VY_32_INOVACE_D7.15   Autor: Mgr. Nováková Jana

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STŘEDOVĚKÁ MĚSTA V 11.a 12.století města nabývají na významu, důležitá ekonomická, kulturní a politická role Měšťané (obyvatelé měst) – různá práva a privilegia.
Advertisements

ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Rozvitý středověk Život na vesnici.
Rozvitý středověk Život na venkově
Rozvoj rodové společnosti
Život na středověkém hradě, ve středověké vesnici i městě
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-52 Anotace
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Středověká vesnice Kdy vznikla vesnice, ve které bydlíte?
Středověká Města Šárka Papoušková 2.B.
Vznik měst a jejich význam
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Struktura středověké společnosti
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o vrcholném středověku a jeho charakteristice.
ZEMĚDĚLSTVÍ ve vrcholném středověku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Všeználek vypravuje o středověku.
Vrcholný středověk SPOLEČNOST.
Vrcholný středověk.
Středověká města Města = místa příhodná k obchodování, podnikání, usídlení - v Čechách a na Moravě byla zakládána od 13. století - vznikala na - křižovatkách.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
* KOLONIZACE= osídlování nových území
Město a příměstské oblasti Obec, kde žiji. Město Většina obyvatel žije ve městech a v příměstských oblastech. Na předměstích byla postavena velká sídliště.
Města ve středověku Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Rozvinutý středověk - města Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno:
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vrcholný středověk Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Středověk, gotický sloh
Vrcholný a pozdní středověk
Zemědělství ve středověku
SPOLEČNOST VRCHOLNÉHO A RANÉHO STŘEDOVĚKU
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-51 Anotace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
VENKOV VE VRCHOLNÉM A POZDNÍM STŘEDOVĚKU 7. ročník.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
12.–13. století Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jakub Horálek. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN ,
Identifikátor materiálu:ICT_ x- xx Pořadové číslo projektuCZ.1.07./1.4.00/ Anotace AutorTomáš Lešingr Očekávaný výstup Speciální vzdělávací potřebyžádné.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Anotace: Seznámení se s životem tehdejšího obyvatelstva ve středověku.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
HLAVNÍ PAMÁTKY ČESKÉ REPUBLIKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Čiháková. Dostupné z Metodického portálu
Anotace: Prezentace pro 7. ročník. K výkladu o životě v středověkém městě a městských právech. Slouží též k zápisu do sešitu a procvičení nových pojmů.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_02 TÉMA: Proměna středověké.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_D6.14   Autor: Mgr. Nováková Jana
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_01
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Za vlády přemyslovských králů 1
Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Město a příměstské oblasti
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Svitavské památky– dům U Mouřenína
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
STŘEDOVĚKÝ VENKOV A MĚSTO
Jak se žilo ve vrcholném středověku?
Základní charakteristika a hlavní rysy (Učebnice strana 52 – 59)
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
9.Vrcholný a pozdní středověk
Křesťanství a středověká Evropa
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_D7.15   Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Tematický okruh: Vrcholný a pozdní středověk Téma: Středověká vesnice, město

Vrcholný a pozdní středověk

Proměna středověké krajiny Probíhala kolonizace = zakládání nových osad. Vesnice měla novou podobu: zakládány větší vesnice budovy: krčmy, mlýn, kovárna, tvrz, farní kostel v čele rychtář

Nový způsob zemědělství: trojpolní systém = rozdělení obdělávané půdy na 3 části (jedna se osela na jaře, druhá na podzim a třetí se nechala ladem) [cit. 2012-01-15]. Autor: Drieslagstelsel.png: Hakvoort Dostupný pod licencí Creative Commons na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Crop_rotation_-_cs.png

Muži – obdělávali pole, starali se o dobytek, pečovali o sad a zahradu Ženy – staraly se o menší domácí zvířectvo a drůbež, výchova dětí

Města a jejich význam Zakládání měst vznik od 13. st., podle plánů na místě starších řemeslnických osad či tržišť nebo „na zeleném drnu“ hranice tvořily městské hradby dovnitř se vcházelo branami ve středu stály radnice a farní kostel

nejstarší města: Praha, Písek, Ústí nad Labem, Litoměřice [cit. 2012-01-27]. Autor: Tadeáš.Dohňanský Dostupný pod licencí Creative Commons na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Prague_Montage.jpg

Uspořádání městské společnosti panovník rychtář – dohlížel na pořádek, vybíral daně městská rada – starala o správu města - tvořili konšelé – v čele purkmistr podle majetku odlišeno postavení obyvatel: patriciát - nejbohatší řemeslníci – sdružovali se do cechů městská chudina

Židé - speciální skupina - obchodníci, bankéři - žili ve vymezených ulicích nebo v gettech (pražské Židovské Město) - synagoga Romové – objevují poprvé v 15. st. - kočovníci

Pražská Staronová synagoga z konce 13. století [cit. 2012-01-27]. Autor: Andreas Praefcke Dostupný pod licencí Creative Commons na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Praha_Staronova_Synagoga.jpg

Stravování ve středověku jedli více ryb, luštěniny urození více masa (zvěřina), páv dovoz cizokrajného ovoce (citrony)

Pracovní list 1. Zakroužkuj, co muselo mít každé město. hradby kašna špitál kostel hrad radnice panovník hospoda 2. Znáš nějaké nejstarší město v Čechách? ……………………………………………………………………………………………………… 3. Co je to trojpolní systém? 4. Co je to kolonizace?

5. Jak byla uspořádaná tehdejší městská společnost 5. Jak byla uspořádaná tehdejší městská společnost? ……………………………………………………………………………………………........ ……………………………………………………………………………………………………… 6. Podle čeho se ve městech odlišovalo postavení obyvatelstva a kdo byl nejvýše?

Metodika k doplňování informací je vhodné využít interaktivní tabule a žáci doplňují pomocí pera v PP prezentaci nebo fixem rovnou na tabuli další možnost je také psát do sešitů, na papír nebo využít jako menší opakovací testík

Řešení 1. Zakroužkuj, co muselo mít každé město. hradby kašna špitál kostel hrad radnice panovník hospoda 2. Znáš nějaké nejstarší město v Čechách? …………Praha, Litoměřice, Písek, Ústí n. Labem..………………………… 3. Co je to trojpolní systém? ………… rozdělení obdělávané půdy na 3 části (jedna se osela na jaře, ……….….druhá na podzim a třetí se nechala ladem) ……………………………………………… 4. Co je to kolonizace? …………zakládání nových osad………………………………………………………… v

5. Jak byla uspořádaná tehdejší městská společnost 5. Jak byla uspořádaná tehdejší městská společnost? ………………panovník, rychtář, městská rada (konšelé) .………………… 6. Podle čeho se ve městech odlišovalo postavení obyvatelstva a kdo byl nejvýše? ………………podle majetku, nejvýše postaven byl patriciát - ……………..nejbohatší………………………………………………………………………

Použité zdroje: ČECHURA, J. a kol.: Dějepis – středověk a raný novověk. Praha: SPN, 2004. ISBN 80-7235-275-X.