotních pojišťoven rozpočty školských právnických osob rozpočty veřejných výzkumných institucí rozpočet České národní banky
D. Další veřejné rozpočty rozpočty příspěvkových organizací státní místní rozpočty zdravotních pojišťoven Všeobecná zdravotní pojišťovna resortní, oborové, podnikové a další zdravotní pojišťovny (zaměstnanecké) rozpočty školských právnických osob
D. Další veřejné rozpočty rozpočty veřejných výzkumných institucí státní místní rozpočet České národní banky specifika
E. Rozpočty státních fondů Státní fond životního prostředí České republiky Státní fond kultury Státní fond dopravní infrastruktury Státní fond rozvoje bydlení Státní zemědělský intervenční fond Státní fond kinematografie
F. Ostatní fondy Národní fond Vinařský fond Energetický regulační fond fondy státních rozpočtových jednotek fondy na místní úrovni subjekty obdobné fondům fondy na úrovni Evropské unie
Fondy státních rozpočtových jednotek organizační složky státu rezervní fond fond kulturních a sociálních potřeb státní příspěvkové organizace fond reprodukce majetku fond odměn státní veřejné výzkumné instituce fond účelově určených prostředků fond sociální státní školské právnické osoby fond investic jiné peněžní fondy Státní fond rozvoje bydlení
Fondy na místní úrovni územních samosprávných celků peněžní fondy obcí a krajů místních příspěvkových organizací rezervní fond fond investic fond odměn fond kulturních a sociálních potřeb místních školských právnických osob jiné peněžní fondy místních veřejných výzkumných institucí fond reprodukce majetku fond účelově určených prostředků fond sociální
Subjekty obdobné fondům státní podniky národní podnik Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) Česká exportní banka (ČEB) Českomoravská záruční a rozvojová banka (ČMZRB)
3. Rozpočtová a fiskální politika rozpočtová politika redistribuce veřejných příjmů a alokace veřejných výdajů cíl – vyrovnanost rozpočtu fiskální politika využívání veřejných rozpočtů k ovlivňování makroekonomického vývoje (HDP, inflace, nezaměstnanost) cíl – ekonomická stabilita
Fiskální politika cíl – stabilizovat makroekonomický vývoj stabilizační fiskální politika snaha ovlivnit důchodovou situaci ekonomických subjektů chování ekonomických subjektů hospodářský růst zaměstnanost měnová politika inflace, platební bilance
Fiskální politika nástroje typy fiskální politiky změna ve struktuře příjmů státního rozpočtu změna ve struktuře výdajů státního rozpočtu záměrné saldo státního rozpočtu typy fiskální politiky expanzivní neutrální restriktivní
e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy