Mezinárodní standardizace přípravy průvodců CR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Mezinárodní standardizace přípravy průvodců CR vypracován návrh kvalifikačních požadavků na profesi průvodce CR na základě mezinárodního standardu průvodce vznikl národní standard průvodce
Profesionální příprava získání osvědčení o absolvování profesionální přípravy na základě vykonání zkoušek: písemné ústní praktické (část zkoušek v cizím jazyce)
Předměty všeobecné: teoretické vědomosti světové dějiny a kultura právní a politický systém náboženské a filozofické směry dějiny umění a architektura literatura geografie a geologie světa profesionální etika
průvodcovské techniky technika prezentace komunikace provázení osob se zvláštními požadavky povolání průvodce základy ekonomiky význam a rozvoj CR ve světě zdravotní a bezpečnostní omezení
specializované vázány na určitou geografickou oblast problematika pracovních podmínek průvodce praktická cvičení instruktážní cesty výlety různou dopravou pěší výlety návštěvy muzeí, galerií, památek
Kontrolní otázky: Z jakých částí se skládá zkouška průvodce CR? Jmenujte skupiny vyučovacích předmětů pro přípravu průvodce. Co patří mezi průvodcovské techniky? Co patří mezi praktická cvičení?
Zdroje: DROBNÁ, D. MORÁVKOVÁ, E. Cestovní ruch pro střední školy a veřejnost. 2. upravené vyd. Olomouc : Fortuna, 2010. ORIEŠKA, J. Metodika činnosti průvodce cestovního ruchu. 6. přepracované a doplněné vydání. Praha : Idea servis, 2007.