NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.5.1B06_Synonyma, homonyma TÉMA: Význam slov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976
Anotace: Žáci: uvědomí si význam pojmů synonymum a homonymum; vyhledávají synonyma a uvědomují si jejich význam (např. cizí ekvivalenty českých termínů z jazykovědy) i jejich významové a stylistické odstíny (oblasti využití); při plnění úkolů pracují s jazykovými příručkami, jako jsou slovník synonym či slovník cizích slov a naučí se je využívat; posilují své vyjadřovací schopnosti.
pevnina - zem – planeta – půda – země hluchý – slepý – neslyšící 1. Vyškrtni z řady slovo, které není synonymem ostatních. Daná synonyma použij ve větách. pevnina - zem – planeta – půda – země hluchý – slepý – neslyšící hezky – pořádně –pěkně- podrobně spatřit – zpozorovat -patřit – zahlédnout srdnatý - bázlivý- ustrašený - zbabělý
2. Podtrhni v řadě slov dvojici, která je tvořena synonymy 2. Podtrhni v řadě slov dvojici, která je tvořena synonymy. Vysvětli význam všech slov. publicistika– veřejnost– novinařina– komunita - sekta chudý – žalostný – trialistický – tristní – tragikomický adverbium – adjektivum – sloveso – zájmeno – přídavné jméno geologie – geografie – zeměpis – zeměměřič - geometrie
3. V každé řadě podtrhni slova, která jsou synonymy 3. V každé řadě podtrhni slova, která jsou synonymy. Daná synonyma použij ve větách. fantazie– spánek– obrazotvornost – představivost – tvořivost - přízemnost hranice – omezenost – omezení – přechodník – namyšlenost prezence – přítomnost –minulost – obdarování – účast frustrovaný – naplněný – napjatý – zklamaný - ovocný
4. Uveď synonyma k následujícím slovům. gramatika singulár plurál feminimum masculinum neutrum mluvnice jednotné číslo množné číslo ženský rod mužský rod střední rod
5. Doplň výraz, který je synonymní se slovem v pravém i levém sloupci. úder jitra zřícení záhuba cukrovat zharmonizovat špinit potírat volný neženatý pozbýt platnosti neuspět u zkoušky různorodý strakatý chůze směrem nahoru část divadelní hry hřát střílet převést do jiného jazyka přemístit náklad přelstít dohonit připevnit Udělat navíc rána pád sladit mazat svobodný propadnout pestrý výstup pálit přeložit doběhnout přidělat
6. Sepiš ve dvou skupinách co nejvíce homonym a poznamenejte si u nich všechny slovní významy, které tě napadnou. Ta skupina, která najde více homonym, vyhrává.
Citace Cvičení č. 5 převzato: SCHNEIDEROVÁ, Eva. Jazykové hry a hříčky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-657-5. Str. 33. Další použitá literatura: Cvičebnice českého jazyka aneb Co byste měli znát ze základní školy. Brno: Didaktis, 2007. ISBN 970-80-7358-084-1. SCHNEIDEROVÁ, Eva. Jazykové hry a hříčky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-657-5.