Soudobé trendy v oblasti veřejných financí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Euro-krize a cesty ven Jan Bureš, Hlavní ekonom Era Poštovní Spořitelny.
Advertisements

Tři poznámky k bankovní unii David Marek. Tři úhly pohledu Bankovní unie v kontextu evropské integrace Bankovní unie a evropské krize Problémy dosavadní.
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Dopad daňových reforem na trh bydlení ing. Tomáš Prouza, MBA, ředitel péče o klienty a ombudsman Stavební fórum, Praha, 22. května 2007.
Hospodářská politika státu
Agregátní poptávka a nabídka
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Makroekonomický vývoj a situace na trhu práce Setkání s představiteli odborových svazů Tomáš Holub Ředitel sekce měnové a statistiky Praha,
Inflace.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Cvičení 5 – Hospodářský cyklus, ekonomický růst
Makroekonomie I ( Cvičení 11 – Měnová politika - shrnutí )
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Makroekonomické ukazatele
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Jednoduchá cesta k optimálnímu rozložení investic
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Zpráva o finanční stabilitě 2005
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Zadluženost domácností a její dopady na ekonomiku ČR
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Role ECB a nový mix hospodářské politiky v Eurozóně Doc. Ing. Ilona Švihlíková, Ph.D. Zefektivnění přechodu absolventů UPOL do praxe reg. č. CZ.1.07/2.2.00/
Zpomalení růstu na Západě a souvislosti s vývojem ČR Pavel Kohout Property Index, Partners for Life.
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Chudoba jako sociální problém
Rozpočtový deficit USA Jan Vágner Radek Vaň. Fiskální nerovnováha vláda vybírá více, než dokáže vybrat od subjektů soukromého sektoru dochází k přerozdělování.
Nominální a reálná úroková sazba
Rozpočtová (fiskální) nerovnováha Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY 2008 Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: úterý
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: středa
HYPOTEČNÍ ÚVĚR. STAVEBNÍ SPOŘENÍ.. HYPOTEČNÍ ÚVĚR Dlouhodobý úvěr, jehož splácení je zajištěno zástavním právem k nemovitosti. - zastavování nemovitostí.
Dopady CMU na reálnou ekonomiku a související změny ve fungování finančního trhu Rozvoj a inovace finančních produktů /2/2016.
Téma 2: Časová hodnota peněz a riziko ve finančním rozhodování 1. Časová hodnota peněz ve finančním rozhodování podniku 2. Riziko ve finančním rozhodování.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Příčiny a důsledky hypoteční krize. Finanční krize – příčiny; hypoteční krize pád nadhodnocených akcií internetových firem většina společností.
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu intersociální problémy Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Monetarismus Milton Friedman (1912 – 2006)
Soustava veřejných rozpočtů
Hospodaření obcí v roce 2016
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
Fiskální politika Pavel Seknička.
Příjmy a výdaje SR.
Hospodářský cyklus Pavel Seknička.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Úvod, základní principy a cíle
Hospodářský cyklus TNH 2 (S-3)
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Základy ekonomie Seminář 10..
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Výkyvy světového trhu v časové ose
Transkript prezentace:

Soudobé trendy v oblasti veřejných financí VEŘEJNÉ FINANCE Soudobé trendy v oblasti veřejných financí

Trendy a problémy 3 oblasti trendů a problémů rozpočtové a fiskální politiky. Tíhnutí k rozpočtovým deficitům. Strukturální reformy. Změny ve skladbě veřejných výdajů a stát blahobytu.

1) Rozpočtové deficity Příčiny: fiskální iluze - podléhají voliči politických uskupení, sledují okamžitý krátkodobý užitek vyplývající z nízkých daní a vysokých vládních výdajů. Zvyšují-li se veřejné příjmy, jsou tyto okamžitě využity ve snaze dalšího zalíbení se voličům (namísto tvorby rezerv). redistribuce v čase - současní voliči v souladu s fiskální iluzí dávají přednost okamžitému užitku a přesouvají náklady za vládní dluh na budoucí generace. lobbistické skupiny - snaží plnit své osobní cíle prostřednictvím politických uskupení, prakticky čerpají veřejné finance pro svůj užitek - označuje se jako tzv. dobývání renty.

1) Rozpočtové deficity – možnosti řešení přesně rozdělit pravomoci mezi vládu a její orgány - respektovat atributy rozpočtového systému jako transparentnost, spolehlivost a komplexnost, zavést tzv. numerická fiskální pravidla; tedy určit různé limity v absolutní nebo relativní výši. Zřídit na vládě nezávislé fiskální instituce.byly by financovány z veřejných prostředků (velmi omezená možnost).

2) Strukturální reformy mají vést k omezení veřejných výdajů a zároveň k podpoře růstu hospodářství. Strukturální reformy, aby nebyly pouze změnami parametrickými (pouze dílčí úpravy), by měly splňovat následující parametry: působí dlouhodobě, jsou obecnější povahy, mění strukturu, fungování a systém trhů. Problém lobbistických skupin

3) Změny ve skladbě veřejných výdajů a stát blahobytu Se změnou skladby veřejných výdajů se často pojí i požadavek na jejich celkové snižování nebo naopak – snaha o omezení veřejných výdajů s sebou nese požadavek na analýzu skladby veřejných výdajů. Analýza skladby je nutná - ne každý veřejný výdaj přispívá stejně k naplnění hlavních cílů veřejných financí. Ideálně by se tak toto snižování veřejných výdajů nemělo dotýkat omezování tzv. státu blahobytu.

výdaje na sociální zabezpečení, podpora v nezaměstnanosti výdaje na vzdělání, zdravotní péči, výdaje na vědu a výzkum Úrokové platby starobní penze, platy zaměstnanců ve veřejné správě

závislost veřejných výdajů a efektivnosti Kategorie A – úrokové platby – jednoznačně negativní vliv, Kategorie B – starobní penze, platy zaměstnanců ve veřejné správě – od určité úrovně negativní (předčasné odchody do důchodu, vliv na trh práce, vysoké odměny zaměstnanců působí proinflačně), Kategorie C - výdaje na sociální zabezpečení, podpora v nezaměstnanosti, Kategorie D - výdaje na vzdělání, zdravotní péči, na aktivní politiky zaměstnanosti, veřejné investice a výdaje na vědu a výzkum. Ukazatel „veřejné výdaje / HDP“, má bez odpovídající hlubší analýzy jen velmi omezenou vypovídací schopnost; je nezbytné sledovat i strukturu veřejných výdajů, jelikož k celkové efektivnosti přispívají různou měrou!

3) Změny ve skladbě veřejných výdajů a stát blahobytu Sledování struktury veřejných výdajů je důležité i s ohledem na integrační procesy. hospodářská a měnová unie.

3) Změny ve skladbě veřejných výdajů a stát blahobytu V posledních letech existují tlaky na omezování státu blahobytu – příčina: hlubší zapojení asijských ekonomik do mezinárodního obchodu. (dosud nezavedly některé vymoženosti státu blahobytu, což se projevuje v nižším zdanění korporací, nižších nárocích na sociální a zdravotní systém, nižších nárocích na ochranu zaměstnanců atp.) Lze očekávat i rozvoj státu blahobytu v ekonomikách asijských.

3) Změny ve skladbě veřejných výdajů a stát blahobytu stát blahobytu se redukuje zejména v těchto oblastech: omezuje se výše i rozsah příspěvků, lidé jsou více motivováni ke vstupu na trh práce (omezení doby podpory v nezaměstnanosti atp.), dochází k parametrickým změnám v penzijních systémech (pozdější věk odchodu do řádného starobního důchodu, zvýšení minimální délky placeného pojistného atd.), dochází ke vzniku nových pojištění (péče ve stáří).

Obecné trendy a současné problémy zdanění velikost daňového břemene a jeho rozložení (sleduje se jak celková daňová zátěž, tak rozložení této zátěže mezi daně přímé a nepřímé), daňová konkurence mezi jednotlivými státy a přístupy k řešení této otázky, trendy v oblasti daňové politiky EU, především otázky harmonizace

Daňová kvóta podíl vybíraných daní na HDP (ČR cca 35 %). Struktura daňové kvóty = daňový mix (složení této kvóty) Země EU lze rozlišit do 3 skupin: země s vysokým podílem příspěvků na sociální zabezpečení (ČR, Německo, Francie apod.) země s dominancí nepřímých daní (méně rozvinuté země, daňové úniky - Řecko, Španělsko, Portugalsko apod.) země s dominancí důchodových daní (GB)

Daňová konkurence, daňová mobilita Daňová mobilita - trend je patrný zejména od 90. let 20. století, Poplatníci přesunují daňové základy do zemí s výhodnějšími daňovými podmínkami, Země se snaží, aby přitáhly co nejvíce daňových základů a tím zvýšily své daňové výnosy (daňová konkurence – zejména u daní z příjmů), Daňová konkurence je prospěšná, protože vede k optimalizaci velikosti veřejného sektoru a optimalizaci daní. Daňová konkurence není prospěšná, protože vede k podfinancování veřejných statků. Ty pak nejsou nabízeny v dostatečné míře. A protože „trh s daněmi“ selhává, musí přijít obrana proti tomuto selhání v podobě daňové harmonizace. Co je správně?

Harmonizace daní a daňová koordinace Společný postup má: zamezovat daňovým únikům, odstraňovat překážky volného pohybu zboží, služeb, kapitálu a lidí. Koordinace spočívá v dohodách vlád, jakým způsobem společně postupovat. Harmonizace daní znamená hlubší koordinaci, jde o sbližování: základy daně, daňové sazby, administrativa daně.

Harmonizace daní a daňová koordinace Harmonizace se v EU týká především nepřímých daní DPH – sazby nejsou zcela harmonizovány, Spotřebních daní (vstupují do cen zboží a mohly by tak znamenat překážku volného obchodu)

Hospodářská politika ve vztahu k finanční krizi Příčiny globální finanční krize primárně nevycházely z problémů veřejných financí, ale ze soukromého sektoru. Konkrétně se jednalo o hypoteční financování v USA a na něj navázaného investičního bankovnictví. Problémy s nesplácenými hypotečními úvěry se přenesly prostřednictvím na ně navázaných cenných papírů do investičního bankovnictví. Mnoho investorů díky neprůhledné konstrukci sekuritizovaných cenných papírů utržilo obrovské ztráty. Byly mezi nimi i pojišťovny a bankovní domy, které přestaly poskytovat nové úvěry. Nastal tedy jev zvaný „credit crunch“ (nebo také „credit squeeze“). Obrovská nejistota ve finančním sektoru se tak přenesla do reálné ekonomiky a tím začala globální ekonomická recese.

Finanční krize – příčiny; hypoteční krize 1998 - 2000 - pád nadhodnocených akcií internetových firem většina společností v USA získává finanční zdroje emisí akcií (na rozdíl od situace v Evropě) 2001 - 2003 řada firem bankrotovala, omezení investic nejen do internetových technologií, domácnosti omezily své výdaje, kurz dolaru oslaboval (přesun investic z USA do jiných částí světa) → USA hrozila recese, FED během jednoho roku snížil základní úrokovou sazbu z 6,50 na 1,75 procenta → řada firem odvrátila negativní vývoj.

snížení úrokové sazby FEDu bylo spojeno i se snížením tržních úrokových sazeb: spotřebitelských úvěrů hypotečních úvěrů – úroková sazba hypotečního úvěru klesla v průběhu roku 2003 až na 3,50 % p.a.!

HÚ poskytovány i nízkopříjmovým domácnostem; Kontrola bonity klienta – nedostatečná; Zvýšená poptávka po rodinných domech; V roce 2002 se v USA prodalo 973 000 nových rodinných domů, v roce 2004 již 1 203 000; meziroční nárůst cen nemovitostí ve výši 8%; počet prodaných nemovitostí i jejich ceny rostly mnohem rychleji než příjmy obyvatelstva.

Odhady: Bylo postaveno cca 730 000 rodinných domů, které by bez „levných“ hypotečních úvěrů neexistovaly – hodnota 180 miliard dolarů V letech 2004 až 2007 byla cena prodaných stávajících domů navýšena (v důsledku růstu cen nemovitostí) o 300 až 500 miliard dolarů. V ekonomice USA je v souhrnu 480 až 680 miliard dolarů přebytečných a problémových peněz.

2004 - FED zvýšil základní úrokovou sazbu z 1,00 % na 2,25 %; 2006 až na 5,25 % p.a. dopad na výši hypotečních úrokových sazeb – úr. sazba hypotečního úvěru s jednoletou fixací vzrostla během tří let z 3,50 na 5,50 %.

Hypoteční krize - důsledky klesl počet žádostí o hypoteční úvěr, mezi lety 2005-2007 poklesl prodej nových rodinných domů téměř o polovinu; ceny nemovitostí v USA začaly klesat; vzrostla prodejní doba nového rodinného domu (ze 4 na 10 měsíců). → finanční problémy nejméně bonitních domácností.

Růst výše splátek hypotečních úvěrů + růst cen ropy → domácnosti snižovaly výdaje → klesla poptávka po automobilech, elektronice, nábytku, stavebním materiálu … Lednové měsíční výdaje domácností v USA za potraviny a pohonné hmoty (mld. dolarů):

2007 – 2008 cena nových domů klesla o 22% v průběhu roku 2007; problémy se splácením tzv. rizikových hypotečních úvěrů (subprime mortgage) má 20 procent domácností (hodnota subprime mortgage – 500 mld. USD); reakce FEDu – snížení úrokových sazeb – což se ale promítlo do snížení úr. sazeb HÚ jen velice málo – kvůli zvýšenému rizikovému očekávání ze strany bank; jakmile je v portfoliu banky více než 5 procent neplatících klientů, nevyhne se banka bankrotu, popřípadě převzetí – viz březen 2008 investiční banka Bear Stearns, září 2008 krach Lehman Brothers

2008 Byl vydán Emergency Economic Stabilization Act – MF má právo skupovat riziková aktiva od bank a dalších institucí za cenu, kterou určí (celkem bylo vyčleněno 700 mld. USD)  cílem bylo očistit finanční i hypoteční trh od rizikových dluhopisů a snížit nejistotu a neochotu bank půjčovat si mezi sebou. Zvýšen limit pojištění vkladů ze 100 000 USD dočasně do roku 2009 na 250 000 USD. Od roku 2011 postupná stabilizace ekonomických poměrů.

Reakce na krizi S poklesem výroby, zvyšující se nezaměstnaností a poklesem spotřeby reagují státy prostřednictvím monetární i fiskální politiky: Centrální banky (tvůrce monetární politiky) kromě opatření v podobě snižování základních úrokových sazeb (i po poklesu na nulu se ukázalo být nedostatečné), začaly (především FED) používat i netradiční nástroje jako tzv. kvantitativní uvolňování. Fiskální politiky reagovaly fiskální expanzí, což se podepsalo na schodkovém hospodaření jednotlivých států Hloubka dopadů do ekonomik je však natolik závažná, že inflačních cílů mnohé ekonomiky nedosahují ani dnes.

DLUHOVÁ KRIZE veřejné finance jsou zatíženy prudkým nárůstem zadlužení. V roce 2010 propukla krize dluhová, která významně zasáhla některé státy jako Řecko, Španělsko, Portugalsko, Irsko a Itálii a následně ostatní země Eurozóny, EU a světové trhy. Znovu se objevují názory, že EMU není optimální měnovou oblastí.

Zdroj: Eurostat