PREZENTACE ŘSD Moravské dopravní fórum 2017 Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR
Obsah Rozpočet ŘSD ČR pro rok 2017 Stavby zahájené v roce 2016 Stavby zahájené v roce 2017 Stavby ve výběrovém řízení Významné projekty na Moravě Opravy dálnic na Moravě Diskutované legislativní změny
Rozpočet ŘSD ČR pro rok 2017
Rozpočet ŘSD ČR pro rok 2017 ROZPOČET 2017 45 033 451 tis. Kč Předpoklad čerpání 41 881 109 tis. Kč Investice: 30 566 215 tis. Kč Z toho: Příprava: 2 400 000 tis. Kč Výstavba: 26 654 315 tis. Kč Ostatní: 1 511 900 tis. Kč Neinvestice: 14 467 236 tis. Kč Dálnice: 2 900 000 tis. Kč Silnice I. třídy: 7 100 000 tis. Kč Ostatní: 4 467 236 tis. Kč
Čerpání rozpočtu roky 2010 - 2016
Příprava staveb 2010 - 2016
OPD 2 – Projektové žádosti
Schválené projekty OPD Prioritní osa alokace schváleno % PO.2 (Dálnice) 35 858 247 13 041 992 36,37% PO.3 (Silnice I. tříd) 24 381 511 2 412 465 9,89%
Porovnání rozpočtu 2015 – 2017 z pohledu organizačních složek
Stavby zahájené v roce 2016 I/38 Znojmo obchvat II. stavba
Stavby zahájené 2010-2017
Stavby dálnic zahájené v roce 2016 Název Stavební náklady (Kč bez DPH) Délka Zahájení realizace Předpokl. dokončení Zhotovitel (vedoucí sdružení) D3 0309/I Bošilec–Ševětín 1 248 230 420 8137 m 02/2016 02/2019 Společnost MTS + SWIETELSKY + DOPRASTAV, D3 Bošilec–Ševětín D1 Modernizace – úsek 06 EXIT 49 Psáře – EXIT 56 Soutice 929 351 212 7710 m 03/2016 11/2017 Společnost MTS + SWIETELSKY D1 úsek 06, Psáře–Soutice D1 Modernizace – úsek 22 EXIT 162 Velká Bíteš – EXIT 168 Devět Křížů 685 096 502 5420 m 04/2016 07/2017 Společnost pro modernizace D1, úsek 22 (Alpine Bau CZ a. s, OHL ŽS, a. s., EUROVIA CS, a. s.) D1 Modernizace – úsek 15 EXIT 112 Jihlava – EXIT 119 Velký Beranov 589 997 000 5980 m 08/2016 06/2018 Vodohospodářské stavby, s r. o. + FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s. + BT Beton – Technik GmbH D7 Postoloprty-MÚK Bitozeves 377 259 000 3770 m 09/2016 04/2018 Sdružení R7 Postoloprty (EDS-AZ-SG)
Stavby sil. I. třídy zahájené v roce 2016 Název Stavební náklady (Kč bez DPH) Délka Zahájení realizace Předpokl. dokončení Zhotovitel (vedoucí sdružení) I/14 Kunratice–Jablonec n/N 296 488 881 2514 m 03/2016 05/2018 M-SILNICE a.s. I/38 Znojmo obchvat, II. stavba 264 185 000 3532 m 07/2016 12/2018 SDS EXMOST spol. s r.o.; Froněk, spol. s r.o. I/3 Mirošovice - Benešov, uspořádání 2+1 74 820 840 14 300 m 05/2017 I/3 Mirošovice–Benešov – Porr a.s. + COLAS CZ, a.s. I/3 Čtyřkoly MÚK 22 228 119 08/2016 12/2016 BES, s.r.o. I/62 Děčín–Vilsnice 479 026 366 1877 m 09/2016 03/2018 Sdružení Děcín-Vilsnice (vedoucí sdružení: Silnice Group)
Aktuálně zajišťované stavby 2017
Aktuálně zajišťované stavby 2017
Stavby zahájené v roce 2017 I/53 Lechovice, obchvat
Stavby dálnic zahájené v roce 2017 Název Stavební náklady (Kč bez DPH) Délka Zahájení realizace Předpokl. dokončení Zhotovitel (vedoucí sdružení) D1 modernizace – úsek 20, EXIT 146 Velké Meziříčí východ – EXIT 153 Lhotka 698 198 000 6647 m 03/2017 07/2018 COLAS CZ, a.s. a INŽENIERSKÉ STAVBY, a.s. D1 modernizace – úsek 04, EXIT 34 Ostředek – EXIT 41 Šternov 838 984 119 7200 m 11/2018 HOCHTIEF CZ a.s. a BT Beton Technik D3 0309/II Ševětín–Borek 933 223 300 10 860 m 12/2019 Eurovia CS, a.s. D1 Modernizace – úsek 10, EXIT 75 Hořice – EXIT 81 Koberovice 841 799 562 6497 m EUROVIA-COLAS-EUROVIA Beton D1-10
Stavby silnic I. třídy zahájené v roce 2017 Název Stavební náklady (Kč bez DPH) Délka Zahájení realizace Předpokl. dokončení Zhotovitel (vedoucí sdružení) I/53 Lechovice, obchvat 270 793 805 4600 m 03/2017 12/2019 IMOS Brno, a.s. , TheBa asfalt s.r.o. I/20 Plzeň, most gen. Pattona, ev. č. 20-036..1 a ..2 138 212 000 227 m 11/2018 Sdružení firem Colas CZ a Colas Rail I/22 Strakonice 147 206 499 1540 m 08/2018 Společnost I/22 Strakonice (M – Silnice, a.s.; Robstav stavby, k.s.) I/11 Opava, severní obchvat – východní část 407 790 206 1627 m 01/2020 Společnost MS + K + IDS OPAVA, severní obchvat – východní část I/2 Kutná Hora, most ev. č. 2-013 82 854 009 267 m 12/2018 STRABAG a.s I/18 Skalka most ev. č.. 18-014 35 974 255 450 m 10/2017 SKANSKA a.s. I/34 Rouštany–Pohled 166 870 516 2888 m 04/2017 Společnost GEOSAN – Rouštany
Stavby zahájené v roce 2017
Stavby ve výběrovém řízení D48 Rybí-MÚK Rychlatice (km 34,6 směr FM - pohled na konec stavby)
Stavby dálnic ve výběrovém řízení Název Před. stavební náklady (Kč bez DPH) Délka Zahájení VŘ na zhotovitele Předpokl. zahájení realizace Předpokl. Dokončení Stanovisko EIA Platné SP na hlavní trasu D48 Rybí - MÚK Rychaltice 2 766 250 150 11 528 m 07/2016 04/2017 02/2021 02/2004 05/2010 D1 modernizace – úsek 02, EXIT 21 Mirošovice – EXIT 29 Hvězdonice 1 850 000 000 7646 m 11/2016 09/2017 07/2020 N/A 05/2017 D48 Frýdek-Místek, obchvat 4 034 967 000 8566 m 09/2016 10/2017 08/2021 06/2004 2017 D56 Frýdek-Místek, připojení na D48 960 540 000 2306 m D1 Modernizace – úsek 12, EXIT 91 Humpolec – EXIT 104 Větrný Jeníkov 2 050 000 000 13 580 m 04/2016 08/2017 D6 Lubenec – obchvat 1 474 847 000 4860 m 04/2020 01/2017 06/2017 D6 Řevničov, obchvat 1 584 735 000 4200 m 06/2020 D11 1106 Hradec Králové - Smiřice 6 501 000 000 15 460 m 04/2021 12/2016
Stavby dálnic ve výběrovém řízení Název Před. stavební náklady (Kč bez DPH) Délka Zahájení VŘ na zhotovitele Předpokl. zahájení realizace Předpokl. dokončení Stanovisko EIA Platné SP na hlavní trasu D11 1107 Smiřice–Jaroměř 3 432 000 000 7390 m 09/2016 10/2017 09/2020 12/2016 05/2017 D46 MÚK Olšany 108 116 000 12/2017 08/2019 N/A 01/2016 D6 Nové Strašecí–Řevničov 1 153 239 000 5550 m 01/2017 08/2017 D49 Hulín–hranice ČR/SR, stavba 4901 Hulín–Fryšták 5 959 599 028 16 423 m 06/2008 09/2017 09/2021 D35 Opatovice nad Labem – Časy 4 650 000 000 12 610 m 02/2021 02/2017 06/2017 D35 Časy–Ostrov 4 977 000 000 14 500 m D55 5505 Otrokovice, obchvat JV 932 382 674 3140 m 08/2016 04/2020 D3 0310/I Úsilné–Hodějovice 7 813 300 000 7197 m 12/2020 D3 0310/II Hodějovice–Třebonín 5 423 140 000 12 536 m 10/2020
Stavby silnic I. třídy ve výběrovém řízení Název Před. stavební náklady (Kč bez DPH) Délka Zahájení VŘ na zhotovitele Předpokl. zahájení realizace Předpokl. dokončení Stanovisko EIA Platné SP na hlavní trasu I/37 Sklené nad Oslavou, obchvat 113 799 575 2082 m 09/2016 04/2017 03/2019 07/2007 02/2016 I/53 Dobšice, průtah 39 439 350 2149 m 05/2017 11/2018 N/A 01/2015 I/68 Třanovice–Nebory 2 582 817 000 5400 m 06/2017 09/2020 02/2008 I/3 Olbramovice, přeložka 357 536 000 3420 m 02/2017 12/2017 12/2019 03/2017 I/26 Stod, průtah 41 322 000 1293 m 09/2017 08/2018 10/2013 I/57 Krnov, SV obchvat 1 238 000 000 7742 m 08/2016 06/2021 08/2006 06/2011 I/58 Příbor - Skotnice 618 000 000 2968 m 10/2016 08/2020 06/2007 09/2012 I/41 Zkapacitnění ulice Dornych v Brně 180 147 000 1322 m 01/2017 08/2017 I/21 Nová Hospoda – Kočov, přeložka 2. stavba 242 669 000 2950 m 10/2017 11/2019 12/1998 I/15 Kravaře, obchvat 232 359 000 2715 m 09/2019 I/13 Třebušice MÚK (dopravní bodová závada) 298 004 000 1445 m 08/2019 08/2001 09/2009 I/16 Slaný–Velvary 1 455 236 000 13 354 m 11/2017 10/2019 I/21 Trstěnice – Drmoul 594 533 000 5012 m 06/2020 07/2017
Připravované akce pro rok 2017
Připravované akce pro rok 2017
Aktuální stav výběrových řízení
Významné projekty na Moravě D49 Hulín – Fryšták záchranný archeologický výzkum
Významné projekty na Moravě D1 Přerov – Lipník nad Bečvou Dobudování uceleného dálničního tahu D1, spojujícího hlavní průmyslové oblasti státu v ose Praha–Brno–Ostrava, je jednou ze základních podmínek efektivního napojení ekonomiky státu na evropské struktury a tím i zajištění dalšího rozvoje České republiky. Stavba zahájena 07/2015. Předpokládané zprovoznění stavby 07/2018. Zhotovitel: Skanska. Stavební náklady: 2 717 043 000 Kč bez DPH.
Významné projekty na Moravě D1 Říkovice – Přerov Stávající silniční síť v zájmovém území zcela nevyhovuje současným dynamicky se rozvíjejícím přepravním potřebám regionu. Vyvedením dopravy ze zastavěného území dojde k zásadnímu zlepšení životního prostředí především ve městech Kroměříž a Hulín a následně i v Přerově. Aktualizace dokumentací DÚR a DSP byly odevzdány ke konci roku 2016. V současné době probíhá inženýrská činnost pro vydání změny územního rozhodnutí a pro vydání stavebních povolení. Majetkoprávní příprava – z 884 vlastníků je vypořádáno 681 majitelů, což odpovídá 77 %. Od 02/2017 probíhají práce záchranného archeologického výzkumu a zemní práce pro ZAV.
Významné projekty na Moravě D35 Opatovice nad Labem – Časy Zejména chybějící část D35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí tvoří v návaznosti na dálnici D11 z Prahy páteřní část této komunikace. Jsou zde předpokládány nejvyšší intenzity dopravy z celé D35. Neexistencí této části komunikace trpí zejména lidé v obcích ležících na současné silnici I/35. S postupnou dostavbou dalších úseků D35 také vzrůstá atraktivita této silnice jako spojení středních a východní Čech se střední a severní Moravou. Tím dochází k dalšímu nárůstu dopravního zatížení na stávající trase. Dokončen je podrobný geotechnický průzkum a dokumentace pro stavební povolení včetně její expertízy a bezpečnostního auditu. Probíhá majetkoprávní příprava stavby – vykoupeno je 98 % potřebných pozemků (stav k 02/2017). Bylo zahájeno výběrové řízení na archeologický průzkum. Projektová dokumentace pro provedení stavby je ve fázi zpracování. MŽP vydalo na začátku února 2017 souhlasné stanovisko EIA.
Významné projekty na Moravě D35 Časy – Ostrov Dokončen je podrobný geotechnický průzkum a dokumentace pro stavební povolení včetně její expertízy a bezpečnostního auditu. Probíhá majetkoprávní příprava stavby – vykoupeno je 96 % potřebných pozemků (stav k 02/2017). Bylo zahájeno výběrové řízení na archeologický průzkum. Projektová dokumentace pro provedení stavby je ve fázi zpracování. MŽP vydalo na začátku února 2017 souhlasné stanovisko EIA.
Významné projekty na Moravě D35 Ostrov – Staré Město Vydáno stanovisko EIA 7. 11. 2012. (dle zák. č 100/2001 Sb.) Zpracována a 16. 5. 2014 schválena studie proveditelnosti a hodnocení ekonomické efektivnosti stavby (pro celý tah Opatovice – Mohelnice). Zpracovány Záměry projektů, 4. 9. 2014 schváleny. Na všechny stavby v úseku Ostrov – Staré Město jsou dokončeny DÚR a probíhá inženýrská činnost pro vydání územních rozhodnutí.
Významné projekty na Moravě D35 Staré Město – Mohelnice Na území Pardubického a Olomouckého kraje je koridor trasy D35 stabilizován v zásadách územního rozvoje obou krajů. Byla ŘSD požádalo o stanovisko EIA. Po vydání stanoviska a stabilizaci trasy bude zpracován Záměr projektu.
Významné projekty na Moravě D49 Hulín – Fryšták Účelem stavby je vybudování kapacitní komunikace, která umožní převést vysoké intenzity silniční dopravy z komunikací vedených zástavbou Zlína, Otrokovic, Holešova i Hulína na nově navrhovanou kapacitní komunikaci D49. To se příznivě dotkne i všech obcí na stávající trase silnice I/49, I/55, II/490 a II/432 v okresech Kroměříž a Zlín. Stavební povolení bylo vydáno na Přivaděč Holešov a na hlavní trasu v km 5,400– 10,900. Proti těmto rozhodnutím byla podána odvolání. Stavba byla v září 2008 zahájena a v červenci 2010 rozhodnutím ministerstva dopravy zastavena. Nyní je ve fázi konzervace. Pro vydání stavebního povolení na další část hlavní trasy stavby byla provedena aktualizace dokumentace a aktualizována hluková studie a měření. Dne 10. 1. 2014 byla vydána výjimka ze zákona 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny NPM. Nutné bylo získat výjimku i na křečka polního. Jsou vykoupeny veškeré nutné pozemky jako předpoklad pro vydání stavebního povolení a řeší se jen menší podíloví vlastníci, kde je třeba většinou vyvlastňovat. Stavba 4901 získala jako první z prioritních staveb určených vládou souhlasné stanovisko EIA. Znovuzahájení stavby se uskuteční na podzim 2017. Aktuálně probíhají práce na části přeložek inž. sítí a obslužných komunikací (tam kde zůstalo platné SP).
Významné projekty na Moravě D55 Otrokovice, JV obchvat Realizací této stavby bude dosaženo vyloučení tranzitní dopravy z průjezdního úseku města Otrokovice, což povede k podstatnému omezení exhalací a hluku z dopravy a tedy k podstatné- mu zlepšení životního prostředí v Otrokovicích V rámci přípravy stavby probíhají výkupy pozemků a inženýrská činnost pro vydání stavebních povolení. K 04/2017 byly vykoupeny pozemky od 98,6 % vlastníků. U zbývajících probíhá vyvlastnění. Probíhá dvoukolové výběrové řízení na zhotovitele stavby. Na konci roku 2016 vydalo MŽP závazné stanovisko EIA dle § 23a zákona č. 100/2001 Sb.
Významné projekty na Moravě I/38 Znojmo, obchvat II Obchvat bude sloužit především k odklonu tranzitní dopravy mimo město Znojmo, což bude mít vliv na bezpečnost silničního provozu a zlepšení životního prostředí v celém městě. Vybudováním obchvatu dojde také ke zvýšení plynulosti dopravy a tím i k úspoře nákladů a snížení emisí. Stavba byla zahájena 28. 7. 2016. Předpokládaná doba realizace je 36 měsíců. Zhotovitel: SDS EXMOST spol. s r.o.; Froněk, spol. s r.o. Stavební náklady: 264 185 000 Kč bez DPH.
Významné projekty na Moravě I/53 Lechovice, obchvat Obchvat bude sloužit k odklonu nákladní dopravy směřující na hranici s Rakouskem a v opačném směru na Brno, která působí vysoce negativně na životní prostředí v obci, hustý provoz dopravy je zde zdrojem nadměrného hluku i exhalací. Slavnostní zahájení stavby se uskutečnilo 20. 3. 2017. Přepokládané zprovoznění je v prosinci 2019. Zhotovitel: IMOS Brno, a.s., TheBa asfalt s.r.o. Stavební náklady: 270 793 805 Kč bez DPH.
Opravy dálnic na Moravě D2 Oprava D2 2015 (vpravo)
Velké opravy dálnic na Moravě v roce 2017 Název Předpokládaný termín Aktuální stav D1 rekonstrukce CB vozovky km 210,0 – 204,6 L 03 - 07/2017 v realizaci D2 rekonstrukce CB vozovky km 11,9 - 3,2 L druhá polovina 2017 v přípravě D2 rekonstrukce CB vozovky km 42,6 - 31,9 L
Opravy dálnic na Moravě Postup oprav na dálnici D1 v úseku Brno - Vyškov
Opravy dálnic na Moravě Postup oprav na dálnici D2 v úseku Brno - Břeclav
Diskutované legislativní změny
Legislativní rámec – zákony ČR Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů Zákon č.340/2015 Sb., zákon o registru smluv Novela zákona č. 183/2006 Sb. o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) Zákon č. 13/1997 Sb. zákon o pozemních komunikacích Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně něktených zákonů v (energetický zákon)
Legislativní rámec – vnitrorezortní předpisy, metodiky a rámcové smlouvy http://www.sfdi.cz/pravidla-metodiky-a-ceniky/metodiky/: Metodika pro správu změn díla (variací) u stavebních zakázek financovaných z rozpočtu SFDI podle smluvních podmínek FIDIC (Červené knihy) ve vztahu k úpravě zadávání veřejných zakázek – prozatimní verze 2016 Metodika pro ověřování a kvantifikaci finančních nároků uplatněných ze smluvních závazkových vztahů Metodika pro zadání veřejné zakázky formou Design-Build pro dopravní stavby v ČR
Děkuji za pozornost Ing. Jan Kroupa © ŘSD 2016 generální ředitel ŘSD ČR © ŘSD 2016