Průmyslová revoluce V Anglii.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EVROPA PO ZÁMOŘSKÝCH OBJEVECH
Advertisements

Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
Průmyslová revoluce v 18. století
Parní stroj.
Život na počátku 19. století
Člověk a společnost - dějepis
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE DĚJEPIS.
ZÁPADNÍ EVROPA.
Demografie je věda, která se zabývá:
Parní lokomotiva A její konstruktéři.
Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ
James Watt * Greenock Handswort.
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE 1. pol. 19. století.
Svět v první polovině 19 století
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Průmyslová revoluce Viktorie Blahová, I.A.
III/2 XV A
Počátky britského impéria
skotský mechanik, vynálezce a fyzik
Významné osobnosti fyziky a chemie James Watt
Vynález lodě na parní pohon a lodního šroubu
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Společnost na počátku 19. století
Mezi Vídeňským kongresem a revolucí 1848
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Průmyslová revoluce Klasicismus / Historismus
Průmyslová revoluce.
Průmyslová revoluce Vzešla z Anglie mezi lety V průběhu 19. století zasáhla přímo, či nepřímo všechny státy světa přechod od řemeslné a manufakturní.
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Průmyslová revoluce se projevila na vzhledu mnoha měst. Vznikla nová města.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_1189_ROZVOJ VĚDY A TECHNIKY Téma: MANUFAKTURA,
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
Anotace Žáci se prostřednictvím prezentace seznamují s vynálezy v 2.pol. 19.století Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření březen 2012 Ročník V. Vzdělávací.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_7_Průmyslová revoluce Téma:
Průmyslová revoluce 3 Velká Británie 18. a 19.století Průmysl, obchod, doprava, ekonomie.
Skot -P=1W -dvojčinný parní stroj -především matematik a fyzik.
Průmyslová revoluce 5 Zemědělství, průmysl, doprava.
Předpoklady přechodu k průmyslové společnosti 18.stol. Základní škola Čelákovice VY_32_INOVACE_114_Přechod k průmyslové společnosti.
Průmyslová revoluce V Anglii.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE V ČECHÁCH
MANUFAKTURY A PRVNÍ STROJE
Průmyslová revoluce.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny ČR Vynálezy mění svět
VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_17
Novověk – průmyslová revoluce
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE.
Demografie je věda, která se zabývá:
Průmyslová revoluce.
Společnost na počátku 19. století
Železniční doprava 19. stol.
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
Průmyslová revoluce v Anglii
Transkript prezentace:

Průmyslová revoluce V Anglii

První průmyslová revoluce Anglie - „kolébka revoluce“ 1770 – 1830 Velký technický, ekonomický a sociální převrat charakterizovaný hromadným zaváděním strojů do výroby, vznikem továren, zaváděním nových zdrojů energie změnou složení společnosti

Proč Anglie? Nejlepší podmínky: V 17.stol.proběhla revoluce moc v rukou buržoazie Chov ovcí ohrazování půdy nezaměstnané venkovské obyvatelstvo dostatek levné pracovní síly pro průmysl Nadvláda na světových mořích a koloniální rozmach po napoleonských válkách

„revoluci“ předešel převrat v textilnictví, ve výrobě bavlny bavlnářství: dvě základní fáze- 1. předení příze/ nitě 2. tkaní látky 1733 vynález létacího člunku na stavu odstartoval závody mezi předením a tkaním pro jednoho tkalce muselo příst 20 přadlen potřeba nahradit nevýkonný kolovrat spřádacím strojem (během jedné generace přechod od kolovratu ke stroji s 2 000 vřeteny) tkalci nestačili zpracovávat přízi zaostává tkaní je nutno ho zmechanizovat sestrojení plně mechanizovaného stavu Kolem 1830 byly ¾ výroby látek mechanizované

1698 nejstarší parou poháněné čerpadlo Parní stroj Rozvoj průmyslu brzdil nedostatek energie Dosud pouze síla lidských svalů, tažných zvířat, větru a hlavně vodní energie Hledání nového, výkonného zdroje energie-rozvoj parního stroje pokusy sestrojit parní stroj- potřeba odčerpávat vodu z dolů pokusy již ve starověku, v renesanci, 1712 Newcomenův parní stroj 1698 nejstarší parou poháněné čerpadlo

Newcomenův parní stroj

James Watt (1736 – 1818) skotský vynálezce zdokonalil Newcomenův parní stroj- přidal kondenzátor svůj stroj neustále zdokonaloval 1784 patentoval dvojčinný parní stroj (tlak páry střídavě působil na obě strany pístu) Jeho vynález způsobil totální převrat v průmyslové výrobě a dopravě

Wattův parní stroj odstranil závislost na vodní energii, umožnil stavět továrny na místech, kde byly příhodnější podmínky (suroviny, pracovní síla) a tím umožnil rozmach tovární velkovýroby

Nároky na dokonalost parního stroje a rozvoj textilní výroby vyvolaly rozmach strojírenství Završení průmyslové revoluce = stroje začaly vyrábět stroje Rozvoj v hutnictví, metalurgii, hornictví, atd.

Převrat v dopravě Postupující průmyslová revoluce zvyšovala nároky na dopravu (zjm. doprava uhlí) Použití parního stroje v dopravě (pokusy od 1769) První železnice byly koňky První funkční lokomotiva 1814 – George Stephenson (1781-1848) (pro potřeby dolů)

První železnice: 1825- mezi anglickými městy Stockton a Darligton 1829- závody lokomotiv-zvítězila Stephensonova zdokonalená lokomotiva „Rocket“ /rychlost 31mil/hod Obdiv diváků, ale i odpor současníků (strach z rychlosti a požárů) První železnice: 1825- mezi anglickými městy Stockton a Darligton

„Locomotion“ 1825

1830 - železnice mezi Liverpoolem a Manchesterem

Parostroj využit i ve vodní dopravě- 1807 paroloď „Clermont“ vynálezce Američana Roberta Fultona (řeka Hudson z New Yorku do Albany) 1819- paroloď Savannah (ještě kombinace páry a plachet) překonala za 29 dní Atlantik

Sociální důsledky průmyslové revoluce Změna starého uspořádání společnosti- vznikají nové sociální třídy: armáda továrních dělníků a průmyslových podnikatelů Obrovská migrace lidí z venkova do měst- vznikají průmyslová centra (Manchester, Birmingham, Leeds, Liverpool, Glasgow,...) a výrazný zásah do přírody /životního prostředí V průběhu průmyslové revoluce 1750-1844 se obyvatelstvo Anglie zdvojnásobilo

Přebytek pracovních sil- nelidské pracovní podmínky využívání práce žen a dětí (5-8leté)- nižší mzda, děti fáraly i do dolů Dlouhá pracovní doba, až 16 hod. denně, 6 dní v týdnu Časté úrazy, tělesné tresty, nízké mzdy,srážky ze mzdy za provinění, nucené nákupy v tovární prodejně, katastrofální hygienické podmínky v dělnických čtvrtích Prohloubila se nerovnost v rozdělování příjmů ve společnosti ! Pouze ¼ zaměstnaných mužů byla starších 18 let! Nový tovární zákon 1833 omezil práci mladistvých mezi 14-18 lety na 12 hodin denně, dětí mezi 9-13 lety na 9 hodin denně. Leeds: průměrný věk dělníka: 19 let, řemeslníka 27 let, gentlemana 44 let Odpor proletariátu- zpočátku rozbíjení strojů jako původců tísnivé situace (luddismus)

Nárůst hrubého domácího produktu na osobu po průmyslové revoluci Průmyslová revoluce je, přes všechny negativní jevy, důležitý mezník v dějinách vznik moderní průmyslové společnosti Evropa získala převahu nad ostatními kontinenty prudce se zvýšil nárůst obyvatel i délka života Nárůst hrubého domácího produktu na osobu po průmyslové revoluci