Úpravy redoxních rovnic

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Advertisements

Redoxní reakce = Oxidačně-redukční reakce (učebnice str. 60???)
Vyčíslení chem. rovnic.
Redoxní reakce Reakce, při kterých probíhá současně REDukce a OXidace chemických látek.
Chemická reakce a její rovnice
Redoxní reakce.
Redoxní reakce. Výroba železa a oceli. OPAKOVÁNÍ
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
1) Podmínka zachování druhu atomů - Na levé i pravé straně chemické rovnice nesmí chybět žádný druh atomů reagujících látek, může však být obsažen v látce.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Monika Šléglová NÁZEV:VY_32_INOVACE_06B_19_Výroba železa TEMA:Kovy ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
9. ročník. Galvanický článek Je zdroj stejnosměrného elektrického proudu, který se uvolňuje při redoxních reakcích. Skládá se ze dvou elektrod a elektrolytu.
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Chemická reakce a její rovnice
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Redoxní reakce.
Názvosloví binárních sloučenin
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Redoxní reakce (oxidačně – redukční)
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.06_VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH.
Redoxní reakce 1.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
„Svět se skládá z atomů“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
Elektronická učebnice - II
ELEKTROCHEMIE Elektrochemický potenciál Standardní vodíková elektroda
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Mangan.
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.03_MOLÁRNÍ HMOTNOST.
Kyseliny a jejich názvosloví
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Výpočet procentového složení sloučenin
VY_32_INOVACE_Slo_II_01 Anorganické názvosloví úvod ppt.
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Fyzika – 6.ročník Atomy a molekuly VY_32_INOVACE_
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
Hustota 8. ročník.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
u organických sloučenin
11.1 Sčítání do 20 s přechodem přes desítku
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Koroze Koroze je rozrušování materiálu vzájemným chemickým působením materiálu a korozního prostředí. V případě kovů zpravidla komplexní chemické.
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Výpočty ze vzorců Matulová, Plačková.
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Agrochemie – 3. cvičení.
Chemická termodynamika (učebnice str. 86 – 96)
Základní chemické veličiny
Lineární rovnice Druhy řešení.
CHEMIE - Test-obecná chemie
F1190 Úvod do biofyziky Masarykova Univerzita Podzimní semestr 2017
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
Dělitelnost přirozených čísel
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Úpravy redoxních rovnic aneb O počítání elektronů...

A. Úpravy redoxních rovnic - teorie Redoxní rovnice popisují redoxní děje Redoxní = redukčně-oxidační (Co je redukce? Co je oxidace?) Příklady redoxních dějů Koroze železa Spalování uhlí … Informace v chemické rovnici: (druh a množství reaktantů, resp. produktů)

B. Úpravy redoxních rovnic - premisy Alfa a omega pro naše výpočty: Vzájemně reagující látky reagují v takových molárních množstvích, aby oxidující se látka uvolnila právě tolik elektronů, kolik je potřeba ke zreagování daného molárního množství látky, která se redukuje. Druh a počet atomů jednotlivých prvků na levé straně rovnice odpovídá druhu a počtu stejných prvků na straně pravé. Součet nábojů na straně levé odpovídá součtu nábojů na straně pravé.

B. Úpravy redoxních rovnic - postup Zjistíme a vyznačíme, které prvky v reagujících látkách mění své oxidační číslo. Spojíme všechny případy, v nichž látky oxidují a najdeme i všechny látky, které redukují. Vyznačíme také počet elektronů související se změnou oxidačního čísla nalezených prvků. Vzniklou soustavu oxidujících se látek i soustavu redukujících se látek upravíme tak, aby se vyrovnaly celkové počty elektronů. Výsledky vyrovnání počtu elektronů zapíšeme do chemické rovnice (!začínáme u produktů!). Dokončíme úpravu rovnice a provedeme kontrolu.

B. Úpravy redoxních rovnic – prakticky Například: Hliník není v Humpolci… ale reaguje s kyselinou chlorovodíkovou: Al + HCl - -  AlCl3 + H2 Al 0 + H I+Cl I-  Al III+Cl I-3 + H2 0 oxidace: Al 0  Al III+ + 3 e- redukce: 2H I + + 2e-  H2 0 (po vyrovnání počtu předaných elektronů) oxidace: 2 Al 0  2 Al III+ + 6 e- redukce: 6H I + + 6e-  3 H2 0 2 Al + 6 HCl  2 AlCl3 + 3 H2

B. Úpravy redoxních rovnic - prakticky A teď zkuste sami: Cv. 1: NH3 + O2 - -  H2O + N2 Cv. 2: KClO3 - -  KCl + O2 Cv. 3: KMnO4 + HCl - -  Cl2+ KCl + MnCl2 + H2O Cv. 4: Cu + HNO3 - -  Cu(NO3)2 + NO + H2O Cv. 5: MnO2 + KClO3 + KOH - -  K2MnO4 + KCl + H2O Cv. 6: KClO3 - -  KClO4 + KCl Na další straně najdete upravené rovnice…

B. Úpravy redoxních rovnic - prakticky Správná řešení: Cv. 1: 4 NH3 + 3 O2  6 H2O + 2 N2 Cv. 2: 2 KClO3  2 KCl + 3 O2 Cv. 3: 2 KMnO4 + 16 HCl 5 Cl2+ 2 KCl + 2 MnCl2 + 8 H2O Cv. 4: 3 Cu + 8 HNO3  3 Cu(NO3)2 + 2 NO + 4 H2O Cv. 5: 3 MnO2 + KClO3 + 6 KOH  3 K2MnO4 + KCl + 3 H2O Cv. 6: 4 KClO3  3 KClO4 + KCl Uspěli jste? Výborně! Další rovnice na vás čekají v učebnici na str. 64 (cv. 2, 3, 4)…

C. Na závěr zbývá… … poděkovat za pozornost a trpělivost při hledání a počítání elektronů  … … a popřát hodně úspěchů při vyčíslování dalších redoxních rovnic! P.S.: Jestli teď máte novou chemickou zálibu, chcete dál počítat, ale už neznáte žádné nevyčíslené chemické rovnice, požádejte o další svého učitele, jistě vám rád vyhoví!