Právní aspekty výroby elektřiny PRG-ZPD008-20041008-11373P1C Právní aspekty výroby elektřiny Juraj Szabó Ředitel útvaru Právní a Corporate Compliance ČEZ, a. s. duben 2015
CESTA K VOLNÉMU TRHU S ELEKTŘINOU Motto: „Evropa dospěla do bodu, kdy trh přestává fungovat… Dnešní trh jednoduše nedává investorům signály k tomu, že je bezpečné cokoliv postavit... Otázka zní, jestli trh s elektřinou byl vůbec někdy možný. Nikdy se neprokázalo, že by mohl fungovat... Pokud chceme trh, musíme elektřině sebrat status sociálního práva.“ Pavel Šolc, náměstek ministra průmyslu a obchodu pro energetiku, HN, 23.5. 2013 (o vývoji energetického trhu v Evropské unii)
ZÁKLADNÍ FYZIKÁLNÍ CHARAKTERISTIKY ELEKTŘINY elektřina není primární energetickou surovinou elektřina se dá vyrobit z různých druhů primárních energetických surovin (substituovatelná výroba) elektřina není zastupitelná energetická komodita elektřina je bezemisní energií a může být i vyrobena zcela bez emisí elektřina není skladovatelná*, výroba a dodávka této komodity probíhá ve stejný okamžik v reálném čase *) Skladovat elektřinu lze prostřednictvím přečerpávacích vodních elektráren, stlačeného vzduchu a nově také v pomocí setrvačníků a baterií, tyto technologie jsou zatím ovšem příliš nákladné.
ZÁKLADNÍ ATRIBUTY ELEKTŘINY JAKO KOMODITY elektřina je právní povahou věc a její dodávka je chápána jako služba; zajištění dodávek elektřiny je považováno za veřejnou službu (a je součástí národní bezpečnostní strategie) elektřina je v moderní společnosti vnímána jako veřejný statek (nárokovatelná) cena elektřiny je krátkodobě je extrémně závislá na čase a místě dodávky, dlouhodobě se trhy mohou značně odlišovat; silná technická omezení pro přepravu elektřiny, je třeba mít zajištěnu přenosovou kapacitu; tlak na životní prostředí; státní regulací je vyžadována vysoká spolehlivost dodávky a stabilita ceny; řada zákazníků uvažuje stát se nezávislým na velké energetice.
KLÍČOVÁ TÉMATA SPOJENÁ S VÝROBOU ELEKTŘINY Evropská energetická politika základní směřování trhu Liberalizace versus regulace Regulace podnikání-licencování Podmínky pro výrobce elektřiny Reporting, kontroly Outsourcing Typy výrobních zdrojů Klasické Jaderné Obnovitelné zdroje/POZE KVET Emise Podpora Radiace Vliv na ŽP Status výrobce Vertikálně integrovaný podnikatel Sektorový zadavatel Koncernové řízení unbundling Veřejné zakázky Kritická infrastruktura Tržní pozice výrobce Monopol Dominant Tvůrce trhu Obchodní chování/ praktiky Požadavky a kontroly EK, UOHS, ERÚ Vztahy s účastníky trhu Palivový cyklus Připojení do soustavy Podpůrné služby Obchodování Obchod s povolenkami Smluvní vztahy Reporting dispečink
PRÁVNÍ ZÁKLAD EVROPSKÉ ENERGETICKÉ POLITIKY PRG-ZPD008-20041008-11373P1C PRÁVNÍ ZÁKLAD EVROPSKÉ ENERGETICKÉ POLITIKY Smlouva o fungování EU, Hlava XXI, Článek 194 1. V rámci vytváření a fungování vnitřního trhu a s přihlédnutím k potřebě chránit a zlepšovat životní prostředí má politika Unie v oblasti energetiky v duchu solidarity mezi členskými státy za cíl: a) zajistit fungování trhu s energií; b) zajistit bezpečnost dodávek energie v Unii; c) podporovat energetickou účinnost a úspory energie jakož i rozvoj nových a obnovitelných zdrojů energie; a d) podporovat propojení energetických sítí. 2. Aniž je dotčeno použití jiných ustanovení Smluv, přijmou Evropský parlament a Rada řádným legislativním postupem opatření nezbytná pro dosažení cílů uvedených v odstavci 1. Tato opatření se přijmou po konzultaci s Hospodářským a sociálním výborem a Výborem regionů. Nedotýkají se práva členského státu stanovit podmínky pro využívání svých energetických zdrojů, jeho volby mezi různými energetickými zdroji a základní skladby jeho zásobování energií, aniž je dotčen čl. 192 odst. 2 písm. c). 3. Odchylně od odstavce 2 přijme Rada opatření podle uvedeného odstavce zvláštním legislativním postupem jednomyslně po konzultaci s Evropským parlamentem, pokud jsou především fiskální povahy.
CESTA K LIBERALIZACI TRHU 1., 2., a 3. liberalizační balíček (tzv. energetické balíčky) r. 1996, 2003 a 2009 a tzv. klimatický balíček – 20 – 20 - 20 Třetí liberalizační balíček (přijatý v r. 2009) obsahuje soubor pěti legislativních norem: 1. změny směrnice č. 2003/54/ES o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou; 2. změny směrnice č. 2003/55/ES o společných pravidlech pro vnitřní trh s plynem; 3. Nařízení č. 2003/1228/ES o podmínkách přístupu do sítě pro přeshraniční obchod s elektřinou; 4. Nařízení č. 2005/1775/ES o podmínkách přístupu k plynárenským přepravním soustavám; 5. Nařízení č. 2009/713/ES, kterým se zřizuje Agentura pro spolupráci energetických regulačních orgánů (ACER). Nejvýznamnějším aspektem liberalizačního balíčku je tzv. vlastnický unbundling (vlastnické oddělení produkčních kapacit od přenosu a distribuce).
CESTA K LIBERALIZACI TRHU Klimatický balíček – 20 – 20 - 20 Klimatický balíček obsahuje soubor čtyř legislativních norem: 1. Směrnice č. 2009/29/ES, kterou se mění Směrnice č. 2003/87/ES o obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů (EU-ETS); 2. Rozhodnutí 406/2009/ES o rozdělení úsilí k dosažení redukčních cílů emisí skleníkových plynů; 3. Směrnice č. 2009/31/ES o zachytávání a ukládání CO2 do geologického podloží (CCS); 4. Nařízení č. 2009/28/ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů; Nová iniciativa EK – leden 2014 „Klimatické a energetické cíle 2030“ představení nového strategického cíle snižování emisí o 40% proti roku 1990 a podílu OZE ve výši 27% při současném vyšování konkurenceschopnosti evropské ekonomiky; … současnost: vysoké ceny elektřiny a dalších energetických komodit drtí konkurenceschopnost
VÝVOJ CENY ELEKTŘINY V ČR A CENY POVOLENEK EU-ETS Za poslední tři roky dramatický pokles velkoobchodní ceny elektřiny z ceny přes 60 EUR/MWh na 34 EUR/MWh Na konci roku 2012 nadbytek emisních povolenek dosáhl rekordních dvou miliard tun, na konci roku letošního má dále narůst na 2,2 miliardy tun, odhaduje Bloomberg New Energy Finance. Ceny emisních povolenek padly z maxima 29,69 eur v červenci roku 2008 až na 2,46 eur letos 17. dubna. Aktuálně se na ICE Futures pohybují kolem 4,75 - 4,8 eur
ROZŠÍŘENÍM REGULACE FINANČNÍCH TRHŮ NA ENERGETIKU HROZÍ NEGATIVNÍ DOPADY VČETNĚ FAKTICKÉHO ZVÝŠENÍ RIZIKA NA TRHU Popis opatření Rizika pro energetiku Novelizace Market in Financial Instruments Directive – návrh zrušení dosavadní výjimky pro obchodování s komoditami na vlastní účet Definice komoditních derivátů jako finančního nástroje Nové Nařízení o OTC derivátech, ústředních protistranách a registrech obchodních údajů Obchody s OTC deriváty budou muset být od určitého objemu účtovány prostřednictvím ústředních protistran a oznamovány ústředním datovým střediskům Transparentnost – reportování ACER Zákaz manipulace s trhem a insider trading Vztahuje se na fyzicky vypořádávané spotové e velkoobchodní OTC transakce, ne na finanční instrumenty pokryté Market Abuse Directive Zrušení výjimky pro obchodování s komoditními deriváty pro energetiku Riziko nutnosti získání „MiFID“ licence, plnění podmínek jako finanční instituce Zúčtovací a informační prahy budou teprve specifikovány – ESMA a Evropská komise Nutnost reflektovat specifika energetiky při stanovování prahů Nařízení neobsahuje definice hedgingu a spekulativních transakcí a způsob jejich výpočtu Způsob ochrany a zpřístupňování dat v rámci databáze ACER Zveřejňování informací veřejnosti – nutnost agregace a anonymity Dvojitý reporting Nejasná vazba na REMIT MiFID2/MIFIR 2013-4 EMIR 2012 REMIT 2011 MAD/MAR 2013-4 Zákaz manipulace s trhem a insider trading ve vazbě na MIFID 9
EVROPSKÁ ENERGETICKÁ POLITIKA POTŘEBUJE POSÍLIT JEDNOTNÝ VNITŘNÍ TRH, JINAK HROZÍ ROZPAD NA 27 NÁRODNÍCH SYSTÉMŮ Obnovit jednotný energetický trh jako jasnou prioritu EU Sjednotit, posílit a stabilizovat energetické trhy Posílit dlouhodobou důvěru v systém EU-ETS - CO2 Zavést a unifikovat efektivní podporu OZE (zelené certifikáty) Pokračovat v integraci via market coupling Zavést jednotný systém rezervní výrobní kapacity (mechanismus kapacitních plateb) Energetický trh EU se rozpadne na 27 národních systémů Národní trhy zavedou vzájemně nekompatibilní vlastní regulaci Energetický trh nemůže fungovat jako dosud – nárůst regulace Vyšší ceny elektřiny pro koncové zákazníky Jiné sektory můžou v rozpadu následovat – princip jednotné EU je ohrožen Energetická politika EU je na rozcestí 10
NÁRODNÍ LEGISLATIVNÍ RÁMEC... Energetická koncepce ČR Zákon o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích (energetický zákon) (458/2000 Sb.) Zákon o hospodaření s energií (406/2000 Sb.) Zákon o cenách (526/1990 Sb.) Zákon o podporovaných zdrojích energie (165/2012 Sb.) Zákon o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů (383/2012 Sb.) Sekundární legislativa: vyhlášky Energetického regulačního úřadu (zejména: vyhl. o podmínkách připojení k elektrizační soustavě (51/2006 Sb.), vyhl. o podrobnostech udělování licencí pro podnikání v energetických odvětvích (426/2005 Sb.), vyhl. o Pravidlech trhu s elektřinou, zásadách tvorby cen za činnosti operátora trhu s elektřinou (541/2005 Sb.), Vyhláška o termínech a postupech výběru formy podpory, postupech registrace podpor u operátora trhu, termínech a postupech výběru a změn režimů zeleného bonusu na elektřinu a termínu nabídnutí elektřiny povinně vykupujícímu (registrační vyhláška) 346/2012 Sb., vyhlášky Ministerstva průmyslu a obchodu vyhlášky Ministerstva životního prostředí
ENERGETICKÝ ZÁKON Zákon č. 458/2000 Sb., - právní rámec liberalizace trhu s el. v ČR Účinnost od 1.1.2001 (nahradil zák. č. 222/1994 Sb.) Soulad s energetickou legislativou EU, Unbundling – oddělení distribuce od ostatních činností Od r. 2002 postupné otevírání trhu s elektřinou při regulovaném přístupu k přenosové resp. distribuční soustavě Od 1.1.2006 jsou všichni koneční zákazníci oprávněnými zákazníky tzn. mohou si zvolit dodavatele elektřiny (už není chráněný zákazník) Předmět podnikání v energetice – výroba, přenos, distribuce a obchod s elektřinou
ENERGETICKÝ ZÁKON – ÚČASTNÍCI TRHU Výrobce práva a povinnosti stanoví § 23 zákona licence na výrobu se uděluje na 25 let Operátor trhu s elektřinou zřizovatelem je stát, zpracovává údaje předávané účastníky trhu, organizuje krátkodobý trh s elektřinou, vyhodnocuje odchylky, spravuje český Rejstřík obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů na základě pověření od MŽP ČR Provozovatel přenosové soustavy připojení do přenosové soustavy (PPPS), nakupuje podpůrné služby Provozovatel distribuční soustavy připojení do distribuční soustavy (PPDS) Obchodník elektřinou Burza (PXE) nebo zahraniční (EEX…), nebo OTC obchodníci Konečný zákazník Výrobce může dodávat přímo konečnému zákazníkovi
ENERGETICKÝ ZÁKON Licencování podnikání v energetice je možné za podmínek stanovených zákonem na základě státního souhlasu – licence na výrobu elektřiny Licenční řízení vede a licenci uděluje Energetický regulační úřad Podmínky pro udělení (a udržení) licence: Obecné předpoklady (platné pro všechny licencované subjekty) + Zvláštní předpoklady (platné pro specifické činnosti) Můžeme je dále třídit na: statusové předpoklady odborné předpoklady technické předpoklady finanční předpoklady
Povinnosti – těch je podstatně víc a týkají se: ENERGETICKÝ ZÁKON Práva a povinnosti držitele licence - výrobce elektřiny (§ 23 EZ) právo na připojení do elektrizační soustavy dodávat elektřinu účastníkům trhu prostřednictvím přenosové nebo distribuční soustavy spotřebovávat elektřinu pro vlastní potřebu nabízet a poskytovat podpůrné služby dle PPPS nebo PPDS Povinnosti – těch je podstatně víc a týkají se: kvality a bezpečnosti dodávky elektřiny umožnění dispečerského řízení výrobního zdroje poskytování strukturovaných informací pro OTE, TSO nebo DSO, ostatní účastníky trhu s elektřinou o provozu zdroje a emisích CO2 a radioaktivního odpadu
PŘIROZENÝ MONOPOL, DOPRAVA ELEKTŘINY, JE NADÁLE REGULOVÁN, … PRG-ZPD008-20040812-11044P1C PŘIROZENÝ MONOPOL, DOPRAVA ELEKTŘINY, JE NADÁLE REGULOVÁN, … OD 1.1.2005 JSOU CENOVĚ REGULOVÁNY: přenos elektřiny systémové služby distribuce elektřiny (napěťové hladiny VVN, VN a NN) činnosti OTE dodávka elektřiny zákazníkům využívajícím služeb dodavatele poslední instance decentralizovaná výroba (zdroje nepřipojené k přenosové soustavě) ceny výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů a kombinované výroby elektřiny a tepla Zdroj: Energetický zákon ČR
NASTAVENÝ MODEL TRHU S ELEKTŘINOU V ČR PRG-ZPD008-20040812-11044P1C NASTAVENÝ MODEL TRHU S ELEKTŘINOU V ČR Energetický regulační úřad Regulátor chrání spotřebitele, podporuje soutěž a stanovuje ceny za použití sítí ČEZ Přenos (ČEPS) Nakupuje podpůrné, poskytuje systémové služby Nezávislí výrobci Distribuce (REAS) Import Koncoví zákazníci Obchodníci Volba dodavatele Operátor trhu s elektřinou Provozovatel přenosové soustavy řídí a udržuje soustavu v rovnováze, operátor trhu zúčtovává odchylky mezi smluvenými a skutečnými hodnotami
VÝROBCE ELEKTŘINY Z POHLEDU PROVOZU ZDROJE PRG-ZPD008-20040812-11044P1C VÝROBCE ELEKTŘINY Z POHLEDU PROVOZU ZDROJE Regulátoři EU/CZ a Regulační rámec Operátor trhu s elektřinou Přenosová soustava Nakupuje podpůrné, poskytuje systémové služby Výrobce Dodavatelé dalších vstupů do výroby Distribuční soustava Distributor Koncoví zákazníci Dodavatelé paliva Operátor trhu s elektřinou Obchodníci
VÝROBNY ELEKTŘINY (ELEKTRÁRNY SKUPINY ČEZ)
PRG-ZPD008-20040812-11044P1C EMISNÍ OBCHODOVÁNÍ motivační nástroj ke snižování emisí skleníkových plynů; jedna povolenka umožňuje majiteli vypustit do ovzduší jednu tunu CO2 - subjekty, které mají možnost redukovat emise s nižšími náklady, mohou uspořené emisní povolenky nebo jiné emisní kredity prodat těm, u nichž by taková redukce byla nákladnější; Od r. 2008 mohou mezi sebou obchodovat státy Dodatku 1 Kjótského protokolu v rámci flexibilního mechanismu Mezinárodní emisní obchodování (International Emission Trading, IET); největším systémem emisního obchodování je European Union Emission Trading Scheme (EU ETS), kterého se jako členský stát EU účastní i ČR; (Směrnice 2003/87/ES) v ČR je EU ETS upraven zákonem č. 383/2012 Sb. - uvádí, na jaká zařízení se systém vztahuje a jaká jsou práva a povinnosti jejich provozovatelů; provozovatelé monitorují své emise, vykazují je každoročně MŽP a vyřazují za ně povolenky, část povolenek dostanou provozovatelé bezplatně, zbytek si mohou koupit na trhu nebo v aukci; povolenky existují a pohybují se na účtech v rejstříku povolenek, jehož národním správcem je OTE, a.s.
… KTERÝ ZAJIŠŤUJE NA TRHU S ELEKTŘINOU TECHNICKÉ, FINANČNÍ A INFORMAČNÍ TOKY … Účastník trhu 1 Dvoustranné smlouvy Účastník trhu 2 OTE Poskytovatel podpůrných služeb1 ČEPS Poskytovatel podpůrných služeb2 technické toky informační toky finanční toky Zdroj: Energetický zákon ČR a vyhláška ERÚ
HLAVNÍ ÚČASTNÍCI TRHU S ELEKTŘINOU Koncoví odběratelé mají zájem pokrýt očekávanou spotřebu za minimální cenu c Odběratel Typický roční průběh spotřeby zákazníka Burzy a brokerské platformy plní obdobnou funkci jako obchodníci Obchodník 1 Obchodník 2 Export Import Obchodníci uspokojují protichůdné zájmy výrobců i odběratelů, berou na sebe riziko otevřené pozice Výrobce 1 Výrobce 2 Typický roční průběh disponibility výrobce Výrobci mají zájem maximalizovat příjem z uplatnění disponibility
ZAJIŠTĚNÍ ROVNOVÁHY V SOUSTAVE PRG-ZPD008-20041008-11373P1C ZAJIŠTĚNÍ ROVNOVÁHY V SOUSTAVE OTE vyhodnocuje odchylky jednotlivých subjektů ČEPS vyrovnává bilanci aktivací od výrobců nakoupených podpůrných služeb Platba za odchylku Platba za dodanou regulační energii Platba za rezervovanou kapacitu Platba poplatku za systémové služby ODBĚRATELÉ způsobují odchylku VÝROBCI zajišťují jednotlivé podpůrné služby: primární regulace sekundární regulace terciální regulace (kladná a záporná) rychle startující záloha (10 a 15 min.) dispečerská záloha (30,60,90,360 min.) Obdobně platí za odchylku i výrobci či obchodníci
TRH S ELEKTŘINOU V ČR Energetický regulační úřad PRG-ZPD008-20041008-11373P1C TRH S ELEKTŘINOU V ČR Energetický regulační úřad Operátor trhu s elektřinou a.s. Licence na obchodování s elektřinou Smlouva o zúčtování odchylky Jednorázový poplatek Vypořádání odchylek Garance ČEZ, a. s. Smlouva o přístupu k aukcím Smlouva o přístupu k přeshraničním uvedení Zdarma Platby za kapacitu Garance ČEPS, a. s. Aukční kancelář na přeshraniční kapacity
VELKOOBCHODNÍ CENA ELEKTŘINY SE UTVÁŘÍ NA TRHU NA ZÁKLADĚ MNOHA FAKTORŮ NABÍDKY A POPTÁVKY (Kč/MWh) Faktory poptávky – spotřeba průmyslu a domácností, počasí přeshraniční kapacity Faktory nabídky – Kapacity a účinnosti elektráren Ceny paliv – uhlí, plyn, ropa Ceny CO2 Přeshraniční kapacity OBJEM (MW) Spotové ceny (Např. cena produktu Dodávka 1MW zítra od 11 do 12 hodin) Forwardové ceny (Např. cena produktu Dodávka 5 MW celý příští rok) = Průměr očekávaných budoucích hodinových spotových cen
PRG-ZPD008-20041008-11373P1C VELKOOBCHODNÍ CENA ELEKTŘINY V REGIONU JE NEJVÍCE ZÁVISLÁ NA CENĚ UHLÍ, PLYNU A POVOLENEK CO2 Výrobní náklady dle typu zdrojů €/MWh min. zatížení max. zatížení na volném trhu je cena elektřiny odvozena od variabilních nákladů závěrných zdrojů v Německu jsou závěrnými zdroji černouhelné (mimo špičku) a plynové (ve špičce) z tohoto důvodu reaguje silně na vývoj cen uhlí, plynu a povolenek CO2 topné oleje plynové paroplynové černouhelné hnědouhelné vodní jaderné větrné Dostupná kapacita MW 26
PRG-ZPD008-20041008-11373P1C Přednostní právo dotovaných obnovitelných zdrojů na využití deformuje klasický merit order Variabilní náklady €/MWh Tradiční elektrárny jsou vytlačovány RES, snižuje se jejich využití v čase a dosahují i nižších cen než by dosáhly v případě, že by RES neexistovaly Nový problém: Růst podílu výroby v obnovitelných zdrojích (RES) snižuje velkoobchodní cenu elektřiny, (byť koncovému zákazníkovi účet roste…) min. zatížení max. zatížení topné oleje hnědouhelné paroplynové černouhelné větrné vodní jaderné plynové topné oleje hnědouhelné paroplynové černouhelné větrné vodní solární jaderné plynové Tradiční elektrárny tedy realizují nižší tržby a výstavba nových se nevyplácí, přestože jsou stále potřeba jako záloha pro situace nepříznivé pro výrobu v RES. Dostupná výrobní kapacita MW 27
INSTALOVANÁ KAPACITA SOLÁRNÍCH ELEKTRÁREN cca. 2000MW v ČR Zdroj: ERU
DĚKUJI ZA POZORNOST! juraj.szabo@cez.cz PRG-ZPD008-20041008-11373P1C DISKUZE, DOTAZY DĚKUJI ZA POZORNOST! juraj.szabo@cez.cz