Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
Nedaňové příjmy třída 2 výši a strukturu nedaňových příjmů obce přímo ovlivňují svým chováním příjmy z vlastní činnosti příjmy za poskytované služby příjmy z prodeje zboží příjmy ze školného příjmy z pronájmu majetku příjmy z úroků a finančního majetku splátky půjček poskytnutých v rámci rozpočtové politiky obce přijaté sankční platby přijaté vratky transferů příjmy z prodeje nekapitálového majetku
Struktura nedaňových příjmů obcí 2005 – 2008 (v %) 2005 2006 2007 2008 Příjmy z vlastní činnosti 21,2 22,5 24,7 23,6 Odvody od přísp. organizací 4,3 4,4 3,8 Příjmy z pronájmu majetku 37,8 36,4 36,9 36,1 Příjmy z úroků a FM 13,5 13,8 9,7 12,9 Přijaté sankční platby 3,6 3,9 4,7 Přijaté vratky transferů 1,0 1,5 3,1 2,8 Příjmy z prodeje nekapitálového majetku a ostatní příjmy 11,7 12,2 Přijaté splátky půjček 6,8 5,4
Kapitálové příjmy třída 3 jednorázové příjmy příjmy z prodeje dlouhodobého majetku obce přijaté peněžní dary příspěvky na pořízení dlouhodobého majetku
prodej dlouhodobého majetku – obec se vzdává výhod spojených s využíváním tohoto majetku, upřednostňuje okamžitý výnos rozsáhlé prodeje majetku 1994 akcionářských práv 1999
Kapitálové příjmy obcí, 2008 v mil. Kč v % Příjmy z prodeje pozemků 5 500,61 35,54 Příjmy z prodeje ostatních nemovitostí a jejich částí 7 177,87 46,38 Příjmy z prodeje ostatního hmotného dlouh. majetku 882,42 5,7 Příjmy z prodeje nehmotného dlouhodobého majetku 36,8 0,24 Ostatní příjmy z prodeje dlouhodobého majetku 206,62 1,33 Přijaté dary na pořízení dlouhodobého majetku 311,34 2,01 Přijaté příspěvky na pořízení dlouhodobého majetku 499,77 3,23 Ostatní investiční příjmy jinde nezařazené 49,9 0,32 Příjmy z prodeje akcií 592,78 3,83 Příjmy z prodeje majetkových podílů 219,35 1,42 Kapitálové příjmy celkem 15 477,45 100
Kdy se prodej akcií projeví v kapitálových příjmech a kdy ve financujících operacích? Projeví se příjem dividend z držených cenných papírů v kapitálových příjmech?
Přijaté transfery třída 4 projev existence přerozdělovacích procesů uvnitř soustavy veřejných rozpočtů různá členění transferů plynoucích do rozpočtů obcí
Dle poskytovatele transfery ze státního rozpočtu, transfery ze státních mimorozpočtových fondů, transfery z prostředků Evropské unie, transfery z rozpočtů územních samosprávných celků, transfery od dalších subjektů
Dle účelu účelové transfery, neúčelové (všeobecné) transfery, které nemají konkrétně vymezené podmínky užití např. příspěvek na výkon státní správy.
Dle kritérií přidělování
Dle financování výdajů běžné transfery (neinvestiční transfery) kapitálové transfery (investiční transfery)
Dle zúčtování a způsobu vypořádání transfery, na něž se vztahuje roční zúčtování se státním nebo jiným rozpočtem, u nichž nevyčerpané finanční prostředky v rozpočtovém roce musí ÚSC vrátit do příslušného rozpočtu transfery, které tomuto zúčtování nepodléhají
Dle nárokovosti nárokové transfery nenárokové transfery
Dle způsobu čerpání dotační tituly jsou obcím poskytovány po uzavření smlouvy přímo na jejich bankovní účet otevření čerpacího limitu u banky následné poskytnutí dotačních prostředků
Transfery obcí, v mil. Kč 2007 2008 neinvestiční transfery 54 035,11 2007 2008 neinvestiční transfery 54 035,11 74,25 58 116,65 78,50 z toho 4112 9 169,71 16,97 9 425,57 16,22 investiční transfery 18 738,23 25,75 15 919,69 21,50 transfery celkem 72 773,34 74 036,34
Příspěvek na výkon státní správy příspěvek přidělován ze státního rozpočtu (viz zákon o státní rozpočtu kapitola 398 Všeobecná pokladní správa + přílohy 5 až 8) účelem příspěvku je částečná úhrada výdajů ÚSC spojených s výkonem státní správy příspěvek přidělován: krajům obcím obce dle rozsahu působnosti (základní obec, obec s matričním úřadem, se stavebním úřadem, s pověřeným obecním úřadem, s rozšířenou působností) obce s rozšířenou působností se zvláštním postavením obce s rozšířenou působností s mimořádným příspěvkem hlavnímu městu Praze – specifické postavení 17
Výpočet příspěvku obcím (příloha 9):
Změny v systému financování výkonu státní správy ÚSC - shrnutí Od roku 2006 se používá nová metodika pro výpočet výše příspěvku 2007 Sjednocení způsobu stanovení příspěvku pro všechny kategorie obcí (dříve pověřené úřady dostávaly příspěvek podle počtu obyvatel a obce s rozšířenou působností na základě mzdových nákladů na pracovníka). Nově tedy jednotný způsob stanovení příspěvku pro všechny kategorie obcí Navýšení objemu příspěvku + mimořádná kompenzace 5 obcím Přesun některých dotací (zejména sociální oblast) ze Všeobecné pokladní správy (=rozpočty samosprávných celků) do kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí
Výdajová stránka obecních rozpočtů
Výdaje dle zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů: závazky vyplývající pro obec z plnění povinností uložených jí zákony, výdaje na vlastní činnost obce v její samostatné působnosti, zejména výdaje spojené s péčí o vlastní majetek a jeho rozvoj, výdaje spojené s výkonem státní správy, ke které je obec pověřena zákonem, závazky vyplývající pro obec z uzavřených smluvních vztahů v jejím hospodaření a ze smluvních vztahů vlastních organizací, jestliže k nim přistoupila, závazky přijaté v rámci spolupráce s jinými obcemi nebo s dalšími subjekty včetně příspěvku na společnou činnost, úhrada úroků z přijatých půjček a úvěrů, výdaje na emise vlastních dluhopisů a na úhradu výnosů z nich náležejících jejich vlastníkům, výdaje na podporu subjektů provádějících veřejně prospěšné činnosti a na podporu soukromého podnikání prospěšného pro obec, jiné výdaje uskutečněné v rámci působnosti obce, včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné humanitární účely
Členění výdajů Plánované (resp. plánovatelné) Neplánované, nahodilé Mandatorní Nemandatorní Quasimandatorní Odvětvové členění dle účelu Druhové členění – běžné a kapitálové výdaje Návratné a nenávratné
Běžné výdaje financují běžné, zpravidla pravidelně se opakující potřeby financování statků a služeb z obecních rozpočtů, výše výdajů závisí na struktuře, rozsahu a kvalitě poskytovaných veřejných statků a služeb běžné výdaje obcí dosahují přibližně dvou třetin celkových výdajů, jejich podíl se postupně zvyšuje
Struktura výdajů obecních rozpočtů 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Běžné výdaje 176 461 179 829 148 971 162 646 169 172 179 651 Kapitálové výdaje 69 699 76 072 69 660 84 710 72 338 74 395 Výdaje celkem 246 160 255 901 218 632 247 356 241 510 254 046
Metodické problémy při analýze a hodnocení obecních výdajů analýza a srovnání výdajů dle oblastí, do kterých plynou odlišení běžných a kapitálových výdajů přepočtení na jednoho obyvatele obce, na jednoho obyvatele spádového území, na jednotku výkonu rozdílná kvalita poskytovaných služeb organizační forma zajišťování veřejných služeb otázka zohlednění příjmů z poskytování služeb