ÚVOD DO FYZIKY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aneb Historie elektřiny
Advertisements

Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PROČ SE UČÍM FYZIKU? O čem fyzika je?
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Věda v 19. století II. Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
19 – 20 století.  Byl to vynikající fyzikální chemik  Narodil se v Praze v rodině profesora práv  Studoval na gymnáziu v Praze (zajímaly ho především.
Fyzika – přírodní věda (z řečtiny)
1 ÚVOD.
Archimédes byl řecký matematik, fyzik, inženýr, vynálezce a astronom. Je považován za jednoho z nejvýznamnějších vědců klasického starověku.
Proč se učíme fyziku? O čem fyzika je?
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Kouzla žárovky a její vznik a vývoj Thomas Alva Edison Thomas Alva Edison František Křižík.
Vědecký a technický pokrok na konci 19.století
1. Fyzikální obraz světa.
Alfred Nobel Vynálezce dynamitu.
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
01 Úvodní pojmy Mgr. Ladislav Dvořák PdF MU, Brno.
Schémat. značky Poznej fyzika Fyzik.
VY_52_INOVACE_PRV.3.23_Lidé a technika _pracovní list
Narozen Zemřel Anglický fyzik
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
VY_32_INOVACE_03 - SÍLA, ÚVOD DO TÉMATU
Věda a technika konce 19.st.
FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
A) Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
VLASTNOSTI KAPALIN A PLYNŮ
Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
Člověk skoro každý den používá techniku. Technika se nepoužívá jen v domácnostech,ale i na silnicích jako dopravní prostředek. V domácnostech ji můžeme.
Digitální učební materiál
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Nobelova cena Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka.
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Úvod Co je to fyzika? Čím se tato věda zabývá?.
Věda, technika, vynálezy a pokrok – přelom 19. a 20. století
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
DiFy - P , Fyzika jako vyučovací předmět RVP a ŠVP Časová dotace pro fyziku na ZŠ Význam fyziky pro všeobecné vzdělání.
E = m c 2 Aneb životopis jedné rovnice Karel Veselský Dalibor Skoupil.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Úvod do učiva Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – Světová výstava, vynálezy.
Odkud vzaly své jméno aneb Po kom jsou pojmenovány nejznámější fyzikální jednotky? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
DRUHÁ FÁZE PRŮMYSLOVÉ REVOLUCE – OBJEVY A VYNÁLEZY NOBELOVA CENA Autor: Nikola Šimánková, 8.ročník.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Ing.Mirjam Civínová NÁZEV:VY_32_INOVACE_10B_11_Křivka_deformace TEMA:Molekulová.
 Autor: Eva Žárová  Datum vytvoření: říjen 2011  Ročník: 8.  Vzdělávací oblast: Člověk a společnost  Vzdělávací obor: Dějepis  Tematický okruh: Osvícenský.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
1. Fyzikální obraz světa.
Fyzika – vybrané kapitoly
Průmyslová revoluce 9 Technická revoluce.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Daniel Gabriel Fahrenheit
Šablona III/2 VYNÁLEZY A OBJEVY 18. – 20. STOLETÍ Mgr
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Věda, vynálezci, objevitelé
1. Obsah a význam fyziky, struktura látek
AZ kvíz.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Martin Pivnička
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_04
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_06_Vynálezy mění svět Regina Byrtusová
FYZIKA Čím se budeme další čtyři roky zabývat?
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
modernizace společnosti
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Fyzika 6. ročník
MEZI REVOLUCÍ A PRVNÍ SVĚTOVOU VÁLKOU
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Transkript prezentace:

ÚVOD DO FYZIKY

O čem je fyzika? Proč se ji mám učit?

Proč se učíme fyziku? Abychom pochopili svět kolem nás. Výsledky fyzikálního výzkumu umožňují lidem snadnější a pohodlnější život. Fyzika nám ulehčuje práci.

Jak nám fyzika ulehčuje práci? V technice, stavebnictví a v dopravě – člověk se už nemusí tolik namáhat. Při domácích pracích – máme více času na zábavu, pračka za nás vypere, lednička uchová potraviny, šicí stroj ušije, vysavač uklidí…

Jak nám fyzika ulehčuje práci? Při zábavě – mobil, televize, počítač, rádio… Dříve museli nosiči zpráv běžet nebo jet na koni, dnes je zpráva předána okamžitě – telefon, internet. Při fyzicky náročných pracích - řezání, kování, těžba… VE VŠECH OBLASTECH LIDSKÉHO ŽIVOTA OBJEVY ČI VYNÁLEZY FYZIKY LIDEM POMÁHAJÍ!

Znáš nějakého slavného fyzikálního vynálezce? Vědcům, kteří pracují a vynalézají ve fyzice, říkáme FYZIKOVÉ. Znáš nějakého slavného fyzikálního vynálezce?

Světoví fyzikové: ARCHIMÉDES Issac NEWTON asi 287-212 př. n. l. řecký fyzik a matematik. 1642 - 1727 - anglický matematik. Jako první porozuměl gravitaci. Chápal ji jako sílu, která k sobě přitahuje všechna tělesa. Formuloval zákony pohybu i mnohé matematické teorie. Ve fyzice položil základy statiky znal zákony páky a formuloval zákon týkající se těles ponořených do kapaliny /Archimédův zákon/. Je po něm pojmenována jednotka síly.

- francouzský matematik, Světoví fyzikové: Blaise PASCAL Alessandro VOLTA 1623 - 1662 - francouzský matematik, fyzik a filozof. 1745 - 1827 - italský fyzik. Zkonstruoval první baterii. Sestrojil první mechanický počítací stroj. Pascalův zákon popisuje chování kapaliny v uzavřené nádobě.

Světoví fyzikové: Alexander Graham BELL Alfred NOBEL 1847 - 1922                               Světoví fyzikové: Alexander Graham BELL Alfred NOBEL 1847 - 1922 - americký technik. 1833 - 1940 - švédský chemik. Vynalezl telefon, gramofon a také naslouchátko pro nedoslýchavé. Vynalezl dynamit a založil nadaci - tzv. Nobelovu cenu, která je udělována za vynikající výsledky ve fyzice, chemii, lékařství a v literatuře, za zásluhy o světový mír a ekonomiku.

- německý fyzik a matematik. Vypracoval teorii relativity. Světoví fyzikové: Thomas Alva EDISON Albert EINSTEIN - 1955 - německý fyzik a matematik. 1847 - 1931 - americký vynálezce a podnikatel. Vypracoval teorii relativity. R. 1921 získal Nobelovu cenu za fyziku. Za své vynálezy získal více než 1000 patentů /fonograf, žárovka/.

Čeští fyzikové: Prokop DIVIŠ František KŘIŽÍK 1847 – 1941 zavedl v Čechách elektřinu, vyráběl a vylepšoval obloukové lampy k osvětlení ulic. Díky němu začaly v Praze jezdit elektrické tramvaje 1698 – 1765 - v Čechách sestavil první bleskosvod.

Nejslavnější český fyzik: Jaroslav HEYROVSKÝ  1890 -  1967 - český fyzikální chemik. Získal Nobelovu cenu /za chemii/ za objev polarografu.

Napadá tě nějaký fyzikální jev? Kde se všude uplatňují fyzikální jevy? (Poznatky, které popisuje a vysvětluje fyzika?) Fyzikální jevy: mobil, televize, zvonek, telefon, blesk, atomová bomba, jaderná elektrárna, duha, magnet, dynamit, mraznička… Napadá tě nějaký fyzikální jev?

Co víš o fyzicích a jejich díle? Na následujícím snímku přiřaď k sobě: Portrét fyzika (číslice) Jeho objev (písmeno) Obrázek znázorňující objev (značka)

Speciální teorie relativity B)Alessandro Volta A)Albert Einstein Speciální teorie relativity B)Alessandro Volta V roce 1799 sestrojil první zdroj elektrického proudu C)Anders Celsius Zavedl desítkovou teplotní stupnici 1    2 3

Řešení A)Albert Einstein Speciální teorie relativity B)Alessandro Volta V roce 1799 sestrojil první zdroj elektrického proudu C)Anders Celsius Zavedl desítkovou teplotní stupnici

1. Úvod do předmětu, rozdělení fyziky FYZIKA - její název pochází z řeckého slova physis, což znamená příroda. Fyzika je jednou z přírodních věd, zabývá se velkým množstvím dějů, které člověk zkoumá a hledá jejich příčiny. Mezi hlavní pracovní metody patří: 1) pozorování 2) pokus 3) měření Během staletí lidé odhalili fyzikální zákony, které vysvětlují jevy v přírodě.

ATOMOVÁ A JADERNÁ FYZIKA ELEKTŘINA A MAGNETISMUS 1. MECHANIKA zabývá se především pohybem a jeho příčinami, tj. sílou př.: cestování automobilem, letadlem nebo lety kosmickou lodí, sport 2. OPTIKA nauka o světle př.: fáze Měsíce, světlo, stín, zrcadla, brýle, dalekohled, lupa, mikroskop 3. ATOMOVÁ A JADERNÁ FYZIKA zabývá se základními stavebními částicemi hmoty (atomy) př.: částicové složení látek, jaderná energie 4. ELEKTŘINA A MAGNETISMUS zabývá se elektrickými a magnetickými jevy a souvislostmi mezi nimi př.: elektrické lokomotivy, elektrárny, magnety, kompas, buzola 5. TERMIKA zabývá se zkoumáním tepla a tepelných jevů př.: bydlení v příjemně vyhřátém bytě, udržování potravin v chladu, výroba železa ve vysokých pecích, předpověď počasí 6. AKUSTIKA zabývá se zvukovými jevy př.: hudba, hluk aut, hasičská siréna, mluvení, zpěv, hudební nástroje, ozvěna 7. ASTRONOMIE věda o vesmíru př.: vznik vesmíru, galaxie, hvězdy, mlhoviny, sluneční soustava