VY_32_INOVACE_D7.15 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Tematický okruh: Vrcholný a pozdní středověk Téma: Středověká vesnice, město
Vrcholný a pozdní středověk
Proměna středověké krajiny Probíhala kolonizace = zakládání nových osad. Vesnice měla novou podobu: zakládány větší vesnice budovy: krčmy, mlýn, kovárna, tvrz, farní kostel v čele rychtář
Nový způsob zemědělství: trojpolní systém = rozdělení obdělávané půdy na 3 části (jedna se osela na jaře, druhá na podzim a třetí se nechala ladem) [cit. 2012-01-15]. Autor: Drieslagstelsel.png: Hakvoort Dostupný pod licencí Creative Commons na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Crop_rotation_-_cs.png
Muži – obdělávali pole, starali se o dobytek, pečovali o sad a zahradu Ženy – staraly se o menší domácí zvířectvo a drůbež, výchova dětí
Města a jejich význam Zakládání měst vznik od 13. st., podle plánů na místě starších řemeslnických osad či tržišť nebo „na zeleném drnu“ hranice tvořily městské hradby dovnitř se vcházelo branami ve středu stály radnice a farní kostel
nejstarší města: Praha, Písek, Ústí nad Labem, Litoměřice [cit. 2012-01-27]. Autor: Tadeáš.Dohňanský Dostupný pod licencí Creative Commons na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Prague_Montage.jpg
Uspořádání městské společnosti panovník rychtář – dohlížel na pořádek, vybíral daně městská rada – starala o správu města - tvořili konšelé – v čele purkmistr podle majetku odlišeno postavení obyvatel: patriciát - nejbohatší řemeslníci – sdružovali se do cechů městská chudina
Židé - speciální skupina - obchodníci, bankéři - žili ve vymezených ulicích nebo v gettech (pražské Židovské Město) - synagoga Romové – objevují poprvé v 15. st. - kočovníci
Pražská Staronová synagoga z konce 13. století [cit. 2012-01-27]. Autor: Andreas Praefcke Dostupný pod licencí Creative Commons na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Praha_Staronova_Synagoga.jpg
Stravování ve středověku jedli více ryb, luštěniny urození více masa (zvěřina), páv dovoz cizokrajného ovoce (citrony)
Pracovní list 1. Zakroužkuj, co muselo mít každé město. hradby kašna špitál kostel hrad radnice panovník hospoda 2. Znáš nějaké nejstarší město v Čechách? ……………………………………………………………………………………………………… 3. Co je to trojpolní systém? 4. Co je to kolonizace?
5. Jak byla uspořádaná tehdejší městská společnost 5. Jak byla uspořádaná tehdejší městská společnost? ……………………………………………………………………………………………........ ……………………………………………………………………………………………………… 6. Podle čeho se ve městech odlišovalo postavení obyvatelstva a kdo byl nejvýše?
Metodika k doplňování informací je vhodné využít interaktivní tabule a žáci doplňují pomocí pera v PP prezentaci nebo fixem rovnou na tabuli další možnost je také psát do sešitů, na papír nebo využít jako menší opakovací testík
Řešení 1. Zakroužkuj, co muselo mít každé město. hradby kašna špitál kostel hrad radnice panovník hospoda 2. Znáš nějaké nejstarší město v Čechách? …………Praha, Litoměřice, Písek, Ústí n. Labem..………………………… 3. Co je to trojpolní systém? ………… rozdělení obdělávané půdy na 3 části (jedna se osela na jaře, ……….….druhá na podzim a třetí se nechala ladem) ……………………………………………… 4. Co je to kolonizace? …………zakládání nových osad………………………………………………………… v
5. Jak byla uspořádaná tehdejší městská společnost 5. Jak byla uspořádaná tehdejší městská společnost? ………………panovník, rychtář, městská rada (konšelé) .………………… 6. Podle čeho se ve městech odlišovalo postavení obyvatelstva a kdo byl nejvýše? ………………podle majetku, nejvýše postaven byl patriciát - ……………..nejbohatší………………………………………………………………………
Použité zdroje: ČECHURA, J. a kol.: Dějepis – středověk a raný novověk. Praha: SPN, 2004. ISBN 80-7235-275-X.