Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Neziskové organizace a jejich vztah k veřejným rozpočtům v ČR
Advertisements

Rozpočtové hospodaření obcí
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 17. dubna 2013.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. dubna 2013.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Příjmy a výdaje v daňové evidenci
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Rozpočtové právo II 7. května 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočty územních samosprávných celků
Vládní neziskové organizace
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Rozpočtový proces státního rozpočtu
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Finanční a rozpočtové právo
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Financování obcí II.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb a podmínky podpory nově vznikajících sociálních.
Účetnictví ÚSC, rozpočet ÚSC
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
VYBRANÉ POSTUPY ÚČTOVÁNÍ ÚSC (2)
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 5 Obecná problematika rozpočtového práva Rozpočtové právo hmotné.
Účetní závěrka a zveřejňování informací1 Bankovní účetnictví Účty emisní banky.
Úvod k účetnictví ÚSC.
Soustava veřejných rozpočtů Finanční toky ve veřejném sektoru představují příjmy a výdaje veřejných rozpočtů, a to jak uvnitř soustavy veřejných rozpočtů,
 Smlouva o poskytnutí účelové dotace čl. V., odst. 14 (Pověření poskytováním SOHZ čl. IV., odst. 13) a dále Metodika PK část XIII., odst. 13  mezní.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Financování a finanční účty USC.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
IAS 7 Výkazy peněžních toků. Cíl standardu Požadovat poskytování informací o proběhlých změnách stavu peněžních prostředků a peněžních ekvivalentů účetní.
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Příjmy jsou: Daňové příjmy Daňové příjmy Nedaňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Nástroje finančního řízení - rozpočet obce PRSUR,
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
D OMOUŠIC E Vypracoval: Jiří Stehlík; UČO Z ÁKLADNÍ INFORMACE : kraj (NUTS 3): Ústecký okres (LAU 1): Louny katastrální výměra: 15,27 km² počet.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Dotace, půjčky a řízení likvidity. Dotace Projev přerozdělovacích procesů - uvnitř veřejného sektoru, -směřující k jiným subjektům – NNO, ziskový sektor.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Podpora podnikání v ČR Konference „Evropská unie a český export“
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Obecná část rozpočtového práva II
Soustava veřejných rozpočtů
Příjmy a výdaje SR.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtový proces 10. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočet obce.
Obsah veřejných rozpočtů III
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Rozpočtový proces 16. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové právo 30. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Vykazování dat v rámci poskytování sociálních služeb
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část rozpočtového práva III
Místní rozpočtové jednotky
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování Teorie a praxe rozvoje měst a obcí

Nedaňové příjmy třída 2 výši a strukturu nedaňových příjmů obce přímo ovlivňují svým chováním příjmy z vlastní činnosti příjmy za poskytované služby příjmy z prodeje zboží příjmy ze školného příjmy z pronájmu majetku příjmy z úroků a finančního majetku splátky půjček poskytnutých v rámci rozpočtové politiky obce přijaté sankční platby přijaté vratky transferů příjmy z prodeje nekapitálového majetku

Struktura nedaňových příjmů obcí 2005 – 2008 (v %)   2005 2006 2007 2008 Příjmy z vlastní činnosti 21,2 22,5 24,7 23,6 Odvody od přísp. organizací 4,3 4,4 3,8 Příjmy z pronájmu majetku 37,8 36,4 36,9 36,1 Příjmy z úroků a FM 13,5 13,8 9,7 12,9 Přijaté sankční platby 3,6 3,9 4,7 Přijaté vratky transferů 1,0 1,5 3,1 2,8 Příjmy z prodeje nekapitálového majetku a ostatní příjmy 11,7 12,2 Přijaté splátky půjček 6,8 5,4

Kapitálové příjmy třída 3 jednorázové příjmy příjmy z prodeje dlouhodobého majetku obce přijaté peněžní dary příspěvky na pořízení dlouhodobého majetku

prodej dlouhodobého majetku – obec se vzdává výhod spojených s využíváním tohoto majetku, upřednostňuje okamžitý výnos rozsáhlé prodeje majetku 1994 akcionářských práv 1999

Kapitálové příjmy obcí, 2008   v mil. Kč v % Příjmy z prodeje pozemků 5 500,61 35,54 Příjmy z prodeje ostatních nemovitostí a jejich částí 7 177,87 46,38 Příjmy z prodeje ostatního hmotného dlouh. majetku 882,42 5,7 Příjmy z prodeje nehmotného dlouhodobého majetku 36,8 0,24 Ostatní příjmy z prodeje dlouhodobého majetku 206,62 1,33 Přijaté dary na pořízení dlouhodobého majetku 311,34 2,01 Přijaté příspěvky na pořízení dlouhodobého majetku 499,77 3,23 Ostatní investiční příjmy jinde nezařazené 49,9 0,32 Příjmy z prodeje akcií 592,78 3,83 Příjmy z prodeje majetkových podílů 219,35 1,42 Kapitálové příjmy celkem 15 477,45 100

Kdy se prodej akcií projeví v kapitálových příjmech a kdy ve financujících operacích? Projeví se příjem dividend z držených cenných papírů v kapitálových příjmech?

Přijaté transfery třída 4 projev existence přerozdělovacích procesů uvnitř soustavy veřejných rozpočtů různá členění transferů plynoucích do rozpočtů obcí

Dle poskytovatele transfery ze státního rozpočtu, transfery ze státních mimorozpočtových fondů, transfery z prostředků Evropské unie, transfery z rozpočtů územních samosprávných celků, transfery od dalších subjektů

Dle účelu účelové transfery, neúčelové (všeobecné) transfery, které nemají konkrétně vymezené podmínky užití např. příspěvek na výkon státní správy.

Dle kritérií přidělování

Dle financování výdajů běžné transfery (neinvestiční transfery) kapitálové transfery (investiční transfery)

Dle zúčtování a způsobu vypořádání transfery, na něž se vztahuje roční zúčtování se státním nebo jiným rozpočtem, u nichž nevyčerpané finanční prostředky v rozpočtovém roce musí ÚSC vrátit do příslušného rozpočtu transfery, které tomuto zúčtování nepodléhají

Dle nárokovosti nárokové transfery nenárokové transfery

Dle způsobu čerpání dotační tituly jsou obcím poskytovány po uzavření smlouvy přímo na jejich bankovní účet otevření čerpacího limitu u banky následné poskytnutí dotačních prostředků

Transfery obcí, v mil. Kč 2007 2008 neinvestiční transfery 54 035,11   2007 2008 neinvestiční transfery 54 035,11 74,25 58 116,65 78,50 z toho 4112 9 169,71 16,97 9 425,57 16,22 investiční transfery 18 738,23 25,75 15 919,69 21,50 transfery celkem 72 773,34 74 036,34

Příspěvek na výkon státní správy příspěvek přidělován ze státního rozpočtu (viz zákon o státní rozpočtu kapitola 398 Všeobecná pokladní správa + přílohy 5 až 8) účelem příspěvku je částečná úhrada výdajů ÚSC spojených s výkonem státní správy příspěvek přidělován: krajům obcím obce dle rozsahu působnosti (základní obec, obec s matričním úřadem, se stavebním úřadem, s pověřeným obecním úřadem, s rozšířenou působností) obce s rozšířenou působností se zvláštním postavením obce s rozšířenou působností s mimořádným příspěvkem hlavnímu městu Praze – specifické postavení 17

Výpočet příspěvku obcím (příloha 9):

Změny v systému financování výkonu státní správy ÚSC - shrnutí Od roku 2006 se používá nová metodika pro výpočet výše příspěvku 2007 Sjednocení způsobu stanovení příspěvku pro všechny kategorie obcí (dříve pověřené úřady dostávaly příspěvek podle počtu obyvatel a obce s rozšířenou působností na základě mzdových nákladů na pracovníka). Nově tedy jednotný způsob stanovení příspěvku pro všechny kategorie obcí Navýšení objemu příspěvku + mimořádná kompenzace 5 obcím Přesun některých dotací (zejména sociální oblast) ze Všeobecné pokladní správy (=rozpočty samosprávných celků) do kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí

Výdajová stránka obecních rozpočtů

Výdaje dle zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů: závazky vyplývající pro obec z plnění povinností uložených jí zákony, výdaje na vlastní činnost obce v její samostatné působnosti, zejména výdaje spojené s péčí o vlastní majetek a jeho rozvoj, výdaje spojené s výkonem státní správy, ke které je obec pověřena zákonem, závazky vyplývající pro obec z uzavřených smluvních vztahů v jejím hospodaření a ze smluvních vztahů vlastních organizací, jestliže k nim přistoupila, závazky přijaté v rámci spolupráce s jinými obcemi nebo s dalšími subjekty včetně příspěvku na společnou činnost, úhrada úroků z přijatých půjček a úvěrů, výdaje na emise vlastních dluhopisů a na úhradu výnosů z nich náležejících jejich vlastníkům, výdaje na podporu subjektů provádějících veřejně prospěšné činnosti a na podporu soukromého podnikání prospěšného pro obec, jiné výdaje uskutečněné v rámci působnosti obce, včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné humanitární účely

Členění výdajů Plánované (resp. plánovatelné) Neplánované, nahodilé Mandatorní Nemandatorní Quasimandatorní Odvětvové členění dle účelu Druhové členění – běžné a kapitálové výdaje Návratné a nenávratné

Běžné výdaje financují běžné, zpravidla pravidelně se opakující potřeby financování statků a služeb z obecních rozpočtů, výše výdajů závisí na struktuře, rozsahu a kvalitě poskytovaných veřejných statků a služeb běžné výdaje obcí dosahují přibližně dvou třetin celkových výdajů, jejich podíl se postupně zvyšuje

Struktura výdajů obecních rozpočtů   2003 2004 2005 2006 2007 2008 Běžné výdaje 176 461 179 829 148 971 162 646 169 172 179 651 Kapitálové výdaje 69 699 76 072 69 660 84 710 72 338 74 395 Výdaje celkem 246 160 255 901 218 632 247 356 241 510 254 046

Metodické problémy při analýze a hodnocení obecních výdajů analýza a srovnání výdajů dle oblastí, do kterých plynou odlišení běžných a kapitálových výdajů přepočtení na jednoho obyvatele obce, na jednoho obyvatele spádového území, na jednotku výkonu rozdílná kvalita poskytovaných služeb organizační forma zajišťování veřejných služeb otázka zohlednění příjmů z poskytování služeb