České protějšky anglické konstrukce happen + infinitiv

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co tohle znamená? What does this mean?. Všichni ví kdo jsem. Everyone knows who I am.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_60.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Anotace Vazba “BE SUPPOSED TO” Vysvětlení použití této vazby na příkladech Věty na procvičení.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_174.ANJ.12 Reported speech – Nepřímá řeč v AJ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ilona Jurčeková NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_AJ_16 TÉMA:
Název školy: ZŠ štětí, Ostrovní 300 Autor: Lenka Pizúrová Název materiálu: VY_32_INOVACE_Aj.9.ročník.08_first_conditional Název: First conditional Vzdělávací.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: PaedDr. Vaňková Marcela Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_3C_20_Pronouns.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Anglický jazyk 5 Autor: Mgr. Jaroslava Ledererová PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ Vyjadřuje děje, které jsou pořád nebo se.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Present simple and continuous. ● I love my sister. ● Baby doesn´t have hair. ● It is a summer day. ● The boy is smiling. ● He is carrying his sister.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 11 Christmas in the Czech Republic.
Jméno autora:Mgr. Jiří Kala Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): Listopad 2013 Ročník:9. Tematická oblast: Témata do hodin angličtiny na 2. stupeň.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Future tense Budoucí čas vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
PRESENT SIMPLE NEGATIVE_09
VY_32_Inovace_ Future simple Project 3
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
GE - Vyšší kvalita výuky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Mgr. Kateřina Suková
VY_32_Inovace_ Can, can´t Project 1
Budoucí čas vyjádřený vazbou TO BE GOING TO
Přítomný čas průběhový
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
should x be supposed to should x be supposed to
AUTOR: Mgr. Ilona Jurčeková NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_AJ_18
Datum: Projekt: Kvalitní výuka
VY_32_Inovace_ Will x Going to Project 3
GE - Vyšší kvalita výuky
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Present Simple Přítomný čas prostý. Present Simple Přítomný čas prostý.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
PAST SIMPLE (MINULÝ ČAS PROSTÝ)
Budoucí čas WILL Future tense Zpracovala: Ing. Alice Javoříková
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZPŮSOBOVÁ SLOVESA I. (Modal verbs I.)
Past Simple – tvar a použití
LIFE IN THE COUNTRY X LIFE IN THE CITY.
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_15Spojky.
Sada 2 Jazyk a jazyková komunikace MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Personal pronouns Osobní zájmena.
Předpřítomný čas průběhový
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_25_Have to
Minulý čas prostý pravidelných sloves
Algebraické výrazy: lomené výrazy
PRESENT SIMPLE PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dělitelnost přirozených čísel
Narozeniny VY_32_INOVACE_2B_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Slovní úlohy o společné práci − 3
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Transkript prezentace:

České protějšky anglické konstrukce happen + infinitiv 37. studentský workshop Žďárek 12. – 14. května 2017 České protějšky anglické konstrukce happen + infinitiv

Struktura prezentace Úvod – podnět k prezentaci Hypotéza Zdrojová data, formulace dotazu Analýza výsledků Závěr

Úvod (1) Seminář Angličtina a korpusy I na FF UK (vyučující Mgr. Lucie Chlumská, Ph.D.) srovnání AJ x ČJ: některým infinitivním konstrukcím v AJ (VF + inf.) odpovídají v ČJ struktury téhož typu: He wanted to come. – Chtěl přijít. It started to rain. – Začalo pršet.

Úvod (2) u některých infinitivních konstrukcí se v ČJ vyskytuje strukturně odlišný protějšek: He failed to come. – Nepřišel. (pouze VF, sloveso fail má význam záporu) She happened to meet him. – Náhodou ho potkala. (adverbium + VF) (Podobné rozdíly FJ x ČJ: commencer à + inf. x commencer par + inf.)

Hypotéza (1) Výchozí hypotéza: anglická konstrukce: happen + infinitiv -> česká konstrukce: náhodou + VF L. Dušková, Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny (s. 547): „Happen a chance v češtině odpovídají vyjádření adverbiálnímu: I happened / chanced to be free on that day. Náhodou jsem měl ten den volno.“ Velký anglicko-český slovník I. A-M (Hais-Hodek): happen3 zprav. ve spojení s infinitivem slovesa vyjadřuje náhodnost děje, v češtině výraz náhodou s určitým tvarem slovesným (+př.)

Hypotéza (2) náhodou Velký anglicko-český slovník (Fronek): happen3 [chance] (+ př.) Velký česko-anglický slovník (Fronek): náhodou 1 by chance, by coincidence, by accident (vazba happen + inf. není samostatně uvedena, pouze v rámci příkladů) 2 kdyby n. přišel if he should come, should he come 5 (v otázce ) by any chance, possibly

Zdrojová data, formulace dotazů Zdrojová data: InterCorp v9 – English Dotaz 1: [lemma="happen"][tag="TO"][tag="VB"] 3252 výsledků Dotaz 2: [lemma="happen"][tag="TO"][tag="VB"] +[word="náhodou"] 842 výsledků

Analýza dat 842/3252 = 25,89% (!) – nepotvrzuje úvodní hypotézu výsledky podle „skupin“ Skupina happen + inf. happen + inf. AND náhodou % Jádro (core) 1051 370 35,42 Europarl 110 20 18,18 Titulky 1998 436 21,82

Analýza dat výsledky podle „typu textu“ Typ textu happen + inf. happen + inf. AND náhodou % Beletrie (fiction) 961 349 36,31 Žurnalistika (zprávy) 6 Žurnalistika (komentáře) 84 15 17,85 Právnické texty 3 1 33,33 Titulky 1998 436 21,82 Literatura faktu (nonfiction) 70 13 18,57

Analýza dat Frekvenční distribuce podle sloves (celkově): celkem 315 různých lemmat nejvíce frekventovaná slovesa: happen to be 1377 happen to have 347 happen to know 296 happen to see 103 happen to think 51 happen to come 51 happen to mention 41

Analýza dat nejméně frekventovaná slovesa: 23 sloves se 3 výskyty (např. hit, watch, forget, feel, mean, disagree, speak) 36 sloves se 2 výskyty (např. put, die, recognize, enjoy, use, correspond, hate) 196 sloves s 1 výskytem ( např. represent, lead, hurt, type, defend, water, volunteer)

Ukázky překladových řešení (1) Typické příklady: Bilbo and Frodo happened to have the same birthday. Bilbo a Frodo měli náhodou narozeniny v jeden den. (beletrie) Do you happen to know to his hat size? Nevíš náhodou, jaké má číslo klobouku? (beletrie) Though Mubarak ’ s opposition to the Iraqi invasion of Kuwait in 1991 happened to align with US policy […]. A přestože se Mubarakův odpor k irácké invazi do Kuvajtu v roce 1991 náhodou shodoval s politikou USA […]. (žurnalistika – koment.)

Ukázky překladových řešení (2) Méně typické příklady: Obviously , if we happen to pick up any intelligence , we 'll pass it along right away. Mohu vám ale slíbit , že pokud naši vyzvědači zachytí nějaké informace , okamžitě vám je předáme. (beletrie) He didn't take the money during the five minutes that the room happened to be empty . Neodnesl peníze během těch pěti minut , kdy všichni z místnosti odešli (beletrie)

Ukázky překladových řešení (3) It also happens to be an important - often the most important - item of human welfare and development . Spolu s tím je důležitou - a často nejdůležitější - složkou lidského blahobytu a rozvoje. (žurnalistika – komentáře) Firing with my fowling-piece , at a bird that had settled on an adjacent tree , I happened to kill it. Vystřelil jsem svou lehkou puškou na ptáka , který se usadil na blízkém stromě , a podařilo se mi ho zastřelit. (literatura faktu) How did the revolver happen to be there? Co tam dělal ten revolver? (titulky) This place happens to be my only world. Pro mě nemůže existovat jiný svět. (titulky)

Shrnutí Konstrukce happen + inf. převažuje v beletrii a titulcích, v ostatních typech textů se vyskytuje relativně omezeně. Ekvivalent „náhodou“ není jediné možné řešení, vyskytuje se pouze cca ve čtvrtině případů, výrazněji převažuje jen v beletrii. V řadě případů se s konstrukcí happen + inf. zachází relativně volně.

Závěr Děkuji za pozornost. Máte nějaké dotazy?