Podříše: Mnohobuněční živočichové

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽAHAVCI kmen.
Advertisements

Podříše: Mnohobuněční živočichové
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ŽAHAVCI VY_inovace_32_PR6_18
Živočichové rybníka Žahavci.
ZOOLOGIE VÝVOJ NOHOBUNĚČNÝCH ŽIVOČICHŮ
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Adriana Janáčová Zš Ilji Hurníka 6.A 2009/2010
Žahavci - Cnidaria HCl, BIGY, 2009.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Obr. 1 Obr. 2 Opakování Žahavci.
Kmen: KROUŽKOVCI Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
ŽAHAVCI Žijí ve sladké i slané vodě Většina žije trvale přisedle
Mnohobuněční živočichové.
Kmen: Žahavci vodní mnohobuněční živočichové sladké i slané vody
Základní škola Kladruby
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Žahavci.
Kmen: Žahavci /Cnidaria/ /Moře a oceány: Larousse,nakl. SLOVART/
Žahavci Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_309.
Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Jednobuněční živočichové
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
ZOOLOGIE VÝVOJ NOHOBUNĚČNÝCH ŽIVOČICHŮ
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Žahavci Šablona:III/2.
Žahavci Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př4
Žahavci.
Třída: hmyz Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hmyzu. Materiál.
kmen. Žahavci vodní mnohobuněční živočichové
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál je plně funkční.
ŽAHAVCI MNOHOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Žahavci mořští – žahaví dravci
Mnohobuněčné organismy
Žahavci mořští – žahaví dravci
Kmen: Ostnokožci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
ŘÍŠE: živočichové (bezobratlí)
Gymnázium Jiřího Wolkera v Prostějově
Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková
Stavba těla  tělo tvořeno řadou speciálních buněk, netvoří ani tkáně ani orgány  pohárek s mnoha drobnými otvory = póry (ostie) ve stěnách, které nasávají.
VY_32_INOVACE_32_Žahavci - 2.část Šablona Identifikátor školy:
ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ. výživa: ……………………….. …………….. – …………… – ……………. – …………………………….. – ………………………. rozdělení: obratlovci: ……………………., ……………………………., ……………………….….,
Obecná charakteristika, polypovci. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_11_TEMA.
ŽAHAVCI - ŽAHAVÍ DRAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
VY_32_INOVACE_31_Žahavci – 1.část Šablona Identifikátor školy:
Žahavci – žahaví dravci
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Žahavci 24. listopadu 2013 VY_52_INOVACE_210204
Kmen: Žahavci /Cnidaria/ /Moře a oceány: Larousse,nakl. SLOVART/
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Projevy života, třídění organismů
Kmen: členovci III. Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
Kmen : HOUBOVCI Nejprimitivnější živočichové.
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Kmen: Ploštěnci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou ploštěnců.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Přírodopis: ŽAHAVCI.
Žahavci.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
zpracovaný v rámci projektu
6.ROČNÍK Žahavci VY_32_INOVACE_ Název školy
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Kmen: Strunatci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Strunatci, pláštěnci, bezlebeční, obratlovci
NEZMAR OBECNÝ Žahavci VY_32_INOVACE_08_23.
Odpověz na otázky v pracovním listu:
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

Podříše: Mnohobuněční živočichové Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou žahavců. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

Základní pojmy láčka polyp medúza nožní terč regenerace rozptýlená nervová soustava pučení atol žahavé buňky hermafrodit pohlavní rozmnožování nepohlavní rozmnožování kolonie

Kmen: Žahavci Podříše: Mnohobuněční živočichové Kmen: Žahavci slaná i sladká voda tělo je paprsčitě souměrné přisedlí (polyp)  nožní terč, vlastní tělo, ústní otvor, ramena volní (medúza) na povrchu mají žahavé buňky  ochrana, lov potravy láčka – trávicí dutina s jedním otvorem obrázek 1

Kmen: Žahavci příjem kyslíku celým povrchem těla nervová soustava velmi jednoduchá, rozptýlená obvykle obojetníci (hermafroditi) = jeden jedinec má samčí (♂) i samičí (♀) pohlavní buňky  pohlavní rozmnožování splynutím ♂ a ♀ pohlavních buněk (dva rodiče, polovina vlastností od jednoho, polovina od druhého) nebo rozmnožování nepohlavně  pučením (nový jedinec – pupen – vyroste na těle rodiče a pak se oddělí, jeden rodič, stejné vlastnosti)

Zápis do sešitu Podříše: Mnohobuněční živočichové Kmen: Žahavci přisedlí (polyp)  nožní terč, vlastní tělo, ústní otvor, ramena, volní (medúza) tělo paprsčitě souměrné na povrchu žahavé buňky  ochrana, lov potravy láčka – trávicí dutina s jedním otvorem dýchají celým povrchem těla nervová soustava velmi jednoduchá, rozptýlená obvykle obojetníci (hermafroditi) = jeden jedinec má samčí (♂) i samičí (♀) pohlavní buňky  pohlavní rozmnožování splynutím ♂ a ♀ pohlavních buněk (dva rodiče, polovina vlastností od jednoho, polovina od druhého) nebo nepohlavně  pučením (z tělních buněk, jeden rodič, stejné vlastnosti)

Třída: Polypovci nezmar hnědý nezmar zelený má 6 – 7 ramen nezmar má velkou schopnost regenerace = i z malého kousku doroste celý jedinec 1, 2 nezmar zelený obrázek 2

Zápis do sešitu Třída: Polypovci nezmar zelený nezmar hnědý velká schopnost regenerace = i z malého kousku doroste celý jedinec

Třída: Medúzovci talířovka ušatá měchýřovka portugalská nejrozšířenější medúza 1, 2 měchýřovka portugalská čtyřhranka smrtelná obrázek 2

Zápis do sešitu Třída: Medúzovci talířovka ušatá měchýřovka portugalská čtyřhranka smrtelná

Třída: Korálnatci mají rohovité nebo uhličitanové schránky  vnější kostra často vytváří kolonie  korálové útesy (atoly) obrázek 3

Třída: Korálnatci korál červený větevník mozkový houbovník obecný nejznámější korál 1, 2 větevník mozkový houbovník obecný sasanka koňská sasanky žijí jednotlivě, ne v koloniích sasanka plášťová tato sasanka žije v soužití s rakem poustevníčkem

Zápis do sešitu Třída: Korálnatci mají rohovité nebo uhličitanové schránky  vnější kostra často vytváří kolonie  korálové útesy korál červený větevník mozkový houbovník obecný sasanka koňská sasanky žijí jednotlivě, ne v koloniích sasanka plášťová tato sasanka žije v soužití s rakem poustevníčkem

OPAKOVÁNÍ Žahavci: přisedlí (polyp)  nožní terč, vlastní tělo, ústní otvor, ramena, volní (medúza), žahavé buňky  ochrana, lov potravy láčka – trávicí dutina s jedním otvorem dýchání celým povrchem těla, rozptýlená nervová soustava obvykle obojetníci (hermafroditi) = jeden jedinec má samčí (♂) i samičí (♀) pohlavní buňky  pohlavní rozmnožování splynutím ♂ a ♀ pohlavních buněk, nebo nepohlavně  pučením pohlavní rozmnožování = splynutí ♂ a ♀ pohlavních buněk, dva rodiče, polovina vlastností od jednoho, polovina od druhého nepohlavní rozmnožování = z tělních buněk, jeden rodič, stejné vlastnosti

OPAKOVÁNÍ Polypovci: nezmar zelený nezmar hnědý - regenerace = i z malého kousku doroste celý jedinec Medúzovci talířovka ušatá měchýřovka portugalská čtyřhranka smrtelná Korálnatci mají rohovité nebo uhličitanové schránky  vnější kostra často vytváří kolonie  korálové útesy korál červený větevník mozkový houbovník obecný sasanka koňská sasanky žijí jednotlivě sasanka plášťová v soužití s rakem poustevníčkem

Otázky a úkoly Vysvětli rozdíl mezi nepohlavním a pohlavním rozmnožováním. Co znamená, když se řekne hermafrodit? Proč mají nezmaři tak velkou schopnost regenerace a lidé ne? Jaký prospěch mají ze svého soužití sasanka a rak poustevníček?

Zdroje Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír; BIČÍK, Vítězslav; MARTINEC, Zdeněk. Přírodopis 1 : pro 6. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. přepracované vydání. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2002. 104 s. ISBN 80-7235-068-4. [2013-01-07] Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2013-01-07] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.wikimedia.org, nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty. obr. 1 – nezmar http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/Hydra obr. 2 – medúza http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/29/Qualle_Ohrenqualle_2006-01-01_215.jpg/640px-Qualle_Ohrenqualle_2006-01-01_215.jpg obr. 3 – korál http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d0/Corallium_rubrum.jpg