Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
4.B Vodnaté oxidy; 5.Uhličitany Mineralogie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Advertisements

VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1801_Přehled_nerostů_I._ prvky_halogenidy Autor: RNDr. Josef Snopek Anotace: projekce.
Klenotnické zboží a bižuterie Zbožíznalství 3. ročník.
Kameny Dělíme na NEROSTY a HORNINY Mají jedno chemické složení. Se skládají z několika nerostů. SŮL KAMENNÁ (NaCl)ŽULA ČESKÝ GRANÁTPÍSKOVEC KŘEMENVÁPENEC.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
 sloučeniny oxidu křemičitého (SiO 2 ).  největší třída nerostů  nejdůležitější součástí zemské kůry.  hojné a rozšířené, především jako součásti hornin.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
URANINIT (SMOLINEC) /Doplň údaje o oxidech z učebnice, zapiš do sešitu. Žáci mohou na tabuli použít program ActivInspire/ CHEM.ZNAČKA: FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI:
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_20_Halogenidy Téma: Chemie.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
HORNINY A NEROSTY.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Polodrahokamy a Drahokamy
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
GEOLOGICKÉ VĚDY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Přírodověda pro 4. a 5. ročník
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Mineralogický systém IV. Oxidy
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie Tematický okruh/téma:
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Neživá příroda - horniny.
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
Dělení nerostů Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
KUR DOMÁCÍ.
Název materiálu: Nerostné suroviny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
KŘEMIČITANY I. (po výkladu si zapiš do sešitu)
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Základní společenstva – skály a hory
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Název projektu: Moderní škola
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Mineralogický systém IV. Oxidy
Mineralogický systém II. Halogenidy
Škola:. Základní škola Kladruby
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Poznávačka minerály.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Autor: Andrea Kolářová
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola:. Základní škola Kladruby
02 kyslík VY_32_INOVACE_02 autor: Mgr. Helena Žovincová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Mineralogický systém Křemičitany
Mineralogický systém Oxidy (kysličníky)
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2387 Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_845 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) 21.11.2011 Třída: 9.A Počet žáků celkem: 26 Z toho dívek: 16

Vodnaté oxidy a křemen Předmět: Přírodopis Ročník: devátý Klíčová slova: Opál, limonit, bauxit, křemen, odrůdy křemene, chalcedon a jeho odrůdy, reliéf, intaglie. Anotace: Seznámení s vodnatými oxidy a jejich využitím. Seznámení s barevnými odrůdami křemene, chalcedonu, jejich použití jako drahých kamenů a jiné využití. Jméno autora (vč. titulu): Dr. Jiří Klein

Jsou amorfní – beztvaré. Vodnaté oxidy a křemen Jsou to dvouprvkové sloučeniny kyslíku a jiného prvku. Dělí se na: VODNATÉ Jsou amorfní – beztvaré. Netvoří krystaly limonit opál bauxit BEZVODÉ magnetovec krevel korund křemen cínovec smolinec

Vodnaté oxidy a křemen Opál – SiO2.nH2O drahokam tvoří mnoho odrůd je nestabilní, křehký váže vodu a nečistoty klenotnictví, šperky – k výrobě prstenů a náhrdelníků špatně se brousí, ale ohnivý – žlutý ano Slovensko,Austrálie Obr.1 Krystal Prsten Obr.2 Žlutý - ohnivý opál dá se brousit připisuje se mu magická síla Obr.3

Vodnaté oxidy a křemen Limonit – hnědel Fe2O3.nH2O Obr.4 Limonit – hnědel Fe2O3.nH2O směs oxidů a hydroxidů železa okrový – hnědý 35 – 40% železa často obsažen v pískovcích pískovcové pokličky na Kokořínsku Kokořínské pokličky Obr.5

Vodnaté oxidy a křemen Bauxit – Al2O3.nH2O hliníková ruda - 50% Obr.6 Bauxit – Al2O3.nH2O hliníková ruda - 50% většinou v tropech Austrálie, USA, Rusko, Čína, Maďarsko všestranné použití – od obalů po letadla k výrobě syntetického korundu zdroj gallia,germania (vzácné kovy) Bauxitové oblázky Obr.7

Vodnaté oxidy a křemen KŘEMEN - SiO2 nejrozšířenější nerost Obr.8 KŘEMEN - SiO2 nejrozšířenější nerost součást hornin – žula, pískovec... velmi odolný vůči zvětrávání tvoří mnoho barevných odrůd Krystalický křemen – křišťál Obr.9

Vodnaté oxidy a křemen Odrůdy křemene Křišťál - bezbarvý Morion - černý Ametyst - fialový Záhněda - hnědý Růženin - růžový Citrín - žlutý Onyx, tygří oko........ využití – sklářství, slévárenství, stavebnictví, elektronika, radiotechnika, šperkařství - drahokamy Křišťál Obr.10

Vodnaté oxidy a křemen Ametyst Obr.13 Morion – černá odrůda Obr.11 Prsten z ametystu a diamantu Obr.14 Ametyst – fialová odrůda Obr.12 70kg drúza z Brazílie, v NM v Praze

Vodnaté oxidy a křemen Růženin Obr.17 Záhněda obr.15 Citrín Obr.18

Vodnaté oxidy a křemen Chalcedon odrůda křemene netvoří krystaly vyplňuje dutiny hornin většinou modrošedý Odrůdy chalcedonu achát karneol jaspis pazourek Obr.19

Vodnaté oxidy a křemen Achát střídají se vrstvy křemene a chalcedonu využití šperky ozdobné předměty – kalamáře, pečetidla... třecí misky výskyt – Kozákov, Nová Paka, Turnov, Náchodsko Obr.20 Obr.21

Vodnaté oxidy a křemen Jaspis Karneol neprůhledný, sytě zbarvený vyřezávaly se do něho reliéfy a intaglie Rudolf II. měl stůl z jaspisů – jeden ze sedmi divů renesance Karneol tmavočervený polodrahokam naleziště v Turecku, Indii, Brazílii Nová Paka, Kozákov Obr.22 Karneol Obr.23 Obr.24 Jaspis Obr.25 intaglie

Vodnaté oxidy a křemen Pazourek odrůda chalcedonu tmavošedý až černý dobře opracovatelný využíván k výrobě nástrojů v době kamenné naleziště – Belgie, Francie, Rujána, Krakov Opracovaný pazourek Obr.26 Pazourková pecka Obr.27

Vodnaté oxidy a křemen Opakovací otázky. 20b 1) Které druhy vodnatých oxidů znáš? 3b 2) Které znáš odrůdy chalcedonu? 4b 3) Ve kterých skalních útvarech je obsažen limonit? 2b 4) Jakých kovů je bauxit zdrojem? 3b 5) Vyjmenuj barevné odrůdy křemene a jejich barvu. 6b 6) Jak se označují nerosty, které netvoří krystaly? 2b

Vodnaté oxidy a křemen Odpovědi na kontrolní otázky. Bauxit, limonit,opál Jaspis, pazourek, achát, karneol. Kokořínské pokličky ( Mšenské pokličky ). Hliníku, germania, gallia. Křišťál – bezbarvý, morion – černý, citrín – žlutý, růženin – růžový, záhněda – hnědá, ametyst – fialový. Amorfní – beztvaré.

Vodnaté oxidy a křemen Metodický pokyn Prezentace slouží jako výukový materiál. Žáci se seznámí s vodnatými oxidy a jejich využitím. Dále se seznámení s barevnými odrůdami křemene, chalcedonu, jejich použitím jako drahých kamenů a jejich dalším využitím. Zároveň může sloužit jako forma zápisu látky, která je přehledná i pro žáky s různými formami poruch učení.

Zdroje a citace Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Opál Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Limonit Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Bauxit Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Křemen Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Achát Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Karneol Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Pazourek Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Jaspis Dostupný z WWW: [ 2011-11-20].

Zdroje a citace Obr. 1: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcREGHUntNNIhhS- ZnESnUURGkWJQv2Lfp9pacPxwmkyh4a4_gub Obr. 2: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTu8iQfhPXRcsAI3w52LY3t4QWKhueKiyqbdo9JX3LsdtniKZO9 Obr. 3: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/77/ZlutyOpal.JPG/220px-ZlutyOpal.JPG Obr. 4: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2a/Mineral_Limonita_GDFL120.jpg/248px- Mineral_Limonita_GDFL120.jpg Obr. 5: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://www.kokorin-kokorinsko.cz/pic/kamenni-pratele.jpg Obr. 6: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cd/Bauxite.jpg/248px-Bauxite.jpg Obr. 7: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/54/Mineraly.sk_- _bauxit.jpg/220px-Mineraly.sk_-_bauxit.jpg Obr. 8: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e7/Quartz_Crystal.jpg/248px-Quartz_Crystal.jpg Obr. 9: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/Quartz_Brésil.jpg/220px-Quartz_Brésil.jpg Obr. 10: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRtsYk2wKXiESMCcTojMLRtmk2mzcMDwavgjuM8zg9itezaMUFHC A

Zdroje a citace Obr. 11: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c0/Quartzofumeé2EZ.jpg/248px- Quartzofumeé2EZ.jpg Obr. 12: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e9/Ametyst_1.jpg/220px-Ametyst_1.jpg Obr. 13: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQb8RovJqzzTC9jAKz78IqeCGQygiXGFydiWBorz5-P0AGyzkxKrA Obr. 14: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSLGT74t8iO899gPGcHjTaY673ZFqUnfVhg3z5nWrvX5sikpKNx6w Obr. 15: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5e/USDA_Mineral_Smokey_Quartz_93v3949.jpg/248 px-USDA_Mineral_Smokey_Quartz_93v3949.jpg Obr. 16: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQgJn7lUH- Vnpehow2Np1fki3dDSGFdZotfCdx2FbrYwcfqWZeL Obr. 17: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTLUWhIQCNYEps6XOhzW9pgjyTtb4gCAbtnkvF4w5E- CrU921fnMA Obr. 18: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e8/Citrine_1_(Russie).jpg/248px- Citrine_1_(Russie).jpg Obr. 19: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4f/Chalcedon_2.jpg/300px-Chalcedon_2.jpg

Zdroje a citace Obr. 20: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/Agate_banded_750pix.jpg/220px- Agate_banded_750pix.jpg Obr. 21: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRqPaBjLfespd6DUeNivII40d7puOZBtokCQhDATEsn OmHPRfqB0Q Obr. 22: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRFXzygW9hVoiUIPuLU2bV3b-X3- GLSfeeAkijImNttoGFsB-dGLg Obr. 23: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSTNaiXCBMvo_3P5H5SGpvMf_i08tiV- syVHlGFs5PWVDyvcLkd Obr. 24: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/42/Jasper.pebble.600pix.jpg/248px- Jasper.pebble.600pix.jpg Obr. 25: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ee/Jasper_intaglio_Massimo_108684.jp g/100px-Jasper_intaglio_Massimo_108684.jpg Obr. 26: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/20/ALM_08_Dolch.jpg/220px- ALM_08_Dolch.jpg Obr. 27: Dostupný z WWW: [ 2011-11-20]. http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTQQ1A0CLGTKj_bUt1Bx9maqFHpdxp2pbVt6S4cb1 zcfNTTKMzo