ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy
Advertisements

Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Testy, testové úkoly. Testy, testové úkoly 1. Charakterizujte publicistický styl 2. Které útvary najdeme v novinách? 3. Charakterizujte reportáž 4.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Publicistické žánry Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Publicistický styl Znaky a útvary.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
O útvarech, žánrech a textech
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Publicistický styl - úvod
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
1.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: ČESKÝ JAZYK ROČNÍK: 8. ROČNÍK TÉMA: SLOH - PUBLICISTICKÝ STYL AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ:1.12. 2012 VY_32_INOVACE_32_KM

Anotace: Cílová skupina: Prezentace vytvořena jako doplněk učiva 8. ročníku. Téma: PUBLICISTICKÝ STYL Cíl: Seznámit žáky se základními a nejčastějšími formami publicistického stylu. Pomůcky: psací potřeby, školní sešit, denní tisk (noviny, časopisy) nůžky, lepidlo, tvrdý papír na vlastní prezentaci Klíčová slova: zpráva, oznámení, úvodník, glosa, sloupek, článek, referát, kritika, recenze, fejeton, reportáž, interview Pilotáž: Žáci ocenili přehlednost , samostatnou práci a seznámení s publicistickými projevy. Žáci tvoří vlastní prezentace.

PUBLICISTICKÝ STYL RYSY JAZYK USTÁLENOST AUTOMATIZACE ZAMĚŘENÍ NA ČTENÁŘE INFORMATIVNÍ FUNKCE PŘESVĚDČOVACÍ, ZÍSKÁVACÍ FUNKCE USTÁLENOST AUTOMATIZACE OŽIVENÍ, AKTUALIZACE KONTRASTNÍ SPOJENÍ TITULKY SLOVESNÉ A JMENNÉ KONSTRUKCE

masové sdělovací prostředky tisk rozhlas a televize

stručné, nekomentované zaznamenání události zpráva – událost proběhla ZPRÁVA, OZNÁMENÍ stručné, nekomentované zaznamenání události zpráva – událost proběhla oznámení – událost se připravuje

KOMENTOVANÁ ZPRÁVA informace o události hodnocení ocenění vysvětlení

ÚVODNÍK závažné společenské nebo politické otázky v novinách na čelním místě hodnocení i komentář zamyšlení nad řešením

GLOSA krátká poznámka k denním událostem stručný výklad

SLOUPEK osobité zamyšlení nad aktuálními otázkami dne

ČLÁNEK základní fakta problém, událost, dění ze světa i domova připojena úvaha

REFERÁT z latiny referere = přináším zprávu průběh konferencí, přednášek, sjezdů školní referáty přesné citace

KRITIKA referát nebo kritický posudek událostí kulturního života kritika koncertů, výstav, divadelních a filmových premiér

RECENZE kritický posudek nových knih

FEJETON zpracovává zajímavá témata lehčí a zábavnější tón př. Jan Neruda: Studie krátké a kratší, Žerty hravé a dravé fejetony Ludvíka Vaculíka, Rudolfa Křesťana

REPORTÁŽ uvádí čtenáře přímo do prostředí iluze, že jsme svědky událostí cestopisné reportáže (Karel Čapek, Hanzelka a Zikmund apod.)

INTERVIEW řízený rozhovor se zajímavými lidmi (sportovci, umělci, politiky) součástí novin jsou příspěvky čtenářů: dopisy, rodinná oznámení, inzeráty

PUBLICISTICKÉ VÝRAZY pozor na fráze ožehavý problém, žhavá současnost, mezilidské vztahy, zájem, veřejnost, zvedat hlas městu hrozí dopravní infarkt, je to šedivé rozhodnutí, to je mohutný problém staří občané město omlazují, mladí sotva popadají dech Kam až dospějeme? Co zbude z koláče bez práce? Svítání za temné noci. Krajina je tady vonná a šťavnatá. Zpomalování rozvoje podnikání. Nedodržování platných předpisů. pozor na fráze

ČINNOSTNÍ UČENÍ S TISKEM Pomůcky: tisk (noviny, časopisy) Skupinová práce VYHLEDEJTE: příklady různých forem publicistického stylu jazykové výrazy zajímavé titulky časté fráze Zvolte mluvčího skupiny a předneste ….můžete si zahrát na reportéry……zvolte si vlastní prezentaci………. fantazie při prezentaci

Zdroje: Vlastní tvorba www.office.microsoft.com