zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Matematika 6 Název Desetinná čísla_6 Klíčová slova desetinná čísla, násobení, slovní úloha Pomůcky dataprojektor Druh interaktivity výklad, cvičení Stupeň a typ vzdělání II. stupeň základní školy Potřebný čas 2 vyučovací hodiny Velikost 924 kB Zdroje viz použitá literatura a elektronické zdroje, archiv autora
DESETINNÁ ČÍSLA 6 Násobení Matematika 6 Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592 Mgr. Bc. Hana Amlerová, 2011
Obsah Početní operace s desetinnými čísly Násobení desetinných čísel přirozeným číslem Násobení desetinných čísel desetinným číslem Slovní úlohy z praxe
NÁSOBENÍ DESETINNÉHO ČÍSLA ČÍSLEM PŘIROZENÝM POD SEBOU Při písemném násobení desetinných čísel přirozeným číslem postupujeme podobně, jako při násobení přirozených čísel Vynásobíme oba činitele bez ohledu na desetinnou čárku, a pak ve výsledku oddělíme tolik desetinných míst, kolik jich má desetinné číslo
Například: Vynásobte: 3 6 7,8 9 2 desetinná místa . 5 2 7 3 5 7 8 . 5 2 7 3 5 7 8 1 8 3 9 4 5 1 9 1 3 0,2 8 2 desetinná místa Vynásobte: 0,68 . 3 39,4 . 72 0,234 . 165 Výsledky: 2,04; 2 836,8; 38,61
NÁSOBENÍ DESETINNÉHO ČÍSLA ČÍSLEM PŘIROZENÝM VEDLE SEBE Čísla vynásobíme jako čísla přirozená Ve výsledku oddělíme tolik desetinných míst, kolik jich má desetinné číslo Například: 11,2 . 4 = 44,8 ( 1 → 1 desetinné místo ) Vynásobte: 12 . 0,06 1,01 . 7 0,7 . 14 0,003 . 52 1,5 . 8 5 . 0,21 1. ř. 0,72; 7,07 2. ř. 9,8; 0,156 3. ř. 12,0; 1,05
NÁSOBENÍ DESETINNÉHO ČÍSLA ČÍSLEM DESETINNÝM POD SEBOU Při písemném násobení desetinných čísel postupujeme podobně, jako při násobení přirozených čísel Čísla nemusíme zapisovat tak, aby byly desetinné čárky pod sebou Vynásobíme oba činitele bez ohledu na desetinné čárky, a pak ve výsledku oddělíme tolik desetinných míst, kolik mají oba činitelé dohromady
Například: Vynásobte: 6 3,2 7 4 3 desetinná místa . 2,5 1 desetinné místo 3 1 6 3 7 0 1 2 6 5 4 8 1 5 8,1 8 5 0 4 desetinná místa Vynásobte: 0,86 . 0,3 49,3 . 2,7 24,3 . 13,9 3 + 1 = 4 Výsledky: 0,258; 133,11; 337,77
NÁSOBENÍ DESETINNÉHO ČÍSLA ČÍSLEM DESETINNÝM VEDLE SEBE Čísla vynásobíme podobně jako čísla přirozená Ve výsledku oddělíme tolik desetinných míst, kolik mají oba činitelé dohromady Například: 28,5 . 0,3 = 8,55 ( 1 + 1 = 2 desetinná místa ) Vynásobte: 0,13 . 0,04 0,06 . 0,09 0,7 . 0,11 1,2 . 0,000 5 0,009 . 1,9 0,8 . 0,07 1. ř. 0,005 2; 0,005 4 2. ř. 0,077; 0,000 6 3. ř. 0,017 1; 0,056
Cvičení a) 2,5 cm b) 6,04 dm c) 3,27 m Kolik korun Mirek má? Vypočítejte obsahy čtverců, jejichž strany mají délku: a) 2,5 cm b) 6,04 dm c) 3,27 m Mirek měl v pokladničce tyto mince: Kolik korun Mirek má? Mince 10 hal 20 hal 50 hal 1 Kč 2 Kč 5 Kč 10 Kč 20 Kč Počet kusů 56 37 38 132 95 63 42 15 6,25 cm2 36,481 6 dm2 10,692 9 m2 Slovní úloha: 5,6 + 7,4 + 19 + 132 + 190 + 315 + 420 + 300 = 1 389 Kč Mirek má 1 389 Kč.
METODICKÉ POZNÁMKY str. 1 – 3 Úvodní strany, povinné údaje, obsah. Výklad proložený řešenými příklady, cvičení. Slide možno použít pro zápis do sešitu, diskusi s žáky, řízený rozhovor, samostatnou nebo skupinovou práci žáků. Vždy po výkladové části následuje cvičení. Výsledky příkladů a řešení slovních úloh je uvedeno v poznámce u příslušného slide. str. 10 Úlohy – výpočet obsahu čtverce a slovní úloha – práce s daty v tabulce (aplikace získaných poznatků při řešení úlohy z praxe). Úlohy je možné řešit frontálně, zadat jako samostatnou nebo skupinovou práci. str. 11 – 12 Metodické poznámky, zdroje. Slide 4 – 10 může učitel využít pro výše uvedené činnosti dle vlastního uvážení. Výsledky příkladů a řešení slovní úlohy je uvedeno v poznámce u příslušného slide.
POUŽITÁ LITERATURA CIHLÁŘ, J.; ZELENKA, M. Matematika 6. Praha: Pythagoras Publishing, 1997. 191 s. ISBN 80-902382-0-3. ODVÁRKO, O.; KADLEČEK, J. Matematika pro 6. ročník základní školy, 2. díl. Praha: Prométheus, 1997. 88 s. ISBN 978-80-7196-143-7. PůLPÁN, Z.; ČIHÁK, M.; MüLLEROVÁ, Š. Matematika 6 pro základní školy - aritmetika. Praha: SPN, 2007. 135 s. ISBN 978-80-7235-364-4.