ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Popularizace technických oborů a řemesel prostřednictvím interaktivní výuky žáků OP vzdělávání.
Advertisements

Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Č íslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VY_32_INOVACE_454 Spoje potrubí-závitové spoje
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Svislé zděné konstrukce
Ing. Lenka Bombera Piskačová
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Motory – mazání a chlazení Ročník:
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Ocelové lešení CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_08
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Výroba špalíku na broušení
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Zpracování drátu I Háček na tabuli
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-17
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Strojní zařízení - Pracovní proces s výztuží
VY_52_INOVACE_I–03–03 Název a adresa školy:
VY_32_INOVACE_648_ŘEZÁNÍ ZÁVITŮ - VNĚJŠÍ
VY_52_INOVACE_I–04–05 Název a adresa školy:
Transkript prezentace:

ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST PROJEKT ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0010 Předmět MATERIÁLY      Obor: Instalatér Ročník: 1. Zpracoval: Ing. Jaroslav Dufka

ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST PROJEKT ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0010 Téma ŘEZÁNÍ DÉLEK   Předmět: Materiály Obor: Instalatér Ročník: 1. Zpracoval: Ing. Jaroslav Dufka

Prohlášení   Prohlašuji, že jsem tento výukový materiál vypracoval samostatně, a to na základě poznatků získaných praktickými zkušenostmi z pozice učitele ve Střední odborné škole Otrokovice, a za použití níže uvedených informačních zdrojů a literatury. Tento výukový materiál byl připravován se záměrem zkvalitnit a zefektivnit výuku minimálně v 1 vyučovací hodině. Ve Vsetíně dne 30. 4. 2013 Ing. Jaroslav Dufka

Řezání délek Témata: Proces řezání Příprava na řezání a postup řezání Množství zubů podle řezu Druhy nářadí na řezání Řezáky na trubky

Proces řezání Řezání je proces obrábění, kdy vzniká ubíráním materiálu mnoho drobných třísek. Při kusové výrobě nebo montáži na malé stavbě se řežou trubky ruční pilkou. Pilový list musí být v rámu řádně upnut . V hromadné nebo sériové výrobě se pro zvýšení produktivity používají elektrické pily.

Příprava na řezání a postup řezání Před vlastním řezáním musí být připravena pilka, řezaný materiál a svěrák, ve kterém se materiál řeže. Pilka musí mít v rámu napnutý list. Před řezáním se na pilovém listu (plátku) kontroluje, zda nejsou vylámané nebo zatupené zuby. Opotřebované pilové listy se vyměňují ještě před začátkem řezání, případně i v průběhu řezání. Pilový list se před řezáním potře olejem, aby se nezahříval a aby se zmenšilo tření. Řezaný materiál nesmí být špinavý a mastný. Musí na něm být zřetelně vidět ryska označující řez. Tento materiál se upíná do stolního svěráku. Pokud se řežou trubky, upínají se do trubkového stolního svěráku nebo do stojanového trubkového svěráku, který instalatéři znají pod názvem pionýr. U svěráků se kontroluje jejich čistota a zda nejsou pokryty vrstvou pilin od řezaných materiálů.

Množství zubů podle řezu Pilové listy mají různý počet zubů. Množství zubů je různé podle řezaného materiálu. Měkké materiály se řežou listem s menším počtem zubů. Ocelové trubky nejsou měkké a řežou se listem s hustými zuby. U pilových listů se uvádí počet zubů na délku pilového listu 1“, což je asi 25 mm. Počet zubů na 1˝ Řez na trubce Vhodné pro trubky 18 hrubý plastové 24 střední měděné 32 jemný ocelové

Druhy nářadí na řezání délek Řezání délek se provádí různým nářadí a stroji. V instalatérské praxi jsou to nejčastěji ruční a strojní pilky nebo frikční (rozbrušovací) pily. V instalatérské hantýrce se jim říká flexy nebo karbolexy. Pro řezání trubek ruční pilkou nebo frikční pilou musí být na stavbě svěrák pro možnost upnutí trubky. Pokud tam trubkový svěrák není, používá se přímočará elektrická pila, kdy je trubka upnuta řetězovým svěrákem. Jiný způsob řezání trubek je pomocí řezáků. Speciální řezáky pro řezání plastových, měděných a výjimečně i ocelových trubek mají několik řezacích koleček. Kolečka se při řezání postupně přitahují do trubky a vnikají do materiálu.

Nářadí na řezání délek řezáky, frikční a přímočará pila

Řezáky na trubky Velikost řezáku Trubka materiál průměr (mm) malý ocel, plast, měď  6 – 25   střední  plast, měď 20 – 300    velký  plast 300 – 1000 

Kontrolní otázky: 1. Co zahrnuje proces řezání délek? 2. Co se musí před řezáním trubek zkontrolovat a připravit? 3. Proč mají pilové listy různý počet zubů? 4. Jaké pilky a pily se používají pro řezání trubek? 5. Jaké trubky se mohou řezat pomocí trubkových řezáků?

Zdroje Literatura: CMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. 1. vydání. Praha: Leda, 1999. 256 s. ISBN 80-85927-69-1 Internet: http://www.obrazky.cz/pily http://www.rothenberger.com/produkte/rothenberger/trennen/?L=0 Odkazy ze dne 19. 4. 2013