Doc. PhDr. Karel Balcar, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
EFT – na emoce zaměřená terapie
Zakladatel: Viktor E. Frankl (1905 – 1997)
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
Subjekty a předmět všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
a jeho využití u klientů po CMP
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Logoterapie užitá jako psychoterapie
Jakub Kersch, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Emoce (city).
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Člověk v obtížných životních situacích Úvodní přednáška o krizích a jejích souvislostech.
Cílová skupina Děti, dospívající a mladí dospělý, kteří se připravují na svůj odchod do samostatného života. Mladí lidé, kteří již opustili náhradní péči.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Zdravá škola.
Humanistické a existenciální teorie v SP
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Mgr. Radek Markus Centrum následné péče DROP IN Holečkova 33, Praha 5
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Duševní zdraví a psychohygiena
Působení psychologa jako člena týmu odborných pracovníků projektu AVC
Thomas International Analýza osobních a pracovních profilů
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Logoterapie užitá jako psychoterapie „Logoterapie a existenciální analýza“ V. E. Frankla  uplatňuje existenciální motivaci člověka – „VŮLI KE SMYSLU“,
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Viktor Frankl Eliška Dlouhá V8A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Didaktické metody Androdidaktika.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
Program terapie partnerských agresorů. Teoretická východiska Co nám brání chovat se bezohledně, agresivně, ubližovat blízkým?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
OBSEDANTNĚ - KOMPULZIVNÍ PORUCHA
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce.
Jak zlepšit pomoc obětem stalkingu?
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Systematická desenzibilizace v léčbě úzkostných poruch
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Etika v psychoterapii Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Didaktické metody Androdidaktika.
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Násilná osoba aneb co s ní
Psychoterapie a náboženství
METODY LOGOTERAPIE Logoterapie a existenciální analýza Karel Balcar
Náročné životní situace
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Logoterapeutická metoda PARADOXNÍ INTENCE TEORETICKÁ VÝCHODISKA A PRAKTICKÉ UPLATNĚNÍ Doc. PhDr. Karel Balcar, CSc. Pražská vysoká škola psychosociálních studií

Logoterapie užitá jako psychoterapie „Logoterapie a existenciální analýza“ V. E. Frankla uplatňuje existenciální motivaci člověka – „VŮLI KE SMYSLU“, projevující se v nepříznivých osudových podmínkách „VZDORNOU MOCÍ DUCHA“, vynakládanou vůči jejich vlivům; využívá k tomu existenciálních schopností člověka, jimiž jsou: „SEBEODSTUP“ jako schopnost zaujmout subjektivními vlivy co nejméně zkreslený pohled a přístup vůči sobě a světu; „SEBEPŘESAH“ jako schopnost odpoutat se od soběstředných zájmů a věnovat své snažení něčemu či někomu jinému kvůli němu samému; „SVOBODA“ jako schopnosti zvolit a uskutečňovat z možností, dostupných člověku v jeho životní situaci, podle svého vědomého rozhodnutí; „ODPOVĚDNOST“ jako schopnost rozhodovat se a jednat závazně, v souladu se svými životními hodnotami a s ochotou nést následky svých činů; a kromě vyrovnávání s existenciálními problémy člověka lze těchto duchovních „výkonů“ člověka také užít jako zdrojů pro metody uplatňované v psychoterapii poruch psychických, psychofyziologických nebo behaviorálních funkcí.

Logoterapeutická strategie léčby úzkostných poruch

Zdroje iracionálního strachu či úzkosti Povaha úzkostné poruchy: Zpětnovazebné uchovávání a rozvíjení strachových odezev v „bludných okruzích“ (1) podnětového buzení strachu – (2) jeho účinků v prožívání, fyziologii, chování – (3) záporného zpevňování vyhýbavého chování a předjímání utrpení při nevyhnutí – (4) vzrůst strachu „ze strachu“ i z podněty signalizovaného vzniku obávané události Podmínky vznikání iracionálních strachů či úzkostí: Povahová dispozice – „úzkostnost“ Vegetativní dráždivost – funkční převaha „center nelibosti“ a sympatické větve obvodové nervové soustavy Traumatické zážitky v průběhu života Nedostatečná schopnost – „sebeodstupu“, odpoutání od zkreslujících vlivů vlastních prožitků – „sebepřesahu“, věnování se něčemu či někomu jinému, než sobě, svým stavům, potřebám a přáním

Bludný okruh úzkostné poruchy

Vznik a uchovávání úzkostné poruchy

Vznik a uchovávání nutkavé poruchy

Vznik a uchovávání psychofyziologické poruchy

Vznik a uchovávání výkonového selhávání

P a r a d o x n í i n t e n c e Využití duchovní schopnosti „sebeodstupu“ a „vzdorné moci ducha“ proti „hypotéze závislosti“: 1. Vysvětlit paradoxní účinky vyhýbání strachu a vzdorování strachu 2. Vytvořit odstup vůči sobě a svému strachu „externalizací“ příznaku 3. Zformulovat „opačné přání“ s užitím humorného přehánění 4. Vystavit se obávaným situacím s paradoxním přáním a počínáním Hlavní indikace paradoxní intence: Iracionální strachy a úzkostné poruchy vůbec, zvláště fobie; vtíravé myšlenky a nutkavé činy; úzkostí působené psychofyziologické poruchy a poruchy výkonnosti.

Princip logoterapeutické paradoxní intence

Postup uplatnění paradoxní intence I: příprava Diagnostický rozbor situace vznikání příznaku, osobní reakce v ní a jejích výsledků pro pacienta. Vysvětlení principu PI: Snaha uniknout příznaku jej přivolává a posiluje, zatímco snaha úmyslně si jej vyvolat jeho výskytu brání. Formulování přehnaného paradoxního přání – s humorným odstupem, avšak s vážným odhodláním. Pacient přitom nesmí získat dojem, že se terapeut vysmívá jemu. Naplánování postupného uplatňování PI tak, aby každý od pacienta požadovaný krok byl v jeho silách.

Postup uplatnění paradoxní intence II: praktické užití Užití PI v obávané situaci tak, že obvykle hovoří, popř. vystavuje se jí napřed terapeut („předvedení PI“), pak v případě potřeby terapeut společně s pacientem, pak pacient samostatně. První pokusy s PI bývají velice váhavé a skeptické. Pacient dosud neví, co může čekat, nevěří v úspěch, je nejistý. Proto musí terapeut pokusy o PI citlivě dávkovat - co pacient právě snese. Nosným činitelem přitom je vztah důvěry mezi pacientem a terapeutem. Terapeutické kontakty zpočátku následují brzy po sobě, aby vytváření dovednosti PI účinně postupovalo. Po prvých úspěších PI se častost kontaktu s terapeutem omezuje, protože pacient se učí stále víc užívat této metody samostatně. Aktivní spolupráce pacienta je zajištěna, jakmile zjistí, že užitím PI se strach skutečně, i když třeba jen postupně, ztrácí. Po úspěšném ukončení terapie zůstává pacientovi takto osvojená dovednost vytvořit si a uplatnit PI k dispozici i pro případné samostatné použití, pokud by podobný problém vznikl v budoucnu.

Podoba paradoxní intence Fobie: Chorobné vyhýbání či unikání obávané situaci nebo činnosti OBÁVANÁ SITUACE NEBO ČINNOST NARŮSTÁNÍ STRACHU VYHÝBÁNÍ OBÁVANÉ SKUTEČNOSTI UTRPENÍ, SELHÁVÁNÍ, PORUCHA BOJÍCÍ SE ČLOVĚK P. I.: „Vyjití vstříc“ obávané skutečnosti a obavě z ní přáním a činem … VZDORUJÍCÍ ČLOVĚK ZVLÁDANÁ SITUACE NEBO ČINNOST ÚLEVA, ZDAR, ZDRAVÍ PŘÁNÍ A VYHLEDÁVÁNÍ OBÁVANÉ SKUTEČNOSTI MIZENÍ STRACHU, LÉČENÍ FOBIE

Hlavní prameny ke studiu Výklad, ukázky, praktický nácvik a poskytnuté texty k metodě paradoxní intence v rámci předmětu „Vybrané psychoterapeutické metody“ Balcar, K. Psychoterapie úzkostných poruch z pohledu logoterapie, oddíly 7.1 – 7.2. In J. Vymětal a kol. Speciální psychoterapie. Úzkost a strach (2. vyd.). Praha: Grada 2007, s. 154-165. Frankl, V. Teorie a terapie neuróz, oddíl 2.3.1. Praha: Grada, 1999, s. 113-124.

Podklady ke studiu na stránkách školy Všechny poskytnuté studijní podklady včetně příkladů vypracovaných zpráv jsou dostupné na stránce PVŠPS pro studenty v oddíle „Studijní materiály“: http://www.pvsps.cz/studuji-pvsps/studijni-materialy/

ZKUŠEBNÍ TÉMATA K LOGOTERAPEUTICKÉ PARADOXNÍ INTENCI Psychologická a logoterapeutická podstata paradoxní intence Indikace a kontraindikace paradoxní intence podle druhu problému a osoby pacienta Budování postoje a formulování přání u paradoxní intence Postup nacvičování a uplatňování paradoxní intence Překážky a rizika při užívání paradoxní intence a způsoby vyrovnávání s nimi