POZOROVÁNÍ - VZORKY UDÁLOSTÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Advertisements

Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
POZOROVÁNÍ - VZORKY UDÁLOSTÍ ● Vzorky událostí - specimen records, anecdotal records, chronicles - jsou to velmi podrobné zápisy o lidech a osobách - výzkumník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Katedra podnikové strategie Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry vybrané obchodní jednotky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivační a věrnostní programy jako nástroj budování loajality zákazníků Autor práce: skopalová.
Místní rozpočtové jednotky
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
Pracovní porada Pracovní list.
Název projektu: Moderní škola
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Pracovní porada Pracovní list.
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Základy pedagogické metodologie
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Poměr v základním tvaru.
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Právo sociálního zabezpečení
Digitální učební materiál
Obecné výklady o důkazech
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Dělání babičky. Dětské vymezení role babičky jako role získané
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Základní statistické pojmy
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
Právo sociálního zabezpečení
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Poměr v základním tvaru.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Vybrané kapitoly ze sociologie 4
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Úvodní přednáška pro 1. ročník
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Statistická pravda o insolvenčních řízeních
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

POZOROVÁNÍ - VZORKY UDÁLOSTÍ Vzorky událostí - specimen records, anecdotal records, chronicles - jsou to velmi podrobné zápisy o lidech a osobách - výzkumník zaznamenává vše, co se děje v pořadí, jak se to událo - výzkumník vše pozorje jakoby zdálky, není do pozorované činnosti zainteresován - Nevyvozuje z počátku žádné závěry („Milan sedí ve čtvrté lavici u okna“ - to je výrok odpovídající vzorku událostí, ale „Milan má rád tělocvik“ není výrok odpovídající vzorku událostí, protože jde o odvozený vztah Gavora 150 čtení úkol s. 151 podle Gavora 2000

VZORKY UDÁLOSTÍ - ZÁSADY Pozorovatel si musí přesně ohraničit, co bude pozorovat a jaké jsou cíle jeho pozorování (je to dost náročné, tak si vybírá jen jednu nebo několik málo osob). Pozorování nebývá dlouhé Pozorovatel musí zachytit přesný sled událostí Záznam z pozorování musí být úplný, přesný a verbální (přesné citace výroků, přesný popis situace - tím se podstatně liší od kvantitativního pozorování) Pozorování musí bý co nejvíc objektivní (nezaujatý postoj) Úloha 1. Gavora s. 150 podle Gavora 2000

VZORKY UDÁLOSTÍ - ZÁSADY Úloha 2 (podle Gavora 2000): Rozhodněte, zda (a v kterých případech) uvedené výroky z pozorování vyjadřují pozorovanou realitu, nebo odvozovaní z pozorovaného: Zuzka je líná Jan zahodil své knihy Michal zabouchl dveře Daniel se v přítomnosti dospělých ostýchá Petra se dá lehce ovlivnit jinými dětmi Alenka je velmi čilé dítě Milan si sedl Julie odevzdala domácí úlohu Helena je inteligentní dítě Alan se většinou chová neuroticky

VZORKY UDÁLOSTÍ - ZÁSADY Vzorky událostí jsou dokumentárním materiálem. Přinášejí velmi bohaté údaje mají i historický význam - kronika výchovně vzdělávací situace často se používají jako základ pro další výzkum

POZOROVÁNÍ - TERÉNNÍ ZÁPISY Terénní zápisy - field notes Pozorovatel neuskutečňuje úplný záznam věcí, ale z existujícících jevů vybírá věci, kterým věnuje pozornost (sám rozhoduje, co je důležité - to záleží na jeho teoretických východiscích) zápis je ovšem chronologický a podrobný Terénní zápisy si pozorovatel obyčejně zaznamenává na konci pozorování (během nemá na podrobné zápisy čas) záznam terénních zápisů je doplněn vlastními komentáři výzkumníka (arch je obyčejně rozdělen na dvě půlky - do první se píše pozorované, do druhé komentáře) u psaní komentářů se výzkumník nevyhýbá vlastním pocitům a vhledu, který při pozorování získal příklad : Gavora 153 podle Gavora 2000

PARTICIPAČNÍ POZOROVÁNÍ participační pozorování (účastnické) znaha o získání rozsáhlé a hluboké znalosti zkoumané reality participační pozorování je dlouhodobé (týdny, měsíce) záměrem je, aby se pozorovatel sžil s prostředím pozorovatel se účastňuje na aktivitách pozorovaných osob (pozorované osoby v dlouhém čase výzkumu ztrácí zábrany a chovají se otevřeně a přirozeně) participační pozorování se používá souběžně s jinými metodami (nestrukturované interview, sbírání artefaktů - listů, dokumentů, výtvorů zkoumaných osob) podle Gavora 2000

PARTICIPAČNÍ POZOROVÁNÍ kategorie účasti při participačním pozorování: - úplný pozorovatel - je o něm známo, že je pozorovatel (pozor na hawthornský efekt), věnuje se jen pozorování - pozorovatel jako participant - výzkumník nepředstírá, že není skutečným participantem, ale částečně participuje (např. kulturní antropolog v domorodé vesnici) - participant jako pozorovatel - výzkumník plně participuje, ale nepředstírá že není výzkumníkem (nebezpečí GO NATIVE - státi se domorodcem - výzkumník ztratí nezbytný vědecký odstup) - úplný participant - plná participace, role výzkumníka není známa nikomu v pozorované skupině (go native - velké nebezpečí); závažné etické problémy - výzkumník nebo vyzvědač či fízl; výzkumník by měl respektovat etická kriteria skupiny, kterou se rozhodl pozorovat, i když jsou mimo hranice legality

PRŮBĚH PARTICIPAČNÍHO POZOROVÁNÍ Začátek: vstupní výzkumný problém, předběžné výzkumné otázky hlavbní zdroj výzkumných materiálů jsou datované zápisky (popř. záznamy) pozorovatele (výroky, popisy, atd.) na konci každého pozorovacího bloku (např. dne) vytváří pozorovatel souhrny pozorování (v nich shrnuje hlavní myšlenky, vytyčuje otázky, problémy a formuluje předběžné komentáře; to vede k vytyčení předběžných nosných pojmů a teorií výsledkem celého výzkumu je nová teorie o zkoumaném pedagogickém jevu (je to teorie vzniklá indukcí ze shromážděných dat ) podle Gavora 2000

Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách Etické dimenze výzkumu - na každém badateli zůstává pečlivé zvažování všech etických aspektů výzkumu - důvěrnost - nebudou zveřejněná žádná data, jež by umožnila čtenáři identifikovat účastníky výzkumu (příklad Švaříček s.45); leda, že by všichni zúčastnění souhlasili, ale nedoporučuje se to - ovlivní to výsledky, aj.; výběr pseudnymů pro osoby i místa - poučený souhlas - získání souhlasu k výzkumu od účastníků výzkumu (výzkumník by to měl zdokumentovat - např. na diktafon); nepodávat klamavé informace (např. o délce rozhovoru, nebo výzkum na téma šikana je prezentován jako výzkum komunikace žáků) - utajené výzkumy - etický problém, je vždy důležité se ptát, jestli výzkum přinese i jiné informace než pikantní (které významně ovlivní vědecký diskurs); poradní etická komise rozhoduje o porušení kodexů, nikoli pouze výzkumník

Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách Etické dimenze výzkumu - zpřístupnění práce účastníkům výzkumu: sporné, ale, když jim to výzkumník slíbí, měl by to dodržet výše uvedené informace byly čerpány z Švaříček 2007

Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách Fáze kvalitativního výzkumu a jejich plánování - “Kvalitativní výzkum je proměnlivě plánovitý - to znamená, že se v něm střídají fáze, kdy se výzkumník drží předem stanoveného plánu s fázemi, kdy hledá použitelná řešení problémů a situací, které na počátku nepředpokládal“ (Šeďová 2007 s. 53) - plán je důležitý ze dvou důvodů: a) první důvod směřuje k výzkumníkovi - zpřesňuje svoji představu o předmětu, cílech zkoumání a cestách... b) druhý důvod směřujek lidem z vnějšku - k vedoucí diplomové, disertační práce, k lidem v grantových komisích, atd.

Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách Fáze kvalitativního výzkumu a jejich plánování - stanovení cílů výzkumu: na začátku výzkumu je třeba stanovit cíle a posoudit, jsou-li dostatečně významné - vyplatí se výzkumníkovi investovat? Pro koho jsou cíle obohacující? typické pojmy, které se používají v kval. výzkumu při vymezování cílů jsou: prozkoumat, vysvětlit, poposat, porozumět, odkrýt... mohou poskytnout zpětnou vazbu, pomoci zlepšit, poskytnout vodítko ke změně, ukázat možná řešení, atd. - Maxwell (2005) - 3 typy cílů: 1. intelektuální - jak výzkum rozšíří odborné poslání 2. praktický - jak výzkum pomůže praxi 3. personální - jak práce obohatí výzkumníka samotného tyto 3 typy cílů se vzájemně nevylučují

Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách Fáze kvalitativního výzkumu a jejich plánování - vytvoření konceptuálního rámce: systém konceptů, předpokladů, očekávání a teorií; formulování výzkumného problému (pojmenovat čemu se bude výzkum věnovat - blíží se tomu, co označujeme jako “téma” výzkumu); definování klíčových konceptů (jasná definice nejdůležitějších termínů ve v.p.); nastínění teoretického kontextu - literatura; nutné, ale u kval. výzkumu je to problematické, dokonce někteří odborníci na zakotvenou teorii varují, že by výzkumník neměl vcházet do výzkumu zatížen existující teorií

Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách Fáze kvalitativního výzkumu a jejich plánování - definování výzkumných otázek - jádro každého výzkumu; tázací věty; měly by být dostatečně široké; nevjadřují vztah mezi proměnnými; nedají se zodpovědět pomocí statistických analýz (př. Šeďová st. 71) příklady kval. v.o.: Jaké jsou divácké zvyklosti dítěte? Jaké názory a postoje vyjadřují rodiče ohledně dětského sledování televize? - rozhodnutí o metodách - rozhodnutí o vzorku, výběr metod sběru dat a zajištění vstupu do terénu Příklad výzkumu: Šeďová str. 55 Výše uvedené informace byly čerpány z Šeďová 2007

Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách literatura: Švaříček R.; Šeďová K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-807367-313-0.

ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry informant - osoba, se kterou se uskutečńuje interview etnografické interview je obyčejně nestrukturované přátelský rozhovor (neformální atmosféra) e. interview vede často k monologu informanta výzkumník se často vrací k probraným tématům, aby je informant interpretoval z jiných úhlů (opakované otázky) často dochází i k více setkání výzkumníka a informanta zpětná verifikace zjištění (member check) - ověřování - výzkumník se často vrací k informantovy a ověřuje zda to, co odpověděl, pochopil správně podle Gavora 2000

VÝZKUM ŽIVOTNÍHO PŘÍBĚHU výzkum životního příběhu (life history, oral history) je zápisem, analýzou a vyhodnocením života určité osoby důležité pro výzkumníka: jaké subjektivní významy zdůrazňovala osoba v průběhu svého života fakta nejsou cílem ale prostředkem výzkumu (z nich se rekonstruují subjektivní významy) životní příběh má někdy podobu biografie (autobiografie); v beletrizovnané podobě však většinou nemá výzkumnou hodnotu délka rozhovoru je velmi dlouhá (opakovaná setkání s vypravěčem) někdy se také označuje jako narativní interview (narace - vyprávění) podle Gavora 2000

VÝZKUM ŽIVOTNÍHO PŘÍBĚHU tři fáze: 1. Raport, narativní impulz (spouštěcí podnět), vyprávění příběhu; 2. výzkumník klade otázky, aby objasnil některé momenty v životě vypravěče; 3. výzkumník společně s vypravěčem vytvoří abstraktnější kategorizování života na základě opakujících se momentů (extrahuje z vyprávění teorii o životním cyklu člověka) výzkumník zkoumá - přelomové momenty (critical incidents); hlavní fáze života; klíčové osoby spolehlivost údajů se často podporuje pomocí artefaktů (zápisky, deníky, fotografie, dokumenty, atd.) životní příběhy učitelů - hlavní fáze: 1. volba profese; 2. vstup do praxe; 3. první školní rok; 4. třetí rok od nastoupení; 5. střed profesionální dráhy; 6. období před odchodem do důchodu podle Gavora 2000

Ohniskové skupiny a skupinový rozhovor hloubkový rozhovor - jedna z nevyužívanějších metod kval. výzkumu - struktorované interview s více nž 3 osobami najednou (nepracuje se se skupunovou interakcí) ohnisková skupina - získáváme data pomocí skupinových interakcí - začátek 20. léta v marketingových průzkumech - skupinový fenomén (determinanty skupiny ovlivňují jednotlivce) - podstatou ohniskové skupiny je téma ohnisko vyplývající z v. problému, téma diskuse vždy vede výzkumník - skupina ideální 6 - 8 lidí (někdy až 16) - například šetření zaměřené na hodnocení vzdělávacího kurzu - ohniskovou skupinu tvoří frekventanti

Ohniskové skupiny a skupinový rozhovor ohnisková skupina - strukturovaná konverzace - role výzkumníka: moderátor - podporuje do zapojení do diskuse pomocný moderátor - pomocník moderátora tichý pozorovatel - je ve skupině - zaznamenává skupinovou dynamiku, gesta, adt. (t. zápisy) výhody a limity ohniskových skupin Švaříček 2007 s. 191

Videozáznam slouží kvant. i kval. výzkumu menší redukce reality Zákon o ochraně osobních údajů (s. 198) Zásady pro práci s kamerou - stát zády k oknu - co nejvíc umělého osvětlení - širokoúhlý konvektor výhody - možnost opakované analýzy videozáznamu nevýhody - efekt přítomnosti kamery

Q - metodologie

Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně