Pedosféra.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Advertisements

Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
Elektronická učebnice - I
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
Zemědělství ČR Rostlinná výroba
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Vznik půdy - půda pokrývá povrch zemské kůry
Pedosféra.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
je půdní obal Země nacházející se na povrchu litosféry
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
VY_32_INOVACE_10-1-4_Rozvoj klíčových kompetencí v předmětu Pracovní činnosti v ročníku. Rozdělení půd Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_13_Půda
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

pedosféra

obsah vznik pedosféry význam půd struktura půd druhy půd podle struktury složky půdy úrodnost půd typy půd podle vývoje eroze a úbytek půd

vznik pedosféry svrchní část zemské kůry byla dlouhodobým zvětráváním přeměněna v pedosféru tuto přeměnu způsobily organismy, voda, podnebí a čas vznikl půdní obal naší Země vytvořila se půda, velké přírodní bohatství Země

význam pud základní předpoklad pro růst rostlin rostliny - základ potravního řetězce - základ výživy obyvatelstva váže vodu životní prostředí mnoha živočichů i rostlin půda = jedna z hlavních podmínek života na Zemi

struktura pud struktura půd = všechny částice, z nichž je půda tvořena: písek hlína jíl struktura půd ovlivňuje jejich propustnost pro vodu podle velikosti a zastoupení jednotlivých částic půdy dělíme

druhy pud podle struktury písčité půdy hlinité půdy jílovité půdy největší půdní částice menší i větší půdní částice nejmenší půdní částice

složky pudy neživá složka neorganická část základ každé půdy = matečná (podkladová) hornina zvětrávání půda neživá složka neorganická část - pevné částice hlíny (prach, jíl, písek, kamínky) - půdní voda - půdní vzduch organická část - odumřelé části rostlin - zbytky těl živočichů živá složka - mikroorganismy - drobní živočichové - kořeny rostlin působením mikroorganismů přeměněna na humus

úrodnost pud úrodnost = schopnost půdy poskytovat rostlinám dostatek živin, vody a vzduchu úrodnost nejvíc ovlivňuje množství humusu zvyšování úrodnosti půd vhodným obděláváním, dodáním živin, odvodňováním nebo zavlažováním úrodnost závisí na typu půdy

typy pud podle vývoje v průběhu vývoje si každý typ půdy vytvořil svůj půdní profil = pořadí vrstev od povrchu k matečné hornině hnědá podzolová černozemě hnědozemě lesní půda půda

cernozeme nejúrodnější obsahují velké množství humusu tmavá barva výskyt: nížiny s poměrně teplým počasím a menším množstvím srážek vhodná zejména pro pěstování náročných plodin - pšenice a kukuřice

hnedozeme méně úrodné než černozemě méně humusu světlejší barva výskyt: nížiny, pahorkatiny pěstuje se: nejčastěji pšenice, řepa a pícniny

hnedé lesní pudy průměrně úrodné tenká humusová vrstva výskyt: typické pro pahorkatiny pěstuje se na nich například oves

podzolové pudy nejmenší úrodnost ze všech uvedených typů půd velmi tenká humusová vrstva, pod kterou se nachází mohutná vrstva půdy našedlé barvy výskyt: vrchoviny, horské oblasti nejběžnější plodina – oves, brambory

další typy pud v tropických oblastech se vyskytují málo úrodné červenozemě a žlutozemě

pudní eroze = rozrušování a odnos půdy způsobený vodou a větrem k půdní erozi přispívá i člověk špatným obděláváním půd, kácením lesů, orbou po svahu apod. velká eroze velký úbytek půd

úbytek pud způsoben: - půdní erozí - stavbou nových domů a komunikací - povrchovou těžbou nerostů - ukládáním nebezpečných odpadů - nadměrným hnojením průmyslovými hnojivy

kontrolní otázky Jak se vytvořila pedosféra? dlouhodobým zvětráváním zemské kůry Proč je půda jednou z hlavních podmínek života na Zemi? váže vodu -> růst rostlin -> základ výživy obyvatelstva Jakými částicemi je tvořena půda? Uveď je od největších k nejmenším. písek - hlína - jíl Co je to humus a jak vzniká? nejúrodnější složka půdy, vzniká rozkladem odumřelých částí rostlin a zbytků těl živočichů Který typ půd je neúrodnější a proč? černozemě – obsahuje nejvíce humusu Způsobuje půdní erozi i člověk? Jak? ano - např. kácením lesů, orbou po svahu