Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávání seniorů není jen zájmové vzdělávání
Advertisements

Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Úvod do problematiky ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU
Zdraví a nemoc.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ PaV_1.19 SOU Obořiště Určeno pro obor – Práce ve stravování – zaměření kuchař – 2.ročník Číslo klíčové aktivity:
Koncepce péče o staré občany
Klinická propedeutika
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_2.18 TEMATICKÁ OBLAST: Vybraná témata z teorie tělesné kultury Zdravý životní styl. TYP: DUM výkladový Předmět: TVZ.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Osobnost pachatele trestných činů
- definice, charakteristika, průběh
Aplikovaná psychologie
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
Klinická propedeutika
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
VY_32_INOVACE_9C1 NEMOCI A JEJICH PREVENCE
Duševní zdraví a psychohygiena
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Filosofie úvod do problému....
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Psychologické aspekty zdraví
Model transkulturní péče
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Úvod do psychologie
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Předmět psychologie zdraví
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Martin Gregora.  Podvýživa je stav nerovnováhy mezi potřebami organismu a skutečným příjmem, který vzniká v důsledku nedostatku živin důležitých pro.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Definice, základní pojmy
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Epidemiologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Psychologické disciplíny I.ČástZákladníSpeciální.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Filozofie ošetřovatelství
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006
teorie oboru ošetřovatelství
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Psychologie zdraví.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Psychologie v obezitologii
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Jana Chrásková, Ivana Lamková
Zdraví a jeho determinanty
Rekreace a věk Miroslav Kyselý.
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
Transkript prezentace:

Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006 PSYCHOLOGIE ZDRAVÍ Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006

Zdraví? Co je to zdraví? Jakého člověka můžeme označit za zdravého? Jaké má složky zdraví? Jakého člověka můžeme označit za zdravého?

Definice zdraví Světová zdravotnická organizace: „Zdraví není jen absence nemoci či poruchy, ale je to kompletní stav tělesné, duševní i sociální pohody (well-being).“ Jaro Křivohlavý: „Zdraví je celkový stav člověka, který mu umožňuje dosahovat optimální kvality života a není překážkou obdobného snažení druhých lidí.“

Struktura zdraví Jak už to však bývá, hlavní problém je asi v tom, že zmíněné schéma je velmi zjednodušující a že např. v životním způsobu je skryta celá řada významných okolností, např. kouření, obezita, sedavý způsob života, stres, výživa, alkohol a drogy.

Biomedicínský model tradiční rozvoj v osvícenství - „člověk jako stroj, který lze opravit“ Descartes má velkou zásluhu na nižší úmrtnosti biolog. příčiny při vzniku onemocnění (kauzální model) odděluje tělo a duši (psychiku) nemoc - vysvětluje jako poruchu normální činnosti; je nezávislá na psych. a soc. faktorech somatická diagnóza pacient není za vznik onemocnění zodpovědný a nemůže pravděpodobnost rozvoje onemocnění ovlivňovat nemoc = výsledek špatné funkce orgánu, buněk, napadení patogenem

Holismus z řeckého holon, celek holismus jako směr vznikl ve 20.stol. Stojí v opozici proti dualismu holismus jako směr vznikl ve 20.stol. Celek je více než jen součet částí Celek ovlivňuje podobu7 Interakce částí S kvantitou se mění kvalita (K. Marx) ve zdravotních oborech se zabývá celým člověkem a jeho potřebami Nemoc – nerovnováha v rámci systému

„Neměli bychom se pokoušet o léčení žádné části, aniž bychom se pokusili vyléčit celek. Neměli bychom se snažit o léčení těla opomíjejíce duši. Pokud mají tělo a mysl být zdravými, musíš začít léčením duše….protože velkou chybou dneška v léčení lidského těla je, že lékaři jako prvou oddělují od těla duši.“ Platón: Republika, 382 př. n. l.

Bio-psycho-socio-spirituální model člověka americký lékař a psychoanalytik George Engel v roce 1977 Poukazoval na skutečnost, že biomedicínský model zanedbává celek, protože vylučuje vše, kromě biologických faktorů. Zabývá se tělem a chorobou na úkor pacienta jako člověka. k nemoci není nutná organická příčina

Dimenze (1) BIOLOGICKÁ DIMENZE Fyzická stránka Medicína, přírodní vědy PSYCHOLOGICKÁ DIMENZE Duševní stránka, Prožívání Psychologie, psychoterapie

Dimenze (2) SOCIÁLNÍ DIMENZE Mezilidské vztahy Sociologie, sociální psychologie politologie SPIRITUÁLNÍ DIMENZE Smysl života Víra Spiritualita Filozofie, teologie, náboženství

Salutogenetický přístup ke zdraví a nemoci Orientace na zdraví x orientace na nemoc Patogenetický přístup –vnější neovlivnitelná příčina nemoci Zkoumáním podmínek nezdolného zdraví i v situaci nepříznivých vlivů prostředí (A.Antonovsky) Ne zdravý X nemocný, ale škála - pocit dobrého zdraví (well being) nemoci Člověk v nemoci, zdroje zvládání stresu (coping) Hledání zdrojů, které mohou usnadnit aktivní adaptaci organismu na prostředí

Patogenetický x Salutogenetický model Charakteristiky Patogenetický model Salutogenetický model Pojetí zdraví/nemoc Dichotomické Kontinuum Sledovaný faktor Symptom – nemoc Celkový obraz nemoci Základní otázka Proč k nemoci došlo? Proč k nemoci nedošlo? Příčina Patogenní činitelé Protektivní činitelé Terapie Léčba postižené části těla Léčba systému člověk Stres Odstranění stresorů Zvládání stresu

Psychosomatika Psyché“ – duše a „soma“ – tělo Somatická nerovnováha vytváří psychickou nerovnováhu a naopak Integrace různých složek Již prakticky aplikován v řadě medicínských oblastí studiem vztahů mezi specifickými psychosociálními faktory a normálními a abnormálními fyziologickými rekcemi studiem interakcí mezi psychosociálními a biologickými faktory v etiologii, symptomy, průběhem a vyústěním, a to u všech nemocí aplikace psychologických, behaviorálních a psychiatrických metod v prevenci, léčba a rehabilitace somaticky nemocných

Psychosomatika Zkuste v každé skupině popsat tři příklady, ze svého života, či okolí, kdy duševní stránka měla zásadní vliv na fyziologickou stránku (či naopak)?

Potíže projevující se v těle úzce související s psychickými procesy. Psychosomatika Potíže projevující se v těle úzce související s psychickými procesy.  bolesti zad bolesti hlavy častá únava snížená a často selhávající imunita poruchy spánku trávící bolesti a obtíže alergie a astma, dechové obtíže kardiovaskulární onemocnění (např. hypertenze a další) sexuální

Východní x západní přístupy ke zdraví Holistický přístup x materiální přístup Léčba příčin x léčba následků Důraz na tradice x důraz na „vědeckost“ Předcházení nemoci x léčba nemoci