Problematika podpory infrastruktury městské drážní dopravy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SEMINÁŘ PRO ŽADATELE Integrovaný plán rozvoje města Český Těšín „Revitalizace významně postižené městské části SVIBICE“ DOBRÝ DEN!
Advertisements

Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Příprava Operačního programu Doprava února 2013 Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Příprava Operačního programu Doprava Konference Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 19. května 2014 Fond soudržnosti Evropský fond.
1 Fondy Evropské unie. 2 Stav čerpání z fondů EU ČR má k dispozici na programové období z fondů Evropské unie 26,7 miliardy eur. V přepočtu.
Silnice nebo železnice
Příprava Operačního programu Doprava Konference Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 11. května 2015 Fond soudržnosti Evropský fond.
Mgr. Zdeněk Semorád, náměstek ministryně MMR pro evropské programy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Podpora veřejné dopravy z fondů EU v programovém období Konference Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 16. května 2016.
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Regionální akční plán Jihočeského kraje Ing. Jaromír Slíva, MBA.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM (IROP) - možnost získání FINANČNÍ PODPORY pro pořízení územně plánovacích dokumentů - alokace 46 mil. EUR 1.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ERDF pro vysoké školy Mgr. Stanislava Podolková Praha, duben 2016.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Centrum pro regionální rozvoj České republiky v období Ing. Viktor Kruml, pověřený vedením oddělení, Ústí nad Labem Ing. Marie Míšková, vedoucí.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Excelentní výzkum Mgr. Helena Hořáková Praha, 17. února 2016.
VYHLÁŠENÍ 1. VÝZVY POPRVÉ V ČESKÉ REPUBLICE Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava 2007 – 2013 Tisková konference – Zlín
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Brno,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Technika pro integrovaný záchranný systém plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
Integrované nástroje v IROP Seminář k realizaci IPRM v IOP Praha.
Regionální operační program NUTS II Severovýchod Informační seminář pro Seminář Greenway Jizera , Mladá Boleslav.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Výzvy v rámci IROP Centrum pro regionální rozvoj České republiky Ing. Markéta Kupcová,
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Závěrečná zpráva o realizaci IPRM PRAHA.
Výzvy OP Doprava Dopravní konference Pardubice
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Výzkumné infrastruktury Ing. Irena Havlová Praha, 8. února 2016.
Integrovaný regionální operační program – obecný úvod, hodnocení Pardubice Ing. Markéta Kupcová Centrum pro regionální rozvoj České republiky.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR PLÁNOVANÉ POUŽITÍ FINANČNÍHO NÁSTROJE.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 1lll INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE MĚST v IOP INTEGROVANÝ.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4. patro 22. července 2015 Mgr. Zuzana Slimáková.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Integrovaný regionální operační program
Individuální projekt OP VVV
Seminář pro žadatele k Výzvě IROP (2017) – Bezpečnost dopravy a cyklostezky v regionu MAS Moravská cesta 21. Března 2017, Příkazy.
Prioritní osa 3 - výzva č. 25 a 27
Financování dopravní infrastruktury
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
POSTUP IMPLEMENTACE PROGRAMU SLUŽBY INFRASTRUKTURY OPPIK
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Mezinárodní mobilita výzkumných pracovníků Praha, 20. července 2017.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Mezinárodní mobilita výzkumných pracovníků – MSCA -IF Praha, 25. července 2017.
Informace o výzvách SC 1.1 a SC 1.2. IROP
16., 21. a , 9:00 Krajský úřad Ústeckého kraje
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje v rámci OP VVV
Pracovní skupina Parkoviště P+R
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Podpora infrastruktury městské drážní dopravy z OP Doprava
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Ing. Jiří Kalenský Odbor drážní a vodní dopravy
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE ÚZEMÍ LIBEREC – JABLONEC NAD NISOU
Výzva č. 7 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE ÚZEMÍ LIBEREC – JABLONEC NAD NISOU
Výzva č. 7 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Transkript prezentace:

Problematika podpory infrastruktury městské drážní dopravy Mgr. Michal Ulrich

Městská drážní doprava Městskou drážní dopravou se rozumí zejména metro, tramvaje a trolejbusy Městská drážní doprava tvoří páteřní část systému městské hromadné dopravy v nejvýznamnějších městech ČR Tramvajové provozy: Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Olomouc, Liberec (+ Jablonec n. N.), Most (+ Litvínov) Trolejbusové provozy: Brno, Ostrava, Plzeň, Ústí nad Labem, Teplice, Chomutov (+ Jirkov), České Budějovice, Jihlava, Zlín (+ Otrokovice), Hradec Králové, Pardubice, Opava, Mariánské Lázně

Podpora městské drážní dopravy Nejzásadnějším zdrojem pro velké investice v oblasti městské drážní dopravy jsou evropské strukturální a investiční fondy Podpora v programovém období 2007-2013 byla nedostatečná Podpora v programovém období 2014-2020 rozdělena mezi dva operační programy: Operační program Doprava 2014-2020 (výstavba a modernizace infrastruktury městské drážní dopravy – SC 1.4) a Integrovaný regionální operační program (vozový park městské drážní dopravy – SC 1.2) Pro žadatele to v případě zájmu o infrastrukturu i vozový park znamená nastudovat dvě sady odlišných pravidel, na druhou stranu tímto způsobem bylo možné pro městskou drážní dopravu alokovat více prostředků Toto rozhraní je zakotveno v Dohodě o partnerství – změna je v podstatě vyloučena

Operační program Doprava 2014-2020 – základní údaje Celková alokace cca 4,6 mld. EUR – nejvýznamnější zdroj financování dopravní infrastruktury v programovém období 2014-2020 Financován ze dvou zdrojů: z Fondu soudržnosti (FS) a z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR Operačním programem Doprava 2014-2020 jsou realizovány části Dohody o partnerství vztažené k dopravě Hlavním tematickým cílem je Podpora udržitelné dopravy a odstraňování překážek v klíčových síťových infrastrukturách

Popis prioritních os Struktura Operačního programu Doprava reflektuje zkušenosti z minulého období a předchází rizikům horšího čerpání v některých oblastech v první řadě tím, že oproti šesti věcným prioritním osám OPD 2007-2013 soustředí podporu do tří věcných prioritních os: PO 1: Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu (Fond soudržnosti, 51 % celkové alokace – cca 2,4 mld. EUR), zahrnující investice do železniční infrastruktury, multimodální nákladní dopravy (terminály), drážní infrastruktury pro městskou a příměstskou dopravu, dopravního parku železniční a vodní dopravy PO 2: Silniční infrastruktura na síti TEN-T, veřejná infrastruktura pro čistou mobilitu a řízení silničního provozu (Fond soudržnosti, 28,3 % celkové alokace – cca 1,25 mld. EUR), zahrnující investice do výstavby a modernizace dálnic a rychlostních silnic včetně jejich vybavení ITS, systémů řízení městského silničního provozu a do rozvoje sítě napájecích stanic alternativních energií na silniční síti PO 3: Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T (Evropský fond regionálního rozvoje, 19,2 % celkové alokace – cca 0,9 mld. EUR) zaměřená na investice do výstavby a modernizace silnic mimo síť TEN-T

Integrované nástroje v rámci OPD2 Integrované nástroje jsou novým prvkem v programovém období 2014- 2020 Představují strategické plány městských aglomerací, v rámci kterých budou realizovány intervence z různých operačních programů, které budou spolupůsobením vytvářet vyšší přidanou hodnotu Integrované územní investice (ITI): Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Ústecko- chomutovská aglomerace, Hradecko-pardubická aglomerace, Olomouc Integrované plány rozvoje území: Liberec, České Budějovice, Zlín, Jihlava, Karlovy Vary, Mladá Boleslav Ve většině integrovaných nástrojů jsou zahrnuty i intervence v oblasti městské drážní dopravy

Základní východiska podpory městské drážní dopravy v OPD2 V případě podpory veřejné hromadné dopravy v ČR je třeba mít na paměti, že podíl veřejné dopravy na celkových dopravních výkonech je ve většině případů relativně vysoký, proto jde ve srovnání se „starými“ členskými státy spíše o udržení stávajícího stavu (jinými slovy není reálné očekávat výrazné zvyšování podílu veřejné dopravy) Podporována je jak výstavba nových tratí, tak modernizace tratí stávajících, vždy se však změny musí projevit ve vztahu k cestujícím (a toto se odrazit v hodnocení ekonomické efektivnosti)

Hlavní kritéria pro výběr projektů v OPD2 soulad projektu a jeho cílů s cíli OPD2, soulad projektu s relevantními strategickými dokumenty, společenská ekonomická efektivnost a zdůvodnění účelnosti vynaložených prostředků – hodnota za peníze, zajištění udržitelnosti projektu (zejména z pohledu provozování projektu a údržby), naplňování cílů dopravní politiky ČR i EU vliv na ŽP, horizontální politiky EU a plnění příslušných specifických cílů

Strategické zdůvodnění projektových záměrů Ve výzvách, které jsou v současnosti vyhlášeny, postačuje zdůvodnění projektových záměrů prostřednictvím strategické projektové fiche Ve výzvách vyhlášených po roce 2017 bude nutné zdůvodnění prostřednictvím SUMP, případně prostřednictvím SUMF (který v podstatě představuje první fázi plnohodnotného SUMP) K tvorbě SUMP/SUMF uspořádalo Ministerstvo dopravy několik workshopů Všechny SUMP/SUMF budou muset být schváleny ze strany Komise pro posuzování dokumentů městské mobility

SC 1.4 – Vytvoření podmínek pro zvýšení využívání veřejné hromadné dopravy ve městech v elektrické trakci Oprávnění žadatelé vlastníci/správci dotčené infrastruktury (města, městy zřizované organizace – např. dopravní podniky či správci městských komunikací) Míra podpory příspěvek EU 85 % ze způsobilých výdajů Žádosti o podporu jsou předkládány v elektronické podobě prostřednictvím portálu IS KP14+ Časová způsobilost: 1. 1. 2014 – 31. 12. 2020, realizace projektu nesmí být ukončena před podáním žádosti o podporu

SC 1.4 Výzva č. 16 až 26 Způsob hodnocení projektů V rámci tohoto specifického cíle jsou vyhlášeny průběžné výzvy. Podpora je poskytována v pořadí, v jakém jsou žádosti předloženy resp. schváleny, a to až do vyčerpání celé alokace na výzvu. Hodnocení probíhá dvoukolově. I. KOLO HODNOCENÍ – V prvním kole je ze strany žadatele předložena předběžná žádost o podporu a přílohy (rozsah požadovaných příloh pro první a druhé kolo je obecně uveden v Pravidlech pro žadatele a příjemce OPD a je dále upřesněn v dokumentaci zveřejněné společně s vyhlášením příslušné výzvy). II. KOLO HODNOCENÍ – Představuje hodnocení kompletní projektové žádosti, doplněné na základě požadavků vzešlých z prvního kola hodnocení a případných konzultací, provádí se aktualizace výsledků hodnocení z I. kola.

SC 1.4 Výzva č. 16 až 26 Aktuální stav Výzvy byly vyhlášeny v srpnu 2016, všechny výzvy končí na konci roku 2017 (příjem předběžných žádosti o podporu však bude ukončen již k 30. 9. 2017 ) v současné době byly podány 3 žádosti o celkovém objemu 191 685 772 Kč (z toho způsobilé výdaje ve výši 124 261 974 Kč) Projektové záměry je možné se zástupci ŘO konzultovat telefonicky, e- mailem i osobně

Děkuji za pozornost www.opd.cz