Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou L. Součka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Advertisements

2.Světová válka v próze obrázek
VY_32_INOVACE_31-18 Česká próza po r Ladislav Fuks.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Český spisovatel, novinář,
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _09_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze st ř edním školám Č íslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzd ě lanosti Č íslo šablony:
Název Ladislav Fuks Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie
Ladislav Fuks – život a dílo
LADISLAV FUKS obrázek obrázek LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ladislav Fuks životopis, romány,
FANTASTICKÁ LITERATURA
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
VY_32_INOVACE_ČJ.8.10 – Božena Němcová,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_08_CJL_L ROČNÍK: IV. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
KAREL POLÁČEK 9. ročník.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_04 NázevArnošt Lustig Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4.
literatura s prvky SCI–fi, fantazy literatura
Vladislav Vančura 9. ročník.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Arnošt Lustig Jan Drda Ota Pavel 9. ročník.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Téma: Audience – V. Havel
LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY
(*2.července 1930 Praha +31.března 1973 Praha)
LADISLAV FUKS obrázek obrázek LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY.
Ladislav Fuks Michaela Sadílková, V8A
Eliška Dlouhá Gymnázium Jiřího Ortena V8A
Spalovač mrtvol. Ladislav Fuks *24. září 1923 ┼19. srpna 1994.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Umělecké.
Arnošt Lustig „Život není to, co chceme, ale to, co máme a vydržíme.“
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_02_02_13.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VRAŽDA V DOMĚ Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastESV - Komunikace vizuálního umění se znakovými systémy uměleckých.
Alois Jirásek „Lehká věc je mlčeti, když člověk nic neví.“
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Básník Jiří … Básník Jiří …Básník Jiří …Básník Jiří … JEDNOTKA VÝKONU KOMBINÉZA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Alois Jirásek Alois Jirásek se narodil 23. srpna 1851 ve východočeském Hronově u Náchoda. A zemřel 12. března 1930 V Praze.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Arnošt Lustig (1926 – 2011). Arnošt Lustig (1926 – 2011)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
„Moudré ucho neposlouchá, co hloupá huba povídá.“
Český jazyk 9. ročník Česká próza 20. století.
TÉMA: VLADISLAV VANČURA AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_30_Ladislav Fuks Téma sady: Interpretace textů Datum vzniku: březen 2014 Třída: 4. A Autor: Mgr. Lucie Nováková

Směřuje k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti žáků. Materiál je určen k práci s texty v hodinách i k domácí přípravě, jež jsou předmětem výuky literatury ve 4. ročníku. Slouží také k maturitnímu opakování. Prezentace seznamuje žáky s životem a literární tvorbou spisovatele Ladislava Fukse. Směřuje k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti žáků. Žáci si jej pečlivě prostudují a následně vypracují odpovědi na přiložené otázky a úkoly (doma si předem přečtou texty, vyslechnou nahrávky a zhlédnou ukázku z filmu a pořadů). Při přechodu na další snímky se objevují řešení jednotlivých úkolů k výchozím textům. Nutné připojení na internet (úkoly s odkazy a nahrávkami). Posiluje mezipředmětové vazby (dějepis, OSVZ).  

Ladislav Fuks 1923 - 1994

Životopis – výchozí text 1 Fuksova prvotina Pan Theodor Mundstock (1963) se stala jednou z největších literárních událostí první poloviny 60. let. Přihlásil se v ní vyzrálý, magickou silou stylistiky suverénně vládnoucí tvůrce, jemuž se v novele dokonale podařilo evokovat přízračnou a absurdní existenciální situaci člověka odsouzeného k rasové smrti. V té době již však měl autor, jenž do té doby působil v památkové péči a pak v Národní galerii, napsán cyklus povídek Mí černovlasí bratři (1964), odehrávající se rovněž za okupace a sledující osudy pěti chlapců (tři z nich jsou Židé) z jedné gymnaziální třídy. Tajemná, osudová atmosféra provází i román Variace pro temnou strunu (1966) s ústřední postavou senzitivního chlapce z pražské patricijské rodiny. Mistrnou alegorií inklinace maloměšťáctví k fašismu je Fuksova hororová novela Spalovač mrtvol z roku 1967. V postavě zaměstnance krematoria pana Kopfrkingla vytvořil autor jeden z nejmorbidnějších typů moderní české prózy (rovněž zdařile zfilmovaná s R. Hrušínským v hlavní roli). Téma vykořenění lidské existence ve století holocaustu a osud Židů jako metafora všeobecného údělu je tématem dvou próz z konce 60. let: souboru povídek Smrt morčete (1969) a románu, v němž se spojuje horor a pohádka, Myši Natálie Mooshabrové (1970).

Doplňte správné zakončení věty. Ladislav Fuks debutoval v roce 1963 na české literární scéně slavným románem do vydání své prvotiny pracoval jako popsal osudy senzitivního chlapce z pražské patricijské rodiny v díle sepsal cyklus povídek o osudech pěti chlapců z jedné gymnaziální třídy pod názvem

Doplňte správné zakončení věty. Ladislav Fuks debutoval v roce 1963 na české literární scéně slavným románem Pan Theodor Mundstock. do vydání své prvotiny pracoval jako zaměstnanec památkové péče a Národní galerie. popsal osudy senzitivního chlapce z pražské patricijské rodiny v díle Variace pro temnou strunu. sepsal cyklus povídek o osudech pěti chlapců z jedné gymnaziální třídy pod názvem Mí černovlasí bratři.

Pan Theodor Mundstock (1963) – výchozí text 2 Je večer a všichni se chystají k spánku. Chystá se i nešťastný pan Vorjahren. Má postel v koutě. Tu se náhle rozlétnou dveře a do ubikace vrazí voják s automatem. Asi jde přát dobrou noc, myslí si pan Mundstock, opírající se klidně o zeď nedaleko dveří, po takové túře z nádraží s padesáti kily, to je spánek věru dobrá věc. Ale ví, že voják přát nejde. Dobytku, lehnout, poručí voják a mávne automatem. Lehnout! Pan Vorjahren si lehne do svého koutku, jen se zakroutí. Co vy v rohu se tam kroutíte, rozkřikne se voják a zdvihne samopal, ať ležíte, vy kurvo! Pan Vorjahren zbledne a v tu chvíli leží jak mrtvý. Pan Mundstock zvedne obočí. Proč se jen pan Vorjahren tak kroutil, když uléhal, to asi z těch vojákových nadávek. Ještě ho zbytečně dráždí. Jo, to si musí milý pan Vorjahren zvykat, dneska se přece lidem tak říká! […] Chýlí se k půlnoci. Poprvé po třiceti létech nepromění pan Theodor Mundstock pohovku na lůžko. Donese z předsíňky prkno a […] po třiceti létech promění pan Theodor Mundstock pohovku na pryčnu. […]

Otázky k výchozímu textu 2 1. Shrňte vlastními slovy obsah textu. Zasaďte do kontextu díla. 2. Posuďte jazykovou stránku textu; určete vypravěče. 2. Posuďte jazykovou stránku výňatku; jak se v ukázce mísí realita s představami?

Poslouchejte nahrávku a odpovězte na otázky. http://prehravac.rozhlas.cz/audio/2640418 Poslouchejte nahrávku a odpovězte na otázky. Osudy – Ladislav Fuks 1. Jaký měl autor vztah s otcem? Ovlivnilo to nějak jeho uměleckou tvorbu? 2. Která díla L. Fukse jsou v nahrávce zmiňována? 3. Jak se proměnila autorova tvorba po roce 1989? 4. Kteří jiní čeští autoři se v 60. letech zabývali ve své tvorbě židovkou tematikou?

Osudy – Ladislav Fuks http://prehravac.rozhlas.cz/audio/2640418 1.Měl komplikovaný vztah s otcem, který byl velmi autoritativní a despotický (kafkovské téma). Přímé narážky na jejich soužití lze najít v dílech Variace pro temnou strunu a Příběh kriminálního rady. 2. Pan Theodor Mundstock, Spalovač mrtvol, Vévodkyně a kuchařka, Variace pro temnou strunu … 3. Po roce 1989 se už psaní málo věnoval a stranil se lidí až do své smrti v roce 1994. 4. Jiní čeští autoři s žid. tematikou – Arnošt Lustig, Jiří Weil, Jiří Škvorecký, Jan Otčenášek.

Výchozí text 3 – O spisovatelích (Arnošt Lustig) Na svatbě se stala nepříjemná věc. Obsluhující rumunský číšník zapříčinil, že se v L. Fuksovi znovu probudily jeho sklony – uprostřed večeře číšník s Fuksem i s penězi zmizel. Dívka udělala skandál. (…) Ladislav Fuks zahrál dokonale mrtvého brouka. Psala mu a volala ho, vytrhala i telefonní dráty. Tak jsem byl vyslán do Itálie, abych se s jeho nevěstou setkal. Pozval jsem ji do kavárny a byl jsem připraven jí to vysvětlit, jak nejlépe umím. (..) Tak jsem jí taktně naznačil, že Ladislav se narodil se sklonem ke stejnému pohlaví, že ženy ho nevzrušují do té míry, aby s nimi mohl nebo chtěl mít děti. Přestala plakat, začala poslouchat, ale úplně ještě nerozuměla. Postupně vše pochopila a pak mi slíbila, že už se nebude obracet ani na papeže, ani na předsedu Italské komunistické strany, a tím ohrožovat asi tři sta českých spisovatelů. (upraveno podle knihy Arnošta Lustiga O spisovatelích)

Otázky k textu 3 1. Vymyslete minimálně tři otázky k textu. 2. Který slohový postup v ukázce převládá? 3. Určete, jaká je funkce textu. 4. Která forma jazyka a vypravěče se v úryvku výrazně uplatňuje?

Spalovač mrtvol (1967) – výchozí text 4 ,,Je tu horko,“ řekl pan Kopfrkingl v koupelně a postavil židli pod ventilátor, ,,asi jsme to přehnal s topením. Otevři ten ventilátor, drahá.“ Když Lakmé vylezla na židli, pan Kopfrkingl jí pohladil lýtko, hodil jí smyčku na krk a s něžným úsměvem jí řekl: ,,Co abych tě, drahá, oběsil?“ Usmála se na něho dolů, snad mu dobře nerozuměla , on se usmál též, kopl do židle a bylo to. V předsíni si vzal kabát, šel na německou kriminálku a do protokolu nadiktoval: ,,Udělala to zřejmě ze zoufalství. Měla židovskou krev a nesnesla žít po mém boku. Snad tušila, že se s ní dám rozvést, že se to nesrovnává s mou německou ctí.“ A sobě v duchu řekl: ,,Litoval jsem tě, drahá, litoval. Byl jsi skleslá, zamlklá, ovšem, jak by ne, ale já jsem tu oběť jako Němec přinést musil. Zachránil jsem tě, drahá, před utrpením, které by tě jinak čekalo.(…)

Určete správnost tvrzení, chybná opravte. Hlavní hrdina novely Spalovač mrtvol se jmenuje pan Jahn. ano - ne 2. Manželku, kterou vraží, hrdina v ukázce často oslovuje drahá. ano - ne 3. Hrdina novely je odpůrcem nacistické rasistické ideologie. ano - ne 4. Svůj zločin hrdina prezentuje jako pomoc lidskému neštěstí a věří tomu. ano - ne

Určete správnost tvrzení, chybná opravte. Hlavní hrdina novely Spalovač mrtvol se jmenuje pan Kopfkingl. ano - ne 2. Manželku, kterou vraží, hrdina v ukázce často oslovuje drahá. ano - ne 3. Hrdina novely je stoupencem nacistické rasistické ideologie. ano - ne 4. Svůj zločin hrdina prezentuje jako pomoc lidskému neštěstí a věří tomu. ano - ne

Návrat z pšeničného pole Opravte chybné názvy děl Ladislava Fukse Spalovač uhlí Pan Theodor Kopfrkingl Návrat z pšeničného pole ? Hraběnka a kuchař Smrt koně Mé plavovlasé setry

? Opravte chybné názvy děl Ladislava Fukse Spalovač mrtvol Pan Theodor Mundstock Návrat z žitného pole ? Hraběnka a kuchař Smrt morčete Mí černovlasí bratři

Film Spalovač mrtvol (1968) Podívejte se na video a vypracujte odpovědi na otázky. Film Spalovač mrtvol (1968) a) Rozhovor s režisérem filmu Jurajem Herzem http://www.youtube.com/watch?v=FvmCVHV13mA b) Ukázka z filmu Spalovač mrtvol (1968) http://www.youtube.com/watch?v=3Ebn4lB4Eoo Jak se vám filmové zpracování novely líbí? Srovnejte s knihou. Ze které části díla ukázka pochází? Kdo je autorem hudby? http://www.csfd.cz/film/4244-spalovac-mrtvol/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Spalova%C4%8D_mrtvol Jaká byla režisérova spolupráce s L. Fuksem? Jak reagovali diváci v různých zemích na promítání filmu ?

Pracujte s odkazem, přečtěte si text a vyberte správnou odpověď. Slovník české literatury po roce 1945 – heslo Ladislav Fuks Pracujte s odkazem, přečtěte si text a vyberte správnou odpověď. http://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=325 L. Fuks začal časopisky publikovat v: a) Světové literatuře b) Literárních litech c) Hostu do domu d) Květnu . 2. Novela Oslovení z tmy je: a) sci-fi b) detektivka c) humoristická próza d) angažovaná próza e) hororová próza. 3. L. Fukse se podílel na scénáři k filmu: a) Nebožtíci na bále Smrt kriminálního rady c) Tajemství zlatého Buddhy. 4. Autor se narodil v : a) Brně b) Kynžvartu c) Praze d) Plzni. 5. Mezi díla L. Fukse nepatří: a) Smrt morčete b) Pasáček z doliny c) Tvář a maska d) Spalovač mrtvol e) Křišťálový pantoflíček. 6. Autor zemřel ve věku: a) 55 let b) 71 let c) 82 let d) 69 let.

Pracujte s odkazem, přečtěte si text a vyberte správnou odpověď. Slovník české literatury po roce 1945 – heslo Ladislav Fuks Pracujte s odkazem, přečtěte si text a vyberte správnou odpověď. http://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=325 L. Fuks začal časopisky publikovat v: a) Světové literatuře b) Literárních litech c) Hostu do domu d) Květnu . 2. Novela Oslovení z tmy je: a) sci-fi b) detektivka c) humoristická próza d) angažovaná próza e) hororová próza. 3. L. Fukse se podílel na scénáři k filmu: a) Nebožtíci na bále Smrt kriminálního rady c) Tajemství zlatého Buddhy. 4. Autor se narodil v : a) Brně b) Kynžvartu c) Praze d) Plzni. 5. Mezi díla L. Fukse nepatří: a) Smrt morčete b) Pasáček z doliny c) Tvář a maska d) Spalovač mrtvol e) Křišťálový pantoflíček. 6. Autor zemřel ve věku: a) 55 let b) 71 let c) 82 let d) 69 let.

Vyberte si jeden z citátů autora a vyložte jej vlastními slovy

Konec prezentace „Strach je kromě bídy, závislosti a pomluv největší nepřítel lidstva.“ Konec prezentace

Použitá literatura a zdroje FUKS, Ladislav. Pan Theodor Mundstock. Praha: Odeon, 2005, ISBN 80-207- 1182-1. FUKS, Ladislav. Spalovač mrtvol. Praha: Odeon, 2003, ISBN 80-207-1127-9. KARPATSKÝ, Dušan. Labyrint literatury. Praha: Albatros, 2008, ISBN 13-752-008. KOVALČÍK, Aleš. Ladislav Fuks: Tvář a maska. Praha: H&H, 2006, ISBN 80-7319-062-1. LUSTIG, Arnošt. O spisovatelích. Praha: Nakladatelství Franze Kafky, 2010, ISBN 978-80-86911-28-1. SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN 80-7200-332-1. SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro IV. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2005, ISBN 80-7235-311. http://www.csfd.cz/film/4244-spalovac-mrtvol/ http://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=325 http://cs.wikipedia.org/wiki/Ladislav_Fuks http://www.databazeknih.cz/citaty/ladislav-fuks-263 http://www.databazeknih.cz/zivotopis/ladislav-fuks-263 http://cs.wikipedia.org/wiki/Spalova%C4%8D_mrtvol_(novela) http://www.libri.cz/databaze/kdo20/search.php?zp=8&name=FUKS+LADISLAV Archiv autorky.

Obrazový materiál Klipart (obrázky jsou součástí volně dostupné galerie Microsoft Office dostupné na adrese www.office.microsoft.com). Archiv autorky (pozadí).