Kreativita Pavla Kotyzová Týmová práce TYMP1/ C12 Kreativita Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ 2016-17
Váš potenciál DOSAHUJE tam, kam DOSAHUJE Týmová práce TYMP1/ C11 – Kreativita. Váš potenciál DOSAHUJE tam, kam DOSAHUJE vaše představivost PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
Co je kreativita? Týmová práce TYMP1/ C11 – Kreativita. Kreativita = potenciál mozku + dovednost Jestliže jsme kreativní, otevíráme se všemu novému, co přichází, hledáme jiné možnosti. Nezůstáváme stát u starých zvyků, úkoly a problémy řešíme novými způsoby. Co přináší kreativita: nalezení nových řešení vyřešení problémů uvolnění atmosféry zvýšení sebedůvěry. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
Dobrá zpráva Týmová práce TYMP1/ C11 – Kreativita. Každý člověk je kreativní. Stává se ale, že lidé nemají dost odvahy nebo možností a znalostí, jak kreativitu rozvíjet. Stálý shon a předsudky kreativitu potlačují. Kreativitu lze procvičovat. Je třeba získat odvahu a nové věci zkoušet. Nedat se zastrašit a odradit bariérami. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
Pravá a levá hemisféra Týmová práce TYMP1/ C11 – Kreativita. Všichni využíváme obě poloviny mozku, ale většinou máme tendenci se spoléhat na jednu polovinu více, než na druhou. Každá z hemisfér mozku zpracovává přijaté informace jiným způsobem. Když je levá hemisféra mozku aktivní, pravá hemisféra přejde do uvolněného, „polomeditativního“ stavu spojeného s vlněním alfa. Nastane-li obrácená situace, přejde do tohoto stavu hemisféra levá. Americký neurofyziolog Roger Wollcot Sperry získal za svůj výzkum o obou mozkových hemisférách Nobelovu cenu za fyziologii a lékařství.
Kterou stranu mozku k myšlení preferujete? Týmová práce TYMP1/ C11 – Kreativita. Kterou stranu mozku k myšlení preferujete? Levou stranu preferující lidé mají tendenci být analytičtí, verbální, matematičtí, logičtí, lineární, zjišťující, symboličtí, a objektivní. Zaměření na: jazyk, logiku, počítání, psaní, motorické reakce, pojem o čase. Pravou stranu preferující lidé mají tendenci být více umělečtí, intuitivní, nápadití a neverbální, subjektivní. Zaměření na: sluchové vjemy a hudbu, uvědomování si komplexních souvislostí, představivost, denní snění, barva, dimenze.
Upřednostňování levé poloviny mozku Týmová práce TYMP1/ C11 – Kreativita. Upřednostňování levé poloviny mozku Tendence analyzovat, abstrahovat, počítat, sledovat čas, plánovat postupy krok za krokem, vyjadřovat se racionálně, na základě logiky. Levou stranu preferující lidé říkají věty jako: "Pokud známe čísla a, b a c můžeme říct, že jestliže je a větší než b a b je větší než c, potom a je větší než c." Dodržování časového rozvrhu, struktura, posloupná cesta. Uplatnění: vědci, počítačoví analytici, účetní, právníci atd. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
Upřednostňování pravé poloviny mozku Týmová práce TYMP1/ C11 – Kreativita. Upřednostňování pravé poloviny mozku Tendence využívat svou intuici, chvíle přímého vnímání, kdy vše zapadá na své místo - bez toho, aby bylo potřeba věci řešit logickou cestou. Věty: "Aha, teď to chápu", nebo "Tak, teď je to jasné". Pravou stranu preferující lidé často zapomínají na čas. Pracovat či přemýšlet mohou začít odkudkoliv. Uplatnění: tvorba, hledání nového. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
Ještě lepší zpráva Týmová práce TYMP1/ C11 – Kreativita. Prakticky každý disponuje plnou škálou duševních schopností. Přesto má většina z nás sklon se domnívat, že má vrozené vlohy pouze pro některé z těchto oblastí, zatímco pro ostatní již ne. Domníváme se, že jakékoli úspěchy ve slabších oblastech jsou pro nás jednou provždy nedosažitelné. Neuvědomujeme si, že: Dosud se nám podařilo rozvinout tyto oblasti potenciálních schopností, zatímco ty ostatní jsme z různých důvodů prozatím ponechali v nečinnosti. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
Ještě lepší zpráva pokračuje Týmová práce TYMP1/ C11 – Kreativita. Ještě lepší zpráva pokračuje ALE: jsou-li slabší oblasti správně rozvíjeny, mohou rozkvést. Nově získané schopnosti zpětně ovlivňují vlohy získané již dřív, které se pak díky tomu dále rozšiřují. Rovnováhu mezi levou a pravou stranou mozku potřebuje dosáhnout každý z nás. Když se nám to nepodaří, staneme se relativně nevýkonnými. Musíme zajistit, aby obě strany mozku byly aktivně vyváženy. Zdroj: Tony Buzan - Jděte na to chytře, nakladatelství Columbus PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
Etapy tvořivého procesu Týmová práce TYMP1/ C11 – Kreativita. Etapy tvořivého procesu Správné pořadí kroků: 1. Formulace problému 2. Představa o požadavku 3. Shromáždění informací 4. Analýza údajů 5. Ustálení informací 6. Intuice, rozeznání nápadu 7. Výběr řešení 8. Ověření řešení 9. Vyhodnocení PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
Tvořivé řešení problémů Týmová práce TYMP1/ C11 – Tvořivé řešení problémů Tvořivé řešení problémů Tvůrčí přístup Kreativita = potenciál mozku + dovednost Co přináší tvůrčí přístup: Nalezení nových řešení Vyřešení problémů Uvolnění atmosféry Zvýšení sebedůvěry Tvůrčí schopnosti patří ke klíčovým kompetencím pracovníka ve všech oblastech marketingových komunikací. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
Protože jsem přemýšlel… Týmová práce TYMP1/ C11 – Kreativita. Dostal jsem nápad. Protože jsem přemýšlel… PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
Týmová práce TYMP1/ C10 – Argumentace a vyjednávání. Jak jednat s lidmi 5. Usmívejte se na lidi. 1. Zajímejte se o druhé lidi. 4. Dejte druhým najevo, že jsou pro Vás důležití. 2. Nechejte druhé více hovořit o sobě. 3. Hovořte o tom, co zajímá druhé, nejen o tom, co zajímá Vás.
A to je všechno. http://ustav44.cz/kvalitaUMK/
Týmová práce TYMP1/ C11 – Kreativita. Literatura a zdroje ARMSTRONG, M.: Jak být ještě lepším manažerem, 1. vyd. Praha, Victoria Publishing 1995. Počet stran 312, ISBN 80-85865-66-1. BĚLOHLÁVEK, F.: Jak řídit a vést lidi , 1. vyd. Brno, Computer Press 2000. Počet stran 92, ISBN 80-7226-308-0. ROBSON, M.: Skupinové řešení problémů, 1. vyd. Praha, Victoria Publishing 1995. Počet stran 156, ISBN 80-247-0403-X. PLAMÍNEK, J.: Vedení lidí, týmů a firem, 1. vyd. Praha, Grada Publishing 2002. Počet stran 120, ISBN 80-85865-32-7. JAY, R., TEMPLAR, R.: Velká kniha manažerských dovedností, 1. vyd. Praha, Grada Publishing 2006. Počet stran 514, ISBN 80-247-1279-2. KIRST, W., DIEKMEYER, U.: Trénink tvořivosti, 1. vyd. Praha, Portál 1998. Počet stran 125. ISBN 80-7178-227-0. Kurz kreativity v programu Training of Management Trainers, Mc Kechnie 1995. Vlastní přednášky a trénink. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz