PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

RIZIKOVÝ NOVOROZENEC MUDr. Milan Vacuška, Ph.D.
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
POSTIŽENÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk.
DĚDIČNÉ CHOROBY.
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Audiologická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Logopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
Příčiny SPU.
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
Poruchy rezonance hlasu a řeči
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Dítě se sluchovým postižením
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Vývojová dysfázie.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
centrální porucha zpracování řečového signálu
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Pro pedagogy mateřských a základních škol
Základy speciální pedagogiky
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.
Patofyziologie poruch a vad sluchu systematika. Systematika patofyziologie poruch sluchu I. vývojová existence vady sluchu congenitální (vrozený) II.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Problematika vyšetření sluchu u mnohočetně vrozeně postižených dětí Lejska,M., Havlík,R., Bártková,E., Weberová, P., Vacuška,M* AUDIO-Fon centr. Brno AUDIO-Fon.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Z DRAVOTNÍ POSTIŽENÍ ? Odchylka ve zdravotním stavu člověka, která ho omezuje. Zákon č.108/2006 Sb. O sociálních službách Zákon č. 435/2004 Sb. O zaměstnanosti.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
DMO dětská mozková obrna
Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Pedie Co mají společné?.
Bártková,E., Lejska,M., Weberová,P., Havlík, R., AUDIO-Fon centr. Brno
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
DMO (dětská mozková obrna)
Pozvánka Brno, Filozofická fakulta, A. Nováka 1
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Pozvánka Brno, Filozofická fakulta, A. Nováka 1
Narušená komunikační schopnost
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU MUDr. Michaela Vojnová AUDIO – Fon Centrum

http://zivotni-energie.cz/dar-reci.html http://zivotni-energie.cz/dar-reci.html

ŘEČ není člověku vrozena, každé dítě ji znovu pracně nabývá jako prostředek interindividuálního dorozumívání. Je fylogeneticky mladou funkcí mozkové kůry.která vznikla v stadiu vývoje člověka jako podstatný doplněk k mechanismu nervové činnosti zvířete. (Poruchy dětské řeči – Seeman, 1955) je prostředkem komunikace, prostředkem jedním z nejdokonalejších (Vývoj dětské řeči – Novák, 1999) je jak vlastností, tak i schopností člověka i lidstva. Není na světě zdravého člověka,který by nemluvil. (Poruchy verbální komunikace a foniatrie – Lejska, 2003) biologická vlastnost člověka, systém, kterým lze přenášet informace pomocí jazyka (Klinická logopedie – Škodová, Jedlička,, 2003)

PŘEHLED POUŽITÉ LITERATURY Poruchy dětské řeči – Miloslav Seeman, 1955 Foniatrie a pedaudiologie - Alexej Novák, 1997 Poruchy verbální komunikace a foniatrie – Mojmír Lejska, 2003 Klinická logopedie - Eva Škodová, Ivan Jedlička,2003 Časopis ORL a foniatrie - Olga Dlouhá, 4/2012

A. PORUCHY DĚTSKÉ ŘEČI Prof. MUDr. Miloslav Seeman, 1955 Poruchy vývoje řeči Patlavé dítě Huhňavé dítě Hluchoněmé a nedoslýchavé dítě Koktavé dítě Breptavé dítě Poruchy řeči slabomyslného dítěte

Poruchy vývoje řeči Prosté opoždění řeči Nemluvnost při defektech mluvidel Nemluvnost následkem sluchových vad Nemluvnost při defektech intelektu Nemluvnost způsobená zanedbáním péče Nemluvnost při poškození řečových zón mozku Nemluvnost u extrapyramidových poruch Nemluvnost při těžké tělesné debilitě Konstituční opožděný vývoj řeči Akustická agnosie

II. Patlavé dítě Funkční patlavost a. Motorická forma patlavosti b. Senzorická forma patlavosti 2. Organická patlavost a. Poruchy sluchu b. Organické poruchy center řečových c. Anatomické úchylky mluvidel

III. Huhňavé dítě Zavřená huhňavost Otevřená huhňavost Smíšená huhňavost Porucha řeči u rozštěpu patra Porucha řeči u submukosního rozštěpu patra

IV. Hluchoněmé a nedoslýchavé dítě 1. Zděděná hluchoněmost a. Sporadická hluchoněmost b. Dědičná nitroušní nedoslýchavost až hluchota 2. Získaná hluchoněmost a. V době fetální b. V době perinatální c. Získaná v raném dětství

http://www.psina.cz/obrazky/deti/128-kvalitni-komunikace.html http://www.psina.cz/obrazky/deti/128-kvalitni-komunikace.html

B. Foniatrie a pedaudiologie prof.MUDr.Alexej Novák, DrSc.,1997 Poruchy vývoje řeči Poruchy povrchové struktury řeči organického původu Poruchy řeči při poruchách inervace mluvidel Poruchy řeči při poruchách sluchu Poruchy řeči při sníženém intelektu Poruchy plynulosti řeči Neurózy řeči Psychogenní poruchy řeči Afázie Poruchy řeči při duševních chorobách Poruchy řeči u geneticky podmíněných syndromů

C. PORUCHY VERBÁLNÍ KOMUNIKACE A FONIATRIE Doc. MUDr C. PORUCHY VERBÁLNÍ KOMUNIKACE A FONIATRIE Doc. MUDr. Mojmír Lejska, CSc., 2003 Opožděný vývoj řeči Poruchy povrchové struktury řeči (zvuků řeči) Poruchy plynulosti řeči Poruchy hluboké struktury řeči vzniklé až po fixaci řeči Řečové neurózy

D. KLINICKÁ LOGOPEDIE PaedDr. Eva Škodová, MUDr. Ivan Jedlička Poruchy vývoje řeči Získané organické poruchy řečové komunikace Získaná psychogenní nemluvnost: mutismus Poruchy při anomáliích orofaciálního systému Narušení plynulosti řeči Narušení článkování řeči Narušení grafické stránky řeči Symptomatické poruchy řeči

http://www.prozeny.cz/magazin/deti-a-rodina/mensi-deti/31709-vlastni-rec-malych-deti-rozumite-ji http://www.prozeny.cz/magazin/deti-a-rodina/mensi-deti/31709-vlastni-rec-malych-deti-rozumite-ji

E. Časopis ORL a foniatrie 4/2012 Klasifikace poruch dětské řeči – od Seemana k dnešku přednostka doc. MUDr. Olga Dlouhá, CSc. Dyslalie – artikulační chyby jako součást vývoje řeči Vývojová dysfázie (senzorická, expresivní a smíšená) Vývojová dysarthrie a kombinované formy (dysfázie, dysarthrie) Pervazivní vývojové poruchy řeči Získaná afázie u dětí Poruchy plynulosti řeči

E. Časopis ORL a foniatrie 4/2012 Klasifikace poruch dětské řeči – od Seemana k dnešku přednostka doc. MUDr. Olga Dlouhá, CSc. 7. Poruchy řeči u morfologických vad mluvidel 8. Vrozené vady řeči (syndromové vady) 9. Dysarthrie 10. Vývoj řeči při mentální retardaci 11. OVŘ u smyslových vad(sluch, zrak) 12. OVŘ při sociální deprivaci

ZÁVĚR Úspěšná terapie poruch řeči (vývojové dysfázie) je dlouhodobá, někdy trvá několik let, u těžších forem i po celý školní věk. Během školní docházky se děti připravují k výběru budoucího polování a k dalšímu směřování v lidském životě. Proto jsou volba typu školy a podmínky, v jakých školní vzdělávání probíhá, mimořádně důležité.

http://www.mdb.cz/inscenace/249-skola-zaklad-zivota/

http://www. klickevzdelani http://www.klickevzdelani.cz/Ve%C5%99ejnost/Ne%C5%BEzazvon%C3%AD/Prvn%C3%ADkrokdoopravdick%C3%A9%C5%A1koly/tabid/82/articleType/ArticleView/articleId/10926/Legislativni-informace-k-zapisu-do-prvni-tridy-zakladni-skoly.aspx http://www.klickevzdelani.cz/Ve%C5%99ejnost/Ne%C5%BEzazvon%C3%AD/Prvn%C3%ADkrokdoopravdick%C3%A9%C5%A1koly/tabid/82/articleType/ArticleView/articleId/10926/Legislativni-informace-k-zapisu-do-prvni-tridy-zakladni-skoly.aspx

http://sasqina-stranka.meu.zoznam.sk/skola-/ http://sasqina-stranka.meu.zoznam.sk/skola-/

Tímto předám slovo