Vilém a Alois Mrštíkové

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Advertisements

Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_10
Divadlo konce 19.století.
ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Kritický realismus v literatuře
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Victor Hugo ( ).
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Božena Němcová Ladislava Helerová
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Vítězslav Hálek Májovci
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Mezigenerační a sociální konflikty v české literatuře 19. století Opakování, test.
REALISMUS a NATURALISMUS Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová PRAVDIVOST?VĚROHODNOST?POZNÁNÍ?NEVYHNUTELNOST?OSUDOVOST?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jan Neruda Básník a fejetonista. Májovci
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Realistické drama Ladislav Stroupežnický (1850 – 1892)
Významní představitelé renesanční literatury
Božena Němcová Povídky. Počátky realismu u nás
Počátky písemnictví na našem území
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Středověká literatura - úvod
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Realistické drama.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Karel Havlíček Borovský Satira v české literatuře
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Literatura vlády Karla IV.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zájmy -aktivačně motivační vlastnosti
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Renesance a humanismus
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Prozodické systémy a druhy rýmů
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Naturalismus v české literatuře
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Ladislav Stroupežnický
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Vilém a Alois Mrštíkové Předmět: Estetická výchova Ročník: 2.ročník čtyřletého maturitního oboru Autor: Mgr. Helena Kolečkářová Vilém a Alois Mrštíkové Anotace: výkladová prezentace o životě, významu a tvorbě bratří Mrštíků, práce s uměleckým textem, četba, analýza a úkoly k ověření porozumění uměleckého textu. Otázky mají za úkol rozvíjet a procvičovat čtenářskou gramotnost žáků, schopnost pracovat s textem a chápat nadčasovost mnohých námětů Klíčová slova: Maryša, venkovské drama, kritický realismus, bratři Mrštíkové, tragédie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Helena Kolečkářová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti Sada: 14 Číslo materiálu: VY_11_INOVACE_EVG2_25

Vilém a Alois Mrštíkové Brněnští dramatikové

Maryša vrcholné kriticko-realistické drama - tragédie z moravského Slovácka premiéra r.1894 v Národním divadle autoři: tvorba je spjata s Moravou, okolím Brna vliv tradic a folklóru venkovského života Bratři Mrštíkové

MARYŠA - postavy postavy: Maryša, dcera sedláka Lízala rodiče vdovec Vávra Francek, chudý čeledín stařenka aj. Bratři Mrštíkové

Obsah hry: Maryša miluje čeledína Francka Francek musí na vojnu mezitím provdají rodiče Maryšu za vdovce, mlynáře Vávru manželství => nešťastné uzavřené jen pro peníze Francek po návratu z vojny dochází za Maryšou závěr: Maryša svého muže otráví (nasype mu jed do kávy) Bratři Mrštíkové

Pracovní list MARYŠA (obrátí se k Vávrovi; prosebně) Pane Vávro, co sem vám udělala, že mě tak pronásledujete? Dyť přece vidíte, že se rukama nohama bráním, srdcem stojím proti vám, a přece chcete, abych byla vašó ženó a vašó bét nemožu. Dyť tu nejde o rok nebo o dva! Jak já k temu přindu, abych pro vás obětovala celé svůj život? Mňéte rozum aspoň vy, když ho naši nemajó! VÁVRA (přisedne k ní) No, no! Načpak ty slzy! Nebuj se. Budu tě mít jako oko v hlavě. Nebude se ti u mě stýskat. Co ti na očích uvidím, to pro tebe udělám a dycky ti bude u mě líp než tady. Dyť si to tak zlý nepředstavuj – to se ti všecko jenom včil tak strašný zdá. MARYŠA A možná, že je to ještě horší, než si sama myslím. (Prudce vstane.) Dyť vy máte děti! Nebojíte se, že se vám lidi vysmějó? Proč se pachtíte za tak mladó děvčicó? Což nemáte ani kusa svědomí? Rozmyslete si to – ještě je čas. (Odmlčí se.) Chcete, abych šla s váma na faru, potem ku svaté zpovědi a přijímání. Jak si vemete na svědomí tak těžké hřích -? Před Boha chcete jít a – nebojíte se ho? Jaké to budu mít život s vámi, dyž už ani to u vás nic neplatí!? Rozvažte si to, co před sebe berete – Pán Bůh vás potrestá. Bratři Mrštíkové

Úkoly k uměleckému výňatku Vyhledat nespisovné jazykové prostředky Interpretovat obsah dialogu jednajících postav Objasnit základní konflikt hry Charakterizovat hlavní postavy hry Bratři Mrštíkové

Klíč Nespisovné jazykové prostředky: vašó ženó a vašó bét nemožu, k temu přindu, mňéte, nemajó, dycky, mladó děvčicó, vemete, dyž… Dialog jednajících postav (Vávra – Maryša): Maryša se manželství brání, upozorňuje na věkový rozdíl, Vávrovy děti, Vávra jí slibuje, že se s ním bude mít dobře Kritika mezilidských vztahů, vztahů určovaných penězi Maryša – poslušná, hrdá žena Matka – přísná, otec – vlídnější, má pro dceru více pochopení Vávra – vdovec, mlynář, před svatbou sliboval, po sňatku despotický. Manželství bylo nešťastné Bratři Mrštíkové

Hlavní myšlenka peníze rozhodují na vesnici  důsledky- manželské rozvraty a tragédie vynucená poslušnost, ztráta možnosti svobodně nakládat se svým životem přináší jen neštěstí. Vůle člověka by měla být respektována VILÉM-horlivý obhájce naturalismu. Do Brna, kde studoval, zasazoval náměty svých próz. Novinář, literární a výtvarný kritik. 1912 spáchal sebevraždu- smrtelně se bodl do krku a srdce. Romány a povídky mají společné hrdiny, zkažené prostředím, bohémy. Mrštík kritizuje společnost za tragédii svých hrdinů. Pohádka máje- májová láska prosté, hezké Helenky ke zkaženému, zhýralému studentovi práv Ríšovi v probouzející se přírodě. Lyrické, romantické líčení přírody a milostný příběh něžné Helenky v porovnání se studentem Ríšou. O životním ztroskotání studenta Jiřího Jordána, plného ideálů je román Santa Lucia. Odejde do Prahy na vytoužená studia, ale v Praze žije bídně a umírá na tuberkulózu. Moje sny- výbor. Psal literární a divadelní kritiky. Společně s Aloisem napsali románový cyklus Rok na vsi- kronika o vesnici Hrabůvce na rozhraní Slovácka a Hané. Autoři sledují národopisné zvláštnosti, ale i rostoucí třídní rozdíly a mravní úpadek. Bratři Mrštíkové

Jazykové prostředky dialekt (mó ženó, budó, podivé se…) příběh z rozhraní Hané a Slovácka (odehrává se na moravské vesnici na Brněnsku) Bratři Mrštíkové

Inspirace při psaní hry bratři čerpali ze života na vesnici, vliv tradic i folklóru Inspirace osudem Marie Turkové z Těšan u Židlochovic hra - trvalou součástí repertoáru našich i zahraničních scén tvorba bratří Mrštíků - spjata s Moravou, okolím Brna Bratři Mrštíkové

Děkuji za pozornost Bratři Mrštíkové

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje SOCHROVÁ, Marie. Čítanka II. k Literatuře v kostce: [romantismus, realismus, česká a slovenská literatura 19. století, literární moderna] : pro střední školy. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, 168 s. ISBN 80-720-0974-5, s. 140 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Helena Kolečkářová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.