Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pěstování trav na semeno
Advertisements

KRMNÁ ŘEPA (Beta vulgaris L.).
(Trifolium pratense L.)
(Linum usitatissimum)
MÁK SETÝ (Papaver somniferum).
HRÁCH SETÝ (Pisum sativum).
VOJTĚŠKA SETÁ (Medicago sativa).
Jetel luční Trifolium pratense.
SLUNEČNICE ROČNÍ (Heliantus annus).
ŽITO SETÉ (Secale cereale).
BRAMBORY (SOLANUM TUBEROSUM)
KONOPÍ SETÉ (Cannabis sativa). SOŠS a SOU KadaňPřadné rostliny - Konopí seté2 Hospodářský význam konopí  Konopí se pěstuje na výrobu vlákna, oleje a.
VIKEV PANONSKÁ (Vicia pannonica).
BOB OBECNÝ (Faba Vulgaris).
JEČMEN SETÝ (Hordeum vulgare).
Projekt: CZ / / „SŠHL Frýdlant
OVES SETÝ (Avena sativa).
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
HRÁCH ROLNÍ PELUŠKA (Pisum sativum).
Obor: Zemědělec – farmář H/01
Pěstování trav na semeno
ŘEPKA OLEJKA (Brassica napus).
TRITIKALE (Triticosecale).
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Pěstování trav na semeno
SÓJA LUŠTINATÁ (Glycine max).
HOŘČICE BÍLÁ (Sinapis alba).
Téma: Vybrané zemědělské plodiny: tritikale
Téma: Vybrané zemědělské plodiny Mák setý II
VIKEV SETÁ (Vicia sativa L.).
VIKEV HUŇATÁ (Vicia villosa Roth.).
Téma: Vybrané zemědělské plodiny krmná řepa II
POHANKA OBECNÁ (Fagopyrum Vulgare).
Pěstování trav na semeno
Pěstování trav na semeno
PROSO SETÉ (Panicum miliaceum L.).
Téma: Vybrané zemědělské plodiny oves setý II
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VLČÍ BOB - LUPINA (Lupinus sp.).
Téma: Vybrané zemědělské plodiny oves setý I
Pěstování trav na semeno Lipnice bahenní (Poa palustris)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ročník: druhý Téma:Vybrané.
Obor: Zemědělec – farmář H/01
Pěstování trav na semeno
Projekt: CZ / / „SŠHL Frýdlant
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ročník: druhý Téma:Vybrané.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ročník: druhý Téma:Vybrané.
Obor: Zemědělec – farmář H/01
Téma: Vybrané zemědělské plodiny brambory II
Téma: Vybrané zemědělské plodiny ječmen setý III
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Triticale – Žitovec Autor Ing. Jitka Krobová Tematická oblast Pěstování rostlin pro 2. a 3. ročník agropodnikání Ročník Třetí ročník agropodnikání Datum tvorby 4.2.2013 Anotace Žáci se seznámí s další obilninou, seznámí se s hospodářským významem, technologií pěstování a výnosem žitovce Metodický pokyn Výukový materiál je ve formě prezentace a žáci se budou s technologií pěstování žitovce setkávat po celé studium v předmětu pěstování rostlin a chovu zvířat

Triticale - žitoves Obr.1

Hospodářský význam tritikale Tritikale je nový druh syntetické obilniny, který vznikl hybridizací pšenice se žitem. Tritikale se využívá především ke krmení – zrno, zelená hmota, siláž. V Kanadě se pěstuje pro výrobu whisky Není významnou pěstební komoditou HTS 35-50g

Biologická charakteristika Žito je jednoletá rostlina Je ozimého i jarního charakteru Tritikale je samosprašné i cizosprašné, anemofilní (opylované větrem) Odnožuje převážně na podzim a časně z jara V praxi má hlavní význam ozimé tritikale Kořeny jsou bohaté Květenství je osinatý klas Zrno je nahé zelenkavé a tvarem připomíná žito

Nároky tritikale Pěstuje se v nižších i podhorských oblastech Klíčí při teplotě 2–3 °C a je dosti mrazuvzdorné Pěstuje se i na lehčích půdách než žito Optimální pH je 5–7 V osevním postupu má větší tolerantnost k horším předplodinám Za nejlepší předplodiny lze považovat olejniny, luskoviny, brambory Může se pěstovat i po obilnině

Výživa tritikale Hnojení dusíkem: Celková dávka dusíku se pohybuje kolem 80–120 kg/ha. regenerační dávka je 40 -80 kg/ha produkční dávka 40% v době sloupkování Při regeneračním hnojení aplikujeme ledky a při produkčním hnojení DAM. Hnojení fosforem a draslíkem: Hnojíme podle AZZP, do zásoby

Příprava půdy Příprava je stejná jako u ostatních obilnin Máme dva způsoby přípravy půdy: Tradiční způsob přípravy půdy – nejprve provedeme podmítku po předplodině, poté za 3 týdny orbu, před setím smykujeme, vláčíme a válíme Minimální zpracování půdy – můžeme buďto provádět setí do hrubé brázdy pomocí secí kombinace, nebo udělat přímé setí do nezpracované půdy pomocí speciálního stroje

Výsev osiva K setí se používá namořené osivo Termín setí: je od 15. 9.–10. 10. Šířka řádků: 12,5–15 cm Hloubka setí: 3–4 cm Výsevek: 180–230 kg

Ošetření porostu Provláčení je potřebné jen k odstranění houbových povlaků u porostů poškozených plísní sněžnou. Na jaře lze aplikovat herbicidy. V průběhu vegetace se podle potřeby používají fungicidy herbicidy a insekticidy Na podzim můžeme použít morforegulátory růstu

Sklizeň tritikale Tritikale má sklon k porůstání stejně jako žito, proto musíme sklízet včas Sklizeň provádíme sklízecími mlátičkami. Výnosy zrna se pohybují kolem 4,5–7 t/ha.

opakování 1. Určete výsevek tritikale 2. Určete u jakých plodin se setkáme s prorůstáním zrna 3. Uveďte jak vznikl žitovec? 4. Vysvětlete co znamená anemofilní opylení 5. Za jakým účelem se pěstuje tritikale?

POUŽITÉ ZDROJE TEKSL, Milan. Pěstování rostlin: učebnice pro střední zemědělské školy. Vyd. 1. Praha: Credit, 1996. 300 s. ISBN 80-901-6457-9 Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména Kuchtík, F., Procházka, I., Teksl, M., Valeš, J.: Pěstování rostlin II. - Celostátní učebnice pro střední zemědělské školy. Nakladatelství FEZ, Třebíč, 1995 Obr.1 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Triticale.jpg