VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
THEME 7 Taxation – an Introduction Theories of Taxation
Advertisements

Agregátní poptávka a nabídka
Vize daňové reformy doc. Ing. Alena Vančurová, Ph.D. Vysoká škola ekonomická v Praze Fakulta financí a účetnictví Katedra veřejných financí
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
definice daně přímé daně (daň z příjmu, majetkové daně) nepřímé daně
Daňová teorie a politika
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
HDP= hrubý domácí produkt
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Daňový systém Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Národní účty - aplikace
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Daňová teorie a politika
Daňová soustava I. Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
5. téma: Veřejné příjmy – charakteristika, druhy a členění
Zdanění subjektů terciárního sektoru
Teoretická doporučení k optimálnímu designu daní a daňových soustav
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Daňová teorie a politika
Mikro a makroekonomické aspekty tělesné kultury
Veřejné výdaje a příjmy
5. FISKÁLNÍ POLITIKA. Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) Francie 17,027,629,034,646,149,855,0.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Veřejné finance Daňová soustava
Katedra národního hospodářství
Základní prvky daňové techniky
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 5 Obecná problematika rozpočtového práva Rozpočtové právo hmotné.
1. téma Úvod do daňové teorie.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Soustava veřejných rozpočtů Finanční toky ve veřejném sektoru představují příjmy a výdaje veřejných rozpočtů, a to jak uvnitř soustavy veřejných rozpočtů,
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA A FISKÁLNÍ POLITIKA Eva Tomášková Konzultační hodiny: Úterý: – Úterý: – Čtvrtek:
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Daně a jejich funkce Základy finančního práva Olga Sovová.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Soustava veřejných rozpočtů
Fiskální politika Pavel Seknička.
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Příjmy a výdaje SR.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtová a fiskální politika
Základní pojmy daňové teorie
Obecná část daňového práva procesního I
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
Obecná část daňového práva procesního I
DAŇOVÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY

Veřejné příjmy = jakýkoli příjem do veřejných rozpočtů: rozpočet státní, Rozpočet nižších územně správních celků (kraje, obce), Mimorozpočtové (parafiskální) fondy (Státní fond životního prostředí, SF kultury, Fond sociálního zabezpečení, účelové fondy obcí), rozpočty zdravotních pojišťoven. Jsou zdroje krytí veřejných výdajů. Dlouhodobě jsou rozpočtovým omezením. Významně se podílejí na přerozdělování HDP. Podíl veřejných příjmů na HDP se neustále zvyšuje (budování státu blahobytu, růst sociálních výdajů).

Veřejné příjmy - klasifikace Dle návratnosti: Nenávratné (většina příjmů – daně, poplatky, příjem z pronájmů apod.) Návratné (emise dluhopisů, úvěry) Dle charakteru: Nejvýznamnější příjem veřejných rozpočtů představují daně. další veřejné příjmy nedaňové: úvěrové příjmy, poplatky, příjmy z prodeje a pronájmu státního či obecního majetku. Dle časového hlediska: běžné –opakující se příjmy; kapitálové – nahodilé, výjimečné, nepravidelné. (příjmy z prodeje veřejného majetku, poplatky a půjčky)

Veřejné příjmy - klasifikace Dle závaznosti: Obligatorní – jsou nárokové/mandatorní – povinné ze zákona (daňové příjmy) Fakultativní – rozhoduje o nich orgán veřejné správy (např. místní poplatky za veřejné statky) Dle určení: Fiskální – plynou do veřejných rozpočtů, většina do státního rozpočtu, Parafiskální – do mimorozpočtových fondů (veřejné zdravotní pojištění, sociální zabezpečení)

Daně Daň = povinná, zákonem stanovená, nenávratná, neekvivalentní, zpravidla neúčelová platba do veřejných rozpočtů. Daně tvoří cca 90 % všech příjmů veřejných rozpočtů.

Struktura daňových příjmů ČR - 2015

Daňové kvóty Makroekonomický ukazatel představující podíl daní na HDP Čistá (jednoduchá) daňová kvóta představuje zatížení z „právního hlediska“ – zahrnuje jen daně, které se jako „daně“ označují. Složená daňová kvóta – zahrnuje všechny daně v ekonomickém smyslu. Tedy i další povinné odvody jako pojistné na sociální a zdravotní pojištění. Konsolidovaná složená daňová kvóta - vyloučení daňových příjmů, které platí stát sám sobě (zdravotní pojištění osob za tzv. státní pojištěnce).

Den daňové svobody = pomyslná hranice v kalendářním roce; 1. část roku => daňoví poplatníci vydělávají na pokrytí výdajů vlády, vládních a veřejných institucí. 2. část roku => od určitého data vydělávají „sami pro sebe“. Metody výpočtu: Metodika Deloitte = podíl celkových daňových příjmů a čistého národního důchodu. Liberální institut = výpočet z dat OECD, podílu veřejných výdajů na hrubém domácím produktu.

Den daňové svobody v ČR Zdroj: Liberální institut, online.

Přímé daně Výhody stát kromě inkasa daní může korigovat i svoji sociální politiku. jsou adresné a ví se, na který předmět je daň uvalena. jsou transparentní (nejsou skryty v cenách různých zboží), zohledňují schopnost subjektů daně odvádět („kdo má víc, víc platí“). Nevýhody jsou demotivujícím faktorem pracovat, tedy snižují nabídku práce, mají negativní vliv i na úspory a jejich tvorbu (jsou-li vysoké daně, dám přednost okamžité spotřebě před úsporami – není z čeho financovat investice)

Přímé daně v ČR

Přímé daně v ČR

Nepřímé daně poplatník a plátce daně jsou odlišné osoby, = daně ze spotřeby. V EU harmonizovány.

Nepřímé daně v ČR

Daňové principy daňové kánony Adama Smithe. danit podle platební schopnosti, danit podle zřejmých pravidel, danit tehdy, když se to poplatníkovi nejvíc hodí, danit s minimem nákladů na správu. (1723 – 1790)

Daňové principy - současnost princip efektivnosti, spravedlnosti, daňové výtěžnosti, pružnosti, jednoduchosti výběru, princip stability daňového práva, princip harmonizace (EU).

Lafferova křivka – teorie optimálního zdanění

Efektivnost daní daňový systém s co nejnižšími náklady.

Nadměrné daňové břemeno (náklady mrtvé váhy) Vzniká tehdy, pokud v důsledku cenové distorze způsobené daněmi dojde ke změně ceny (zvýšení) i poptávaného množství (snížení). Spotřebitel Výrobce

Spotřebitel Výrobce

Nadměrné daňové břemeno nadměrné daňové břemeno roste rychleji než daň. Méně menších daní je z pohledu nákladů mrtvé váhy efektivnější než jedna velká daň. (ALE s rostoucím počtem daní rostou náklady administrativní). Uvalení daně znemožňuje spotřebiteli spotřebovávat stále stejné množství zdaněného statku, navíc spotřebitele stimuluje k substituci za jiný statek.  Uvalení daně má, podobně jako u veřejných výdajů, za následek substituční a důchodový efekt.

zdaněný

Daňová redistribuce Měření: Lorenzova křivka, Giniho koeficient