Historický přehled uměleckohistorické metodologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Románský sloh Kostel sv. Mikuláše Kostelní náměstí
Advertisements

Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Friedrich Fröbel ( ).
Metodologie historického výzkumu volného času
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14
Doba Charakteristika Znaky
OBLAST 1: KOOPERACE VE VÝZKUMU A VÝVOJI Marek Junek Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze EVROPSKÁ KULTURNÍ STEZKA SV. CYRILA A METODĚJE.
Centrum nových strategií muzejní prezentace =
Baroko v Čechách Sochařství 1. část
Kubismus I. Polovina 20. století.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
5. Nástin historického vývoje RD
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Česká románská kultura
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _606.
European Literature Heritage in Context Culture 2000 Doc. Dr. Wilken Engelbrecht (Univerzita Palackého v Olomouci)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Bakalářský studijní obor: Historie Ústav českých dějin Ústav hospodářských a sociálních dějin Ústav světových dějin.
Katedra historie FP TUL
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Masmédia.
GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Mgr
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Přednášející: PhDr. Petra Kačírková, Ph.D.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Ahoj, jsem Vítkovický zámek a provedu Vás svou historií.
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Předmět a metody dějin umění
Prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.
Literatura k aktuálním otázkám
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Středoevropská komparativní studia na IMS FSV UK kombinovaná forma studia Den otevřených dveří 2016 Tomáš Nigrin.
GUSTAV PAULI BcA. Veronika Štěrbová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Vyučující: Mgr. Alice Stuchlíková 2011.
Trnková Alžběta Jelínková Gabriela.  * , Minden – , New York  Židovský původ  Zajem se o botaniku, zoologii, geografii, astronomii.
Dějiny umění Předmět, pojmy, instituce. Carl Friedrich von Rumohr ( ), 1802 Umění a „umělecké dílo“
Baroko v architektuře Tři definice původně adjektivní formy slova: „barroco“ – v portugalském 16. století a později „barrueco“ v kastilštině: nepravidelná.
Úvod k evolučnímu přístupu Vladan Hodulák. Dominantní paradigmata Společenské vědy mají dlouhodobě problém s uchopením prvku změny ve společenském vývoji.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Muzea a galerie v digitálním světě Vlaďka Mazačová Alena Uxová Vlaďka Mazačová Alena Uxová Seminář Muzea a digitalizace, CITeM Brno
Bakalářský studijní obor: Historie
Percepce novomediálního díla (nejen) v galerijním prostoru
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
Dějiny umění Předmět, pojmy, instituce
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Obraz a slovo Emblematika Ikonologie
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Emblematika V umění století byl kladen důraz na symbo-lickou funkci výtvarného díla: obraz reprezentuje objekt viditelného světa a současně symbolizuje.
Předmět a metody dějin umění
Kapitoly z dějin umění I.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
1. Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií VK Výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství,
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
Předmět a metody dějin umění
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Základní filozofické otázky
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Historický přehled uměleckohistorické metodologie

Johann Joachim Winckelmann 1764, Angelika Kaufmannová Johann Joachim Winckelmann 1764, Angelika Kaufmannová Georg Wilhelm Friedrich Hegel 1831, Jakob Schlesinger

Řím, Museo Capitolino, Palazzo Nuovo – galerie Řím, Museo Capitolino, Palazzo Nuovo – galerie. První muzeum umění zpřístupněné veřejnosti díky papeži Klementu XII. r. 1734.

„Umělecké dílo nelze zcela prožít, pokud nebudou ozřejměny okolnosti a vztahy, v nichž a za nichž vzniklo.“ Carl Friedrich von Rumohr (1785-1842) cca 1823-27, Friedrich Nerly

Kulturně-historický přístup: Jacob Burckhardt (1818-1897) Formalistické přístupy: Konrad Fiedler, Adolf Hildebrandt, Heinrich Wölfflin

Příklad stylu: baroko Heinrich Wölfflin, Renaissance und Barock, 1888 Antiteze „klasického“ a – „neklasického“ lineární (kreslířské) – malířské plocha – hloubka uzavřená forma (tektonická) – otevřená forma (atektonická) mnohost (mnohodílná jednota) – jednota (jednotná jednota) jasnost (nepodmíněná j.) – nejasnost (podmíněná j.) Antiteze vychází z existence dvou rozdílných a komple- mentárních způsobů imaginace: 1) analytický, symbo- lický, číselný a lineární, 2) syntetický, konkrétní, prostorový a holistický.

Srovnání „klasického“ a „neklasického“ malířského díla Raffael, Nymfa Galatea, 1511 – P. P. Rubens, Hero a Leander, cca 1605

Barokní princip v pozdních slohových fázích Chrám Venuše v Baalbeku (Sýrie) 3. stol. po Kr. Světelský oltář v Adamově 1516-1525

Kritická ikonologie Aby Warburg (1866-1929) Erwin Panofsky (1892-1968) Tři fáze analýzy uměleckého díla dle Panofského (Význam ve výtvarném umění). Jejich předmětem je: primární, nebo přirozený námět: předikonografický popis, analýza vychází ze znalosti proměn zobrazování, je korigována znalostí dějin stylu druhotný, konvenční námět: ikonografická analýza, je založena na znalostech literárních pramenů a ikonografických zdrojů, korigována znalostí ikonografických typů vnitřní význam (intrinsic meaning): ikono- logická syntéza, interpretace, k níž je možno dospět syntetickou intuicí a znalostí dobové- ho světového názoru, je korigována znalostí dějin kulturních symbolů a symptomů

Aby Warburg Mnemosyné – obrazový atlas evropské kolektivní paměti

Vídeňská škola dějin umění starší, po pol. 19. stol.: Rudolf Eitel- berger von Edelberg (foto) mladší, kolem roku 1900: Franz Wick- hoff, Alois Riegl (foto) a Max Dvořák čeští žáci: Vojtěch Birnbaum, Vincenc Kramář, Jaromír Pečírka

Max Dvořák (1874-1921) Pocházel z rodiny archiváře rodu Lobkoviců Maxe Dvořáka z Roudnice nad Labem. Od 1892 studoval v Praze na Karlově univerzitě historii u prof. Jaroslava Golla. Od 1894 studoval a pracoval ve Vídni, na Institutu pro rakouská dějepisná bádání (disertace 1901, habilitace 1902). Zemřel v Hrušovanech nad Jevišovkou, kde je pohřben. Katechismus památkové péče (1916), český výbor Umění jako projev ducha (1936)

Vojtěch Birnbaum (1877-1934) Studia na univerzitách v Praze a 1896-1904 ve Vídni u Aloise Riegla a Franze Wickhoffa. 1919-1934: působení v semináři a ústavu dějin umění na Karlově univerzitě v Praze. Doplněk k vývojovým zákonům, 1932 Románská renesance koncem středověku, 1924 Barokní princip v dějinách architektury, 1934 Metoda dějin umění, 1934 (nedok.) Žáci: Oldřich Stefan, Růžena Vacková, Václav Richter, Alžběta Birnbaumová aj.

Vincenc Kramář (1877-1960) Od 1896 studoval historii na Karlově univerzitě v Praze, 1899-1902 pokračoval ve studiu ve Vídni (F. Wickhoff, A. Riegl, Julius v. Schlosser, M. Dvořák). Poté žil jako soukromý badatel. 1919-1939 byl ředitelem Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění. Kubismus, 1921 Otázky moderního umění, 1958 Významný sběratel umění

Historiografie výtvarného umění po roce 1945 Humanistická tradice Vliv Panofského kritické ikonologie, zvláště v 60.-70. letech Spojení ikonologie se zájmem o psychologii: E. H. Gombrich Formalistické pojetí (např. na brněnské univerzitě: A. Kutal, Z. Kudělka) Spojení s hlavním proudem humanistických disciplín „Lingvistický obrat“ (R. Rorty, 1967) Vliv poststrukturalismu a kritické teorie „Konec dějin umění“ a jejich nahrazení teorií/antropologií vizuální kultury? (např. Hans Belting)

Interpretace Dürerovy Melancholie Enigmatické dílo, jedno z nejvíce interpretovaných v celých dějinách umění. Základní výklady: Erwin Panofsky, The Life and Art of Albrecht Dürer. 5. vyd. Princeton 2005. (Studii o Melancholii I vydal už 1923 ve Studien der Bibliothek Warburg.) Rainer Hoffmann, Im Zwielicht. Zu Albrecht Dürers Meisterstich Melencholia I. Köln 2014. Keith Moxey, Panofsky´s Melancholia, in: Künstlerischer Austausch, sv. 2. Berlin 1993 (česky ve sb. Vizuální teorie, 2. vyd. Jinočany 2005).

Ernst Hans Gombrich (1909 Vídeň – 2001 Londýn) 1928-33 studium dějin umění na univerzitě ve Vídni u prof. Julia von Schlossera od 1936 žil v Londýně, pracoval ve Warburgově institutu, 1959- 72 byl jeho ředitelem Metodologicky jej m.j. ovlivnili učenci Karl Popper, Friedrich von Hayek a Eric D. Hirsch jr. Hledal spojnice mezi dějinami umění (rozvíjel kritickou ikono- logii), tvarovou psychologií a dalšími obory. Hlavní díla: Příběh umění (1950), Umění a iluze (1960), Smysl řádu (1979), Studie o umění italské renesance (4 díly, 1967-86), Upřednostňování primitivního (2002).

Podíl diváka (dle E. H. Gombricha, Umění a iluze) Vidění není pasivním procesem, nýbrž „vnímání je vždy aktivním procesem, který je podmíněn našimi očekáváními a je přizpůsoben dané situaci“. Proto „člověk neví, co vidí, nýbrž vidí, co (již) ví.“ Proto Gombrich popíral Ruskinův koncept „nevinného oka“. Při studiu této otázky zkoumal karikatury jako mezní formy zobrazení (oba obr.),

Hans Belting (nar. 1935) Historik a teoretik umění se širokým záběrem od středověku až po současné umění. Působil na univerzitách v Německu a USA , 2004-2007 vedl Internationales Forschungszentrum Kulturwissenschaften ve Vídni. Das Ende der Kunstgeschichte? (1983), upravené 3. vyd.  Art History After Modernism (2003), česky Konec dějin umění (2000) Bild und Kult: eine Geschichte des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst (1990) Bild-Anthropologie. Entwürfe für eine Bildwissenschaft (2001) Jako historik umění se zabýval m.j. kultovními funkcemi výtvarných děl před „vynálezem umění“ (Bild und Kult). Namísto tradičních dějin umění navrhuje konstituci šířeji založeného oboru: antropologie obrazu. Některé z jeho tezí: Obrazy jsou zodpovědné za to, že reprezentace světa se ocitla v krizi. Ta je způsobena pochybnostmi o reprezentaci (simulacrum). Ke krizi analogie přispěl také digitální obraz, jehož ontologie se zdá být nahrazena logikou jeho produkce. Nechceme si s obrazy jenom hrát, protože na ně stále ještě ve skrytosti věříme.

Literatura Jean-Luc Chalumeau, Přehled teorií umění. Praha 2003. Jiří Kroupa, Školy dějin umění. Metodologie dějin umění, sv. 1. 2. vyd. Brno 2007. Metody dějin umění. Metodologie dějin umění, sv. 2. Brno 2010. František Mikš, Gombrich. Tajemství obrazu a jazyk umění. 3. vyd. Brno 2014. Petr Wittlich, Literatura k dějinám umění. Vývojový přehled. 2. vyd. Praha 2008.