Sturm und Drang Goethe – Schiller Výmarský klasicismus Faust

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sturm und Drang Goethe – Schiller Výmarský klasicismus Faust
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
Preromantismus Johann Wolfgang Goethe. Preromantismus 2. pol. 18. století – začátek 19. století ● Umělecký směr, vznikl jako reakce na klasicismus, osvícenství.
Anglie je největší a nejlidnatější země Spojeného království Velké Británie a Severního Irska.
Klasicismus Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3617_ Klasicismus Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11- 09_Národní divadlo TÉMA: Národní divadlo ČÍSLO PROJEKTU: CZ.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
SVĚTOVÉ LIDOVÉ POHÁDKY PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Preromantismus ● Johann Wolfgang Goethe. Preromantismus 2. pol. 18. století – začátek 19. století ● Umělecký směr, vznikl jako reakce na klasicismus,
VY_32_INOVACE_36_Chodsko Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Světová literatura 19. stol. Alexandre Dumas starší Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. L. Gregoríková. Dostupné z Metodického.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_01
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_15 J. K. Tyl
VY_32_INOVACE_220_20. léta – čsl. mírové smlouvy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Postnatální období–předškolní věk
OSVÍCENSTVÍ OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L-4-021
„Kdo hledá, bývá očekáván. Kdo čeká, je jen nalezen.“
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
El Monasterio construido encima de un volcán
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_14 Český romantismus
Úzká brána a cesta k životu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Světová literatura 19. stol. Alexandre Dumas starší
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Preromantismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Alois Jirásek Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
Filozofické disciplíny
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Kateřina Křížová
Středověká literatura
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Životní cyklus.
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
KLASICISMUS.
České národní obrození
Španělsko v 16.století Nizozemská revoluce
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Úvod do středověku.
9. Rozlišování v modlitbě
Biblické verše....
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Polytechnika v dětské literatuře
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
William Shakespeare.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Preromantismus.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Transkript prezentace:

Sturm und Drang Goethe – Schiller Výmarský klasicismus Faust

Německé divadlo konce 18. století Intenzivní stavba stálých divadelních budov (i Burgtheater) Koncem století na 40 stálých scén Vlastní činoherní divadlo mezi šlechtou přichází do módy Posun scény a kostýmů k realismu a historické věrnosti Posun představení dále do večera

Shakespeare Velká inspirace pro dramatikySturm und Drangu Obdivují jeho „nepravidelnost“ a multižánrovost Běžné publikum má však s Shakespearem problém I u Schrödera a Goetha drastické úpravy

Sturm und Drang 1 Bouře a vzdor – název hry F. M. Klingera Skupina mladých dramatiků – hlavní vlna v letech 1767 – 1776 Vzpoura proti osvícenskému racionalismu

Sturm und Drang 2 Goethe – Götz z Berlichingenu Svobodný šlechtic, nezávislý ve svém jednání Ideál Sturm und Drangu – jedinec osvobozující se svými činy Chybí společný politický a estetický program

Jacob Reinhold Lenz Dnes nejživější Sturm und Drang dramatik Černá komedie Domácí učitel neboli Vychovatel Vychovatel v panské rodině svede majorovu dceru – ze stravu se raději vykastruje Lessing dorovnával měšťany na úroveň šlechty, Lenz snižuje na stejnou úroveň

Friedrich Schiller 1 (1759 – 1805) Mládí ve vojenské akademii – musí z ní utéct, aby mohl uvést svou první hru Posléze dvorní dramatik v Mannheimu Fiesco a jeho janovské spiknutí Don Carlos 1787 – 1798 se věnuje historii a estetice, nepíše hry

Friedrich Schiller 2 Profesor na univerzitě v Jeně Práce o třicetileté válce Po „pauze“ píše už jen historické hry ve verších Valdštejnská trilogie Vilém Tell Panna Orleánská

Loupežníci Sturm und Drang po Sturm und Drangu Schiller je začal psát v 18 letech Svár dvou bratrů Touha po absolutní svobodě nejenže naráží na společenská omezení, ale i vede ke zločinu

Úklady a láska Navázání na tradice měšťanské truchlohry, ale i přehodnocení Šlechta má všechna práva, měšťanstvo žádná Lady Milfordová uzná právo Luisy Millerové Měšťanský otec brání dceři ve šťestí

Marie Stuartovna Klasické drama z anglické historie Svár dvou královen – pragmatické a emotivní Marie Stuartovna dokáže nelpět na pozemském životě, upnout se k vyšším ctnostem Schillerova ambice „estetické výchovy“ publika

Johann Wolfgang Goethe (1749 -1832 Možná největší postava německé literatury vůbec Všestranný tvůrce – vědec, teoretik, básník, prozaik, dramatik Inspirace německou lidovou i orientální poezií Prózy o Vilému Meistrovi, Spřízněni volbou

Johann Wolfgang Goethe 2 Teorie barev Paměti Báseň a pravda Bilanční Hovory s Eckermannem Od 1775 sídlí na pozvání tamního vévody ve Výmaru, aby pozvedl kulturníúroveň místa

Utrpení mladého Werthera (1774) Kultovní dílo Sturm und Drangu, předzvěst romantismu Sebevražda mladého muže z milostného i společenského ztroskotání „Wertherovská horečka“, diskuse o právu na sebevraždu Goethe se později distancuje a přepracovává

Cesta do Itálie Podnikne Goethe v letech 1786 – 1788 Italská cesta Odkon od Sturm und Drangu, příklon k vzoru řecké tragédie Torquato Tasso Ifigenie na Tauridě

Goethe - Schiller Vzájemně inspirativní spolupráce Výmarský klasicismus Schiller píše v letech 1798 – 1805 svá vrcholná díla Goethe pracuje na Faustovi Ideální lidé v historických kulisách

Goethe divadelní ředitel Od 1791 ředitel výmarského divadla Promyšlená dramaturgie (byť kompromisy), snaha o herecký styl inspirovaný antikou, soustředí se na výklad postav Dbá na kvalitní přednes Snaha o výchovu publika, neváhá jej napomínat

Urfaust Faustovské téma – jedno z archetypálních Středověké legendy, Marlowe, lidové čtení Napsán 1774, ztracen, objeven až 1887 Zápletka s Markétkou – Goethovo novum v tématu Vliv Sturm und Drangu, titánství, prométheovství

Faust I (1808) 1790 – Faust – Fragment – přepracovaný Urfaust – neúplný Velký vliv Schillera Kompaktní filozofická koncepce - prology Sceluje starší i nové části

Faust II Nutno chápat samostatně, ne jako pokračování Odmítnut mnoha příznivci prvého dílu, doceněn až ve 20. století Putování světem, Faust spíše pozorovatelem Slepý Faust umírá, lemuři kopou hrob Věčně ženské

Struktura Fausta Vznikal takřka 60 let – přirozenost přírody Otevřená forma – sled scén různého žánru i stylu, rozdílné veršové formy, občas i próza Obzvláště markantní u II. Dílu Vliv gnose

Faust - prology Věnování Předehra na divadle (inspirováno Šakuntalou) Prolog v nebi (dopsán až kolem 1800, ale úhelný svorník díla)

Faust ve studovně

Faust a Duch země

(Smlouva) s ďáblem

Auerbachův sklep

Markétka jde do kostela

Markétka a Marta

Faust a Markétka v zahradě

Markétka lituje hříchů

Valpuržina noc

Zatracena? – Zachráněna!