v předválečném, válečném Světová poezie v předválečném, válečném a meziválečném období
Světová poezie v předválečném, válečném a meziválečném období SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ 20. století – kontrasty ve všech oblastech života obrovské lidské katastrofy (války, konflikty náboženské, rasistické) kontrast s uvědomováním si svobod, sociální spravedlnosti vývoj spěje k postupné humanizaci zhroucení stávajícího systému (nové státy, nacionalismus, soupeření mezi státy, ...) MYŠLENÍ V 1. POLOVINĚ STOLETÍ literatura jako odraz lidského světa se snaží klást otázky pro člověka podstatné snaha najít odpověď dva póly – skeptický a deziluzivní x historicky optimistický literatura zachycuje a vykládá – odraz světového názoru autora
Světová poezie v předválečném, válečném a meziválečném období PRAGMATISMUS filozofie činného světa myšlení a poznání nemají hodnotu samy o sobě, ale jen jako prostředek k praktickému jednání vše je prospěšné jen tehdy, pokud je to prospěšné praxi T.G.Masaryk, Karel Čapek MARXISMUS filozofický směr zaměřený sociálně a politicky Karel Marx – německý filozof antagonistický (nesmiřitelný) rozpor mezi třídami M. Majerová, I. Olbracht, V. Nezval, V. Vančura
Světová poezie v předválečném, válečném a meziválečném období SECESE it. secesio (odloučení) na přelomu 19. a 20. stol. reakce na rozvoj vědy, techniky, civilizace prosazováním návratu k přírodě cílem je kultivovat moderní prostředí jako celek A. Mucha, G. Klimt, L. C. Tiffany
Světová poezie v předválečném, válečném a meziválečném období MODERNÍ BÁSNICKÉ SMĚRY FUTURISMUS futurus = budoucí odmítá dosavadní normy obdivuje techniku, městskou civilizaci snaha vytvořit umění odpovídající ruchu a tempu nadcházejícího průmyslového věku Přebal posledního vydání žurnálu BLAST
Světová poezie v předválečném, válečném a meziválečném období KUBISMUS cubus = krychle vnější realita je rozkládána až na své nejjednodušší geometrické tvary prostřednictvím umělcovy fantazie a intelektu je skládána do nové podoby výtvarné nebo slovní
Světová poezie v předválečném, válečném a meziválečném období GUILLAUME APOLLINAIRE (Wilhelm Apolllinaris) (26. srpna 1880, Řím – 9. listopadu 1918, Paříž) francouzský básník, dramatik a anarchista polského původu považován za jednoho ze zakladatelů moderní francouzské poezie v básních spojil tradici francouzských šansonů, německých romantických písní a okultní inspirace dnešními literárními vědci jsou jeho básně označovány za kubofuturistické spojují totiž prvky kubismu a futurismu: uvolnění struktury básně (nikoli však její úplné zrušení), odstranění interpunkce, dynamika, polytematičnost, spojování představ na základě asociací, …
Světová poezie v předválečném, válečném a meziválečném období Ukázka z básně PÁSMO Tím starým světem přec jsi znaven na konec Pastýřko Eiffelko jak bečí stádo mostů dnes Řecký i římský starověk se ti už přežily Zde antické se zdají být už i ty automobily Jen náboženství zůstalo docela nové jenom ono Zůstalo prosté jak hangáry v přístavu avionů Jediné neantické v Evropě křesťanství je Evropan nejmodernější jste vy ó papeži Pie
VLADIMÍR VLADIMIROVIČ MAJAKOVSKIJ zakladatelem ruského futurismu Světová poezie v předválečném, válečném a meziválečném období Světová poezie v předválečném, válečném a meziválečném období VLADIMÍR VLADIMIROVIČ MAJAKOVSKIJ (19. července 1893, Gruzie – 14. dubna 1930, Moskva ) zakladatelem ruského futurismu ovlivnil celou sovětskou literaturu autor filmových scénářů a dětské literatury pozdější dílo je silně ovlivněné marxismem zpravidla používal bohatě rýmovaný tónický verš pro jeho tvorbu jsou typické dlouhé řetězce rozvíjejících se metafor a přirovnání, dlouhé často několik veršů a zakončené pointou stupňovitý verš – vytváří jakési schody (Josef Kainar) hovorový jazyk neologismy, snaha provokovat ustálený vkus
Světová poezie v předválečném, válečném a meziválečném období DADAISMUS z franc. DADA = hračka dadaisté odmítají hodnoty, řád i logiku hlásají naprostou anarchii v životě i v kultuře umění vychází z bezprostřednosti a naivity libují si v nesmyslnosti a náhodě
Světová poezie v předválečném, válečném a meziválečném období TRISTAN TZARA (4. duben 1896, Rumunsko – 27. prosince 1963, Paříž) francouzský básník a dramatik rumunsko-židovského původu jedná se o jednoho ze zakladatelů dadaismu Chcete-li udělat dadaistickou báseň, vezměte noviny. Vezměte nůžky. Vyberte v novinách článek tak dlouhý, jak dlouhou báseň chcete mít. Vystřihněte článek. Potom pečlivě vystříhejte slovo za slovem z toho článku a naházejte je do pytlíku. Lehce zatřepejte. Vytahujte potom výstřižky jeden za druhým a skládejte je v tom pořadí, jak jste je vytahovali. Pečlivě slova opište. Báseň se vám bude podobat.
Světová poezie v předválečném, válečném a meziválečném období EXPRESIONISMUS expressio = výraz protiklad k racionálnímu a popisnému realismu zachycuje bezprostřední, rozumem nekontrolované vnitřní, zejména citové stavy a projevy lidské psychiky (expresivní tanec, hudba, poezie, …) Edvard Munch: Výkřik Emil Filla: Čtenář Dostojevského
Světová poezie v předválečném, válečném a meziválečném období SURREALISMUS snaha spontánně vypovědět o tom, co se děje v lidském podvědomí dadaistické postupy, automatická kresba, automatický text Kay Sageová: Já jsem viděl tři města Salvátor Dalí